معایب و مشکلات معمول تایر چیست ؟علت ترکیدن لاستیک

0

به گزارش کارستان، برای شناسایی یک تایر سالم از تایر خراب و دارای ایراد ابتدا باید با ایرادات رایج تایرها اشنا شوید. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و شما را با جزئیات زیادی در این مورد آشنا خواهیم کرد.

قلوه کن شدن

معمولاً تایر وقتی قلوه کن می‌شود که فاسد شده باشد. این مورد بیشتر در خودروهای سنگین و شاسی بلند به چشم می‌خورد به دلیل اینکه این خود روها برای افرود و سطوح خشن و ناهمواره مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که شما یک تایر فاسد داشته باشید و در سطوح خشن و ناهموار رانندگی کنید باعث خواهد شد که لاستیک شما قلوه کن شود. راه تعمیری برای تایری که فاسد شده است وجود ندارد پس بهتر است اگر لاستیک خودرو شما فاسد شده است آن را بیشتر مورد توجه قرار داده و سریعاً با نمونه‌های نو تعویضش کنید.

پارگی تایر

در واقع پارگی تایر همانند پنچر شدن آن است با این تفاوت که پارگی تایر شامل شکاف‌های عمیق‌تر و در بسیاری از موارد طویل‌تر از پنچر شدن تایر می‌باشد. می‌توان با دستگاه‌های که معمولاً در آپاراتی‌ها موجود می‌باشد قسمت پاره شده تایر را ذوب کرد و با فشار و حرارت ممتد آن را تعمیر کرد، حالا بماند که این کار می‌تواند باعث بهم ریختن بالانس تایر شود. اما در مورد پارگی‌های بزرگ این کار شدنی نیست هرچند می‌توان آن را به همین روش تعمیر نمود. اما بهتر از از این کار چشم پوشی کنید و با اطمینان خاطر تایر نو خریداری کنید.

ترک خوردن

ساختار تایر طوری است که نیاز دارد به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد تا انعطاف پذیری خود راحفظ کند. البته این به این معنی نیست که تایر استفاده نشده انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد. مثلاً وقتی برای مدت طولانی خودرو در یک مکان متوقف شده باشد در واقع در این حالت کل نیروی وارد بر قسمت خاصی از تایر تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد ترک در لاستیک می‌شود. شاید تا به امروز ترک لاستیک برای شما موردی عادی به نظر می‌رسید اما ضریب ایمنی در اینگونه تایرها بسیار پایین است و بسیار خطرناک می‌باشند. حتی ممکن است هنگام باد کردن تایر باعث ترکیدن آن شود پس دست به کار شوید و تایر ترک خورده خود را سریعتر تعویض نمایید.

تاول زدن

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که تایرشما بیشتر از حد استاندارد باد شده باشد. وقتی که تایر خودروی شما بیشتر از حد مجاز و استاندارد باد شده باشد، هنگام حرکت خودرو و وارد شدن فشار به تایرها که بصورت کلی درحالت حرکت که باعث افزایش دمای لاستیک هم می‌شود این فشار چندین برابر می‌شود و لایه‌های درونی تایر را پاره می‌کند و باعث ایجاد برجستگی‌های روی سطح آن می‌شود. البته این موضوع بر اثر پارگی بافت پارچه‌ای یا سیمی داخل تایر و در نتیجه افت مقاومت آن بخش در برابر فشار هوا نیز اتفاق می‌افتد. این مورد باعث ترکیدن ناگهانی تایر می‌شود که خطرناک‌تر از پنچر شدنان می‌باشد.

تایر کم باد و یا پنچر

شاید برای شما هم پیش آمده است که تایر خودرو شما کم باد است یا حتی پنچر است و شما ساعت‌ها از آن استفاده می‌کنید و بعد چند ساعت یا حتی چند روز اقدام به تعمیر آن می‌کنید. هنگامی که تایر شما خالی از باد باشد در واقع تایر بیشتر آر حد خم می‌شود و در این حالت دو مورد باعث از بین رفتن آن خواهند شد. اول اینکه در صورت کم باد بودن رینگ خودرو پایین‌تر از سطح استاندار قرار خواهد گرفت و باعث خورده شدن لاستیک خواهد شد حتی اگر لاستیک نو هم داشته باشید در صورت کم بادی یا پنچری کوچک انتظار دوام بیشتر از یک هفته از آن نداشته باشید! مورد دوم که کم باد بودن باعث آن می‌شود فشار بیش از حد به قسمت‌های ضعیف‌تر لاستیک می‌باشد. در این مورد، مشکل مذکور موجب خم شدن بیش از حد و آسیب دیدن لاستیک می‌گردد. پس پیشنهاد ما به شما این است که در صورت کم بادی، تایر خود را با تایر زاپاس تعویض کنید و قید رانندگی با تایر کم باد را بزنید.

 بیرون زدن تایر از رینگ

هنگامی که باد تایر شما کم است و تایر تحت فشار شدید و نامناسب مانند دورزدن های ناگهانی قرار گیرد ممکن است تایر به طور کلی از لبه رینگ بیرون بزند. درکل وقتی باد تایر بیش از اندازه است طراحی لبه تایر و لبه رینگ باعث ایجاد مکانیزمی می‌شود که هر چقدر هم باد تایر بیشتر شود چسبندگی این دو به هم بیشتر می‌شود. اما هنگامی که بادان کم‌تر از حد استاندار است، در خودروهای معمولی باعث بیرون زدگی می‌شود و در خودروهایی که برای افرود و سطوح ناهموار مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً باد لاستیک برای چسبندگی بیشتر کمتر از حد معمول می‌باشد برای همین در افرود حرفه‌ای از رینگ‌های بیدلاگ استفاده می‌شود تا از بیرون آمدن تایر جلوگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.