جنجالی‌ترین طراحی‌های خودرو در ایران +عکس

0

پژو پارس بهینه فیس‌لیفت جدیدی از این خانواده است که انتشار عکس‌های آن در فضای مجازی با واکنش منفی بخشی از کاربران همراه شده. خیلی‌ها با دیدن پژو پارس بهینه یاد پیکان سپرجوشن در اوایل دهه ۸۰ افتادند و بعضی‌ها با طعنه پژو پارس بهینه را فیس‌لیفت جدید وانت آریسان دانستند. گفته می‌شود پژو پارس بهینه به‌صورت آزمایشی در خط تولید ایرانخودرو قرار گرفته و درصورت پاس کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه جانشین نسخه‌های قبلی خودش می‌شود. به‌جز پژو پارس بهینه حداقل هفت‌تا مدل دیگر می‌توانیم پیدا کنیم که شایستگی حضور در فهرست بدترین فیس‌لیفت‌های تاریخ صنعت خودروسازی ایران را دارند.

قیمت ساینا S در بازار آزاد حدود ۱۰ میلیون تومان از ساینا دنده‌ای ساده بیشتر است. به‌جز چندتا آپشن بیشتر، ساینا S از نظر ظاهری هم با نسخه‌های قبلی خودش متفاوت است و سال ۹۹ به‌اسم فیس‌لیفت جدید ساینا راهی بازار شده است. آن زمان سایپا برای ساینا S از شعار تبلیغاتی «یک تغییر به‌موقع» استفاده کرد، اما دست‌پخت نهایی، برای بخشی از فعالان بازار چنگی به دل نمی‌زد. خیلی‌ها آینه بغل ساینا S را کپی‌برداری ناشیانه از ریو می‌دانند و بعضی‌ها طراحی جدید چراغ‌ها و صندوق عقب ساینا S را یکجور پسرفت نسبت به نسخه قبلی قلمداد می‌کنند.

شماره دو| زانتیا ۲

قیمت پیتون مشخصات خودرو پیتون قیمت هیرکانی قیمت سمند سورن قیمت سمند سریر جالب و خواندنی تاریخچه شرکت های ایرانی تاریخچه اتومبیل در ایران تاریخچه ایران خودرو تاریخچه پژو در ایران تاریخچه رنو درایران مجله خودرو دنیای خودرو دانستنی های جالب خودرو

زانیتا ۲ جوری ساخته شده که انگار طراحان آن وسط پروژه کار را به امان خدا رها کردند و رفتند. هنوز نمی‌دانیم چرا مه‌شکن‌ها‌ی زانتیا ۲ را تقریبا وسط سپر جلو گذاشتند یا اینکه چه‌کسی برای اولین بار اضافه شدن برجستگی‌های روی سپر جلو را ایده بکری دانسته است. طراحی جلوپنجره جدید با سه خط افقی تغییر دیگری است که در نمای جلو زانیتا ۲ دیده می‌شود و انگار خود لوگو سیتروئن را به‌زور داخل آن جا دادند. خلاصه که طراحی و ساخت زانیا ۲ بدترین کاری بود که خودروسازان ایرانی می‌توانستند با زانتیای دوست‌داشتنی انجام دهند و خود سایپا هم بعد از بازخورد منفی که از افکار عمومی دریافت کرد، خیلی زود بی‌خیال ادامه تولید آن شد.

شماره سه| پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱ اوایل دهه ۸۰ با الگوبرداری از زانیتا در طراحی صندوق عقب راهی بازار شد. اما همان زمان خیلی‌ها به‌خاطر سروصدای زیادی که در سرعت‌های بالا از سمت صندوق عقب به‌گوش می‌رسید، از فیس‌لیفت جدید پراید انتقاد می‌کردند. نهایتا پراید ۱۴۱ حداقل نسبت به پراید ۱۳۱ –نسخه‌های پراید صندوقدار- و پراید هاچ‌بک از خط تولید سایپا زودتر کنار رفت و نتوانست موفقیتی در بازار داشته باشد. تولید پراید‌های معمولی و هاچ‌بک تا سال ۹۹ ادامه داشت، ولی سایپا اوایل دهه ۹۰ از تولید پراید ۱۴۱ دست کشید.

