تفاوت گریس نسوز و معمولی چیست؟

0

تفاوت گریس نسوز و معمولی

در این مقاله قصد بر این داریم تا تفاوت گریس نسوز و معمولی را بیان کنیم. ابتدا باید بگوییم که گریس یک ماده نیمه جامد یا ژلاتینی است و در انواع مختلفی اعم از گریس نسوز و گریس معمولی ارائه می شود.

انواع گریس نسوز گریس نسوز چیست گریس کاری بلبرینگ گریس کاری پراید گریس و روغن صنعتی روان کننده های صنعتی گیریس کاری بلبرینگ ژامبون گریس مخصوص بلبرینگ چرخ fire resistant grease

قبل از هر گونه اقدام به خرید گریس، باید نوع کارکرد تجهیزات و ماشین آلات خود را نسبت به گریس روانکاری بسنجید. تفاوت گریس نسوز و معمولی از موارد مهمی است که هنگام خرید گریس صنعتی بایستی به آن دقت نمایید. در جدول زیر، فرق گریس نسوز با معمولی را مشاهده کنید :

گریس نسوز :  دما های بالا کارکرد در شرایط عملیاتی با حرارت بالا مقاومت بالا در مقابل حرارت زیاد دچار تخریب و تغییرات نمی شود
گریس معمولی :  دما های پایین کارکرد در شرایط عملیاتی با حرارت پایین مقاومت کمتر در مقابل حرارت های بالا تخریب می شود

با توجه به جدول بالا، گریس نسوز یک نوع گریس حرارتی است که برای کاربرد هایی با حرارت بالا، از آن استفاده می شود. بیشترین تفاوت گریس نسوز و معمولی نیز پایدارای حرارتی روانکار می باشد که برای کارایی درست گریس روانکار، بهتر است گریس نوع مناسب با تجهیزات خود را انتخاب نمایید.

حال که فرق گریس نسوز با معمولی را میدانید، باید بگوییم اگر برای روانکاری بلبرینگ، به گریسی احتیاج دارید که با توجه به شرایط کاری بلبرینگ و نوع آن کارایی خوبی را از خود نشان دهد، در ادامه به این موضوع می پردازیم.

انواع گریس نسوز گریس نسوز چیست گریس کاری بلبرینگ گریس کاری پراید گریس و روغن صنعتی روان کننده های صنعتی گیریس کاری بلبرینگ ژامبون گریس مخصوص بلبرینگ چرخ fire resistant grease

انواع گریس بلبرینگ

پیشنهاد می کنیم این قسمت از مقاله که مربوط به انواع گریس بلبرینگ است را تا آخر مطالعه کنید. همانطور که میدانید، بلبرینگ دستگاه شما در برابر فشار های زیاد و بار های ضربه ای، آسیب جدی می بیند و برای جلوگیری از این آسیب ها، حتماً باید یک روانکاری عالی و بدون نقص داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با تفاوت گریس نسوز و معمولی، می خواهیم انواع گریس های صنعتی که به صورت گریس چند منظوره و تک منظوره ارائه می شوند را شرح دهیم.

به دلیل حرکات قطعات بلبرینگ بر روی یکدیگر و جلوگیری از اصطکاک، ساییدگی و کاهش صدا از انواع گریس بلبرینگ استفاده می کنیم. این نوع گریس ها از پایه روغن، مواد افزودنی و صابون ها تشکیل می شوند که در ادامه 6 مورد از انواع گریس بلبرینگ را به طور مختصر معرفی می کنیم :

  1. گریس کلسیم
  2. گریس آلومینیوم
  3. گریس لیتیوم
  4. گریس سدیم
  5. گریس بنتونیت
  6. گریس پلی اوره

گریس کلسیم

گریس کلسیم به عنوان یکی از گریس های نسوز به حساب می آید. به شرطی که دمای کاری دستگاه خیلی بالا نباشد. این روانکار با مقاومت عالی در برابر آب و پایداری مکانیکی بالا، یک گریس چند منظوره برای بلبرینگ هایی است که در دمای پایین کار می کنند. بنابراین در دما های پایین از گریس پایه کلسیم در مصارف عمومی، دریایی، کشاورزی و غیره استفاده نمایید.

