فواید و خواص شکلات تلخ برای سلامتی

0

شکلات تلخ که با نام شکلات سیاه هم شناخته می شود ، نوعی شکلات است که شیر و قند کمتری دارد. این خوراکی به جای آنکه از کره های بر پایه شیر ساخته شود ، با کره کاکائو تهیه می شود.
شکلات تلخ به طور معمول دارای حجم بالایی از کاکائو ، کم وبیش 60 تا 99 درصد است. همین حجم بالای کاکائو و حجم پایین شکر و لبنیات است که این شکلات را ویژه کرده و فواید آن را برای سلامتی افزایش داده است

انواع شکلات تلخ

شکلات تلخ بسته به حجم مواد تشکیل دهنده و روند تولید می تواند انواع گوناگونی داشته باشد که در ادامه این مطلب از سایت نم نمک می بینید :

1. شکلات شیرین نشده

این خالص ترین نوع شکلات تلخ است که 85 تا 100 درصد دانه های کاکائوی تلخ دارد. خیلی از مردم ممکن است نتوانند این شکلات را بخورند. شرکت های زیادی هم از آن برای تولید کیک های مختلف استفاده می کنند.

2. شکلات تلخ و شیرین

این شکلات دارای 65 تا 80 درصد دانه کاکائو و تا کم وبیش 33 درصد شکر است. از آن جایی که این شکلات تلخی کمتری دارد و در عین حال درصد کاکائوی آن بالا است خیلی ها آن را مصرف می کنند.

3. شکلات نیمه شیرین

این شکلات طعم شیرین تری دارد و مواد تشکیل دهنده آن کم وبیش 35 تا 60 درصد کاکائو و تا 50 درصد شکر است.

4. شکلات تلخ داچ

داچینگ یک فرآیند تولید شکلات است که نخستین بار به دست یک شرکت هلندی اجرا شد. در این فرآیند شیمیایی شکلات رنگ طبیعی و طعم تلخ خود را از دست می دهد. اگرچه این شکلات ممکن است طعم و ظاهر خوبی داشته باشد ولی بیشتر مواد مغذی و فواید خود را در فرآیند تولید از دست می دهد. بنابراین ، بسیاری از فواید شکلات تلخ خالص را ندارد.

شکلات تلخ چه تفاوتی با سایر شکلات ها دارد؟

روند تولید شکلات تلخ تفاوت هایی با سایر شکلات ها دارد. اگرچه همه شکلات ها ترکیبات مشابه ای دارند که به طور معمول خمیر کاکائو ، پودر شیر و شکر است ، ولی مقدار آن ها تفاوت دارد و همین موضوع منجر به شکل گیری انواع شکلات ها می شود.

شکلات تلخ به طور کلی حاوی درصد بیشتری از کاکائوی خالص است که می تواند بین 30 تا 85 درصد باشد. این درصد بالا باعث تلخ شدن این شکلات می شود و شکلات تلخ را با سایر شکلات ها از جمله شکلات سفید یا شیری متفاوت می کند.

فواید و خواص شکلات تلخ برای سلامتی

1. از بدن در برابر رادیکال های آزاد بیماری زا محافظت می کند

یکی از بهترین فواید مصرف شکلات تلخ توانایی این خوراکی در مبارزه با رادیکال های آزاد و بیماری زا است. رادیکال های آزاد ترکیبات مضری هستند که در فرآیندهای سلولی بدن به وجود می آیند و می توانند منجر به التهاب و ابتلا به بیماری های مزمن شوند.

شکلات تلخ دارای آنتی اکسیدان های گوناگونی است که می توانند این رادیکال ها را خنثی کرده و از بدن در برابر آسیب و بیماری های گوناگون محافظت کنند. هرچه شکلات تلخ با درصد و کیفیت بالاتر مصرف کنید می توانید آنتی اکسیدان های بیشتری جذب کنید و جلوی عوامل بیماری زا را بگیرید.

