آموزش نحوه تست فشار پمپ بنزین خودرو و ایرادات آن

0

برای تست فشار پمپ بنزین، ابتدا فشار سنج را وصل میکنیم در مسیر ورودی سوخت و بعد خودرو را روشن کرده و مقدار فشار بنزین را بر حسب بار bar را مشاهده میکنیم و این فشار باید معادل ۲/۵ الی ۵ بار باشد،
معمولا در بیشتر خودرو ها ۲/۵ تا ۳/۵ بار می باشد بعد خودرو را خاموش کرده و ۲۰ دقیقه صبر کنید و میزان افت فشار بنزین در فشارسنج را مشاهده کنید اگر ۱ تا ۱/۵ بار افت کرده باشد مشکلی ندارد ولی اگر فشار بیشتر افت کرده باشد و یا در لحظه ی اول سریع فشار افت کند ۲ دلیل دارد:

اول اینکه سوپاپ یکطرفه پمپ بنزین که در خروجی پمپ بنزین هست ایراد دارد که باید مغزی پمپ بنزین کامل عوض شود.

دوم اینکه رگلاتور فنری پمپ بنزین که داخل مجموعه پمپ بنزین هست خراب می باشد

نکته: زمانیکه فشارسنج در مسیر سوخت رسانی وصل است وقتی چند گاز به خودرو بدهیم نباید فشار افت کند اگر گاز به خودرو بدهیم مقدار سوختی که داخل شیلنگ هست فشارش افت کرده و پمپ بنزینی که سالم باشد آن فشار را جبران می کند و نمی گذارد که فشار بنزین افت کند در صورت افت فشار هنگام گاز دادن پمپ بنزین ایراد دارد.

کثیفی انژکتور یعنی چه؟

“کثیف ” در واقع نام گذاری غلطی است که در مورد انژکتورها به کار می رود. در واقع انژکتورها به ندرت با کثیفی مسدود می شوند، اما معمولا به وسیله ساختار رسوب های روغن جلا مسدود شده یا محدود می شوند. این کار مقدار سوختی را که انژکتور می پاشد کاهش می دهد که در نتیجه ممکن است موتور روشن نشود، باتاخیر استارت بخورد یا این که از کار بیفتد.

انژکتور سوخت چیزی بیش تر از سوزن انژکتور نیست.با انژکتورهای مکانیکی، سوپاپ فنری این فرصت را دارد تا هنگامی که فشار سوخت بر کشش فنر غلبه پیدا می کند، سوخت از سوزن انژکتور پاشیده شود وبتواندسوپاپ را ببندد.
با کمک انژکتورهای الکترونیکی، هنگامی که انژکتور توسط ایی سی یو به برق وصل می شود، یک سیم پیچ استوانه ای فنردار یا همان سولنوئید، سوپاپ هوا pintle valve را باز می کند. این کار، فرصتی فراهم می آورد تا سوخت تحت فشار در ریل سوخت از طریق انژکتور جریان یابد و از سوزن انژکتور به بیرون پاشیده شود.انژکتورها در طرح های متفاوتی هستند. در طراحی اولیه، انژکتورهای بوش دارای سوپاپ بودند. در سال ۱۹۸۹، جنرال موتورز طراحی جدید انژکتور “مولتک ” را معرفی کرد که دریچه ای به شکل توپ دارد وادعا می شود که در برابر مسدود شدن مقاوم است. در بقیه انژکتورها طراحی دریچه به شکل دیسک است که گفته می شود باز هم در برابر مسدود شدن مقاوم است.
این گونه از مشکلات با ساختار ساده ای از رسوبات می تواند اتفاق بیفتد، زیرا دهانه انژکتور خیلی بار یک است و با مقدار کمی مواد زاید، جریان سوخت محدود شده و الگوی پاشیدن به هم می خورد. برای احتراق خوب، انژکتورها باید یک بخار از سوخت را به صورت مخروطی شکل تولید کنند. وجود پوسیدگی یا رسوبات در دهانه نازل می تواند سبب ایجاد “نوارهایی ” از سوخت مایع شود که بخار شده و ضعیف می سوزند. در نتیجه، این موضوع سبب تاخیر در استارت خودرو، آلایندگی ومشکلات عملکردی می شود.

تمیز کردن انژکتور

تمیزکردن یا تعویض، بهترین راه کار برای انژکتور خرابی است که مجرای آن گرفته است. هزینه تعویض انژکتورها زیاد است و فقط باید به عنوان آخرین راه کار توصیه شود. اگر انژکتورها مسدود شده اند، می توان آن ها را با حلال تحت فشار یا همان انژکتور شوی تمیز کرد.
مواد افزودنی نیز برای باک بنزین وجود دارند که ادعا می شود انژکتورهای مسدود شده را تمیز می کنند، اما کارکرد واقعی چنین محصولاتی معمولا جزئی است.

تمیز نگه داشتن انژکتور

بهترین روش برای این که تمیز کردن انژکتور به حداقل رسیده یا به طور کلی نیازی به این کار نباشد،استفاده از بنزین مرغوب است که در درون خود، ماده پاک کننده کافی برای جلوگیری از تشکیل جرم رسوب دارد و کیفیت آن باعث عدم تشیکل چنین رسوباتی می شود. می توان از مواد افزودنی بنزین مثل مکمل ها و تمیزکننده های انژکتور نیز برای تمیز نگه داشتن این وسایل گرانقیمت و حساس استفاده کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.