چک سام checksum ایسیو چیست و چه کاربردی دارد ؟

0

چکسام ایسیو چیست ،روش کشف خطا checksum ،روش محاسبه checksum ،چک سام چه کاربردی دارد؟

checksum اصطلاحی است که توسط متخصصان IT برای تشخیص خطاهای سطح بالا در انتقال داده به کار می رود و یک checksum بیانگر تعداد بیت های موجود در پیام ارسال شده است است. مقدار checksum شامل تعداد زیادی از حروف و اعداد است و برای یک فایل یا مجموعه ای از فایل ها مانند اثر انگشت عمل میکند و تعداد بیت های انتقالی را نشان می دهد.

مطالب مرتبط

 چک سام چیست آموزش ریمپ ecu آموزش ریمپ ایسیو تارا ریمپ ECU سمند حالت لیمپ چیست تفاوت ریمپ با چیپ تیونینگ آموزش تنظیم موتور با دیاگ آموزش پاک کردن خطا با دیاگ

تابعی است در زبان برنامه نویسی که کار آن حفاظت از سورس کد برنامه است. چک سام یکی از این توابع است و توابع دیگری با نام هایی دیگر همچون سی آر سی وجود دارند.

این تابع در خط اول برنامه نویسی استفاده شده و پس از دیباگینگ و کامپایل برنامه این تابع از کلیه بیت های سورس کد یک سرجمع گرفته و خروجی آن را در همان ابتدا ثبت میکند.

حال هربار که این برنامه اجرا شود یکبار این تابع بیت های سرس کد را بررسی میکند و خروجی را با خروجی که اولین بار گرفته است مقایسه می کند.

در صورتی که مشابه نباشند اجازه ی ادامه برنامه را نخواهد داد این تابع در تمام برنامه ها کار برد دارد و نه فقط ایسیو خودرو.
و دلیل روشن نشدن چراغ چک همان عدم اجازه ادامه برنامه توسط این تابع است .در واقع ما بعد از ریمپ بیت های سورس کد را تغییر داده ایم!
پس باید مطابق اطلاعات فعلی یکبار از تابع چک سام خروجی گرفته و نتیجه آن را در آدرسی که قبلا ثبت شده است بجای نتیجه قبلی ، ثبت کنیم تا این تابع مانع اجرای برنامه نشود.
چرا آموزش ریمپ با وینولز مهم است؟

یکی از نرم افزارهای کاربردی در ریمپ ایسیو، نرم افزار وینولز است که به وسیله کمپانی EVC طراحی و به بازار عرضه شده است. افرادی که می خواهد در زمینه ریمپ و چیپ تیونینگ ایسیو فعالیت داشته باشند،باید کار با این نرم افزار را به خوبی یاد بگیرند.

نرم‌افزار وینولز

 آموزش تنظیم موتور با دیاگ  آموزش تنظیم موتور پژو  آموزش تنظیم موتور خودرو  اجرت تنظیم موتور ماکسیما  بهترین تنظیم موتور اراک  تنظیم موتور  تنظیم موتور 206 تیپ 5  تنظیم موتور پژو ۲۰۶  تنظیم موتور پراید با دیاگ  تنظیم موتور خودرو پراید  تنظیم موتور چیست  زمان تنظیم موتور  فواید تنظیم موتور چیست  روش های بهبود عملکرد موتور  آموزش تقویت موتور  تقویت موتور ef7  تقویت موتور TU5  تقویت موتور XU7

نرم افزار وینولز دارای امکانات و قابلیت های متنوعی است که به وسیله آن ها می توان تنظیمات بخش های مختلف خودرو مانند نسبت سوخت و هوا، میزان پاشش سوخت، میزان باز شدن دریچه گاز، دمای روشن و خاموش شدن فن خودرو و بسیاری از آیتم های دیگر را تغییر داد و عملکرد خودرو را بهبود بخشید.

