انواع گازهای خروجی اگزوز خودرو

0

آلاینده های اتومبیل

آلاینده های اتومبیل (قسمت ۴)

وسائل نقلیه از چهار طریق هوا را مسموم می نمایند:۱- مخزن بنزین۲- کاربراتور۳-کارتر ۴-اگزوز

که با تبدیل کردن سوخت اتومبیل به گاز این الودگی به طور چشم گیری کم می شود

چنانچه بخواهیم از تجربیات کشور هایی چون امریکا٬ژاپن٬هلند٬انگلستان وایتالیا در کاهش الودگی هوا استفاده کنیم بایستی رانندگان نسبت به تبدیل کردن خودروهای خود به گاز اقدام کنند واین عمل نه تنها میزان الودگی هوا رابه طور قابل ملاحظه ای کاهش میدهد . بلکه از نظر صرفه جویی ریالی در سوخت رقم بالایی را به شرح زیرنشان می دهد

گاز سوز کردن اتومبیل های بنزینی حدود۱۰درصداز سروصدای موتور رامی کاهدودر مجموع قطعات نسبت بهم نرم تر کار می کنندوباعث افزایش طول عمر قطعات موتور می شود که ان هم به علت کاهش رسوبات در محفظه های احتراق ورودی سوپاپهاوسرپیستونهاست که نتیجتا هزینه تعمیرات موتور کاهش وهمچنین به علت تمیز ماندن روغن موتورامکان استفاده بیشتراز ان را میسر می نماید.

تکنولوژی کنترل الایندهادر خودرو

۱.طرح موتور

۲.برگشت دود

۳.سیستم جرقه زنی

۴.کاتالیست ها

درطرح موتور بسیاری از جزییات برانتشار الایندها موثرند که مهمترین پارامترهای ان عبارتند از:

طرح محفظه احتراق:

منبع اصلی انتشارهیدرو کربنهاسوخت نسوخته ای ایست که با دیواره های محفظه احتراق تماس پیدا میکند از این رو مساحت دیواره های محفظه احتراقرا باید حد امکان کم گرفت حالت مطلوب شکل کروی است که در عمل ساختش مقدور نیست .

سوختی که وارد سیلندر میشود باید حالت گردابی داشته با شد تا بهتر و سریعتر بسوزد. شاید مهتر از ان تامین حرکت گردابی دراطراف شمع باشد.بدین ترتیب مخلوط سوخت وهوا اسانتر مشتعل میشود.بهتراست شمع دروسط قرارگیرد زیرا بدین ترتیب با کاهش مسافتی که جبههء شعله می پیما ید احتمال انفجار سوخت و کوبش کمتر میشود.

نسبت تراکم :

هر چه نسبت تراکم بالاتر باشد بازده گرمائی موتور بیشتر است و عملکرد بهترو مصرف سوخت پا یین تر دو عیب ناشی از نسبت تراکم بالا کوبش موتورو افزایش الا یندگی Nox می باشد.که با تو سعه سیتمهای الکترونیکی وتغیر طرح محفظه احتراق وتعبیه ۴ سوپاپ درسر سیلندر میتوان انتظار افزایش نسبت تراکم را داشت.

زمان بندی متغیر سوپاپ ها.

که به سه دسته ۱.مکانیکی ۲.هیدرولیکی ۳. الکترونیکی تقسیم میشوند :

اثر تنظیم زمانی سوپاپها بر انتشار الایندها میتواند کاملا چشمگیر باشد. که مهمترین ان قیچی سوپاپها است هنگامی که سوپاپ هوا هنوز باز است وسوپاپ دود هنوز بسته نشده طول این مدت تایین کننده مقدار دودی است که پس از بسته شدن سوپاپ دود در سیلندر قرار می گیرد که باعث کاهش دمای واکنش میشود و در نتیجه بر انتشار Nox اثر میگذارد.

همچنین برای شارژ بهتر سیلندر از هوا زودتر باز شدن سوپاپ هوا در دور ارام مناسب است(اوانس بودن سوپاپ) زیرا اینرسی مخلوط هوا و سوخت کم است ومیل به شارژ سیلندر ندارد و اگر زمان باز بودن سوپاپ هوا بیش از حد باشد (ریتارد بودن سوپاپ) در دور ارام هنگام بالا امدن پیستون برای تراکم باعث برگشت مخلوط هوا وسوخت به سیلندر میشود در دورهای بالا به علت اینرسی بالا مخلوط سوخت/هوا حتی پس از بالا امدن پیستون امکان تراکم وجود دارد ومخلوط همچنان از سوپاپ هوا به داخل سیلندر می اید در نتیجه ریتارد بودن سوپ هوامناسب است.

