معرفی اولین سوپراسپرت هیبریدی مک لارن آرتورا (عکس)
سوپراسپرت مک لارن آرتورا هیبریدی با ۶۷۶ اسب بخار قدرت الکتریکی رونمایی شد. اولین سری ترکیبی این برند در هر ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. در سال ۲۰۱۲، مک لارن برای اولین بار تولید هایپرکار P ۱ را آغاز کرد.
در سال ۲۰۱۲ مک لارن ابرخودروی هیبریدی P1 را به عنوان اولین محصول الکتریکی سازی شده خود با ۹۰۳ اسب بخار قدرت رونمایی کرد.
این خودرو قادر بود طی ۲.۸ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و در حالت تمام الکتریکی قادر به پیمایش بیشینه مسافت ۳۱ کیلومتر بود. ولی این خودرو قیمتی فراتر از ۱ میلیون دلار داشت؛ حال مک لارن برای در دسترس تر قرار دادن محصولات هیبریدی خود ابرخودروی الکتریکی سازی شده جدیدی به نام آرتورا را معرفی کرده که برچسب قیمتی به مراتب منطقی تر دارد.
مشخصات فنی مک لارن آرتورا ۲۰۲۲
مک لارن آرتورا ۲۰۲۲ اولین ابرخودروی تولید انبوه هیبریدی این کمپانی ابرخودروساز محسوب می شود. این خودرو از یک پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر دو توربوشارژ بهره می برد که به تنهایی قادر به تولید ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۵۸۴ نیوتن متر گشتاور است. موتور الکتریکی این خودرو بین گیربکس و موتور درنسوز قرار دارد و ۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. بدین ترتیب این سیستم هیبریدی روی هم رفته قادر به تولید بیشینه قدرت ۶۷۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۸۰۴ نیوتن متر است.
با اتکا به این قدرت مک لارن آرتورا قادر است طی ۳ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد که تنها ۰.۲ ثانیه نسبت به P1 کندتر است. بیشینه سرعت قابل پیمایش این خودرو هم ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. نیروی تولیدی پیشرانه این خودرو توسط یک گیربکس هشت سرعته دو کلاچه به چرخ ها منتقل می شود.
نیروی لازم برای فعالیت موتور الکتریکی این خودرو توسط یک پک باتری با پنج ماژول لیتیوم یونی تولید می شود که ظرفیتی معادل ۷.۴ کیلووات ساعت دارد. همانند P1، مک لارن آرتورا هم می تواند ۳۱ کیلومتر مسافت را در حالت تمام الکتریکی طی کند. با استفاده از شارژر استاندارد این خودرو، مالک قادر است این سوپراسپرت هیبریدی را طی دو ساعت و ۳۰ دقیقه از صفر تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری شارژ کند.
پلتفرم
آرتورا اولین محصول مک لارن بوده که از ساختار سبک وزن کربن این کمپانی موسوم به MCLA استفاده می کند. مهندسین مک لارن این پلتفرم را ویژه برای استفاده از پیشرانه های هیبریدی مانند همین خودرو توسعه داده اند که با استفاده از آلومینیوم مقاوم و فیبر کربن در ساختار این خودرو و پلتفرم سعی شده تا وزن کلی آن تا حد ممکن پایین نگه داشته شود.
همه اینها باعث شد که مک لارن آرتورا وزنی معادل ۱۴۹۸ کیلوگرم یا وزن خالصی معادل ۱۳۹۴ کیلوگرم داشته باشد. پیشرانه هیبریدی این خودرو شامل موتور و پک باتری هم روی هم رفته ۱۳۰ کیلوگرم وزن دارند. پیشرانه درونسوز این خودرو هم وزنی معادل ۱۶۰ کیلوگرم دارد که به این ترتیب ۱۱۰ کیلوگرم نسبت به پیشرانه هشت سیلندر P1 سبک تر است.
ساختار MCLA جدید به مک لارن این امکان را داده که برای اولین بار تجهیزات ایمنی فعال یکپارچه ای را روی ابرخودروی خود نصب کند. مک لارن آرتورا به صورت استاندارد دارای کروز کنترل تطبیقی، هشدار تغییر خطوط، کمکی نور بالا و تابلوخوان مسیر است. تکنولوژی به کار رفته درون کابین این خودرو هم پیشرفته داشته؛ چراکه آرتورا اولین محصول مک لارن بوده که به سیستم اطلاع رسانی و سرگرمی جدید این برند موسوم به MIS با نمایشگر لمسی با رزولوشن بالا، درگاه اپل کار پلی و اندروید اتو مجهز شده است.
سخن پایانی
هرچند اظهار کردیم مک لارن آرتورا به مراتب ارزان تر از P1 است، ولی برای خرید همین ابرخودروی هیبریدی هم باید مبلغی معادل ۲۲۵ هزار دلار صرف کرد. این خودرو در نسخه استاندارد به تجهیزاتی مانند صندلی هایی با قابلیت تنظیم به صورت الکترونیکی، نمایشگاه اطلاعات تلفن همراه روی صفحه مالتی مدیا، افزایش ارتفاع پروفیل جلو، آینه های جانبی گرمگن دار و تاشو برقی، درهای آسان بسته شده و Homelink است. سه تریم لوکس تر از این خودرو هم به نام های پرفورمنس، TechLux و ویژن قابل سفارش بوده که هرکدام المان های جذابی به منظور شخصی سازی دارند.
گردآوری و بازنشر کارستان