دلایل روشن شدن چراغ باتری در ماشین های مختلف

0

اگر چراغ هشدار باتری (چراغی به شکل نماد باتری) روی داشبورد هنگام رانندگی روشن شود، به این معنی است که سیستم شارژ کار نمی کند، اما ممکن است نقص در چیزی غیر از باتری باشد. دلیل روشن شدن چراغ باتری در ماشین های مختلف و راه حل آن موردی است که قصد داریم به آن بپردازیم.

علت روشن شدن چراغ باتری در ماشین

عیب یابی دینام آموزش تعمیر دینام خودرو روشن شدن چراغ دینام دلایل سوختن دینام خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو علت روش شدن چراغ باتری پراید روشن شدن چراغ باتری آموزش باتری سازی

روشن شدن چراغ باتری و علت نور باتری می تواند شل شدن یا خوردگی کابل باتری یا سایر اجزای اتصال سیم سیستم شارژ باشد، یا ممکن است مشکل از دینام یا تنظیم کننده ولتاژ باشد. دینام برق ذخیره شده در باتری را تولید می کند. اگر دینام از کار بیفتد، یا تسمه لوازم جانبی که دینام را به حرکت در می آورد شل یا شکسته باشد، در نهایت با باتری مرده مواجه خواهید شد زیرا دینام بد باتری را شارژ نمی کند.

اگر پایانه‌های کابل خورده، سیم‌کشی بد، سلول‌ها یا صفحات آسیب‌دیده در داخل آن وجود داشته باشد یا الکترولیت نشت کند، ممکن است خود باتری خودرو علت آن باشد. این مقاله در درجه اول به وسایل نقلیه معمولی با باتری های معمولی 12 ولتی اشاره دارد. خودروهای برقی بیشتر و آن دسته از سیستم های الکتریکی با ولتاژ بالاتر متفاوت خواهند بود.

هنگام استارت زدن خودرو، چراغ هشدار سیستم شارژ باید برای چند ثانیه نشان داده شود، اما اگر چراغ باتری در هنگام رانندگی خودرو نشان داده شود، آن چراغ نشان دهنده مشکل است. از دیگر نشانه هایی که نشان می دهد دینام یا سایر قسمت های سیستم شارژ کار نمی کند، چراغ های کم نور یا از دست دادن زمان ساعت است.

اگر چراغ باتری داشبورد خودرو روشن شود، ممکن است بتوانید آن را به خانه یا مرکز خدمات برای تعمیر برسانید. تا زمانی که مقداری آب در باتری باقی مانده باشد، خودرو به کار خود ادامه می‌دهد، اما اگر سیستم شارژ کار نمی‌کند یا دینام بدی دارید، پس از خالی شدن باتری، موتور خودرو از کار می‌افتد. اگر موتور را خاموش کنید، اگر باتری شارژ کافی برای روشن کردن موتور استارت موتور نداشته باشد، نمی توانید آن را دوباره راه اندازی کنید.

اگر چراغ باتری روشن است و همچنان در حال رانندگی با ماشین هستید، تا جایی که می توانید لوازم الکتریکی مانند استریو، تهویه مطبوع یا بخاری را خاموش کنید و از استفاده از کنترل های الکتریکی مانند شیشه های برقی خودداری کنید.

کاهش میزان برق مصرفی خودرو، مسافتی را که می توانید قبل از تخلیه باتری طی کنید، افزایش می دهد. در اسرع وقت به مکانیک مراجعه کنید و باتری، سیم ها و سیستم شارژ را بررسی کنید تا علت مشکل خود و آنچه را که باید تعمیر یا تعویض کنید، بیابید.

در این مقاله از رادیس کار ما به این سوال پاسخ می‌دهیم، اصول اولیه نحوه عملکرد سیستم باتری خودرو را پوشش می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا همه چیزهای دیگر درباره چراغ باتری خودرو خود را درک کنید.

