هزینه های تیونینگ خودرو چقدر است ؟

0

تیونینگ (تون آپ – tuning – اسپورت کردن) خودور مجموعه ای از اعمال تغییرات در پیشرانه ، شتاب ، سرعت و یا مشخصات ظاهری اتومبیل است که منجر به بهبود عملکرد و یا زیبا سازی خودرو می گردد. این اسپورت کردن گاه با خلاقیت های کوچک نتایج بسیار مناسب و خارق العاده ای دارد اما اغلب بسیاری از کارهای تیونیک هزینه بر است. در ادامه به بررسی هزینه های تیونینگ در قسمت های درونی خودرو ، بیرونی و موتوری می پردازیم.

هزینه تیونینگ پراید هزینه تیونینگ پژو 206 هزینه تیونینگ پژو پارس هزینه تیونینگ سمند هزینه تیونینگ پژو 207 آموزش تیونینگ خودرو آموزش اسپرت کردن خودرو دانستنی های خودرو

تیونیگ به صورت علم پیچیده ای در دنیا مطرح می شود اما در ایران آن چنان که باید به آن اهتمام داده نمی شود و می توان گفت که فقط دو شرکت ایران خودرو با اسپورت کردن فقط پژو ۲۰۶ و گروه بهمن با ارائه ی پاجرو و مزدا ۳۲۳ و اضافه کردن آیتم هایی به داخل خودرو و هم چنین تقویت موتور این دو خودروی خاص را روانه ی بازار می کند.

هزینه های تیونینگ – تزئینات درون خودرو

عمده ی هزینه های این بخش در ایران مربوط به سیستم صوتی می شود. این هزینه ها صرف قطعاتی چون آمپلی فایر ، ساب ووفر ، باند ، ساب باکس ، خازن و … می شود که بسته به توان و بازدهی و مارک آن ها چیزی در حدود ۴۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان آب می خورد.

روکش چیزی در حدود ۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان خرج دارد که خرج کردن بالای ۲۵۰ یا ۳۰۰ هزار تومان برای روکش کاری اشتباه است. گفتنی است بهترین روکش ها ، روکش چرم است.

صندلی اسپورت از مارک های مطرح تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

فرمان های اسپرت از ۴۵ تا ۶۰۰ هزار تومان و دسته دنده های اسپورت از ۸ تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارند.

برای صفحه کیلومتر هم می توان از نوع LED دار و اسپورت استفاده کرد که هزینه های آن می تواند تا ۳۰۰ هزار تومان هم پیش برود.

هزینه های تیونینگ – تزئینات بیرون خودرو

تزئینات بیرونی خودرو بیشتر مربوط به چراغ ها و بدنه ی خودرو می شود اما قسمتی اعظمی از این هزینه ها در بخش رینگ و لاستیک صرف می شود. کمترین هزینه برای این بخش چیزی در حدود ۸۰۰ هزار تومان است که برای رسیدن به کیفیت بهتر و ظاهری زیبا تر باید ۴ تا ۵ میلیون خرج کنید گفتنی است که این رقم ماکسیمم حالت ممکن نبوده و محصولات گران تری هم وجود دارند. توجه کنید که استفاده از رینگ و لاستیک پهن خودرو را از گارانتی خارج می کند.

هزینه های جانبی دیگر مثل سان روف های برقی که در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خرج دارند یا رکاب که از ۳۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. تعویض سپر نیز ۳۰ هزار تا ۲ میلیون تومان آب می خورد.

در خصوص چراغ ها می توان گفت که در دو بخش کاسه چراغ که از ۳۰ تا ۴۰۰ هزار و چراغ های هد لایت ، یخی ، زنون است که هر کدام از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

دودی کردن شیشه ها که بسته به کیفیت از ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه دارد.

آینه بغل اسپورت از ۲۰ هزار تومان تا آینه های برقی تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارند.

سر اگزوز یا تعویض و دست کاری در منبع اگزوز از ۱۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بسته به عملی که انجام می دهید خرج در بر دارد.

هزینه های تیونینگ – تقویت موتور خودرو

بستن فیلتر هوای اسپورت بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد البته در این مورد آن ها که ارزان قیمت تر هستند صدای موتور را زیبا تر می کنند. هم چنین شما می توانید از مارک KN آلمان که کیفیت بالایی دارد استفاده کنید.

سایکلون را می توان از ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان تهیه کرد. برای بازده و مکش بیشتر می توان از یک جفت سایکلون بهره برد.

خرید و بستن هدرز تا ۲۵۰ هزار تومان خرج دارد. عوض کردن برنامه ی ای سی یو ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خرج دارد. سیستم کامل اگزوز ایتالیایی را می توانید استفاده کنید که شامل هدرز ، لوله ها ، مانیفولد و منبع می باشد و تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزینه دارد. گفتنی است که این تغییرات خودرو را از گارانتی خارج می کند.

فنر لول های سایز ۳۲ مطلوب ترین ارتفاع را می دهند اما برخی تمایل به ارتفاع کم تری دارند که از سایز های ۳۰ و ۲۸ استفاده می کنند که در این حالت گلگیر به لاستیک چسبیده است. این فنر ها با نصب تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

برای تقویت موتور کارهای دیگری نیز انجام می شود نظیر کف تراشی سیلندر ، تعویض جعبه دنده ، سیلندر ، میل لنگ و… اما در یک دید کلی باید گفت که بهترین و کم خرج ترین کار تعویض کل موتور است. مثلا در خصوص خودرویی مثل پراید می توان موتور های مزدا نوع BP با حجم ۱۸۰۰ را که با شاسی پراید هم خوانی دارد را با هزینه ای حدود ۳ میلیون تومان جایگزین کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.