آموزش تعویض میل بادامک و انگشتی سوپاپ پراید + تصاویر

1

میل بادامک معیوب باعث بد روشن شدن و تنظیم نبودن دور موتور و فیلر سوپاپ ها می گردد.

خرابی میل سوپاپ ،صدای میل سوپاپ ،میل بادامک پراید ،میل سوپاپ ۴۰۵ ،لقی میل سوپاپ ،قیمت میل سوپاپ پراید ،علائم سوختن سوپاپ ،علائم ترساندن سوپاپ

وظایف میل سوپاپ

مطالب مرتبط

میل سوپاپ یا میل بادامک وظیفه  باز و بستن  سوپاپ ها  را بر عهده دارد  بر روی میل سوپاپ دایره اکسانتیر و دنده اویل پمپ وجود دارد میل سوپاپ نیروی خود را از میل لنگ توسط دنده دریافت مینماید وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ یا فرمان موتور را به عهده دارد در روی میل سوپاپ بادامکهای قرار دارند که می توانند حرکت دورانی را به حرکت مستقیم الخط  تبدیل نمایند شکل بادمکها در کار موتور تاثیر بسزایی داشته و مقدار اوانس و ریتارد سوپاپها نیز روی بادامکها محاسبه شده است.

میل سوپاپ

بادامک در میل سوپاپ
برای هر یک از سوپاپها یک بادامک در نظر گرفته شده است این بادامکها تحت زاویه مخصوص قرار گرفته و با فاصله معینی از یکدیگر عمل خود را انجام می دهند هر بادامک بایستی دارای مشخصات زیر باشد

۱- بعد از کار کردن تغییر شکل ندهد.

۲- در موقع باز و بسته کردن سوپاپها ایجاد ضربه و لرزش نکند.

قسمتهای مختلف بادامک

۱- دایره مبنا

۲- حد باز شدن (شیب ملایم باز شدن )

۳- پهلوی باز کردن سوپاپ

۴- پهلوی بسته شدن سوپاپ

۵- حد بسته شدن (شیب ملایم بسته شدن ) انتقال نیروی میل لنگ به میل سوپاپ ممکن است به سه صورت (دنده به دنده – زنجیری – تسمه ای ) انجام شود چون در هر ۷۲۰ درجه گردش میل لنگ یک احتراق در هر سیلندر انجام می شود و در هر سیکل یکبار احتیاج به باز و بسته شدن هر سوپاپ وجود دارد لذا گردش میل سوپاپ نصف گردش میل لنگ می باشد یعنی (در ۳۶۰ درجه گردش) و نسبت دنده انها نصف می باشد یعنی دنده میل سوپاپ دو برابر دنده میل لنگ می باشد.

انواع بادامک در میل سوپاپ
بادامکهای میل سوپاپ از نظر شکل ظاهری به سه نوع تقسیم می شوند که هر یک دارای خواص به خود هستند:

۱- بادامک نوک تیز    ۲- بادامک با نوک صاف و تخت   ۳- بادامک با نوک نیم گرد

وظایف میل سوپاپ (میل بادامک)

۱- باز و بسته کردن  سوپاپ ها  توسط  چخش  میل سوپاپ  و قرار  گرفتن  بادامک ها زیر تایپت ها.

۲- روی میل سوپاپ یک دایره خارج از مرکز (اکسانتریک)وجود دارد که با قرار گرفتن شیطانک پمپ بنزین وبالا و پایین رفتن ان انتقال بنزین از باک به کاربراتور توسط پمپ بنزین انجام می شود.

۳- روی میل سوپاپ دندانه ای وجود دارد ک این دنده دلکو و اویل پمپ را بکار می اندازد.

معایبی که میل سوپاپ می تواند داشته باشد

۱- خوردگی بادامکها که این حالت باعث بهم خوردن تایمینگ سوپاپها می شود.

۲- خوردگی یا شکستگی دنده اویل پمپ و دلکو.

۳- لقی بیش از حد بین  میل سوپاپ و یاتاقانهای  ثابت ان  که  این لقی  باعث کاهش فشار روغن می شود در ضمن لقی بین ۰٫۰۵   تا ۰٫۱ میلیمتر می باشد که به وسیله میکرومتر داخلی یا ساعت اندازه گیری می توان اندازه گیری  کرد و هنگام  جا  زدن بوش باید دقت کرد که سوراخ روغنکاری در محل خود قرار بگیرد.