2. خواص ضدسرطانی دارد

پژوهش گران بر این باورند که مصرف شکلات تلخ ممکن است به کاهش ابتلا به سرطان هم کمک کند. پژوهش ها نشان می دهند آنتی اکسیدان های موجود در شکلات می توانند به ویژه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. جدا از این ، مطالعات دیگری هم ادعا دارند تأثیر شکلات روی کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن منجر به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می شود و به محافظت از بدن در برابر سرطان روده بزرگ کمک می کند.

3. می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد

فلاونول یکی از ترکیبات موجود در شکلات تلخ است که فواید زیادی برای کاهش فشار خون ، بهبود جریان خون به قلب و مغز ، تنظیم قند خون و همچنین حفظ سلامت قلب و عروق دارد. جدا از این ، فلاونول به جلوگیری از لخته شدن پلاکت های خون کمک می کند و خطر سکته را کاهش می دهد.

مصرف شکلات های غنی از فلاونول از جمله شکلات تلخ سلامت کلی قلب شما را بهبود می بخشد و جلوی ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ ومیر را می گیرد.

4. به بهبود سطح کلسترول هم کمک می کند

کره کاکائو که در شکلات تلخ پیدا می شود سرشار از چربی های سالم و پلی فنل است. این ترکیبات مفید به عنوان آنتی اکسیدان در بدن کار می کنند و منجر به کاهش التهاب ، تجزیه چربی و بهبود سطح کلسترول می شوند.

کلسترول یک جزء ساختاری ضروری از هر سلول در بدن به شمار می رود. کلسترول دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) دارد. کلسترول خوب به انتقال کلسترول به کبد و دفع آن کمک می کند. ولی کلسترول بد باعث می شود کلسترول به شریان ها و سرخرگ ها برود و پس از انباشته شدن منجر به بیماری سختاک سرخرگ ها شود. پژوهش ها نشان می دهند شکلات تلخ می تواند کلسترول بد را کاهش دهد و سطح کلسترول کلی بدن را هم بهبود ببخشد.

5. روی کارکرد شناختی و ذهنی تأثیر می گذارد

برخی پژوهش ها نشان می دهند شکلات های سرشار از فلاونول می توانند جریان خون را به مغز افزایش دهند و به درمان بیماری های شناختی و ذهنی مانند آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

پژوهش های دیگری هم بر این باورند مصرف خوردنی های دارای این ماده از جمله شکلات تلخ ، چای ، پرتقال ، کلم بروکلی ، زیتون ، انواع توت ها و بری ها ، گوجه فرنگی و بسیاری از میوه ها و سبزیجات با عملکرد بهتر مغز و بهبود فعالیت های ذهنی و شناختی همراه است.

6. فشار خون را تنظیم می کند

چندین پژوهش نشان می دهند افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی شما می تواند سطح فشار خونتان را پایین بیاورد و از قلب در برابر بیماری ها و سکته قلبی محافظت کند.

جدا از این ، شکلات تلخ می تواند روی سطح قند خون هم تأثیر بگذارد و آن را تنظیم کند. همه این ها باعث می شوند سلامت خود را حفظ کنید و از بیماری های گوناگون در امان بمانید.

7. یک خوردنی مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان است

همانگونه که گفتیم شکلات تلخ دارای میزان بالایی از آنتی اکسیدان ها است. پژوهش گران با انجام آزمایش های متعدد نتیجه گرفته اند که میزان آنتی اکسیدان موجود در پودر کاکائو بسیار بیشتر از پودر میوه های گوناگون است. به طور کلی ، شکلات تلخ در مقایسه با بیشتر میوه ها و آب میوه ها ، به جز انار و آب انار ، دارای آنتی اکسیدان بیشتری است و به همین دلیل سلامت بدن را حفظ می کند و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد.

