مقایسه سراتو ۱۶۰۰ و دنا پلاس توربو

0

سراتو یکی از محبوب ترین مونتاژی های سایپا در سال های اخیر است. خودرویی که مدت ها بحث بر سر مونتاژ آن در کارخانه سایپا تهران بود، اما دور اول تحریم ها این امر را به تاخیر انداخت.

به گزارش وبلاگ خودروچی، با انجام توافق هسته ای، پای خودروسازان معتبر جهان، بار دیگر به صنعت خودرو ایران باز شد. کیا موتورز کره جنوبی هم همکاری خود با سایپا را از سر گرفت و نسل دوم سراتو را به خط تولید این شرکت فرستاد. سراتو سایپا ابتدا در دو نسخه ۱۶۰۰ دستی و ۲۰۰۰ اتوماتیک عرضه شد. اما پس از مدتی با انتقادات فراوانی که نسبت به حذف آپشن های سراتو از سوی سایپا وجود داشت، عرضه کننده وطنی به فکر برگرداندن امکانات سراتو به آن شد. نسخه فول سراتو تحت عنوان ” سراتو آپشنال ” به بازار آمد. سراتو آپشنال به موفقیت زیادی رسید. اما امروزه با توقف تولید خانواده سراتو در سایپا، مدل های ۱۶۰۰ سی سی آن هم بار دیگر مورد توجه خریداران بازار دست دوم ها قرار گرفته اند.  سراتو ۱۶۰۰ از گیربکسی دستی برخوردار است و شاید به اندازه مدل های اتوماتیکش، پر فروش نبوده باشد، اما امروز یک رقیب تازه نفس ایرانی را به خود می بیند. رقیبی از ایران خودرو به نام ” دنا پلاس توربو ” که وجه مشترکش با سراتو، دستی بودن گیربکس آن است.

طراحی ظاهری

قیمت سراتو آپشنال مزایا و معایب سراتو آپشنال مشخصات سراتو آپشنال دفترچه راهنمای سراتو آپشنال بررسی خودرو ترمز عقب سراتو آپشنال مجله خودرو دنیای خودرو

نسل دوم سراتو که توسط سایپا در کشورمان مونتاژ شده است، آغازگر سبک انقلابی طراحی های کیا بود. خودرویی که از اولین خودروهای کیا با جلو پنجره پوزه ببر به حساب می آمد و نسبت به نسل اول، پیشرفت قابل توجهی داشت. البته عده ای هم معتقدند که تیم طراحی کیا، نمای جلوی سراتو نسل دو را از نهمین نسل هوندا سیویک الگو برداری کرده اند! چرا که سبک طراحی چراغ ها و جلو پنجره، شباهت زیادی به سیویک دارد. چراغ های جلو کشیده هستند و در عین سادگی، چهره ای آرام و موقر را به نمایش می گذارند. جلو پنجره در تناسب کامل با چراغ ها است. سپر جلو به اندازه کافی حجیم و جسور به نظر می رسد. پروژکتورهای سپر هم تناسب خوبی با ظاهر چراغ های اصلی برقرار کرده اند.

آپشن های دنا پلاس توربو انواع تیپ دنا پلاس تصاویر دنا پلاس داشبورد دنا پلاس قیمت دنا پلاس مشخصات دنا پلاس مزایا و معایب دنا پلاس توربو معایب دنا پلاس مقایسه دنا پلاس اخبار خودرو اخبار ایران خودرو