از دیگر قابلیت های این نرم افزار می توان به امکان چک سام نمودن اشاره کرد که پس از اعمال تغییرات می شود آن را دوباره اصلاح نمود. البته ایسیوهایی که پلاگین آنها در پایگاه داده نرم افزار وجود دارد، از این قابلیت برخوردار هستند. نرم افزار وینولز به کاربر کمک می کند تا جداول مورد نظر خود را با روش های مختلف جستجو کند و آیتم های آن را به دلخواه تغییر دهد.

مزایای آموزش ریمپ با وینولز

آموزش ریمپ با وینولز این امکان را برای کاربران ایجاد می کند که بتوانند جداول را به صورت دو بعدی و سه بعدی بررسی کنند و به وسیله آن ها عیوب بخش های مختلف خودرو را تشخیص داده و با تغییراتی که در جداول ایجاد می کنند، عملکرد خودرو را بهبود ببخشند. همچنین پس از اینکه تغییرات لازم را بر روی جداول ایجاد کردند، نوبت به عملیات چکسام گیری می رسد. در این مرحله برنامه جدید به فرمت bin در می آید و به وسیله پروگرامر بر روی ایسیو نصب می گردد.

نرم افزار وینولز یک نرم افزار جامع است که با بیشتر ایسیو خودروها سازگاری دارد و می توان از طریق آن راندمان خودروهای مختلف را افزایش داد. هنرجویانی که دوره آموزش نرم افزار وینولز را با موفقیت پشت سر می گذارند، جداول مهم را با توجه به گراف های آن ها شناسایی می کنند، نحوه کار با گراف دو بعدی و سه بعدی را یاد می گیرند، می آموزند که چگونه از فایل های تغییر داده شده محافظت کنند و بر روی آن ها قفل گذاری نمایند و بسیاری موارد دیگر که موجب ارتقا عملکرد ایسیو و خودرو می گردد را تجربه می کنند.

چکسام ECU خودروها

آموزش ریمپ ecu ریمپ ایسیو چیست مزایای ریمپ ایسیو معایب ریمپ خودرو هزینه ریمپ ای سی یو ریمپ کامپیوتر ماشین هزینه ریمپ پژو 206 ریمپ کامپیوتر تیبا آموزش تعمیرات تخصصی ساینا تعمیرات تخصصی ecu تعمیرات تخصصی تعمیرات تخصصی برق خودرو تعمیرات تخصصی تیبا آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو مجله مکانیک مجله خودرو کارستان

چکسام به دو نوع دستی و اتوماتیک می باشد، نوع اتوماتیک آن به وسیله نرم افزارهای مخصوص ریمپ همانند (winolds) صورت می گیرد.

چکسام نوع دستی

(ECU BOSCH ME7.4.9 SAMAND EF7) چکسام این نوع ECU در آخر بلوک A قرار دارد.

بلوکAیا همان بلوک جداولECU را جستجو کرده و پارامترهای مربوط به چکسام را طبق آدرس زیر پیدا میکنیم:
A: FBDE————A:FEDD

چکسام گیری این نوع ECU در حالت آنساین شورت(UNSIGND SHORT)هستند این چکسام شامل 4سری چهار تایی می باشد.
4321
5B BC FE EFA4 43 01 10FF 3F 04 0000 00 04 00

یعنی از عنصر صفرم بلوک 4 (قسمت1) تا عنصر FF 3F 04 00 بلوک چهارم (قسمت2) را باهم جمع بزنیم و در قسمت سوم بنویسیم،و قسمت سوم را ازF کم کنیم و درقسمت 4 بنویسیم. برای هر بلوک در این قسمت این فرآیند تکرار می شود،همه چکسام ها به دست می آید.

نکته:آخرین چکسام در این مجموعه چکسام ها برای بار آخر تمام چکسام ها را دوباره چکسام گیری میکند، اگر این چکسام تشخیص دهد که حتی یکی از چکسامهای قبلی مشکلی دارند ویا چکسام آخر را اشتباه بدست بیاوریم مثل این است که هیچ کاری انجام ندادهایم و ماشین روشن نخواهد شد .

چکسام اتوماتیک

برای چکسام گیری نوع اتوماتی کمیت و اناز برنامهECM TITANIUM و یا WINOLS استفاده نمود. روش چکسام اتوماتیک در این نرم افزارها ساده می باشدو خودنرم افزار این کار را انجام می دهد.