8. می تواند به تقویت دید هم کمک کند

اگرچه همچنان به پژوهش های بیشتری برای تأیید قطعی این فایده نیاز است ، ولی در یک مطالعه دیده شد افرادی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند توانستند بینایی خود را تقویت کنند. با وجود این ، باید مطالعات دیگری درباره چگونگی تأثیر شکلات تلخ و مواد تشکیل دهنده آن روی بینایی و تقویت آن در درازمدت انجام بگیرد.

9. از سلامت پوست و مو محافظت می کند

یکی از مهم ترین مواد موجود در شکلات تلخ فلاونول است که می تواند سلامت پوست را بهبود ببخشد و از آن در برابر نور خورشید محافظت کند. پژوهش ها هم این را تأیید کرده و نشان داده اند مصرف شکلات های تلخ سرشار از فلاونول می تواند آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش را کاهش دهد.

جدا از این ، پژوهش های دیگری هم ادعا دارند مصرف این خوراکی می تواند زبری پوست را کاهش داده و آب رسانی به آن را افزایش دهد. همچنین جریان خون را به پوست بهبود می بخشد و سلامت آن را حفظ می کند. بهبود جریان خون به پوست سر هم روی رشد موها و سلامت آن ها تأثیر می گذارد و جلوی عفونت پوست سر و ریزش مو را می گیرد.

10. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اگرچه همچنان به پژوهش های بیشتری نیاز است ، ولی کاکائو می تواند کارکرد سیستم ایمنی بدن را تنظیم کند. پژوهش هایی که روی موش ها آزمایش کرده اند نشان می دهند مصرف کاکائو به بهبود کارکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

11. یک منبع سرشار از آهن است

شکلات مواد معدنی گوناگونی از جمله پتاسیم ، منیزیم و آهن را دارا است. شما با مصرف روزانه شکلات تلخ می توانید آهن کافی دریافت کنید و جلوی کمبود آهن و کم خونی بدن را بگیرید.

12. می تواند خلق وخو را بهبود ببخشد و جلوی افسردگی را بگیرد

خوردن یک تکه شکلات خوشمزه می تواند استرس را کاهش دهد و منجر به ترشح اندورفین شود. این هورمون روی احساس شادی تأثیر می گذارد و نشانه های افسردگی را کاهش می دهد.

همچنین کافئین و سایر مواد موجود در شکلات تلخ هم روی کاهش افسردگی و بی حالی تأثیر می گذارند. به طور کلی ، مصرف این خوراکی لذت بخش است و با تقویت روحیه شما منجر به بهبود خلق وخو می شود.

13. برای زنان باردار مفید است

شکلات تلخ با پیشگیری از ابتلا به بیماریی های مانند پره اکلامپسی ، کاهش فشار روی ماهیچه ها ، تقویت سیستم ایمنی و ایجاد احساس آرامش به حفظ سلامت زنان باردار کمک می کند.

البته باید به مصرف خود دقت داشته باشید و زیاده روی نکنید. این فایده شکلات تلخ تنها در مقادیر کم ممکن است. زیاده روی در خوردن شکلات تلخ در بارداری می تواند باعث زایمان زودرس ، سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد شود.

14. التهاب و نشانه های آسم را کاهش می دهد

ترکیبات ضدالتهابی موجود در شکلات تلخ منجر به کاهش التهاب روده و بافت های قلب می شوند. جدا از این ، برخی مواد موجود در کاکائو هم می توانند سرفه و نشانه های آسم را کاهش دهند.

15. می تواند به کاهش وزن هم کمک کند

شکلات تلخ به شیوه های گوناگونی روی کاهش وزن تأثیر می گذارد. شما با مصرف متعادل شکلات تلخ می توانید چربی سوزی را افزایش دهید و وزن خود را مدیریت کنید. البته فراموش نکنید این خوراکی کالری بالایی دارد و زیاده روی در مصرف آن شما را با چاقی و افزایش وزن ناخواسته مواجه می کند.

