علت کار نکردن دکمه A/C کولر ماشین چیست و چگونه تعمیرش کنیم ؟

0

دکمه AC  دکمه تهویه مطبوع روی کولر خودرو

سیستم تهویه ی خودرو یکی از پرکاربردترین سیستم‌هایی است که در فصل گرما، مورد استفاده قرار می‌گیرد و عدم عملکرد صحیح و یا کاهش کارائی آن، نارضایتی و شکایت سرنشینان خودرو را به همراه خواهد داشت.دکمه AC در ماشین نشان می دهد که سیستم تهویه مطبوع روشن است. با فشردن این دکمه کولر خودرو شروع به خنک کردن هوای داخل خودرو می کند. هوای داخل خودرو با چرخش مجدد خنک می شود. هوا به داخل کشیده می‌شود، سپس در یک سیستم بسته خنک می‌شود و از طریق دریچه‌های هوا آزاد می‌شود تا احساس دلپذیری در کابین ایجاد شود.

 دکمه A/C چیست
 دکمه AC پراید کجاست
 دکمه AC چیست
 دکمه AC سمند
 دکمه ac کولر خودرو
 دکمه ECO چیست
 دکمه ECON پژو پارس چیست
 دکمه استارت خودرو چیست
 دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید
 سیستم تهویه مطبوع چیست
 آگاهی از کولر خودرو
 روشن نشدن کولر خودرو

قطعات تشکیل دهنده ی کولر خودرو :

  • کمپرسور
  • لوله‌ها
  • اواپراتور یا مبدل حرارتی (Evaporator
  • کندانسور (Condenser
  • کپسول خشک‌ کننده
  • شیر انبساط
  • فن
  • صمام‌ها و لوله‌های تحت فشار
  • گاز کولر :
  • سیستم برقی و کنترلی

 نحوه ی عملکرد سیستم کولر خودرو چگونه است ؟

درمرحله اول، کمپرسور به کمک نیرویی که از تسمه دینام می‌گیرد، گاز را فشرده می‌کند. بعد از آن گاز فشرده با فشار بالا به کندانسور ارسال شده و با از دست دادن گرما به مایع تبدیل می‌گردد. حالا این مایع با عبور از شیر انبساط به دلیل کاهش شدید فشار، حالت دوفازی می‌گیرد و پس از وارد شدن به اپراتور، گرما را جذب کرده و به مایع تبدیل می‌شود. در نهایت فن کولر هوای داخل اتاق خودرو را به لوله ها هدایت کرده و پس از خنک شدن هوا، مجددا آن را به داخل کابین برمی‌گرداند

کار نکردن acکولر ماشین، هوای درون اتاقک را در یک روز گرم غیر قابل تحمل خواهد کرد. این مسئله سبب کلافه شدن افراد حاضر در خودرو می شود؛ بنابراین اگر کولر شما به درستی کار نکرده و هوای داخل اتاقک را خنک نمی کند؛ هر چه زود تر باید به فکر رفع مشکل آن باشید.

 دکمه A/C چیست  دکمه AC پراید کجاست  دکمه AC چیست  دکمه AC سمند  دکمه ac کولر خودرو  دکمه ECO چیست  دکمه ECON پژو پارس چیست  دکمه استارت خودرو چیست  دکمه بخاری پژو پارس داشبورد جدید  سیستم تهویه مطبوع چیست  آگاهی از کولر خودرو  روشن نشدن کولر خودرو

دلیل کار نکردن ac کولر ماشین چیست؟

اول، نشتی کولر ماشین.

دوم، کندانسور مسدود/ مسدود شده.

سوم، کندانسور شکسته.

چهارم، مسائل مربوط به برق.

پنجم، استفاده نادرست از سیستم تهویه.

ششم، کمپرسور بد.

علت اول، کولر خودرو نشتی دارد:

نشت کولر امکان دارد در هر نقطه از روند تهویه مطبوع اتفاق بیفتد و درنتیجه در برخی مواقع تشخیص دقیق محل نشت مشکل خواهد بود. رایج ترین مکان هایی که در آن نشتی یافت می شود، در اتصالات شیلنگ واحد A / C قرار دارد. در برخی مواقع، می توان ماده روغنی را در اطراف این اتصال جمع نمود که احتمالاً منبع نشت می باشد. شما به کمک یک تکنسین خواهید توانست از یک درزگیر که به صورت خاص برای واحد های تهویه مطبوع طراحی شده، استفاده نمایید که در اغلب فروشگاه های قطعات خودرو پیدا خواهند شد تا نشتی بسته شود.

