یک روش بسیار ساده برای آزمایش دینام (آلترناتور)
موتور را روشن کنید و بگذارید با دور عادی کارکند.
مولتی متر را مستقیماً به پایانه های باتری بگیرید.
چراغ های جلو را روشن کنید و آنها را روی «نور بالا» قرار دهید.
ولتاژ باتری را بخوانید.
(این ولتاژ باید بین ۸/۱۳ و ۲/۱۴ ولت – و گاهی تا ۵/۱۴ ولت – باشد.
حالا با گاز دادن، دور موتور را به ۱۵۰۰ برسانید. در این حال آلترناتور باید ولتاژی بین ۲/۱۴ تا ۶/۱۴ ولت به باتری برساند.
(اگر ولتاژ خوانده شده کمتر از ۲/۱۴ ولت است، احتمالاً یکی یا تعداد بیشتری از دیودهای آلترناتور خراب هستند.)
حال چراغ های خودرو را خاموش کنید ولی دور موتور را برای یک دقیقه ی تمام در ۱۵۰۰ دور نگه دارید و در طول این مدت ولتاژ باتری را زیر نظر قرار دهید. تحت هیچ شرایطی نباید ولتاژ باتری از ۸/۱۴ ولت افزون تر شود.
(اگر چنین شد، رگولاتور ولتاژ آلترناتور به احتمال زیاد خراب است و باتری را زیاده از حد شارژ – اُوِر شارژ – می کند.)