16. با بیماری دیابت مبارزه می کند

یکی دیگر از خوبی های شکلات تلخ برای دیابت و مبارزه آن با این بیماری است. این خوراکی با بهبود مقاومت به انسولین و کنترل قند خون می تواند به کمک بیماران دیابتی نوع 2 بیاید. پژوهش ها هم نشان می دهند کسانی که شکلات تلخ می خورند و زیاده روی نمی کنند هم در مقایسه با سایر مردم کمتر در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند.

شکلات تلخ و لاغری؛ این خوراکی چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

شما با اضافه کردن شکلات تلخ به رژیم غذایی خود می توانید تا اندازه ای به کاهش وزن خود کمک کنید. در ادامه چگونگی تأثیر شکلات تلخ برای لاغری را آورده ایم.

1. سوخت وساز بدن را تقویت می کند

شکلات تلخ سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده است که به افزایش سوخت وساز بدن کمک می کنند و منجر به کالری سوزی و چربی سوزی می شوند. به طور کلی ، شکلات تلخ روی فرآیند تجزیه چربی تأثیر می گذارد و جذب چربی و کربوهیدرات را هم در بدن کاهش می دهد. این موضوع منجر به آب شدن چربی های بدن و جلوگیری از انباشته شدن آن ها می شود.

2. از افزایش انسولین جلوگیری می کند

چربی های سالم موجود در شکلات تلخ می توانند جذب قند را در جریان خون کاهش دهند و به همین دلیل از افزایش ناگهانی انسولین جلوگیری کنند. افزایش انسولین می تواند قند را به طور مستقیم به سلول های چربی منتقل کند و همچنین جلوی چربی سوزی بدن را بگیرد و احساس گرسنگی را هم در پی داشته باشد. بنابراین ، با کاهش انسولین نه تنها می توانید چربی بسوزانید ، بلکه جلوی پرخوری را هم خواهید گرفت.

3. جلوی اشتها و پرخوری را می گیرد

پژوهش ها نشان می دهند شکلات تلخ می تواند میل به غذاهای شور ، شیرین یا چرب را کاهش داده و احساس سیری بیشتری به شما بدهد. بسیاری از مردم بر این باورند که مصرف شکلات تلخ 20 دقیقه پیش و 5 دقیقه پس از غذا منجر به احساس سیری بیشتر می شود و تعداد وعده های غذایی را در روز کاهش می دهد. شما با مصرف این خوراکی می توانید بدون آنکه احساس گرسنگی کنید مصرف غذای خود را کاهش دهید و به وزن ایدئالتان دست پیدا کنید.

4. انگیزه ورزش کردن را افزایش می دهد

شکلات تلخ سرشار از منیزیم و برخی ترکیبات ضدالتهابی است. بنابراین ، می تواند درد را کاهش دهد ، بدن را شاداب کند و انگیزه و انرژی شما را هم افزایش دهد. همه این ها باعث می شوند حوصله بیشتری برای ورزش کردن و کالری سوزی داشته باشید.

زمانی که احساس خستگی و بی حالی نکنید قطعا بهتر و بیشتر ورزش می کنید. هرچه بیشتر ورزش کنید هم بهتر وزن خود را مدیریت می کنید. جدا از این ، شکلات تلخ با کاهش دردهای بدن باعث می شود زودتر ریکاوری شده و برای جلسه های ورزشی بعدی آماده شوید.

5. به شما احساس سرخوشی می دهد و شادابتان می کند

شکلات تلخ می تواند احساس شادی به شما بدهد و استرس و اضطراب را از شما دور کند. زمانی که احساس سرخوشی داشته باشید هم بهتر می توانید بخوابید ، سطح کلسترول و فشار خون بدنتان پایین می آید ، افکار منفی کمتری به سراغتان می آیند و به طور کلی زندگی باکیفیت تری خواهید داشت. این موضوع در کنار تأثیر شکلات تلخ روی کاهش بیماری ها می تواند سبک زندگی شما را دگرگون کرده و کمکتان کند بهتر غذا بخورید ، ورزش کنید ، استراحت داشته باشید و وزن خود را کاهش دهید.

