۷ کاری که اتومات سوارها نباید انجام بدهند + آموزش تصویری
گیربکس اتوماتیک، بدون شک یکی از بزرگترین اختراعها در صنعت خودروی دنیا محسوب میشود. به لطف ایمنی بالایی که این اختراع برای خودروها به ارمغان آورد، میتوان با جرات گفت که گیربکس اتومات، فصلی جدید توانست در دفتر صنعت خودرو بگشاید. این نوع گیربکس نه تنها محبوب رانندگان حرفهای است، بلکه کسانی که خیلی تواناییهای رانندگی بالایی ندارند هم آن را میپسندند. ولی سوالی که مطرح میشود این که، آیا این بزرگترین اختراع تاریخ خودرو، میتواند ایمنی کاملی را برای راننده به ارمغان بیاورد؟ متاسفانه پاسخ منفی است.
اگر چه گیربکس اتومات بسیار ایمن میباشد، ولی برخی موارد هستند که هنگام رانندگی با یک خودروی اتوماتیک نباید آنها را انجام دهید. در این مطلب، لیستی از ۷ اشتباه رایج که برخی رانندههای خودروهای اتومات مرتکب میشوند و میتواند سبب خراب شدن خودرو و ایجاد هزینههای زیاد برای مالک شود را برای شما آماده کردهایم.
خلاص کردن دنده در سرازیری
این کار اجازه شتاب گیری به شما نخواهد داد و سرعت خودرو را کمتر میکند. با این کار، منبع روغن گیربکس قطع شده و خبری از روان کاری برای عملکرد مطلوب و مناسب گیربکس نخواهد بود. نتیجه این کار افزایش احتمال خراب شدن گیربکس اتومات است. به همین دلیل، ما توصیه میکنیم این عادت اشتباه را دیگر هیچ وقت انجام ندهید. برخی اعتقاد دارند این کار سب صرفه جویی در مصرف سوخت میشود. در پاسخ آنها همین بس که هزینه سوخت کمتر را باید با پرداخت هزینههای بالا برای تعمیر گیربکس اتومات خودروی خود جبران کنید.
گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دسته دنده روی D
در دوران نوجوانی همه ما حتی یک بار هم که شده این کار را با خودروی پدرمان انجام دادهایم. ولی اکنون، دیگر قرار نیست والدین ما هزینه تعمیر گیربکس اتومات خودرو را بپردازند! این کار شوک بزرگی به گیربکس میدهد که میتواند منجر به افزایش اصطکاک میان قطعات داخل گیربکس و موتور شود؛ موضوعی که نهایتاً منجر به خراب شدن آنها خواهد شد.
تغییر وضعیت دنده هنگامی که خودرو در حال حرکت است
این کار سبب تغییر حالت قطعات گیربکس با سرعت بیشتر میشود و نهایتاً، طول عمر مفید گیربکس اتومات را کاهش خواهد داد. برای نگه داشتن خودرو بهتر است از سیستم ترمز کمک بگیرید. برخی افراد بدون گرفتن پدال ترمز اقدام به قرار دادن دسته دنده در حالت پارک میکنند که این کار به نوبه خود، برای گیربکس مضر است.
قرار دادن دنده روی حالت N پشت چراغ قرمز
بسیاری از افراد برای کاهش مصرف سوخت و محافظت از سیستم انتقال قدرت در برابر استهلاک بالا این کار را انجام میدهند. در واقع، اگر دنده را روی D نگاه داشته و پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید، میزان استهلاک گیربکس کمتر خواهد بود. آسیب واقعی به گیربکس هنگام قرار دادن دنده روی N و خارج کردن از آن میرسد.
قرار دادن دنده روی P قبل از توقف کامل خودرو
قرار دادن دسته دنده در حالت پارک سبب میشود تا یک پین قفل کننده داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار داده شود. چرخها هم به همین شفت متصل شدهاند. از این رو، هنگامی که پین مذکور را قفل میکنید و خودرو همچنان در حال حرکت است، ریسک شکستن پین قفل کننده وجود دارد.
تحت فشار دادن موتور قبل از گرم شدن کامل آن
این کار، مخصوصاً در فصل زمستان یک اشتباه بزرگ است. هنگام سرد بودن هوا، روغن سنگینتر شده و بسیار آهستهتر حرکت میکند. تقریباً یک دقیقه اجازه بدهید خودرو گرم شده و روغن به داخل گیربکس و تمام قطعات آن وارد شود. اگر شما به محض روشن کردن خودرو مخصوصاً در هوای سرد، شروع به رانندگی پرسرعت بکنید، این کار سبب خراب شدن بسیاری از قطعات داخلی خودرو خواهد شد.
رانندگی با روغن گیربکس کم
یک خودروی اتومات برای درست کار کردن به میزان زیادی روی فشار مایعات وابسته است. یکی از نقشهای روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار است. از این رو، اگر به مدت زیادی با روغن گیربکس کم رانندگی کنید، منتظر بروز مشکلات زیادی برای گیربکس اتومات خودروی خود باشید.
یک گیربکس اتوماتیک چگونه کار میکند؟
گیربکس اتومات بدون شک یکی از قویترین دستگاهها در صنعت خودرو محسوب میشود. این نوع گیربکس دنیایی کاملاً جدید برای مکانیکهای خودرو ایجاد کرده و زندگی بسیاری از رانندهها را تغییر داده است. سوالی که مطرح میشود این که؛ نحوه کار گیربکس اتومات چگونه است؟
مبدل گشتاور