۴- در موتورهایی که  ارتباط حرکتی  میل لنگ و میل سوپاپ  مستقیما  دو چرخ دنده می باشد برای تشخیص دقیق  میزان  لقی دو دنده  می توان  از میکرومتر  ساعتی  استفاده  نمود  بدین ترتیب که میکرومتر  ساعتی  را به وسیله پایه اش روی  بلوک  موتور بسته و نوک ساعت را روی یکی از دنده های چرخ دنده قرار داده و با حرکت چرخ دنده دیگر میزان لقی دنده ها را از روی  انحراف عقربه میکرومتر ساعتی معلوم می کنیم.

۵- برای ازمایش میزان لقی دو دنده می توان با قرار  دادن  تیغه فیلر  در محل تماس دنده ها لقی را اندازه گرفت میزان لقی مجاز بین دو چرخ دنده ۰٫۰۷ تا ۰٫۱۲ میلیمتر  می باشد در صورتیکه این لقی بیش از حد مجاز باشد باید هر دو چرخ دنده را عوض نمود.

۶- در موتورهای که از زنجیر استفاده می شود معمولا در اثر کار موتور زنجیره طولش زیاد می شود و همچنین چرخ دنده ها نیز سائیده می شوند برای ازمایش زنجیر طول ان را با یک زنجیر نو مقایسه می کنند اگر افزایش  طول  زنجیر کم باشد فقط بایستی زنجیر را عوض نمود سپس دنده های چرخ دنده ها  را  بازدید نمود در  صورتی  که طول زنجیر خیلی زیاد شده  علاوه  بر زنجیر چرخ  دنده ها نیز بایستی عوض شوند به طور کلی لقی غیر مجاز بین ندها و افزایش طول زنجیر سبب  مختل شدن تایمینگ سوپاپها و تولید صداهای غیر عادی می گردد.

۷- کنترل و بازرسی لقی طولی میل سوپاپ

فاصله بین محور یاتاقان جلو و پلاک (واشر گلوئی را زمانی که میل سوپاپ روی پایه  مخصوص قرار داده ایم با فیلر اندازه می گیریم که این فاصله ۰٫۰۳ تا ۰٫۰۸ میلیمتر می باشد.

۸- کنترل خمش میل سوپاپ

دو محور جا یاتاقانی کناره را روی دو پایه جناغی که روی صفحه صافی قرار دارد می گذاریم سپس ساعت را روی یکی از یاتاقانهای میل سوپاپ قرار داده و میل سوپاپ را بوسیله دست یک دور کامل میگردانیم و مقدار خمش را به دست می اوریم که نباید از ۰٫۰۵ میلیمتر تجاوز کند در صورت بیشتر بودن می توانیم ان را به وسیله پرس در حالت سرد صاف نمائیم.

۹- کنترل لقی جانبی به وسیله ساعت اندازه گیر

میل سوپاپ را به سمت عقب حرکت می دهیم سپس ساعت را با مقداری پیش فشار روی ان قرار می دهیم و ساعت را صفر می کنیم با کشیدن دنده به سمت جلو و فشار امدن روی سوزن مقدار لقی جانبی را نشان می دهند.

شروع کار

۱- هواکش و لوله هواکش را کامل باز کنید

۲- دریچه گاز را باز کنید

۳- باطری را باز کنید

۴- تسمه کولر و تسمه دینام را باز کنید

۵- فولی واتر پمپ را باز کنید

۶- قاب بالایی تسمه تایم را باز کنید

۷- ماشین را روی تایم گذاشته و فولی سر میل سوپاپ را باز کنید

۸- از سمت باطری کوئل دوبل و سنسور میل سوپاپ را باز کنید

۹- درب سوپاپ را باز کنید

ترتیب فیلرگیری با خطوط همرنگ نشان داده شده است

۱۰-انگشتی های سوپاپ دود را باز کنید دقت کنید که جابه جا نشود

۱۱- انگشتی های هوا را باز کنید

http://pk007.persiangig.com/motor/DSC_0235.JPG

http://pk007.persiangig.com/motor/DSC_0242.JPG

۱۲- روی میل سوپاپ سمت باطری یک پیچ ۶ با یک نگهدارنه می باشد آنرا نیز باز کنید و میل سوپاپ را از قسمت باطری بیرون بکشید

۱۳- انگشتی های دود و هوا را کالا بشورید و با هوا تمیز کنید

نتیجه تصویری برای انگشتی پراید

۱۴- کاسه نمد میل سوپاپ را درصورت نیاز تعویض کنید

۱۵- در پایان فیلرگیری کنید و مراحل را تا آخر ادامه دهید

valve clearance (7)

۱۶- قیمت میل بادامک پراید ۶۵۰۰۰ هزار تومان

۱۷-قیمت انگشتی پراید هرا گدام ۸۰۰۰ هزار تومان

۱۸-اجرت مکانیک ۶۰۰۰۰ هزار تومان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کمال می گوید

    عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.