با وجود همه این ها ، فراموش نکنید که هر 100 گرم شکلات تلخ دارای کم وبیش 600 کیلوکالری انرژی است. پس پیش از آنکه به سراغ مصرف این خوراکی بروید یادتان باشد زیاده روی نکنید و برنامه کاهش وزن خود را به هم نریزید. کارشناسان پیشنهاد می کنند در روز بیشتر از 28 گرم شکلات تلخ نباید مصرف کنید. پس حتما این را به خاطر بسپارید و با دید بهتری وزن خود را مدیریت کنید.

ارزش غذایی و کالری شکلات تلخ

شکلات تلخ در مقایسه با سایر تنقلات و شیرینی ها سالم تر است و ارزش غذایی بالایی دارد. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی و معدنی است و همین مواد فواید شکلات تلخ را به دنبال دارند. در ادامه ارزش غذایی یک اونس (28 گرم) از شکلات تلخ 70 تا 85 درصد را فهرست کرده ایم.

  • 168 کیلوکالری انرژی
  • 8 گرم کربوهیدرات
  • 2 گرم پروتئین
  • 12 گرم چربی
  • 1 گرم فیبر
  • 5 میلی گرم منگنز (27 درصد از نیاز روزانه)
  • 5 میلی گرم مس (25 درصد از نیاز روزانه)
  • 3 میلی گرم آهن (19 درصد از نیاز روزانه)
  • 8 میلی گرم منیزیم (16 درصد از نیاز روزانه)
  • 2 میلی گرم فسفر (9 درصد از نیاز روزانه)
  • 200 میلی گرم پتاسیم (6 درصد از نیاز روزانه)
  • 9 میلی گرم روی (6 درصد از نیاز روزانه)
  • 2 میکروگرم ویتامین K (3 درصد از نیاز روزانه)
  • 9 میکروگرم سلنیم (3 درصد از نیاز روزانه)
  • 4 میلی گرم کلسیم (2 درصد از نیاز روزانه)

مضرات شکلات تلخ

با وجود فواید بالای شکلات تلخ ، این خوراکی دارای ضررها و عوارضی هم هست که باید در نظر بگیرید. با توجه به پژوهش ها ، مصرف شکلات تلخ ممکن است با مشکلات زیر همراه باشد.

  • آکنه
  • افزایش وزن
  • نفخ
  • سردرد
  • اختلالات خواب
  • دگرگونی های خلق وخو
  • پوسیدگی دندان
  • یبوست
  • عصبی شدن

افزون بر این ، یکی دیگر از مشکلات شکلات تلخ مرتبط با لبنیات و سویای موجود در آن است. بیشتر شرکت ها از این مواد خوراکی برای تولید شکلات تلخ استفاده می کنند.

خیلی ها ممکن است به لبنیات یا سویا حساسیت داشته باشند یا به دلیل گیاه خوار محض بودن (وگان) نخواهند شیر مصرف کنند. اگر به هر دلیلی نخواهید شیر و لبنیات یا سویا مصرف کنید باید به سراغ شکلات های تلخ 100 درصد بروید و برچسب ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده آن را هم با دقت بررسی کنید. البته بیشتر اوقات ممکن است نتوانید به طور قطعی از مواد تشکیل دهنده شکلات تلخ مطمئن شوید. در این مواقع تصمیم با خودتان است که این خوراکی را مصرف کنید یا نه.

جدا از همه این ها ، شکلات تلخ دارای کافئین است و زیاده روی در مصرف این ماده هم با ضررهایی همراه خواهد بود. در ادامه عوارض مصرف بالای کافئین را آورده ایم.

ضررهای زیاده روی در مصرف کافئین

کافئین یک ماده انرژی زا است که فوایدی هم برای سلامتی بدن و کارکرد مغز دارد. ولی زیاده روی در مصرف آن شما را با مشکلات زیر روبه رو می کند.