 روشن شدن چراغ باتری
 روشن شدن چراغ باتری پژو 207
 روشن شدن چراغ باتری تیبا
 روشن شدن چراغ باتری مزدا 3
 علت روشن شدن چراغ باتری ال 90
 علت روشن شدن چراغ باتری پراید
 علت روشن شدن چراغ باطری ۴۰۵
 روشن شدن چراغ باطری ۲۰۶
 روشن شدن چراغ باتری پژو پارس
 روشن شدن چراغ باتری دنا
 روشن شدن چراغ باتری تارا
 روشن شدن چراغ باتری کوییک
 روشن شدن چراغ باتری تویوتا
 روشن شدن چراغ باتری سراتو
 روشن شدن چراغ باتری هایما
 روشن شدن چراغ باتری تیگو 7
 روشن شدن چراغ باتری ام وی ام X33

7 دلیل روشن بودن چراغ باتری

وقتی چراغ باتری را روشن می بینید، معمولاً نشانه آن است که مشکلی با باتری ماشین یا سیستم شارژ آن درست نیست. این دلایل عبارتند از:

  1. باتری بد
  2. بد کارکردن دینام
  3. شکستگی تسمه دینام
  4. ترمینال باتری خورده شده است
  5. کابل باتری معیوب
  6. مشکلات سیم کشی
  7. اضافه بار لوازم جانبی

چراغ هشدار باتری روی داشبورد شما معمولاً به یک یا چند مورد از هفت دلیل زیر فعال می شود.

1: باتری بد

باتری ماشین معمولا بین 3 تا 5 سال دوام می آورد. اما با بالا رفتن سن باتری خودرو، الکترودهای داخل آن ممکن است بشکنند یا الکترولیت موجود در باتری خودرو نشت کند. در نتیجه، ولتاژ باتری (و توان باتری) تولید شده کاهش می یابد و با باتری خاموش، ولتاژ باتری فقط به صفر می رسد. هنگامی که هر یک از این موارد اتفاق می افتد، چراغ باتری داشبورد شما فعال می شود تا به شما در مورد باتری خراب یا باتری مرده هشدار دهد.

2: بد کارکردن دینام

دینام قطعه ای است که باتری وسیله نقلیه شما را شارژ می کند. اگر دینام خودرو شما خراب باشد، باتری خودرو ممکن است ولتاژ کافی برای شارژ مناسب دریافت نکند، یا ممکن است در معرض ولتاژ بیش از حد قرار گیرد.

در بسیاری از خودروها، ولتاژ بهینه شارژ بین 13.6 تا 14.6 ولت است. اگر وسیله نقلیه شما دینام معیوب (یا دینام معیوب) داشته باشد، احتمالاً ولتاژی خارج از محدوده بهینه تولید می کند. و این می تواند بر عملکرد صحیح باتری وسیله نقلیه شما تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه، چراغ هشدار باتری می تواند روشن شود تا نشان دهد که دینام خراب یا بدتر از آن، دینام کاملاً آسیب دیده است.

3: شکستگی تسمه دینام

تسمه دینام (با نام مستعار تسمه سرپانتین) از نیروی تولید شده توسط میل لنگ موتور برای موارد زیر استفاده می کند:

  1. دینام را بچرخانید که باتری ماشین شما را شارژ کند.
  2. سیستم تهویه مطبوع، فرمان برقی و سایر لوازم جانبی خودرو را اجرا کنید.

با این حال، با کار مکرر، این تسمه دینام یا تسمه سرپانتین می تواند به مرور زمان ترک هایی ایجاد کند و در نهایت بشکند. وقتی این اتفاق می افتد، باتری شما دیگر نمی تواند با تسمه دینام شکسته شارژ شود و چراغ هشدار باتری روشن می شود.

4: انتهای باتری خورده شده است

انتهای باتری شما ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض محلول الکترولیت نشتی، هیدروژن تهویه شده، رطوبت اتمسفر و غیره دچار خوردگی شود. علاوه بر این، گرمای تولید شده از موتور شما می تواند باعث تسریع خوردگی پایه باتری یا انتهای باتری شما شود.

5: کابل باتری معیوب

کابل های باتری وظیفه انتقال انرژی از باتری به بقیه وسیله نقلیه شما را بر عهده دارند. اگر کابل باتری ترک بخورد یا خراب شود، جریان برق ممکن است قطع شود. علاوه بر این، اگر کابل باتری به خوبی در اطراف پایه باتری قرار نگیرد (شل نباشد و خیلی سفت نباشد)، فرآیند شارژ مجدد نیز ممکن است تحت تأثیر نامطلوبی قرار گیرد. هنگامی که هر یک از این سناریوها اتفاق می افتد، چراغ هشدار داشبورد باتری شما می تواند روشن شود.