علت دوم، کندانسور مسدود شده باشد:

کندانسور واحد تهویه مطبوع ماشین شما قرار است مبرد گرم را به طور مجدد خنک نماید. این کار به وسیله ی جریان هوایی که زمان رانندگی از قسمت جلوی اتومبیل شما وارد می گردد، انجام می شود. اگر کندانسور به کمک برخی از زباله ها از جاده مسدود گردد، قادر به خنک کردن صحیح مبرد نبوده و سیستم اتومبیل شما با مبرد بیش از اندازه گرم کار خود را ادامه می دهد. این امر سبب می گردد تا سیستم تهویه مطبوع کولر، هوای گرم را به بیرون منتقل کند. در اغلب وسایل نقلیه، کندانسور در بخش جلوی خودرو یافت می شود؛ درنتیجه باید به راحتی مشاهده نمود که آیا چیزی مانع از آن شده است یا خیر!

علت سوم، کندانسور خراب می باشد:

اگر به نظر نمی آید که هیچ چیزی مانع از مسدود شدن کندانسور شده، امکان دارد که کندانسور در کل شکسته شده باشد. دلیل شکسته شدن کندانسور می تواند در اثر ضایعات جاده که از سمت دریچه خودرو شما وارد می شود باشد که سبب آسیب به این قسمت یا خرابی تجهیزات گردد. اگر در زمان بازرسی، متوجه هر گونه سوراخ قابل توجه در کندانسور شدید؛ به طور معمول تنها راه حل مسئله از طریق عوض نمودن آن می باشد.

علت چهارم، مسائل مربوط به برق:

مسائل الکتریکی ممکن است مشکل ترین راه تشخیص در زمان خرابی تهویه ماشین باشد. در آغاز باید یک بازرسی، از همه ی سیم کشی ها انجام شود تا ببینیم سیم ها خراب شده یا از بین رفته اند. در صورت پیدا کردن سیم های آسیب دیده، آن ها باید با نوار برقی اصلاح شده یا در کل عوض گردند. اگر نمی توانید هر گونه مشکل برقی را بیابید، امکان دارد زمان آن برسد که خودروی خود را به جهت تشخیص بیشتر به یک تعمیرگاه بسپرید.

علت پنجم، فن به درستی کار نکند:

هنگامی که فن ها به درستی کار نکنند، امکان دارد کندانسور شما خنک نگردد. با گذشت زمان، این امر می تواند سبب گردد، خودروی شما تنها هوای گرم را در خود نگه می دارد. بهترین راه به جهت بررسی آن که آیا فن خنک کننده خراب بوده یا خیر. ایجاد ترک در فن، در اثر باقی مانده های موجود در جاده ایجاد گردد و عوض نمودن آن تنها راه واقعی برای حل این معضل است. سایر مشکلات رایج درباره ی فن های خنک کننده شامل فیوز ها و سایر موارد الکتریکی می باشد. امکان دارد این مشکلات به وسیله ی یک متخصص حل گردد، مگر این که شما در کار برق مهارت داشته باشید.

علت ششم، کمپرسور معیوب شده است:

یکی از شایع ترین علت خراب شدن کمپرسور به دلیل استفاده نکردن طولانی مدت از کولر ماشین می باشد. به جهت مقابله با این معضل، توصیه می شود که سیستم A / C خود را هر چند وقت یک بار و بدون در نظر گرفتن دمای بیرون، حداقل 15 دقیقه روشن کنید. این امر کمک می کند که کمپرسور تازه شده و طول عمر کلی آن افزایش یابید.

راه های رفع ایراد کولر ماشین:

روش های عیب یابی سیستم کولر خودرو:

در ادامه ی این مقاله به بررسی روش های عیب یابی سیستم خنک کننده ی ماشین خواهیم پرداخت.

مشکل؛ هوای خروجی از کانال های کولر به اندازه ی کافی خنک نمی باشد.