در آن سو، دنا پلاس توربو را می بینیم. نسخه قدرتمند دنا پلاس که فیس لیفتی از دنا به حساب می آید و خود دنا هم یک نسل جدید از سمند است. در نمای جلو، همان چراغ های بزرگ را می توان دید که نسبت به سراتو، گرافیک به روزتری دارند. این چراغ ها به طور استاندارد به لامپ های روشنایی روز، مجهز شده اند. یک ابرویی نئون نیز در هر کاسه چراغ دیده می شود. کاپوت دنا حجیم و عضلانی است و طول زیادی نسبت به هیکل خودرو دارد. جلو پنجره دنا را می توان اقتباسی از جلو پنجره میتسوبیشی لنسر نامید. تزئین جلو پنجره با خطوط کرومی، ظاهر لوکس تری به آن بخشیده است. این جلو پنجره تقریبا بخش اعظمی از سپر را اشغال کرده و کناره های سپر هم با قطعات فلاپ شکل، اسپرت و خوش تراش به نظر می رسد. ایران خودرو حتی طرح پروژکتورهای دشنه ای شکل دنا را هم از خودروهای خارجی قرض گرفته است. در مجموع چهره سراتو را باید متناسب تر، اما قیافه دنا را اسپرت تر دانست.

قیمت سراتو آپشنال مزایا و معایب سراتو آپشنال مشخصات سراتو آپشنال دفترچه راهنمای سراتو آپشنال بررسی خودرو ترمز عقب سراتو آپشنال مجله خودرو دنیای خودرو

طراحی جانبی سراتو، کاملا شیک و منظم است. طراحی درها و ستون ها، اسپرت و زیبا به نظر می رسد. خط شانه با رسیدن به زیر آینه جانبی، خم برداشته و ناگهان محو می شود. درهای سراتو به اندازه کافی بزرگ هستند و سوار و پیاده شدن سرنشینان را راحت تر می کنند. آینه های سراتو با یک نوار راهنمای LED، زیباتر شده اند. سراتو های ۱۶۰۰، دستگیره درهای همرنگ با بدنه دارند. حال آنکه در مدل های ۲۰۰۰، دستگیره ها کرومی هستند. همچنین در سراتو دنده ای خبری از رینگ آلومینیومی نیست و از قالپاق های ۱۵٫۰ اینچی استفاده شده است. البته نکته مثبت این قالپاق ها آنجاست که از فاصله دور، شبیه به رینگ به نظر می رسند.

عمده ترین تفاوت ظاهری دنا پلاس معمولی و توربو با دنا استاندارد، نمای جانبی آنهاست. در دنا پلاس، قالب درها تغییری نکرده و همان است. اما خطوط روی درها از نوع طراحی شده اند و طراحی پنجره عقب هم اندکی دستکاری شده است. قطعا شاخص ترین المان دنا پلاس در این نما، خط شخصیت تیزی است که سعی دارد این خودرو را پیرو مد نشان دهد. این خط با شیب زیادی طراحی شده است. علاوه بر این خط، در پایین درها هم یک فرو رفتگی دیگر به چشم می خورد. گلگیرها تفاوتی با دنا معمولی نکرده اند. لچکی عقب کوچکتر از قبل شده تا متمایز با سمند به نظر بیاید. البته از ارتفاع پنجره ها هم کاسته شده است! دستگیره درها به جنس استیل در آمده اند. همچنین قاب دور پنجره ها هم کرومی شده است. آینه ها دنا پلاس طراحی جدیدی دارند و حقیقتا جذاب به نظر می رسند. اما مهم ترین تفاوت ظاهر دنا پلاس توربو با دنا پلاس معمولی، رینگ های ۱۶٫۰ اینچی ۵ پیچ آن است که به مراتب با ظاهر کلی دنا، همخوانی بیشتری دارند.

قیمت سراتو آپشنال شرایط فروش سراتو آپشنال سایپا مشخصات سراتو آپشنال شرایط فروش محصولات شرکت سایپا فروش فوری سراتو آپشنال فروش نقدی سراتو قیمت کیا سراتو 2000