1. منجر به اضطراب می شود

کافئین می تواند ترشح آدرنالین را افزایش داده و بدن را در وضعیت واکنشی ستیز یا گریز قرار دهد. واکنش ستیز یا گریز یک واکنش فیزیولوژیکی است که جانوران در پاسخ به ادراکاتشان نسبت به موقعیت های خطرناک ، حمله ، یا فرار برای نجات خود نشان می دهند.

این وضعیت باعث می شود مضطرب شده و با نشانه هایی مانند عصبی شدن ، بی قراری ، نفس نفس زدن ، استرس داشتن و نشانه های مشابه روبه رو شوید.

2. بی خوابی را در پی دارد

یکی از بهترین ویژگی های کافئین این است که می تواند خستگی را از بین ببرد و شما را بیدار نگه دارد. ولی مشکل اینجا است که زیاده روی در مصرف کافئین باعث می شود به بی خوابی های آسیب زننده دچار شوید و سلامت کلی خود را به خطر بیندازید.

اگر بدن شما نتواند به اندازه کافی استراحت داشته باشد و خودش را ریکاوری کند با مشکلات و بیماری های گوناگونی مواجه می شود و کارکرد مناسب خود را از دست می دهد.

3. روی فرآیند هضم غذا تأثیر می گذارد

اگر تاکنون قهوه خورده باشید به خوبی می دانید که کافئین چگونه روی فعالیت دستگاه گوارشی و روده ها تأثیر می گذارد. اگر حجم بالایی از این ماده وارد بدن شود ممکن است منجر به شل شدن مدفوع یا اسهال شود و همچنین بیماری بازگشت اسید به مری را در پی داشته باشد. در این وضعیت ماهیچه هایی که مانع از حرکت محتویات معده به سوی گلو می شوند شل شده و کارکرد خود را از دست می دهند.

4. منجر به ریزش ماهیچه ها می شود

برخی پژوهش ها نشان می دهند که زیاده روی در مصرف کافئین می تواند منجر به بیماری رابدومیولیز شود. رابدومیولیز یا واپاشی به تجزیه ماهیچه ها اشاره دارد. در این وضعیت سلول های ماهیچه های اسکلتی تخریب شده و محتویات آن ها به خون وارد می شوند.

شما با کاهش مصرف کافئین می توانید جلوی این مشکل را بگیرید و توده عضلانی بدن خود را حفظ کنید.

5. اعتیادآور است

مصرف کافئین اعتیادآور است و می تواند به یک عادت همیشگی تبدیل شود. خیلی از کسانی که کافئین مصرف می کنند در صورت نخوردن قهوه و شکلات تلخ و… ممکن است احساس بی حالی کنند و با وابستگی روانی یا جسمی به این ماده روبه رو شوند.

این اعتیاد می تواند زیاده روی در مصرف کافئین را به دنبال داشته باشد و از جنبه های گوناگون روی سلامتی تأثیر منفی بگذارد.

6. فشار خون را بالا می برد

به طور کلی ، به نظر نمی رسد کافئین منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته در بیشتر افراد شود ، ولی در چندین پژوهش دیده شد به دلیل تحریک کردن سیستم عصبی می تواند فشار خون را افزایش دهد. فشار خون بالا هم به مرور عاملی خطرناک برای سکته و ابتلا به بیماری های قلبی می شود.

البته تأثیر کافئین روی فشار خون موقتی است و شما با میانه روی در مصرف کافئین می توانید جلوی این مشکل را بگیرید.

7. ضربان قلب را افزایش می دهد

درست مانند فشار خون ، کافئین روی افزایش ضربان قلب هم تأثیر می گذارد. این ماده غذایی تحریک کننده است و باعث تپش قلب می شود. همچنین می تواند ریتم ضربان قلب را دگرگون کند.

البته این تأثیر در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اگر پس از مصرف کافئین متوجه تغییر در ریتم و سرعت ضربان قلب خود شدید باید مصرف این ماده را کاهش دهید.

