لوکاپ تیبل (Lookup Table) چیست؟

0

لوکاپ تیبل چیست؟ کلمه لوکاپ (Look up) در علوم کامپیوتری به معنی یک منبع، مرجع و کلمه تیبل (table) به معنی جدول و در مجموع به معنی جدول مرجع می‌باشد. این جدول با اطلاعات و داده‌های خود باعث می‌شود مدت زمان عملیات پردازش کاهش پیدا کند و عملیات پردازش سریع تر انجام شود.

جداول جستجو (Lookup Table) معمولاً نحوه تبدیل داده های سنسور ورودی به داده های خروجی توسط ECU است که برای کنترل موتور تغذیه می شود. آنها مانند جداول ضربی هستند که ما در مدرسه استفاده می کردیم، یعنی روشی ساده برای جواب گرفتن یک سوال (4×5 چیست؟) و “جستجوی” پاسخ ( است20). در این مثال 4 یک ورودی، 5 ورودی دیگر و 20 خروجی است. و این یک لوکاپ تیبل دو بعدی را برای ما به ارمغان می آورد.

برای جدول‌های زمانی، با جستجو در ردیف و پایین ستون جدول، نتیجه را «بالا» جستجو می‌کنیم تا نتیجه ضرب را پیدا کنیم. این همان چیزی است که ECU از نقشه ها برای آن استفاده می کند … آنها جداول جستجو یا لوکاپ تیبل (Lookup Table) هستند.

اطلاعات لوکاپ تیبل (Look up table) در واقع در حافظه‌ی دائم ایسیو (ECU) ثبت می‌گردد و این جداول در واقع همان برنامه‌های دانلودی هستند که بر روی ای سی یو (ECU) ریخته می‌شود.

جدول زمان های بالا به صورت صاف (دو بعدی) در صفحه نشان داده شده است، اما می توانیم آن را به صورت سه بعدی نیز ترسیم کنیم، مانند تصویر زیر:

یک نوع نقشه موتور دقیقاً مانند این جدول زمان (جدول سه بعدی زیر) است. ردیف‌های یک محور نقشه یک ورودی (یعنی RPM) و در امتداد محور دیگر ستون‌هایی با ورودی دیگر (یعنی موقعیت دریچه گاز) هستند. بنابراین، این مثال خاص “نقشه” ممکن است RPM را در یک محور و موقعیت دریچه گاز را در محور دیگر بگیرد و عددی که ممکن است هنگام جستجو در امتداد سطرها و ستون ها به دست آوریم ممکن است تنظیم مخلوط سوخت برای یک دور در دقیقه و موقعیت دریچه گاز خاص باشد. ما این نقشه را در حال حاضر ساخته ایم، اما امیدوارم ایده را دریافت کنید.

در جداول لوک آپ تیبل (Look up table) ای سی یوهای خودرو چه اطلاعاتی ثبت شده است؟

جداول لوکاپ تیبل (look up table) دارای تمام اطلاعات است که یک ای سی یو (ECU) برای کارکردن و راه اندازی موتور یک خودرو در انواع شرایط نیاز دارد را، دارد . در این جداول همه‌ی پارامترهای حیاتی یک خودرو در نظر گرفته شده است. از جمله جدوالی که برای برنامه ریزی پاشش سوخت، مقدار آوانس بودن جرقه، حالت استارت سرد‌ (Cold Start)، دمای سیستم خنک کاری، مقدار حساسیت پدال و … .

در واقع در این جدول تمام پیش بینی‌ها انجام شده که خودروی شما در همه‌ی شرایط در ایده آل‌ترین حالت ممکن کار کند. به عنوان مثال: در خودروهای کاربراتوری اگر به شهرهای شمالی کشور سفر می‌کردید به دلیل رطوبت بیشتر هوا و فشار بیشتر هوا نیاز یه تنظیم مجدد کابراتور بود. اما با خودرویی که دارای سیستم انژکتور است، چون دارای ایسیو (ECU) است، به لطف برنامه ریزی‌های انجام شده می‌تواند خود را با شرایط سازگار کند. برنامه ریزی‌های جداول لوکاپ تیبل را شرکت خودرو سازی انجام می‌دهد.