شماره چهار| تندرپارس

تندرپارس نسخه جدید تندر ۹۰ بود که از سال ۹۱ در خط مونتاژ پارس‌خودرو قرار گرفت. از نظر فنی تفاوتی با تندر ۹۰ نداشت، اما به‌لطف موتور ۱.۶ لیتری، نسبت به اغلب خودرو‌های داخلی دست بالاتر را داشت. با این حال نمای ظاهری تندرپارس واقعا جای دفاع ندارد و نهایت خلاقیت دوستان به تغییر سبک و سیاق چراغ‌های آن خلاصه می‌شود. الان معدود مدل‌های تندرپارس صفرکیلومتری که از سال ۹۷ تا الان خاک می‌خورند، حدود ۶۸۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شوند.

شماره پنج| پیکان سپرجوشن

پیکان سپرجوشن یا سپرپلاستیکی از اوخر دهه ۷۰ تا ابتدای دهه ۸۰ در خط تولید ایرانخودرو باقی ماند. خیلی‌ها استحکام پایین‌تر سپر‌های پلاستیکی را مهمترین ایراد پیکان سپرجوشن می‌دانستند و آن را نقطه ضعف فیس‌لیفت جدید پیکان معرفی می‌کردند. عرضه پیکان سپرجوشن به بازار تقریبا بدون هیچ دستاوردی برای ایرانخوردو تمام شد و آن‌ها سال ۸۲ یعنی دو سال زودتر از توقف تولید پیکان سپر فلزی، بی‌خیال تولید پیکان سپرجوشن شدند.

شماره شش| پژو ۲۰۷

پژو ۲۰۷ از نظر بخشی از فعالان بازار خودرو همان ۲۰۶ است. چون از نظر فنی حداقل اولین نسخه پژو ۲۰۷ فرقی با ۲۰۶ نداشت و فقط تغییر فرم چراغ‌ها آن را به یک فیس‌لیفت جدید از ۲۰۶ دوست‌داشتنی تبدیل می‌کرد. این وسط مشخص نیست چرا لوگو ایرانخودرو به‌جای سپر، روی کاپوت قرار گرفته است. البته از همین ۲۰۷ نسخه‌های زیادی در بازار وجود دارد و مثلا پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای به‌عنوان یکی از گران‌ترین خودرو‌های داخلی با قیمتی نزدیک ۸۰۰ تا ۸۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

شماره هفت| سمند سورن

سمند سال ۸۰ روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شد و محصول نهایی در دوران خودش طراحی نسبتا قابل قبولی داشت. حتی نسل‌های بعدی آن که شامل خانواده دنا می‌شود، از لحاظ ظاهری جلو اغلب خودرو‌های داخلی آبروداری می‌کند، اما این وسط انگار شانس با سورن یار نبوده و تقریبا طراحی از مدافتاده‌ای دارد. باوجود توقف تولید سمند‌های اولیه، سورن به‌اسم سمند سورن پلاس همچنان در خط تولید ایرانخودرو باقی مانده و به‌شکل بامزه‌ای در پنج تیپ مختلف با قیمت ۳۳۱ میلیون تومان تا ۳۷۲ میلیون تومان در کارخانه فروخته می‌شود.

شماره هشت| پژو پارس بهینه

 

پژو پارس بهینه گفته می‌شود به‌خاطر فشار‌هایی که از طرف سازمان استاندارد به خودروسازان وارد می‌شود، طراحی شده است. فشار‌هایی که باعث شده از این بعد از داخل کابین خودرو امکان تغییر ارتفاع چراغ‌ها را داشته باشیم، اما تغییر عجیب و غریب سپر‌های آن ظرف ۲۴ ساعت از انتشار عکس‌های پژو پارس بهینه، در فضای مجازی با انواع و اقسام شوخی‌های کاربران مواجه شده است. خیلی‌ها سپر جدید پژو پارس بهینه را همان سپر وانت آریسان دانستند. از طرفی طراحی جدید سپر‌ها بی‌شباهت به‌همان پیکان سپرجوشن نیست و اوج خلاقیت طراحان ایرانخودرو همرنگ کردن زه‌های جانبی و سپر‌ها با بدنه بوده است.
منبع: فرارو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.