علل:

اول، دریچه ی ورودی هوای خارج ماشین باز می باشد. برای اصلاح آن باید دریچه را بست.
دوم، تسمه کمپرسور به خوبی سفت نبوده و دچار لغزش است. برای اصلاح آن باید یا تسمه را عوض نمود و یا اگر سالم است، آن را به اندازه ی کافی سفت نمایید.
سوم، شیر آب رادیاتور بخاری باز باشد. برای اصلاح آن باید شیر آب بخاری را بسته و اگر در ماشین، شیری به این منظور پیش بینی نشده باشد؛ شیلنگ آب بخاری را با پوسته موتور یکسره نمایید.
چهارم، دریچه ی بخاری باز باشد. برای اصلاح آن باید دریچه بخاری را ببندید.
پنجم، پره های کندانسور به وسیله ی ذرات ریز مسدود شده باشند؛ برای اصلاح آن باید کندانسور را با فشار هوا تغییر دهید.
ششم، مایع مبرد یا گاز مبرد، در محلی از کولر به بیرون نشت کرده باشد. برای اصلاح آن باید سیستم را از نظر نشتی چک نموده و نشتی را برطرف کنید.
هفتم، خشک کن بر عکس نصب شده باشد. برای اصلاح آن باید خشک کن را باز نموده و به روش درستی مونتاژ نمایید.
هشتم، خشک کن مسدود باشد. برای اصلاح آن باید خشک کن عوض شود.
نهم، اواپراتور مسدود باشد. برای اصلاح آن باید محل گرفتگی اواپراتور را تمیز نمایید.
دهم، سطح اواپراتور یخ زده باشد. برای اصلاح آن باید ترموستات را کنترل نمایید.
مشکل؛ هوای خروجی از اواپراتور دارای طعم و بوی خاصی می باشد.

علل:

اول، ذرات ریزی در لابه لای پره های اواپراتور جمع شده باشند. برای اصلاح آن باید درون پره های اواپراتور را تمیز نمایید.
دوم، لوله تخلیه آب زیر اواپراتور مسدود باشد. برای اصلاح آن باید لوله تخلیه آب اواپراتور را تمیز نمایید.
سوم، جلبک هایی در لابه لای پره های اواپراتور رشد نمودند. برای اصلاح آن باید پره های اواپراتور را با مواد هیدروفیلیک شست و شو دهید.
مشکل؛ سیستم کولر، سر و صدا و ارتعاش زیادی دارد.

علل:

اول، تسمه کمپرسور شل بوده و یا کمپرسور در محل خود محکم نصب نشده باشد. برای اصلاح آن باید تسمه کمپرسور را سفت نموده و یا پیچ های اتصال کمپرسور را در جای خود محکم نمایید.
دوم، داخل سیکل کولر، کمی هوا موجود است. برای اصلاح آن باید گاز کولر را به وسیله ی دستگاه ریکاوری تخلیه و مجدداً شارژ کنید.
مشکل، کمپرسور روشن نشده و یا به سرعت قطع و وصل می شود.

علل:

اول، رله کنترل آمپر خراب باشد. برای اصلاح آن باید رله مربوطه را چک نمایید.
دوم، ترموستات خراب باشد. برای اصلاح آن باید ترموستات را کنترل کرده و در صورت امکان تنظیم نمایید.
سوم، سوئیچ فشار خراب باشد. برای اصلاح آن باید سوئیچ فشار و کانکتور برق آن را چک نمایید.
چهارم، فیوز اصلی کولر سوخته باشد. برای اصلاح آن باید فیوز را عوض نمایید.
پنجم، تسمه کمپرسور شل باشد. برای اصلاح آن باید تسمه را به اندازه ی مناسب سفت نمایید.
ششم، کمپرسور مشکل داخلی داشته باشد. برای اصلاح آن باید کمپرسور را تعمیر و یا تعویض نمایید.
هفتم، ولتاژ باتری ماشین بسیار کم است. برای اصلاح آن باید باتری را مجدداً شارژ و یا تعویض کنید.
هشتم، کلاچ کمپرسور خراب می باشد. برای اصلاح آن باید کلاچ را عوض نمایید.
نهم، سطح درگیری کلاچ آغشته به روغن باشد. برای اصلاح آن باید سطح درگیری کلاچ را تمیز نموده و یا کلاچ را عوض کنید.
دهم، فاصله ی میان پولی کمپرسور و صفحه کلاچ زیاد باشد. برای اصلاح آن باید فاصله ی محرک کلاچ تا پولی را تنظیم نمایید.
یازدهم، بعضی یا یکی از رله های سه تایی خراب باشد. برای اصلاح آن باید رله خراب را از رله سه تایی جدا نموده عوض کنید.
مشکل؛ فشار در شیر شارژ فشار پایین بسیار بالا می باشد.

