آپشن دفلاک یا سیستم چهار چرخ متحرک چیست ؟

0

دفلاک پاترول ،نصب دفلاک ،شیفلاک چیست ،عملکرد دفلاک ،دفلاک پرادو ،قفل دیفرانسیل چیست ،اپشن دفلاک چیست ،دفلاک

متأسفانه امروز بیشتر خودروهای دو دیفرانسیل بیشتر عمر خود را در جاده‌ها سپری می‌کنند. برای یک راننده عادی، انتخاب خودروی دو دیفرانسیل بیشتر یک انتخاب سلیقه‌ای‌ست و استفاده از پتانسیل‌های واقعی خودرو ممکن است به روزهای برفی محدود شود. وقتش رسیده است که خودروی آفرودی خود را به مسیرهای دور افتاده ببرید و کمی لاستیک­‌هایتان را گِلی کنید

 

رانندگی آفرود انواع مختلفی دارد. از کسانی که آخر هفته برای تفریح به آفرود می‌روندگرفته تا صخره‌­نوردان سرسخت، تمام آفرودسواران در سرتاسر جهان می‌دانند که کارهای بسیار کمی هستند که لذتی فراتر از رانندگی در جاده‌های صعب‌العبور داشته باشند. بگذارید نگاه مختصری داشته باشیم به مکان­‌هایی که وقتی تصمیم گرفتید آسفالت جاده را ترک کنید با آن‌ها روبرو خواهید شد. در نظر داشته باشید که این مقاله فقط یک مقدمه است و به‌هیچ‌وجه حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز شما برای رفتن به آفرود نیست. به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین اصول یک ماجراجویی آفرودی موفق، ایمنی و آمادگی است.

معرفی مختصر اصطلاحات آفرود

۴×۴ High: حالت چهار چرخ محرک چندمنظوره در اکثر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت بر خلاف حالت ۲WD (که فقط قدرت موتور به دو چرخ منتقل می‌شود)، قدرت موتور به هر ۴ چرخ منتقل می‌شود. منظور از واژه High سبک بودن ضریب دنده است و به این موضوع اشاره می‌کند که ضریب دنده نسبت به حالت ۲WD تغییری نمی‌کند و می‌توان با سرعت‌های نسبتاً بالاتری حرکت کرد.

۴×۴ Low:به معنای دنده سنگین‌تر و قوی‌تر است؛ حالت چهار چرخ محرک هنگامی که دنده کمک درگیر شود که باعث انتقال قدرت بیشتر به چرخ‌ها شده و سرعت چرخش آن‌ها را کمتر می‌کند. این حالت در شرایط آفرودی که با سرعت خیلی پایین حرکت می‌کند (مانند عبور ازصخره‌ها) و برای آزاد کردن خودرو در شرایط بحرانی مفید است.

Locking Differential: این واژه به معنای قفل دیفرانسیل است که همچنین Diff Lock نیز نامیده می‌شود (در فارسی دف‌ـ‌لاک هم می‌گویند) و به‌سرعت چرخش چرخ‌ها اشاره می‌کند. در بیشتر حالت‌های ۴ چرخ محرک معمولی، سرعت چرخ‌ها متفاوت هستند تا خودرو بتواند به‌راحتی بپیچد. وقتی دیفرانسیل قفل می‌شود تمام چرخ‌هابا سرعت مساوی می‌چرخند که در رانندگی آفرود حرفه‌ای و برای آزاد کردن خودرو هنگام گیر افتادن کاربرد دارد. دیفرانسیل به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر خودروی شما روی یک سنگ گیر کند و یک چرخ آن روی هوا باشد، این چرخ کاملاً هرز می‌گردد و به چرخ مقابل آن هیچ قدرتی منتقل نمی‌شود. حال اگر قفل دیفرانسیل داشته باشید، هر دو چرخ دقیقاً با یک سرعت می‌چرخند و حتی اگر یک چرخ روی هوا باشد، چرخ مقابل آن می‌تواند با سرعت قبلی خود حرکت کند.

Approach Angle: زاویه حمله ـ حداکثر زاویه شیبی که یک خودرو می­تواند از آن بالا یا پایین رود بدون اینکه هیچ‌یک از اجزای بدنه یا سیستم تعلیق با زمین تماس پیدا کند.

Wheelbase:  فاصله بین محور جلو و محور عقب یا فاصله بین مرکز چرخ جلو تا مرکز چرخ عقب (هر دو چرخ در یک سمت)

Wheel Travel: حداکثر میزان حرکت عمودی چرخ‌ها به سمت بالا یا پایین. هر چه قدر بازی عمودی چرخ‌ها بیشتر باشد چسبندگی در مسیرهای آفرودی و غیر آفرودی بیشتر خواهد بود.

دفلاک آپشنی است که در خودرو های آفرود که هم دنده کمک دارند و هم دفلاک، وظیفه اش تقسیم قدرت بین دف جلو و دف عقب به صورت ۵۰به ۵۰ است. به عبارت دیگر چرخ های جلو جداگانه و چرخهای عقب جداگانه می چرخند. با این ویژگی حتی زمانی که ۲ تا چرخ جلو یا عقب در شرایطی گیر کرده باشند ۲ تا چرخ دیگر به کمک شما آمده و خودرویتان را از مهلکه خارج میکند.

اما در خودروهایی که فقط دفلاک دارند مثل راو۴ و سانتافه همان دنده کمک ماشین (۴WD) محسوب می شود.

یعنی  برخلاف حالت معمولی خودرو که فقط چرخهای عقب یا جلو نیرو وارد می کنند با استفاده از این دکمه، هم چرخهای جلو و هم چرخهای عقب هردو نیرو وارد می کنند. و معمولا در شرایط خاصی چون برف، کوه، گلو این قبیل شرایط استفاده می شود.

استفاده از این دکمه در شرایط معمولی به دفرانسیل خودروی شما فشار زیادی وارد میکند.

توجه: آفرود سواران حتما توجه داشته باشند که که به هیچ وجه در حالت دفلاک نمی بایست طولانی یا با سرعت بالا رانندگی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.