عوامل موثر بر سرعت خودرو در سر پیچ ها چیست ؟

0

سرعت خودرو در پیچ ها و عوامل تاثیر گذار بر آن

سرعت خودرو در پیچ به عنوان یک مسئله بسیار مهم مطرح است. شما باید به عنوان راننده حداکثر سرعت در پیچ را بدانید زیرا در غیر این ضورت مشکل برایتان به وجود می آید. ترمز گرفتن در پیچ و یا نحوه پیچیدن با ماشین آن هم به صورت اشتباه از عواملی است که باعث می شود شما تصادف کنید. پیچیدن با سرعت بالا طبق آمارها یکی از اصلی ترین دلایل تصادفاتی است که در پیچ ها به وجود می آید.

 تاثپر لاستیک بر سرعت خودرو  عوامل موثر در سرعت خودرو  محاسبه سرعت خودرو  دانش فنی خودرو  دانستنی های فنی  علت چپ شدن 206  چپ شدن خودرو سر پیچ  علت چپ شدن ماشین

خیلی از رانندگان فکر می کنند که می توانند به راحتی از پیچ هایی به شدت سخت عبور کنند اما این باور به طور اشتباه است زیرا عومل بسیار زیادی در این میان مطرح هستند. مهارت راننده یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در این میان مطرح می باشد و شما باید به عنوان راننده در کنار این موضوع به مواردی مثل نحوه پیچیدن با ماشین و یا پیچیدن با سرعت بالا نیز توجه کنید که در نهایت مشکلی برایتان به وجود نیاورد. ما در ادامه مطلب مهمترین مواردی که در سرعت خودرو در پیچ ها تاثیر را مورد بررسی قرار می دهیم.

تایرها

تایرها به عنوان یک فاکتور بسیار تاثیرگذار ابتدایی در شتاب گیری، کنترل و پایداری خودرو مطرح هستند. لاستیک‌ها تنها نقطه تماس خودرو با مسیر پیشرو شما می باشند. همین موضوع باعث شده است که چسبندگی و به برهم‌کنش عناصر لاستیک و سطح جاده اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

برهم‌کنش لاستیک با جاده به وسیله مکانیسم‌های مختلفی به وجود می آید که مواردی مثل آج‌های لاستیک تا بافت جاده و چسبندگی مولکولی سطح آن در این مورد می توانند بسیار تاثیر گذار باشند. دقت داشته باشید که نیروهای تماس لاستیک عملکرد شتابگیری خودرو را در هر سطحی که باشد محدود می‌کند. دقت داشته باشید که یکی از موارد مهم در این بحث حداکثر سرعت در پیچ ها است که باید به طور همزمان با این کار این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ترمز گرفتن در پیچ ها را به راحتی بتوانید انجام دهید.

ارتباط نیروی جانبی و سرعت خودرو در پیچ ها

این نیروها برای ماشین این امکان را به وجود می آورند که خودرو در مسیر عبور از پیچ ها بماند و تماس خود را با سطح جاده حفظ کند. نیروهای جانبی در واقع نتیجه‌ زاویه‌ی لغزشی است که در واقع لاستیک (زاویه‌ی بین مسیر طی شده‌ی لاستیک و جهت آن) می باشد.

اما در نهایت با توجه به این موضوع که شاید احتمال داشته باشد چرخ‌های عقب فرمان پذیری مناسبی نداشته باشند، اما هنوز هم نیروهای جانبی در بخش عقبی وجود دارد که این موضوع در بسیاری از موارد دارای اهمیت بسیار زیادی است. تجاوز از حد مجاز زاویه‌ی لغزشی بهینه و نیروی جانبی یکی از مواردی است که می تواند باعث خارج شدن کنترل خودرو از دست شما شود. ترمز گرفتن در پیچ ها بدون توجه به این موضوع می تواند خطرات بسیار زیادی را برایتان به وجودآورد.

شرکت های خودروسازی از نرم‌افزار های شبیه‌سازی پیشرفته‌ای برای پیش‌بینی رفتار هندلینگی خودرو قبل از توسعه‌ی نمونه‌های پیش‌تولیدی استفاده می کنند که این موضوع برای تست نقاط ضعف و قوت این سیستم است.