شرکت های خودرو سازی چگونه جداول لوکاپ تیبل (Look up table) را برنامه ریزی می‌کنند؟

کارخانه برای برنامه ریزی جداول لوکاپ تیبل (Look up table) طبق حجم موتور، نوع موتور، تعداد سیلندر‌ها، تعداد سوپاپ‌ها و فتکتورهای دیگر، یک جدولی به صورت پیش فرض بر روی ایسیو (ecu) بارگذاری می‌کند. سپس در شرایط و تست‌های مختلف خودرو را تست می‌کند. هم تست‌های مخصوص و هم تست‌های خیابانی، سپس ایرادات را یکی یکی اصلاح می‌کنند. و بعد برنامه‌ی اصلاح شده و تست شده را بر روی تولیدات کارخانه بارگذاری می‌کنند.

اما هر تولیداتی دارای یک بازار هدف می‌باشد به عنوان مثال: ممکن است یک خودرو در اروپا برای بازار آسیا تولید شده باشد. پس مهندسین شرکت تولید کننده نسبت به منطقه ی مورد عرضه خودرو را تست می‌کنند و جداول را اصلاح می‌نمایند.

یکی از دلایل این که نسبت به بازار هدف برنامه را اصلاح می‌کنند این است که، هر کشوری از یک سری استاندارد ها استفاده می‌کند که ممکن است با کشور تولید کننده و یا دیگر کشورها متفاوت باشد. یکی از آن استانداردها، استاندارد آلایندگی خودرو می‌باشد.

پس اگر خودرویی با شاسی A با موتور B و با گیربکس C با ای سی یو D برای بازار هدف E تولید گردد برنامه‌ی مخصوص خود را دارا می‌باشد. برای تشخیص این برنامه ها از کد “کالیبراسیون” استفاد می‌کنند.

جداول لوکاپ تیبل (Look up table) در کجای سیکل کاری ECU قرار دارد؟

ایسیو (ECU) اطلاعات موتور و شرایط هوا و دما را از طریق سنسور ها می‌گیرد. حال برای روشن شدن و یا عملکرد خودرو باید به عملگرهایی مانند سوزن انژکتور و کویل و دیگر عملگرها دستور عملکرد بدهد. ایسیو (ECU) با مراجعه به جداول لوک اپ تیبل با توجه به اطلاعات سنسور‌ها پردازش می‌کند و به اندازه‌ای و شیوه‌ای که در جداول لوکاپ تیبل نهاده شده برای عملگرها عملکرد اجرایی در نظر می‌گیرد.

ممکن است برنامه ریزی اشتباه از سوی شرکت خودروساز صورت گیرد؟

پاسخ این سوال شاید کمی عجیب باشد، اما بله ممکن است! هر شرکت خودروساز ممکن است بعد از عرضه‌ی محصول در بازار متوجه ایراداتی در برنامه ریزی شود، که البته می‌توان با فراخوان کردن خودروهای معیوب به نمایندگی شرکت خودروساز برنامه ی اصلاح شده با کد کالیبراسیون* جدید را بر روی ایسیو (ECU) خودرو بارگذاری کرده و مشکل مرتفع گردد.

کالیبراسیون به چه معناست؟

عملیاتی که، تحت شرایط خاص، در گام اول، رابطه‌ای بین مقادیر کمی و عدم قطعیت اندازه‌گیری ایجاد می‌کند که عدم قطعیت‌های اندازه‌گیری توسط استانداردهای اندازه‌گیری و شاخص‌های متناظر با عدم قطعیت‌های اندازه‌گیری مرتبط فراهم می‌شوند و در گام دوم، از اطلاعات حاصل برای برقراری رابطه‌ای جهت کسب نتیجه اندازه‌گیری از شاخص استفاده می‌شود. (منبع: VIM 2.39)

ریمپ چه نقشی درجداول لوکاپ تیبل دارد؟

تیونر‌ها و کارشناسان می‌توانند با دستگاه های پروگرامر (مانند دستگاه پروگرامر TNM) به جداول Lookup Table دسترسی پیدا کنند و با توجه به دانسته ها و علم خود جداول را با توجه به خواسته مالک و نوع استفاده از خودرو، خودروی مورد نظر را شخصی سازی کنند و سپس بر روی خودرو بارگذاری کنند. هر خودرو می‌تواند ریمپ شود تا نسبت به نیاز شما خودرو‌ی شما عملکرد داشته باشد. از این رو مراجعه کردن به یک تیونر حرفه‌ای که علم و توانایی این کار را داشته باشد اهمیت بالایی دارد.

منبع: purplemeanie.co.uk

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.