یما T60 ، آشنایی با کراس اوور جدید بازار ایران +عکس ومشخصات

0

چندی پیش اعلام شد که یکی از خودروسازان خصوصی قرارداد تولید برند چینی «یِما» را منعقد کرده است و به زودی شاهد ورود «یما T60» از این برند در بازار ایران خواهیم بود.

تازه های خودرو در ایران مجله خودرو مجله خودرو کارستان معرفی شاسی بلند خودروهای جدید در ایران yema t60 قیمت یما T60 مشخصات یما T60 معایب و مزایای یما T60

یما از سال ۱۹۸۰ فعالیت های صنعتی خود را در چین آغاز کرد. در سال ۱۹۸۸ بود که از به هم پیوستن چهار کمپانی محلی چینی برند یما کم کم شکل گرفت و می توان گفت تا اوایل دهه ۹۰ میلادی با قدرت و به خوبی به کار خود در تولید خودروهای شاسی بلند ادامه داد. در میانه دهه ۹۰ میلادی این کمپانی کم کم از رده کمپانی های خودروساز ناپدید شد و فروش بسیار پایینی را تجربه کرد. با مرور پیشینه این کمپانی متوجه می شویم این خودروساز فراز و فرودهای زیادی را در تاریخ خود تجربه کرده و هیچ گاه از این شرکت به عنوان یکی از خودروسازان مطرح چین یاد نشده است. به همین دلیل است که برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات این نشان دچار مشکل می شوید، چراکه این نشان نسبت به سایر بزرگان چینی اصلاً شناخته شده نیست.

اوایل سال ۲۰۱۹ کمپانی یما به همراه “LEVDEO”، که ساخت خودروهای برقی را انجام می دهد، طبق توافق نامه همکاری مشترکی اعلام کردند که ساختارهای جدیدی را برای تولید در نظر گرفته اند و تصمیم دارند محصولات متفاوت تری را با نشان های یِما و LEVDEO به بازار عرضه کنند. اولین خودرویی که پس از این تغییرات معرفی شد، یِما T60 است. کراس اوور جمع و جوری که قیمت به نسبت اقتصادی دارد و حالا می خواهد به بازار ایران بیاید.

یِما T60، که در بازار چین با نام «یِما بوجان» شناخته می شود، براساس پلتفرمی با نام CEEA ساخته شده است. این پلتفرم دومین پلتفرم ارائه شده توسط کمپانی یماست و T60 اولین کراس اووری است که بر مبنای این پلتفرم ساخته شده است.

تازه های خودرو در ایران مجله خودرو مجله خودرو کارستان معرفی شاسی بلند خودروهای جدید در ایران yema t60 قیمت یما T60 مشخصات یما T60 معایب و مزایای یما T60

طراحی بدنه در یما T60

در سال های گذشته بارها دیده شده بود که کمپانی های چینی در طراحی های خود از خودروسازان بزرگ الگو برداری می کردند، اما به مرور، بیش تر بزرگان خودروسازی در چین تصمیم گرفتند با به کار گرفتن طراحان مطرح این صنعت، سبک جدید و منحصر به فرد خود را در طراحی خودرو داشته باشند. این روزها چینی ها کم تر به کپی برداری محکوم هستند و برندهای مطرح این کشور حالا امضای طراحی خود را دارند. البته هنوز در بسیاری از محصولات چینی الهام زیادی را در طراحی می بینیم که البته الگوبرداری ها معمولاً از خودروسازان مطرح آلمانی یا کره ای انجام می شود.

با این مقدمه به سراغ طراحی یما T60 می رویم، خودرویی که، همان طور که در تصویر بالا می بینید، بسیار شبیه به «جیلی Boyue» است. شاید عجیب به نظر برسد، اما گویا این بار یک کمپانی چینی از کمپانی چینی دیگری الگوبرداری کرده است. البته این را هم در نظر بگیرید که «جیلی» یکی از برترین خودروسازان چین محسوب می شود و در زمینه طراحی و تکنولوژی از بسیاری از رقبای چینی خود جلوتر است. در یکی از وب سایت های خودرویی مالزیایی از این شباهت به عنوان یک «تقلید صادقانه» یاد شده است و به نظر می رسد یِما T60 یک کپی تمام عیار از جیلی Boyue باشد.

