بررسی معایب و مشکلات ماشین (بخش۱ )

0

علت آتش گرفتن خودرو پژو ۴۰۵

علت اصلی اتش سوزی خودروهای ۴۰۵و سمند به دلیل استفاده از یک بست فلزی غیر استاندارد و غیر قابل تنظیم در خودروهای ساخت نیمه دوم ۸۳است.
این بست وظیفه نگه داشتن شیلنگ خروجی از باک بنزین به سمت انژکتورها را دارد
در صورت سردو گرم شدن مکرر محفظه موتور، این بست فابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و پس از مدتی عکس العملی در خصوص انبساط و انقباظ موجودنمی دهد و دیگر توان نگه داشتن شیلنگ بنزین که یک فشار ۵/۲barدر ان وجود دارد را ندارد و نشت بنزین از محل اتصال انها شروع می گردد که دقیقا بالای انژکتور سیلندر شماره ۴ است .
نشت بنزین حتی به صورت قطره محفظه شمع ۴ را از بنزین پر کرده و باعث رسیدن بنزین به محل اتصال کلاهک وایر شماره ۴ با شمع می گردد و در صورت وجود جرقه در این محل; باعث اتش سوزی می گردد .وادامه نشت بنزین باعث حرکت این اتش سوزی به زیر باک می شود.
این بست به دلیل اینکه قابلیت تنظیم شدن رانداردو یک بار مصرف است حتما می باید تعویض گردد.
در صورتیکه تاکنون حتی اگر خودرو شما دچار مشکل نشده پیشگیری حکم میکند که نسبت به تعویض ان در تعمیرگاههای مجاز اقدام نمائید.

ایرادات اگزوز خودرو سوراخ بودن اگزوز آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموش عیب یابی جلوبندی خودرو جدول عیب یابی خودروهای انژکتوری عیب یابی از صدای موتور عیب یابی با دیاگ آموزش عیب یابی گیربکس اتومات

عواملی که منجر به ایجاد ایراد موقت در کنترل یونیت ABS و یا روشن شدن چراغ ABS میگردند

حرکت با ترمز دستی کشیده

هرزگردی چرخها در سطوح لغزنده
حرکت چرخها زمانیکه روی جک قرار گرفته,

خودرو در گل و لای گیر کرده باشد,

۷۰ درصد با ریست یعنی بر داشتن سر باطری به مدت یک دقیقه رفع ایراد مبشود,

در غیر اینصورت توسط دیاگ خطا از حافظه ی ECU ای بی اس, پاک شود,

منظور از شرایط سخت کاری برای یڪ روغن موتورڪه می باید روغن موتور زودتر تعویض گردد چیست؟
۱-سرعت خیلی زیادخودرو(تخته گاز رانندگی کردن)
۲-رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائیها و یدک کشیدن ها
۳-زیاد در جا کاره کردن موتور (مثل ترافیک سنگین)
۴-رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد
۵-به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن ڪردن به ویژ در سرما
۶-رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

لذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد . با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می گردد.

 فیلتر روغن

▪️وظیفه اصلی فیلتر روغن در مدار روغن‌کاری تصفیه روغن قبل از رسیدن به یاتاقان‌ها و قسمت‌های در معرض اصطکاک پیشرانه است. فیلتر روغن باید بصورت دائمی در سیکل روغن‌کاری بوده و بتواند تمام جریان روغن را از خود عبور دهد. اما فیلترها فقط تا مدت معینی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.
▪️در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن؛ منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شود که در این حالت به دلیل بالا رفتن فشار در محفظه فیلتر روغن سوپاپ اطمینان تعبیه شده در آن باز شده و جهت جلوگیری از آسیب دیدگی کلی قطعات پیشرانه اجازه عبور روغن بدون پالایش را به سیکل روغن‌کاری می‌دهد که این موضوع موجب بروز مشکلات جدی در قطعات حساس پیشرانه می‌شود.

‌ ‌ نقش کاتالیست کاتالیزور در کارکرد موتور

مبدل کاتالیست بخشی است که در مسیر خروج دود خودرو و در میانه‌های سیستم اگزوز نصب می شود و وظیفه آن تغییر گازهای آلاینده موتور به گازهای بی‌ضرر است.