مشکل انجاست که با بیشترباز ماندن سوپاپ هوا قیچی سوپاپ ها بیشتر میشود ودر دور ارام سبب افزایش انتشار هیدرو کربنها میشود که با ایجاد سیستم های الکترونیکی برای تنظیم سوپاپ ها ان نیز مرتفع شده.

طرح منیفولد:

جریان گاز در منیفولد هوا ودود موضوع بسیار پیچیده ئی است به علت تغییرات گذرا در جریان گاز که نه تنها از تغییرات دور موتور بلکه از عمل تلمبه زنی سیلندر هانیز ناشی میشود که باعث ایجاد نوسان فشار در منیفولد میشوداگر منیفولد های هوا و دود طوری طراحی شوند که در لحظه مناسب موج فشار را برگردانند بازده حجمی به شدت زیاد میشود امروزه خودروهاییبا طول منی فولد متغیر ساخته شده است که در دور پایین طول ان افزایش میابد که سبب ایجاد بهتر میشود ودر دور های بالاترطول ان کاهش میابد که سببشارژ سریعتر وکاملتر سیلندر میشود .

لایه بندی سوخت :

اگر بتوان مخلوط هوا /سوخت را به صورتی وارد سیلندر کرد که در اطراف شمع مخلوط غنی تری فراهم کرد ان گاه میشود کل مخلوظ را فقیرتر در نظر گرفت که سبب صرفه جویی در مصرف سوخت میشود ولی همچنان مشکل تولید noxبه قوت خود باقی است برای رفع این مشکل به تازگی شرکتهای میتسوبیشی وبنزو…تکنولوژی GDI را ابداع کردهاند که در ان سوخت مستقیما داخل سیلندر پاسیده میشود و توسط باز گردانندهای سر پیستون سوخت را در اطراف شمع غنیتر کرد و مخلوط را نیز به صورت کاملا لایه بندی در اورد همچنین در نوع پیشرفته ان از انژکتور هایی برای پاشش سوخت آب درون سیلندر استفاده شده است که سبب کاهش دمای احتراق میشود و کاهش nox را به دنبال دارد

الایندها

برگشت دود:

این سیستم را به دو دسته EGR داخلی وخارجی تقسیم میکنیم

که در نوع EGR داخلی توسطزمان بندی متغیر سوپاپهامیتوان دود بیشتری داخل سیلندر نگه داشت که سبب کاهش دما احتراق ودر نتیجه nox میشود.

در نوعEGR خارجیهمان طور که در شکل میبینید دود توسط یک سری لوله وسوپاپ های کنترل شونده توسط یونیتهای ساده به داخل منی فولد هوا هدایت میشود که با هوا مخلوط میشود وداخل سیلندر میرود نکته مهم در صد برگشت دود است که اگر بیش از ۳۰ درصد شود سبب ایجاد HC میشود وبالا رفتن مصرف سوخت میشود .

سیستم های جرقه زنی:

سیستم های جرقه زنی به دو طریق میتواند بر انتشار الایندها موثر باشد

۱.کیفیت جرقه ۲.زمان جرقه

کیفیت جرقه توانایی مخلوط را برای انفجار تعیین میکندهر چه عمر جرقه بیشتر باشد توانایی اشتعال مخلوط های فقیر بالاتر رفته واحتمال تک کار کردن موتور کمترودر نتیجه انتشار هیدرو کربن های نسوختهکمتراست.

زمان جرقه زنی اهمیت اشکاری دارد در سیستم های نوین جرقه زنیزمان جرقه زنی حاصل تعادل بین توان ,راندمان, مصرفسوخت والایندگی است که در نمودار مقابل تاثیر ان را میبینید

نکته مهم این است که زمان جرقه بر تولید co تاثیر ندارد و فقط به مخلوط سوخت/هوا بسته است.آموزش مکانیک خودرو در صورت تولید nox سیستم جرقه زنی زمان جرقه را ریتارد میکند که نوع قدیمی ان را مشاهده میکنید.

الودگی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.