8. بدن را خسته می کند

قهوه ، چای و سایر خوراکی هایی که کافئین دارند ، از جمله شکلات تلخ ، می توانند سطح انرژی را افزایش دهند. با وجود این ، زمانی که کافئین از بدن خارج می شود تأثیر آن به کلی از بین می رود و بدن حسابی خسته می شود. همچنین اگر به این ماده عادت کنید هم به احتمال زیاد با اثر شادابی آن روبه رو نخواهید شد و در عوض خستگی به سراغتان خواهد آمد.

شما باید در مصرف کافئین تعادل را برقرار کنید و مثلا به جای آنکه حجم بالایی را در ابتدای روز بخورید ، این مقدار را در طول روز تقسیم و مصرف کنید تا با اثر انرژی بخشی آن مواجه شوید. البته حواستان باشد در نیمه دوم روز کافئین نخورید تا خوابتان را به هم نریزید.

با وجود ضررهای کافئین برای سلامتی باید به این موضوع دقت داشته باشید که شکلات تلخ به نسبت دارای حجم کمی از کافئین است و برای آنکه کافئین موجود در آن به سلامتی شما آسیب بزند باید حجم بالایی از این خوراکی را بخورید. همچنین هرچه شکلات تلخ تر باشد ، کافئین آن هم بیشتر است. بنابراین ، اگرچه کافئینِ شکلات تلخ هم ضرر دارد ، ولی مشکل اصلی این ماده غذایی کالری بالای آن و ضررهایی است که بالاتر فهرست کردیم.

در خوردن شکلات تلخ زیاده روی نکنید

اگرچه شکلات تلخ یک گزینه سالم و عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است ، باید به خاطر داشته باشید که این خوراکی دارای کالری بالایی است. بهترین کار برای جلوگیری از زیاده روی در مصرف شکلات تلخ این است که تنها حجم کوچکی را پس از وعده غذایی بخورید و هیچ وقت گرسنگی خود را با آن برطرف نکنید. زیرا ممکن است زیاده روی کنید و کالری مصرفی خود را بالا ببرید.

همچنین می توانید با آن خوراکی و غذاهای دیگری آماده کنید و هنگام تهیه غذا تنها به چند گرم شکلات بسنده کنید. جدا از این ، مصرف شکلات تلخ در ابتدای روز هم می تواند به کاهش اشتها و کالری مصرفی کمک کند و جلوی زیاده روی کردن را بگیرد.

اگر احساس کردید مصرف شکلات تلخ انرژی و انگیزه بالایی به شما می دهد و زندگی تان را شاداب می کند ، باید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و کالری بالای این خوراکی را با کاهش مصرف غذاهای دیگر جبران کنید.

در کنار همه این ها باید به نوع رژیم غذایی خود هم دقت داشته باشید. اگر می خواهید مصرف موادی مانند شکر را محدود کنید باید حجم کمتری از شکلات تلخ مصرف کنید و به سراغ شکلات هایی که درصد بالایی دارند بروید. این کار باعث می شود شکر کمتری مصرف کنید و به رژیم خود پایبند بمانید.

نکته دیگر هم درباره کافئین است. اگر به کافئین حساسیت دارید یا نمی خواهید آن را مصرف کنید باید حواستان به ارزش غذایی شکلات تلخ و میزان کافئین موجود در آن باشد. یکی از دلایل مضر بودن شکلات تلخ هم همین کافئین است. کافئین می تواند حساسیت به شکلات تلخ را هم در پی داشته باشد.

با در نظر داشتن این نکات باید با برنامه بهتری شکلات تلخ مصرف کنید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید و از فواید این خوراکی بی نظیر بهره مند شوید.