علل:

اول، کمپرسور دچار مشکل داخلی است. برای اصلاح آن باید کمپرسور تعمیر و یا تعویض گردد.
دوم، اتصال حس کننده شیر انبساط به لوله خروجی اواپراتور به درستی برقرار نباشد. برای اصلاح آن باید اتصال تعمیر گردد.
سوم، خمیر حباب شیر انبساط کنده شده باشد. برای اصلاح آن باید خمیر را عوض نمود.
چهارم، تنظیم شیر انبساط به هم خورده و بیش از اندازه باز باشد. برای اصلاح آن باید شیر انبساط را عوض نمایید.
مشکل؛ فشار در شیر شارژ فشار پایین بسیار پایین باشد.

علل:

اول، میزان شارژ کافی نمی باشد. برای اصلاح باید سیستم را مجدداً شارژ نمایید.
دوم، خشک کن یا درایر، مسدود می باشد. برای اصلاح آن باید درایر عوض شود.
سوم، شیر انبساط مسدود می باشد. برای اصلاح آن باید شیر انبساط را عوض کرد.
چهارم، ترموستات خراب باشد. برای اصلاح آن باید ترموستات را چک نمایید.
پنجم، لوله ها یخ زده باشند. برای اصلاح آن باید لوله ها را تمیز نموده و یا جایگزین کرد.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا بسیار بالا باشد.

علل:

اول، خنک کاری کندانسور ضعیف باشد. برای اصلاح آن باید کندانسور را کنترل نموده و پره های آن را با فشار هوا تمیز نمایید.
دوم، فن کمکی کندانسور خراب باشد. برای اصلاح آن باید فن کندانسور تعمیر و یا تعویض کرد.
سوم، شارژ گاز بیش از اندازه باشد. برای اصلاح آن باید شارژ گاز تخلیه شده و به طور مجدد شارژ گردد.
چهارم، درون لوله ها هوا وارد شده باشد. برای اصلاح آن باید شارژ گاز تخلیه و مجدداً شارژ گردد.
مشکل: فشار در شیر شارژ فشار بالا بسیار پایین باشد.

علل:

اول، میزان شارژ گاز کافی نباشد. برای اصلاح باید سیستم را از نظر نشتی چک نموده و پس از رفع عیب، آن را به طور مجدد شارژ نمایید.
دوم، کمپرسور یا کلاچ آن مشکل داخلی داشته باشد. برای اصلاح آن باید کمپرسور تعمیر و یا تعویض شود.
مشکل: در زمان عملکرد کولر، دمای آب رادیاتور به صورت غیر طبیعی افزایش یابد.

علل:

اول، مدار دور تند درست تنظیم نشده باشد. برای اصلاح آن باید پیچ تنظیم مدار تند را تنظیم نمایید.
دوم، رله مربوط به فن کندانسور خراب باشد. برای اصلاح آن باید رله مربوط را عوض نموده و یا تنظیم کنید.
سوم، فن کندانسور سوخته باشد. برای اصلاح آن باید فن کندانسور را تعمیر و یا تعویض نمایید.
چهارم، درپوش رادیاتور ماشین درست آب بندی نشده باشد. برای اصلاح آن باید درپوش رادیاتور را تعمیر و یا تعویض نمایید.
پنجم، فن رادیاتور کار نکند. برای اصلاح آن باید فن رادیاتور و سنسور کنترل دمای آب رادیاتور را کنترل نمایید.
ششم، عقربه دمای آب رادیاتور روی داشبورد، دما را درست نشان ندهد. برای اصلاح آن عقربه مربوطه و یا سنسور کنترل عقربه مربوطه را کنترل و در صورت اشکال تعمیر و یا تعویض نمایید.
مشکل؛ کمپرسور کولر به صورت دائم کار نموده و به صورت متناوب قطع و وصل نخواهد شد.

علل:

ترموستات اواپراتور تنظیم نشده و یا تنظیم آن به هم خورده باشد. برای اصلاح آن باید ترموستات را تعمیر و یا تعوض نمایید.

سخن پایانی:

امیدواریم با مطالعه ی این مطلب اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید. شما عزیزان می توانید در صورت تمایل تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا هم ما و هم کاربران دیگر از آن استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.