سراتو در نمای عقب، سدانی بی حاشیه است. چراغ ها و درب صندوق با یک بالا آمدگی مقعر طراحی شده اند. گرافیک چراغ ها شاید قدیمی به نظر بیاید، اما در عین سادگی، زیباست. حالت تقعر درب صندوق، احساس نیاز به وجود باله را از بین برده است. طول رویه درب صندوق بسیار کوتاه است و همین امر، چهره اسپرت تری به سراتو می دهد. سپر عقب سراتو، ساده و عاری از خطوط خاص است. تنها یک دیفیوزر پلاستیکی در پایین آن دیده می شود. در سراتو های وارداتی، سر اگزوز کرومی هم درون این دیفیوزر تعبیه شده بود! اما تفاوت سراتو های ۱۶۰۰ با ۲۰۰۰ در این نما که شاید به چشم خیلی از افراد نیاید، نوار کرومی باریکی است که بر خلاف مدل های اتوماتیک، از حول فلاپ صندوق حذف شده است. چراغ ترمز سوم سراتو از نوع لامپی پشت شیشه ای و بسیار معمولی است.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک معایب دنا پلاس اتوماتیک مشخصات دنا پلاس اتوماتیک زمان تحویل دنا پلاس اخبار ایران خودرو شرایط فروش سمند سورن زمان تحویل محصولات ایران خودرو

دنا پلاس و دنا پلاس توربو از عقب، فقط چراغ های جدیدی نسبت به دنا معمولی دارند. البته همین تغییر گرافیک چراغ ها به نئون، دنا را وارد دنیای جدیدی کرده است. دیگر تغییر قابل ذکر، نوشته Turbo روی صندوق و کرومی شدن فلاپ بالای جا پلاکی است. بسیاری طراحی چراغ های عقب و درب صندوق دنا را شبیه به مرسدس بنز C کلاس می دانند! بر روی سپر دنا همچون سراتو، دیفیوزر پلاستیکی ساده ای به چشم می خورد که به یک چراغ مه شکن هم در بخش میانی، مجهز شده است. جای خالی یک باله اسپرت بر لبه صندوق دنا پلاس، شدیدا احساس می شود.

طراحی کابین

مشخصات فنی کیا سراتو معرفی خودرو محصولات جدید کیا موتورز مجله خودرو قیمت کیا سراتو وارداتی قیمت Kia Cerato

اصل تفاوت های سراتو ۱۶۰۰ با نسخه های ۲۰۰۰، از درون کابین آن جرقه می خورد. جایی که اهرم تعویض دنده دستی ۶ سرعته، جای اهرم اتوماتیک را گرفته است. طراحی داخلی سراتو نسل دو را باید یکی از اسپرت ترین ها در زمان خودش نامید. نوع طراحی دریچه های تهویه، کنسول و داشبورد، بسیار زیبا و چشم نواز است. تمام پنل های سیستم صوتی و تهویه و کنترلر های مربوط به آنها، درون یک قاب متحد قرار گرفته اند و چینش زیبایی دارند. استفاده از رنگ های نقره ای و مشکی پیانویی هم برای تزئین کنسول و رودری ها، جلوه جذاب تری به کابین سراتو می بخشد. بر بالای کنسول وسط، یک ساعت دیجیتال هم دیده می شود. صفحه کیلومتر سراتو درون ۳ استوانه طراحی شده و ظاهر اسپرتی دارد. البته متاسفانه در مدل های ۱۶۰۰، اثری از نور پردازی قرمز سوپر ویژن به چشم نمی خورد. فرمان سراتو بسیار خوش دست است. در نسخه های ۱۶۰۰، تزئینات کرومی و مشکی رنگ آن حذف شده اند و اثری از روکش چرم و دکمه های کروز کنترل هم به چشم نمی خورد. صندلی های سراتو ۱۶۰۰ از نوع پارچه ای هستند و هنگام نشستن درون کابین آن، کاملا مشخص است که با نسخه لو آپشن از یک خودرو آسیایی سر و کار داریم. ترکیب رنگ کرم – خاکستری کابین سراتو دنده ای، فضایی دلباز در اتاق خودرو به وجود آورده است که در گذر زمان، کسل کننده نمی شود.

