اهمیت و ویژگی های یک روغن ترمز استاندارد چیست؟
روغن ترمز ، اهمیت آن و ویژگی های یک روغن ترمز استاندارد
روغن ترمز نوعی ماده هیدرولیک است که در خودروها مورد استفاده قرار میگیرد .
این روغن برای انتقال نیرو به فشار و تقویت نیروی ترمز به کار میرود .
به بیان ساده تر ، وقتی پای خود را بر روی پدال ترمز فشار میدهید ، روغن ترمز این نیرو را به فشار تبدیل میکند تا به ترمز های جلو و عقب منتقل شود و وسیله نقلیه متوقف شود .
این کار امکان پذیر میباشد چرا که مایعات غییر قابل تراکم میباشند .
ویژگی های روغن ترمز استاندارد
ویژگی های روغن ترمز استاندارد
روغنهای ترمز بایستی دارای ویژگی های خاصی باشند و بایستی استانداردهای کیفیتی خاصی را برای سیستم ترمز رعایت شود .
روغنهای ترمز ترمز در معرض دمای بسیار بالا قرار دارند .
به خصوص در سیلندرهای چرخ ترمزهای درام و کالیپرهای ترمز دیسکی .
برای جلوگیری از تبخیر شدن ، این روغن بایستی از نقطه جوش بالایی برخوردار باشد .
تبخیر یک مشکل است چرا که بخار بر خلاف مایع ، بسیار متراکم شونده است و بنابراین انتقال نیرو به درستی انجام نمیگیرد و سیستم ترمز به خوبی عمل نکرده و توقف خودرو با مشکل مواجه میشود .
بیشتر روغن های ترمزی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند ، مبتنی بر گلیکول اتر میباشند .
روغن های گلیکول اتر ، رطوبت هوا را جذب میکنند .
این روغن رطوبت را از طریق منفذ بسیار کوچک خرطومی های لاستیکی ، درزها ، و در معرض هوا قرار گرفتن ، جذب میکنند .
بدیهی است که این مشکل ، در آب و هوای مرطوب ، بیشتر به چشم میخورد .
برای عملکرد سیستم ترمز قابل اطمینان و مداوم ، روغن بایستی ویسکوزیته ثابت را تحت طیف گسترده ای از دما ، از جمله گرمای شدید و سرد حفظ کند .
ویسکوزیته را می توان به عنوان ضخامت سیال یا مقاومت در برابر جریان تصور کرد .
این امر به ویژه در وسایل نقلیه مجهز به سیستم ترمز (ABS) ، مهم میباشد .
واحدهای هیدرولیک در این سیستم ها دارای سوراخ ها و کانال های کوچک زیادی هستند که برخی از آنها از قطر موی انسان کوچکتر هستند .
روغنهای ترمز با ویسکوزیته اشتباه می تواند عواقب مهمی برای عملکرد سیستم های ترمز مدرن داشته باشد.
روغنهای ترمز برای محافظت از فلزهای مورد استفاده در داخل اجزای مانند کالیپر ، سیلندر چرخ ، سیلندرهای اصلی و شیرهای کنترل ABS طراحی شده است.
. با ورود رطوبت به سیستم ، این مایعات همچنین باید از خوردگی محافظت کنند .
گاها مواد افزودنی (مهار کننده های خوردگی) برای کمک به تحقق این هدف به روغن پایه اضافه می شوند.
روغن های ترمز بایستی در شرایط محیطی مختلف ، عملکرد با ثباتی داشته باشند .
اینکه آیا شما تمام روز را رانندگی کرده اید و از ترمز استفاده کرده اید یا به تازگی وسیله نقلیه خود را روشن نموده اید و برای اولین بار از ترمز ها استفاده میکنید ، پدال باید احساس یکسانی را به شما منتقل کند .
این روغن باید از نظر میزان آب و مس مورد آزمایش قرار گیرد .
مهارکننده های خوردگی به مرور زمان در روغنهای ترمز کاهش می یابند .
مهار کننده هایی که تاثیر خود را از دست داده اند ، همراه با وجود آب بیش از حد باعث خوردگی در سیستم ترمز می شوند .
بعد از ۱۸ ماه ، میزان آلودگی میتواند به میزان ۳ درصد باشد .
بعد از گذشت چندین سال از سرویس ، پیدا کردن روغن حاوی ۷ ، ۸ درصد آب ، غیر طبیعی نیست .
مقدار زیاد آب ، منجر به کاهش دمای جوش روغن شده و عملکرد سیستم ترمز را با مشکل مواجه میکند .
آب همچنین باعث خوردگی اجزای مهم و فلزی ترمز می شود.
لزوم بررسی و تعویض روغنهای ترمز
بررسی میزان سطح روغن
روغن های ترمز خودرو خود را هر چند وقت یکبار بررسی نمایید .
کاهش اندک سطح روغن ترمز طبیعی است .
با این حال ، اگر سطح به طور مداوم کاهش یابد ، علت باید بررسی و اصلاح شود.
سطح روغن در اکثر موارد به علت عامل نشت ، پایین می آید که در این صورت سیستم ترمز را با اختلال مواجه میکند .
خرابی درب روغن ترمز نیز میتواند منجر به بیرون ریختن روغن شده و سیستم ترمز کارایی لازم را نداشته باشد .
روغن برای عملکرد ایمن وسیله نقلیه شما بسیار مهم است .
همواره این روغن را نیز همانند سیار روغن های خودرو خود مورد بررسی قرار دهید .