برای نمونه درنرم افزار WINOLS چکسام های مربوط به هر ECU در هنگام بارگذاری فایل درنرم افزار به وسیله کاربر انتخاب میشوند و سپس در حین تغییر اتکدهای فایل دامپ نرمافزار به طور اتوماتیک چکسام را اصالح میکند، همچنین الزم به ذکر است که میتوان در صورت نیاز چکسام فایل رابه صورت دستی وارد برنامه موردنظرنمود.

3-3شناسایی پارامترها در دامپECU

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که ما چطور میتوانیم جداول سوخت، جرقه و بقیه ثوابت، پارامترها و سنسورها را در دامپ بیابیم و سپس آنها را تغییر دهیم.

جواب دادن به این سؤال میتواند هم سخت باشد و هم آسان ابتدا به کمک نرمافزار اورجینال winlds، تمام آدرسهای اصلی در دامپ، محل ذخیره چکسام و پارامترها را شناسایی و سپس به کمک ساختار و آرایش جداول متوجه میشویم که هر کدام متعلق به چه حوزهای است.

نکته اصلی در اینجا، آگاهی از ضرایب و افستهایی است (Offset & Factor)که در برای آن مدل ECU اعداد بی مفهوم موجود در دامپ را به یک پارامتر دارای واحد وشناخته شده تبدیل میکند. برای فهم بهتر مطلب به مثال ذیل توجه نمایید:

فرض کنید که شما جدول مرتبط با پاشش سوخت را در یک ECU بوش یافته اید (از روی شکل، آرایه ها و ظاهر آن) و حال میخواهید مقادیر دقیق آن را ابتدا مشاهده و سپس تغییر دهید.

برای این کار باید از قبل بدانید که مقادیر پاشش سوخت انژکتورها در اکثرECUهای بوش به فرمت 16بیتی در دامپ قرارداده شده اندو برای تبدیل آن ابتدا مقدار هگز را به عدد حقیقی (مبنای10تایی) تبدیل کنید و سپس عدد به دست آمده را تقسیم بر 0٫0032 کنید عدد به دست آمده مقدار پاشش انژکتور برحسب میلی ثانیه خواهد شد.

اینکه از کجا بفهمیم کدام پارامترها 16بیتی هستند و کدامیک 8بیتی و اینکه ضرایب و افستهای تبدیل هر پارامتر چیست، نیازمند تجربه، دانش و منابع اصلی کمپانیهای تولید ECUاست و یا باید داموس(Damos) آن دامپ را داشته باشید. این همان محدودیتهایی است که باعث شده چیپ تیونینگ ECU جزء کارهای سخت و انحصاری قلمداد شود و معموال ً اطالعات استراتژیک ECUها در اختیار عموم قرار نمیگیرد.

4-3داموس(DAMOS)

فایل داموسیکی از مهمترین موارد مربوط به ریمپECU میباشد.
فایل برای نمونه دامپ(Audi Seat Golf 132kw Eu34) در نرمافزار  WINOLS اجرا نموده سپس فایل داموس مربوطه را اعمال میکنیم،پس از جستجوی جداولی که در فایل میباشد،جدول”سیستم اصالح فاکتور تأمین سوخت (16*16)“را پیدا کرده که این جدول مربوط به تزریق سوخت می باشد.
Korrekturfaktor Kraftstoffversorgungssystem (16×16) توجه شود که تمام متوندر داموس ها به زمان آلمانی است که در شکل هم مشخص است بنابراین تسلط بر زبان آلمانی الزم میباشد.گرچه در برخی موارد که به طورمثال میتوان به ورژن اصلی نرمافزار winoldsاشاره کرد،این قابلیت را داشته که به طور اتوماتیک ترجمه فایل را به انگلیسی انجام دهد.

چک سام checksum ایسیو چیست و چه کاربردی دارد ؟

شکل1- 3داموس اعمال شده در فایل دامپ خودروی:Audi Seat Golf 132kw Eu34

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.