6: مشکلات سیم کشی

سیستم شارژ شما و مدارهای الکتریکی که از آن انرژی می گیرند شامل سیم کشی های زیادی هستند. وقتی هر یک از این سیم‌ها به دلایلی قطع می‌شوند، در شارژ کردن باتری یا گرفتن برق از آن مشکل خواهید داشت. برای مثال، بگویید بند زمین یا سیم زمین وسیله نقلیه شما آسیب دیده است.

سیم زمین مدارهای الکتریکی خودروی شما را تکمیل می کند و تضمین می کند که الکتریسیته همانطور که باید جریان داشته باشد. اگر آسیب ببیند، وسیله نقلیه شما ممکن است با مشکلات شارژ مواجه شود و قطعات الکتریکی در قسمت‌های مختلف وسیله نقلیه شما شروع به کار کنند. در نتیجه، چراغ باتری شما ممکن است فعال شود.

7: اضافه بار لوازم جانبی

بسیاری از قطعات جانبی در وسیله نقلیه شما برق را از دینام می گیرند. این شامل ساب ووفرها، وسایل روشنایی کمکی، وینچ ها و موارد دیگر می شود. با این حال، مشکل اینجاست که همان دینام باتری خودرو را نیز شارژ می کند و اگر لوازم جانبی زیادی به طور همزمان از دینام برق بگیرند، شارژ باتری وسیله نقلیه شما به طور موثر امکان پذیر نخواهد بود. هنگامی که این حالت ادامه پیدا می کند، سطح انرژی باتری شما ممکن است بیش از حد تخلیه شود و در نتیجه نور باتری فعال شود.

به غیر از این هفت دلیل رایج، دلایل دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد که چراغ هشدار داشبورد یا چراغ سیستم شارژ شما روشن است، مانند موارد زیر:

  1. سوختن فیوز باعث ایجاد اتصالی در سیستم الکتریکی خودرو شما می شود.
  2. رگولاتور ولتاژ خراب است.
  3. قرقره دینام آسیب دیده است.

تاکنون دلیل روشن بودن چراغ هشدار باتری شما را توضیح داده‌ایم.
وقتی چراغ باتری را روشن می بینید چه باید کرد؟

اگر چراغ هشدار باتری شما روشن است چه باید کرد؟ اگر چراغ باتری وسیله نقلیه شما روشن است، این نشانه شماست که خودرو را در اسرع وقت بازرسی کنید. برای این کار، می توانید خودروی خود را به نمایندگی یا یک مرکز خدمات خودرو ببرید.

توصیه می کنیم با یک مکانیک سیار تماس بگیرید زیرا رانندگی با وسیله نقلیه خود به نمایندگی یا تعمیرگاه خودرو با چراغ باتری روشن ایمن یا عملی نیست.

یک مکانیک سیار می تواند به جایی که شما هستید بیاید و سیستم الکتریکی خودروی شما را بررسی کند تا بررسی کند که دینام خراب، مشکل شارژ یا غیره دارید یا خیر. علاوه بر این، مکانیک می تواند به شما بگوید که آیا به باتری جدید نیاز دارید یا نیاز به تعمیر سایر قطعات الکتریکی دارید.

در هر صورت، صرف نظر از اینکه مکانیک سیار یا تعمیرگاه را انتخاب می کنید، فقط مطمئن شوید که نزد مکانیک حرفه ای می روید:

  • دارای گواهینامه معتبر است.
  • به شما گارانتی خدمات ارائه می دهد.
  • فقط از قطعات تعویضی با کیفیت بالا استفاده می کند.

دلایل زیادی برای روشن شدن چراغ باتری شما وجود دارد. این می تواند نشان دهنده خرابی باتری یا شارژ باتری، مشکل شارژ، دینام معیوب، مشکل سیم کشی و غیره باشد و در حالی که رانندگی با چراغ باتری خودرو روشن امکان پذیر است، توصیه نمی شود. شما نمی دانید چه زمانی ممکن است ماشین شما از کار بیفتد یا می توانید موتور خود را پس از خاموش شدن روشن کنید.