البته با دقت در طراحی یما T60 متوجه تفاوت هایی در طراحی می شویم، البته این تفاوت ها آن قدر چشمگیر نیستند که بیانگر طراحی مستقل این خودرو باشند. برای مثال، جلوپنجره این خودرو با خطوط افقی کرومی طراحی شده است، که در Boyue طرح کیهانی معروف جیلی را می دیدیم. در قسمت پایین سپر قطعه مشکی رنگی را می بینیم که در پایین رکاب ها و سپر عقب هم ادامه دارد و دورتادور خودرو را گرفته است. همچنین زیر سپرهای عقب و جلو قطعه نقره ای رنگ را می بینیم که ظاهر خودرو را اسپرت تر کرده، که البته تمام این نکات طراحی به شکلی دیگر در جیلی Boyue هم دیده می شود و این موضوع باز هم به الگوبرداری یما از این خودرو دامن می زند.

در نمای کناری خودرو تفاوت های بیش تری دیده می شود. برای مثال در امتداد دستگیره های در دو خط موازی را می بینیم که از بالای گلگیر جلو تا چراغ های عقب ادامه پیدا می کنند و یک فرورفتگی را ایجاد کرده اند. همچنین روی درها و در قسمت پایینی هم خط محدب دیگری دیده می شود که این خودرو را از نظر طراحی نمای کناری از جیلی Boyue متمایز می کند. به طور کلی می توان گفت طراحی کناری هماهنگ با نمای جلو انجام شده و قابل قبول است.

در طراحی عقب شباهت های T60 و جیلی Boyue به حداقل می رسد و طراحی کاملاً برجسته تری را، به خصوص در چراغ های عقب، می بینیم. خط کرومی، دو چراغ عقب را به هم متصل می کند و نشان یما در بالای آن نوشته شده است. دو خروجی اگزوز با طرح گوشه دار در دو سوی سپر قرار گرفته است. خطوط طراحی عقب طوری در امتداد و موازی با چراغ ها قرار گرفته اند که پلاک در یک فرورفتگی قرار می گیرد.

خلاف شباهت های ظاهری، یِما T60 از نظر ابعاد کوچک تر از جیلی Boyue است. این خودرو ۴۳۶۰ میلی متر طول، ۱۸۳۰ میلی متر عرض و ۱۶۸۰ میلی متر ارتفاع دارد و فاصله محوری این خودرو ۲۵۵۰ میلی متر است. این اعداد در جیلی Boyue به ترتیب ۴۵۱۹میلی متر، ۱۸۳۱میلی متر و ۱۶۹۶ میلی متر است و فاصله محوری در جیلی Boyue طول ۲۶۷۰ میلی متر را دارد. همان طور که توضیح داده شد در طراحی نماهای کناری و عقب، و همچنین در ابعاد، تفاوت های زیادی را بین دو خودروی یما T60 و جیلی Boyue دیدیم.

شاید این نکته باعث شود اتهام الگوبرداری یِما از جیلی تا حد زیادی رد شود، اما در نظر داشته باشید طراحی جلوی این دو خودرو کاملاً شبیه به هم بوده و نکته دیگر این که، اگر دوباره نگاهی به تصویر این دو خودرو در ابتدای مقاله بیاندازید متوجه شباهت بیش از حد طراحی ستون و سقف در این دو خودرو می شوید. همان طور که می دانید یکی از مهم ترین قسمت ها در بحث طراحی آیرودینامیک خودرو همین بخش های ستون و سقف است و با در نظر گرفتن این نکته احتمال الگوبرداری یِما از جیلی Boyue در طراحی T60 دوباره قوت می گیرد.

تازه های خودرو در ایران مجله خودرو مجله خودرو کارستان معرفی شاسی بلند خودروهای جدید در ایران yema t60 قیمت یما T60 مشخصات یما T60 معایب و مزایای یما T60

طراحی داخلی و امکانات T60

هرچند در نمای بیرونی یما T60 نشانی از نوآوری در طراحی دیده نمی شد، در داخل داستان متفاوت است. می توان گفت در طراحی داخلی با یک طراحی مستقل تر و به روزتر طرف هستیم. رنگ زمینه در طراحی قطعات داخلی مشکی است و در میان داشبورد یک خط نقره ای رنگِ کشیده جلوه خاصی را به فضای داخلی خودرو داده است. یک صفحه نمایشگر لمسی در وسط و بین خروجی های تهویه عمودی قرار گرفته است و خروجی های تهویه کناری، برخلاف آن چه در وسط دیده می شود، افقی طراحی شده اند. نکته جذاب دیگری که می توان به آن اشاره کرد، پنل سیستم تهویه این خودروست که هیچ دکمه ای ندارد و به صورت لمسی کنترل می شود.

