گیربکس 7 سرعته دوکلاچه جدید ایران خودرو (DCT7)

0

تولید گیربکس ایرانی DCT با کمک چین

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گیربکس خودرو در کشور چین بازدید کرد. سپس توافق نامه طراحی، توسعه و ساخت داخل گیربکس پیشرفته اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه از نوع WET-7DCT بین این شرکت و ایران خودرو منعقد شد.

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/4db264e4-9705-4166-908f-82610bfe5e11/Content/ikco638347118492616564.jpg

شرکت طرف قرارداد ایران خودرو از بزرگ‌ترین سازندگان انواع گیربکس در کشور چین است که با تیراژ تولید بیش از سه و نیم میلیون دستگاه در سال، از انواع گیربکس دستی، DCT، گیربکس‌های مخصوص خودروهای هیبریدی DHT و مجموعه موتور الکتریکی با گیربکس کاهش دهنده (7-in-1 EDS) برای خودروهای برقی و با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین مرکز طراحی و تست انواع گیربکس، جایگاه ویژه‌ای را در صنعت خودروی کشور چین ایفا می کند.

طی این توافق‌نامه، مقرر شده است در مرحله نخست، توسعه یک مدل اختصاصی از این نوع گیربکس برای پلتفرم‌های جدید گروه صنعتی ایران خودرو انجام پذیرد و در مرحله دوم، پس از راه‌اندازی خطوط تولید این نوع گیربکس پیشرفته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو، فرآیند ساخت داخل آن به صورت موازی آغاز شود. طرف چینی متعهد شده است دانش فنی طراحی و ساخت این نوع گیربکس را در اختیار ایران خودرو قرار دهد؛ این رویداد یکی از تحولات سال‌های اخیر در توسعه قوای محرکه پیشرفته در ایران به شمار‌می‌رود.

باید توجه داشت که تاکنون فقط انواع گیربکس‌های دستی در شرکت‌های ایرانی تولید می شد که با این اقدام، یکی از پیشرفته ترین گیربکس‌های اتوماتیک در داخل کشور تولید خواهد شد و ضمن کاهش ارزبری واردات گیربکس‌های اتوماتیک، امکان افزایش تولید انواع خودروهای با گیربکس اتوماتیک نیز در کشور ایجاد خواهد شد.

 اخبار ایران خودرو  گیربکس جدید ایران خودرو  گیربکس ری را چیست  گیربکس تارا چیست  انواع گیربکس اتوماتیک  بهترین گیربکس اتوماتیک  مشخصات گیربکس دوکلاچه  wet dual clutch transmission

گیربکس دوکلاچه از نوع تر با نام Wet Dual Clutch Transmission (WDCT) جدیدترین نوع گیربکس اتوماتیک است که برای اولین بار توسط خودروسازان آلمانی توسعه داده شد و هم اینک بر روی انواع خودروهای غربی و شرقی در حال استفاده است.

از مزایای این نوع گیربکس می‌توان به افزایش تعداد دنده، تعویض دنده سریع و نرم، بالاترین راندمان در بین انواع گیربکس و استفاده از کلاچ‌های روغنی برای نرمی در شروع به حرکت خودرو، اشاره کرد. با توجه به تعداد هفت دنده و راندمان بالا در این نوع گیربکس، کاهش قابل توجه مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک رقم می‌خورد. بیش‌تر خودروهای لوکس وارداتی نیز به این نوع گیربکس مجهز هستند.

گیربکس دوکلاچه مرطوب

گیربکس WDCT به معنای “Wet Dual Clutch Transmission” یا “گیربکس دوکلاچه خیس” است. این نوع گیربکس از نوع گیربکس‌های خودکار دوکلاچه است که برای انتقال قدرت بین موتور و چرخ‌ها از دو کلاچ استفاده می‌کند.

ویژگی مهم این نوع گیربکس، استفاده از روغن مرطوب (Wet) در داخل آن است که به سرعت گرم می‌شود و در نتیجه، کمک به خنک‌شدن کلاچ‌ها و افزایش عمر آن‌ها می‌کند. این نوع گیربکس به دلیل عملکرد سریع‌تر و انتقال نیروی بیشتر در مقایسه با گیربکس‌های خودکار معمولی (AT) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیربکس‌های دوکلاچه ترمزی (Dual Clutch Transmissions) به دلیل توانایی تعویض سریع دنده و کارایی بالا، به‌طور گسترده‌ای در خودروهای عمومی و عملکردی (Performance) استفاده می‌شوند. این گیربکس‌ها اغلب توانایی تغییر دنده بسیار سریع و بدون از دست دادن نیروی موتور را دارند که باعث تجربه رانندگی پویا و لذت‌بخش می‌شود.

اکنون پیش بینی می شود تا دو سال آینده محصولات جدید ایران خودرو مانند تارا و ری‌را با موتورهای پیشرفته سه سیلندر IK3-TGDI و چهارسیلندر EFP-TC به همراه گیربکس اتوماتیک هفت سرعته WET-7DCT به بازار داخلی و بین المللی عرضه شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.