به این ترتیب می‌توان دریافت اصطلاح نادرست بهتر شدن تنفس موتور با برداشتن کاتالیست که از سوی بعضی از افراد استفاده می شود اشتباه است چراکه هوای موتور از طریق هواڪش بالای موتور تامین می شود.

برداشتن کاتالیست می‌تواند در کارکرد موتور و افزایش توان آن تاثیر اندڪی داشته باشد چراڪه هر چه مسیر خروج دود روان‌تر باشد توان کمتری از موتور هدر می‌رود. کاتالیست در حالت عادی و زمانی ڪه خودرو صفرڪیلومتر است توان بسیار کمی را از موتور می‌گیرد چراکه مسیرهای عبور گازهای آن باز است اما به‌مرور و با گرفتن منافذ آن، مقاومت زیادی در مقابل عبور گازها از خود نشان می‌دهد و به این ترتیب توان موتور از دست می‌رود. در این شرایط باید ڪاتالیست مطابق دستور شرڪت سازنده تعویض شود.

متاسفانه در کشورمان به دلیل کیفیت سوخت این اتفاق خیلی زود رخ می‌دهد ضمن آنکه مالکین نیز برای تعویض آن اقدام نمی‌ڪنند و تنها آن را از مدار خارج می‌کنند. این کار باعث می شود آلایندگی موتور خودرو به شکل فراوان ای افزایش پیدا کند و به همین دلیل انجام آن را توصیه نمی‌کنیم اما حذف کاتالیست برای موتور خودرو بی‌ضرر است.

دلایل سوختن واشرسرسیلندر ماشین های : ۲۰۶، پژو ، سمند
از وظایفی که واشر سرسیلندر به عهده دارد می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم :
۱.آب بندی نمودن بین قطعه های سرسیلندر موتور و بدنه اصلی آن و همچنین «واشر»سرسیلندر مانع یکی شدن آب رادیاتور و روغن موتور می شود .
۲.علاوه بر این، «واشر» سر سیلندر مانع ورود هوای متراکم سر پیستون به داخل مایع خنک کننده (آب رادیاتور)، و برعکس می شود.
۳.«واشر» سر سیلندر سوخته (واشر سر سیلندر موریانه زده) وظایف شرح داده شده را بدرستی انجام نمی دهد.
علت سوختن واشر سر سیلندر ماشین یک یا ترکیبی از عوامل زیر می تواند باشد:
۴. گرم شدن بیش از حد موتور به هر دلیل (کار نکردن فن، کارنکردن ترمواستات آب، و … ).
۴. درست نبستن واشر سرسیلندر توسط تعمیرکار.
۵. استهلاک موتور بدلیل کارکرد زیاد.
علائم سوختن واشر سر سیلندر، یک، یا ترکیبی از موارد زیر است:
۱. موتور خودرو صبحها دیر روشن می شود و پس از روشن شدن، موتور لرزیده و دود سفید از آن خارج می شود.
۲.شیلنگهای اتصال رادیاتور باد کرده و متورم می شوند.
۳.در مخزن رادیاتور، روغن دیده می شود (در ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ بیشتر دیده می شود).
۴. کم کردن آب رادیاتور، در صورت سالم بودن سیستم خنک کننده و عدم نشتی آن.
۵. شنیدن صدای شر شر آب از پشت داشبورد (مخصوصاً برای ۲۰۶)

انتخاب واشرسرسیلندر مناسب و طول عمرموتور
یک نکته ای که رانندگان باید به آن واقف باشند آن است که در زمانی که متوجه سوختن «واشر»سرسیلندر خود شدند دیگر به مسیر خود ادامه ندهند و برای رساندن خودروی خود به تعمیرگاه از یدک کش استفاده نمایند . ولی می توانید اگر مسیر کوتاهی باقی مانده بود با همان خودرو «واشر»سرسیلندر سوخته به تعمیرگاه نزدیک مراجعه نمایید . ولی پیش از ادامه مسیر با آن خودرو لازم است که ابتدا در مخزن روغن موتور را باز نمایید تا آبی که با روغن قاطی شده است در اثر حرارت بخار گردد پس از انجام این کار می توانید دوباره اتومبیلتان را روشن نمایید تا به تعمیر گاه نزدیک(بازهم تاکید میشود نزدیک!) مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که انتخاب «واشر» سرسیلندر مناسب برای خودرو شما انتخابی حیاتی در طول عمر موتور شما و همچنین کارکرد بهینه موتور خودرو شما خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.