در این مقاله سعی بر آن شده است که دلیل روشن شدن چراغ باتری در ماشین های مختلف و راه حل هی آن را ارائه دهیم. در نهایت اگر چراغ باتری خودرو روشن شده است، بهترین اقدام این است که با یک مکانیک سیار تماس بگیرید و اراه درست و مطمئن اقدام به رفع مشکل نمایید.

3 پرسش متداول در مورد فعال شدن چراغ باتری

در اینجا به سه سوال متداول در مورد فعال سازی چراغ باتری خودرو پاسخ داده شده است:

1- آیا رانندگی با چراغ روشن باتری بی خطر است؟

در حالی که می‌توانید با چراغ باتری روشن رانندگی کنید، توصیه می‌کنیم از آن اجتناب کنید. چرا؟ این احتمال وجود دارد که باتری وسیله نقلیه شما با تمام آب باقیمانده از آخرین چرخه شارژ باتری کار کند. اما احتمال زیادی وجود دارد که انرژی باتری به طور کامل تخلیه شود و موتور شما از کار بیفتد.

در اصل، ممکن است با روشن بودن چراغ نشانگر باتری، نتوانید برای مدت طولانی رانندگی کنید. علاوه بر این، اگر موتور خود را خاموش کنید، ممکن است نتوانید سیستم جرقه زنی را مجدداً راه اندازی کنید. پس:

  • باتری خود را با کابل های جامپر روشن کنید.
  • رفع مشکل اساسی که باعث روشن شدن چراغ باتری خودرو می شود.
  • یا یک باتری جدید برای وسیله نقلیه خود تهیه کنید.

2- باتری خودرو چگونه کار می کند؟

باتری خودرو انرژی شیمیایی را ذخیره و به انرژی الکتریکی (الکتریسیته) تبدیل می کند. معمولاً باتری ماشین شما شامل مجموعه ای از شش سلول الکتروشیمیایی است که در مجموع 12 ولت تولید می کنند.

باتری خودرو سیستم جرقه زنی، تهویه مطبوع، چراغ های داخلی، شیشه های برقی و غیره را تامین می کند. در اصل، باتری اجزای مختلف الکتریکی خودروی شما را زنده می کند!

اما آیا آب باتری با استفاده از انرژی بسیاری از چیزها تمام نمی شود؟

به طور معمول، این کار را نمی کند و این به نحوه عملکرد سیستم باتری وسیله نقلیه شما مربوط می شود:

هنگامی که باتری موتور شما را روشن می کند، قطعه ای به نام قرقره میل لنگ از نیروی تولید شده توسط موتور شما برای چرخاندن تسمه دینام یا تسمه سرپانتین استفاده می کند. این تسمه دینام سپس دینام، پمپ فرمان فرمان و موارد دیگر را برای تولید انرژی جنبشی می چرخاند.

سپس دینام این انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و انرژی الکتریکی برای شارژ باتری وسیله نقلیه شما، روشن کردن چراغ های داخلی و انجام کارهای دیگر استفاده می شود. به طور خلاصه، هنگامی که موتور روشن می شود، باتری وسیله نقلیه معمولاً وسیله ای برای شارژ خود دارد.

3- چراغ باتری چه کار می کند؟

هر بار که ماشین خود را روشن می کنید، چراغ های داشبورد روشن می شوند. این شامل چراغ چک موتور، چراغ ترمز، چراغ هشدار مایع خنک کننده، چراغ فرمان برقی، چراغ هشدار داشبورد باتری و غیره است و در عرض چند ثانیه، این چراغ ها خاموش می شوند.

با این حال، اگر چراغ باتری خودرو (معروف به چراغ سیستم شارژ یا چراغ نشانگر باتری) به دلایلی خاموش نمی شود و در حین رانندگی روشن می ماند، ممکن است روی دستان خود مشکل داشته باشید.

روشن ماندن چراغ باتری راهی است که وسیله نقلیه شما نشان می دهد که مشکلاتی در موارد زیر وجود دارد:

  • ولتاژ باتری یا نیروی باتری که تولید می شود
  • سیستم شارژ باتری
  • سیستم الکتریکی یا اجزای الکتریکی و غیره
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.