نکاتی برای نگه داری و مصرف شکلات تلخ

  • شکلات تلخ را در جایی خنک و خشک و در یک ظرف دربسته نگه داری کنید. یادتان باشد آن را در یخچال قرار ندهید زیرا منجر به شکرک زدن می شود. رطوبت یخچال باعث بالا آمدن شکر به سطح شکلات تلخ می شود. شکرک تأثیری روی مزه شکلات نمی گذارد ولی ظاهر آن را خراب می کند.
  • اگر به درستی از شکلات تلخ نگه داری کنید تا دو سال ماندگاری خواهد داشت.
  • برای ذوب کردن شکلات تلخ باید این کار را روی اجاق گاز یا مایکروفر و با حرارت پایین انجام دهید تا جلوی سوختن آن را بگیرید. شکلات را به بخش های کوچک تقسیم کنید و آن را به طور مداوم هم بزنید. شما می توانید شکلات تلخ ذوب شده را روی جوی دوسر ، میوه ، خامه و… بریزید و میان وعده سبک و مقوی برای خودتان آماده کنید.
  • قطعات کوچک شکلات تلخ در کنار میوه های تازه و انواع آجیل می تواند یک دسر سبک و خوشمزه برایتان آماده کند.
  • شما می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری کاکائوی فرآوری نشده را با یک موز یخ زده مخلوط کرده و بستنی شکلاتی بدون لبنیات آماده کنید.
  • شما با ذوب شکلات تلخ و دوباره سرد کردن آن می توانید شکرک ها را از بین ببرید.

پرسش های رایج درباره شکلات تلخ

در پایان ، نگاهی به چند پرسش پرتکرار درباره شکلات تلخ که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشند می اندازیم.

1. آیا شکلات تلخ سالم است؟

بله. شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی از جمله آهن ، کلسیم ، روی ، منیزیم ، مس و ویتامین D و C و B1 و A و K است. این مواد مغذی به بهبود سلامت قلب ، تنظیم فشار خون ، کاهش وزن و… کمک می کنند.

2. کدام نوع شکلات تلخ انتخاب بهتری است؟

شکلات تلخ دارای انواع گوناگونی است. شکلات های تلخی که درصد کاکائوی بالایی دارند ، مثلا بالای 70 درصد ، گزینه بهتری هستند و ارزش غذایی بالا و سالم تری دارند.

3. آیا مصرف روزانه شکلات تلخ مشکلی دارد؟

شما می توانید هر روز شکلات تلخ بخورید؛ نکته اصلی میانه روی است. کارشناسان بر این باورند که باید تعادل را برقرار کنید و روزانه نهایت 20 تا 30 گرم شکلات تلخ بخورید تا بدون آنکه به سلامتی تان آسیبی برسانید از فواید این خوراکی بهره مند شوید.

4. شکلات تلخ چند درصد سالم تر است؟

خیلی ها ممکن است با خود بگویند بهتر است شکلات تلخ چند درصد بخوریم؟ باید بدانید هرچه درصد کاکائو بالاتر باشد ، این خوراکی سالم تر خواهد بود. شکلات تلخ 70 درصد به بالا در مقایسه با سایر شکلات ها سالم تر است.

5. آیا شکلات تلخ برای فشار خون بالا ضرر دارد؟

خیر. پژوهش ها نشان می دهند ترکیبات موجود در شکلات تلخ برای تنظیم فشار خون در افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند فایده دارند.

6. در روز چه مقدار شکلات تلخ می توان مصرف کرد؟

شما می توانید 20 تا 30 گرم شکلات تلخ در روز مصرف کنید و سلامتی خود را بهبود ببخشید.

7. چه زمانی از روز بهترین زمان خوردن شکلات تلخ است؟

شما هر زمان که بخواهید می توانید شکلات تلخ بخورید ، ولی مصرف آن پیش از وعده های غذایی می تواند به کاهش اشتها و مدیریت وزن کمک کند.

8. آیا شکلات تلخ کالری کمتری دارد؟

خیر. شکلات تلخ سرشار از کالری است و هر 100 گرم از آن کم وبیش 600 کیلوکالری انرژی دارد که مقدار بسیار بالایی است.

منبع :نم نمک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.