مدل هندلینگ پیچیده دارای پارامترهای مختلفی است که عبارتند از:

  • ابعاد دقیق خودرو و وزن قطعات
  • موقعیت مرکز ثقل خودرو (COG)
  • ژئومتری سیستم تعلیق از جمله کمبر
  • کستر و زوایای آنها
  • فنرها و سرعت دامپرها
  • ژئومتری فرمان و مدل لاستیک

دقت داشته باشید که در بین هم این موارد این مورد آخر اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا لاستیک در زمان عبور خودرو از پیچ با باید سطح جاده تماس داشته باشد. این شیوه همچنین می‌تواند برای محاسبه‌ی گشتاور لحظه‌ای در محور عمودی و برای تخمین ویژگی‌های کم/بیش فرمانی نیز استفاده شود بسیار زیاد مهم است. این مسئله متاسفانه در بسیاری از موارد می تواند سرعت خودرو در پیچ را تحت تاثیر قرار دهد.

تا میزان چسبندگی در سرعت خودرو در پیچ

اگر ما به طور دقیق محاسبات را تکرار کنیم شعاع پیچ را ثابت و برابر با ۶۶ متر نگه داریم و ضریب اصطکاک بین لاستیک و جاده را متغیر حساب کنیم می‌توانیم به راحتی تاثیر چسبندگی تایر روی حداکثر سرعت تئوری در راس را به دست آوریم:

شما عزیزان با پیاده سازی این فرمول خواهید دید که چسبندگی لاستیک تاثیر عمیقی روی حداکثر سرعت خودرو در زمان عبور از پیچ ها دارد که این موضوع به عنوان یک مسئله بسیار مهم بشمار می آید. با در نظر گرفتن این موضوع و ترمز گرفتن در پیچ در واقع در حال بازی کردن با جان خود و بقیه سرنشینان خودرو هستید.

اگرب خواهیم مثالی در ای مورد بزنیم می توان گفت، مزدا MX-5 در پیچ اول پایین‌ترین حداکثر سرعت ممکن را به دست آورد که برابر با ۸۳ کیلومتر در ساعت بود. ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی لاستیک‌های این خودرو دارای ضریب اصطکاک پایین‌ تری هستند اما فاکتورهای دیگری نیز در این باره وجود دارد که چسبندگی نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استاندارد بودن سرعت خودرو در پیچ وابسته به همه مواردی است که در طول این مطلب به آنها می پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

بعضی از فاکتورها را نمی‌توان به طور کامل نشان داد مثل تنظیمات نرم سیستم تعلیق که باعث می‌شوند تکان‌های بدنه‌ی بیشتری اتفاق بیافتد. این موضوع نیز ژئومتری سیستم تعلیق را تحت‌فشار قرار که در نهایت باعث می شود سیستم فنی خودو آسیب اساسی ببیند. اطلاع داشتن شما از این موضوع زمانی می تواند به عنوان یک کمک اساسی بشمار آید که در نحوه پیچیدن با ماشین از آن استفاده کنید.

مفهوم اساسی اصطکاک دایره

بیشترین نیرو می‌تواند فقط در یک‌جهت تولید شود که این موضوع به طور کامل از نظر علمی نیز ثابت شده است. اما حداکثر نیروی جانبی در زمان عبور از پیچ و در راس آن زمانی که راننده نه پدال گاز و نه ترمز را فشار می دهد به وجود می‌آید که باید در آن زمان هنگامی که متوجه این موضوع شدید به هیچ عنوان نگران نباشید و خونسردی خودتان را حفظ کنید. دقت داشته باشید که به طور کلی حفظ خونسردی در نحوه پیچیدن با ماشین نیز می تواند بسیار تاثی گذار باشد.

ترکیب دو موضوع ترمز و پیچ باعث می شود تا کاهش نیروی جانبی به شدت خود را نشان دهد. سریعترین راه برای اینکه بتوانید در زمان عبور از پیچ استفاده کردن از حداکثر ترمز در خط مستقیم است که باعث می شود کنترل خودرو در دست راننده حفظ شود.

هنگامی که خودرو به داخل پیچ وارد می‌شود و نیروهای جانبی را به طور اساسی تولید می کند، شخص راننده تا زمان رسیدن به راس ترمز می‌گیرد و پس از این موضوع راننده پدال گاز را برای استفاده از افزایش چسبندگی طولی فشار می دهد تا شتاب افزایش لازم را پیدا کند. بهترین راننده‌ها همیشه در لبه‌ی بیرونی دایره‌ی اصطکاک پیست می مانند که کار آسانی نیست. همه این موارد در سرعت خودرو در پیچ ها دارای اهمیت بسیار زیادی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.