البته باید اشاره کرد کمپانی یِما این خودرو را با امکانات مختلف عرضه می کند. کامل ترین نمونه یما T60 به امکاناتی مانند سنسور نور و باران، چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین جلو و عقب، جلوآمپر دیجیتال، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، صندلی برقی راننده، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، تهویه الکتریکی دستی، استارت دکمه ای، سنسور باد لاستیک و… مجهز است. یما T60 از نظر امکانات و طراحی داخلی، خودروی مناسبی در رده قیمتی خودش ارزیابی می شود و از این نظر می تواند مشتریان زیادی را در بازار ایران به خود جذب کند. البته باید دید این خودرو با چه نسخه و چه آپشن هایی به بازار ایران خواهد آمد.

پیشرانه یما T60

در کشوری مثل مالزی این خودرو با دو پیشرانه عرضه می شود. پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۲ اسب بخار که با جعبه دنده ۵ سرعته دستی هماهنگ می شود و پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر که قدرت این پیشرانه توسط جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. با توجه به سلیقه بازار ایران و رقبای چینی این خودرو در ایران، قطعاً T60 با پیشرانه توربو و با جعبه دنده CVT به ایران خواهد آمد.

تازه های خودرو در ایران مجله خودرو مجله خودرو کارستان معرفی شاسی بلند خودروهای جدید در ایران yema t60 قیمت یما T60 مشخصات یما T60 معایب و مزایای یما T60

عملکرد T60 در بازار چین و پیش بینی بازار این خودرو در ایران

در وب سایت رسمی این کمپانی نام کشورهای زیادی دیده می شود، اما دقیق نمی توان گفت این خودرو در چه کشورهایی و به چه تعداد به فروش رسیده است. البته با جست و جویی در فضای مجازی متوجه می شویم مطالبی از این خودرو در وب سایت های مالزیایی و روسی منتشر شده که نشان می دهد این خودرو در بازار این کشورها حضور دارد، اما در کل به نظر می آید فروش اصلی این خودرو محدود به بازار چین باشد.

در سال ۲۰۱۹ از مدل T60 حدود ۱۶ هزار دستگاه در چین به فروش رسیده است که البته نسبت به سایر چینی ها و با در نظر گرفتن بازار بزرگی مثل چین، این عدد اصلاً چشمگیر نیست. باید این نکته را هم در نظر گرفت که این کمپانی تغییراتی را در راستای بهبود داشته و T60 اولین محصول پس از این تغییرات محسوب می شود و احتمال می رود این آمار در آینده رو به رشد باشد.

با در نظر گرفتن تمام جنبه های یِما T60 به نظر می رسد این خودرو انتخاب خوبی برای تولید در ایران نباشد، اما وقتی بحث قیمت آن مطرح شود متوجه می شویم این خودرو در کلاس خود و در بحث قیمت پتانسیل بالایی دارد. احتمالاً آن چه خودروساز ایرانی را مجاب به عقد قرارداد کرده، قیمت اقتصادی این خودروست. T60 در نسخه توربو با جعبه دنده CVT حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارد و این بدان معناست که قیمت این خودرو در بازار ایران زیر ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر بخواهیم چری تیگو ۵ و جک S5 را به عنوان رقبای هم رده این خودرو در نظر بگیریم، یِما T60 انتخاب اقتصادی تری است و احتمالاً با وضعیت کنونی اقتصادی، مشتریان زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

بنا به شنیده ها نام خودروساز طرف قرارداد با یِما «ماموت خودرو» است. شرکتی که یکی از خودروسازان فعال در حوزه محصولات کار و تجاری است و زیرساخت و تجربه خدمات به خودروهای سواری را هم دارد. در شرایط کنونی، شریک ایرانی تمایل چندانی ندارد تا فعالیت های خود را به صورت علنی انجام دهد، بنابراین سیاست سکوت خبری و چراغ خاموش را تا قطعی شدن تولید در پیش گرفته است. موفقیت ماموت خودرو با یِما منوط به بازاریابی قوی و ارائه خدمات با سطح بالا به مشتریان است و اگر این خودروساز بتواند در این زمینه ها خوب عمل کند، با توجه به قیمت اقتصادی محصولات یِما، خودرویی مثل یما T60 سهم خوبی در بازار ایران خواهد داشت.

پایگاه خبری اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.