گریس آلومینیوم

گریس آلومینیوم به عنوان یکی از انواع گریس بلبرینگ است که در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد. این گریس نسوز از ویژگی های ضد اکسیداسیون، ضد زنگ، ضد خورندگی و مقاومت بالا در مقابله با آب، برخوردار است. گریس پایه آلومینیوم برای صنایع فولاد، کشاورزی و خودرو سازی هم قابل استفاده می باشد.

گریس لیتیوم

گریس لیتیوم نظیر گریس پایه لیتیوم ep 2، یک گریس نسوز با حالت چند منظوره بوده که معمولا برای یاتاقان و بلبرینگ قابل استفاده است. این روانکار ها بالاترین ویسکوزیته و پایداری را دارند. گریسهای پایه لیتیوم را می توان به عنوان گریس مخصوص بلبرینگ و یا حتی گریس دور بالا در نظر گرفت. چرا که از بلبرینگ در برابر ساییدگی، شکستگی، خورندگی، اکسیداسیون در دما بالا محافظت می کند. این نوع گریس ها به راحتی در مقابل آب و رطوبت مقاوم بوده و به عنوان گریس صنعتی و خانگی، برای مصارفی مانند خودرو سازی و باغبانی مورد استفاده قرار می گیرند.

گریس سدیم

گریس پایه سدیم از ترکیب روغن پایه، مواد افزودنی و صابون سودا به وجود می آید. گریس سدیم با نقطه ریزش بالا به عنوان گریس مخصوص بلبرینگ هایی با تماس زاویه ای است. این روانکار عملکرد عالی در برابر زنگ زدگی و پایداری برشی دارد. بنابر این به دلیل پایدارای کم در برابر آب و اکسید شدن، بهتر است گریس سدیم را برای مصارفی چون چرخ دنده ها و یاتاقان ها استفاده کنید.

گریس بنتونیت

گریس بنتونیت یک روانکار غیر ذوب با مقاومت برشی و چسبندگی عالی است. گریس پایه بنتون مبتنی بر خاک رس بوده و استحکام مکانیکی بسیار بالایی در برابر تغییرات دمایی و ساییدگی دارد. از خواص آن می توانیم به ضد آب بودن اشاره کنیم که برای صنایع ساخت و ساز، معدن و فولاد کاربرد بسیاری دارد.

گریس پلی اوره

گریس پلی اوره با عملکرد عالی در برابر آب، اکسیداسیون، فشار مکانیکی و خوردگی برای محافظت از بلبرینگ ها در موتور های الکتریکیو برخی از صنایع فولاد کاربرد دارذ. گریس پلی اوره از نوع گریس نسوز بوده و برای دما های بالا در شرایط کاری مناسب قابل استفاده می باشد.

گریس معمولی

گریس معمولی تولید شده از روغن معدنی یا گیاهی و صابون امولسیون است که برای دما های بالا ساخته نشده است. در واقع هیچ یک از گریس های معمولی، استاندارد های لازم برای قرار گیری در دما های بالا را ندارند؛ چرا که به راحتی تخریب می شوند و برای حذف این تنش ها، بهتر است برای کاربرد های معمولی از آن ها استفاده شود. بنابراین گریس هایی که تا به اینجا معرفی شده می تواند تفاوت گریس نسوز و معمولی را نشان دهد.

تشخیص گریس نسوز

پیش تر تفاوت گریس نسوز و معمولی را دانستیم که برای تشخیص گریس نسوز از معمولی باید به دیتا شیت گریس مراجعه کنید. نوع مواد افزودنی، غلیظ کننده و روغن پایه باعث تعیین کاربرد یک گریس می شود. اگر به طور عملی می خواهید تست گریس نسوز را بگیرید، آن را به طور غیر مستیم در دما های مختلف آزمایش کنید.

میزان گرید و حداکثر دمای کاری گریس نسوز و معمولی بسته به شرایط آن با یکدیگر متفاوت است. تشخیص گریس نسوز بسیار ساده است، همانطور که میدانید برای حرارت های بالا از این روانکار ها استفاده می شود و معمولاً در دمای 120 تا 150 درجه سانتی گراد از این نوع گریس ها استفاده می شود.

در برخی موارد گریس های مخصوصی با دما های بالا تر تولید می شوند که به عنوان نمونه گریس نسوز خارجی skf ،shell ،molykote و fuchs از گریس های نسوز با درجه حرارت بالا هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.