آپشن های دنا پلاس توربو انواع تیپ دنا پلاس تصاویر دنا پلاس داشبورد دنا پلاس قیمت دنا پلاس مشخصات دنا پلاس مزایا و معایب دنا پلاس توربو معایب دنا پلاس مقایسه دنا پلاس اخبار خودرو اخبار ایران خودرو

مسلما می دانید که دنا پلاس توربو درون کابین، چیز جدیدی برای عرضه به شما ندارد. همان طور که دنا پلاس معمولی هم چیز اضافه ای نسبت به دنا استاندارد نداشت. ایران خودرو در زمان معرفی دنا، به وضوح دوست داشت اعلام کند که طراحی داخلی این خودرو را از محصولات شرکت هیوندای الهام گرفته است! بنابراین جای تعجب ندارد که کابین خانواده دنا، شبیه به هیوندای سوناتا YF از آب در آمده باشد! این شباهت در طراحی دریچه ها کولر و کنسول و داشبورد، به اوج خودش می رسد. دریچه های وسط بر روی فلاپ هایی عمودی با طرح چوب قرار گرفته اند. مانیتور چند رسانه ای و دکمه های تهویه هم در میانه این دو فلاپ جای دارند. داشبورد مقابل سرنشین از یک سطح پلاستیکی بسیار ساده تشکیل می یابد. غربیلک فرمان به شکل چهار شاخه است و دکمه های کنترلی را بر روی خودش دارد. نشان دهنده های پشت آمپر هم از دیگر بخش های الگو برداری شده از سوناتا هستند! نشان دهنده ها به سبک خودروهای وارداتی، درون دو سیلندر قرار گرفته اند و نور پردازی آبی و سفید زیبایی دارند. نکته امیدوار کننده، استفاده از روکش مخمل مشابه صندلی ها در رودری هاست. البته تفاوت های ریزی در کابین نسخه توربو قابل مشاهده اند. از جمله دسته دنده جدید، روکش چرمی فرمان همراه با دوخت قرمز و موکت های کف پایی اختصاصی با لوگوی توربو و دوخت قرمز.

امکانات رفاهی و ایمنی

kia cerato 2018 سراتو 2017 قیمت مشخصات سراتو سایپا مزایا و معایب سراتو آپشنال تفاوت سراتو شرکتی با وارداتی مشخصات فنی سراتو مجله خودرو معرفی خودرو بررسی خودرو مقایسه سراتو با مزدا مقایسه سراتو با لنسر نمای داخلی کیا سراتو

ما در این مقایسه به سراغ سراتو ۱٫۶ لیتری ساده رفتیم تا به عنوان ارزان ترین نسخه پایه سراتو مونتاژی، فاصله قیمتی کمتری با دنا پلاس توربو داشته باشد. ناگفته نماند که شرکت سایپا چندی بعد از عرضه نسخه آپشنال سراتو ۲٫۰ لیتری،به فکر عرضه نسخه آپشنال از سراتو ۱٫۶ لیتری هم افتاد. اما این خودرو چندان فرصت موفقیت در بازار را پیدا نکرد و اکثر افراد با توجه به قیمت بالاتر آن، انتخاب مدل های اتوماتیک را ترجیح می دادند. چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های هالوژنی جلو، دکمه های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، ۶ بلندگو، هندزفری بلوتوث، ۲ کیسه ایمنی هوا، پشت سری های فعال در تصادف، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، تنظیم دستی صندلی های جلو، خروجی برق ۱۲ ولت، روکش پارچه ای صندلی ها و گرم کن آینه های جانبی، تنها امکانات رفاهی سراتو دنده ای ۱۶۰۰ سی سی پایه را تشکیل می دهند.

اخبار ایران خودرو پیش فروش دنا پلاس قیمت دنا پلاس توربو مشخصات دنا پلاس توربو اخبار فروش ایران خودرو

بر خلاف سراتو، دنا با تمام قوا به این رقابت آمده است. دنا پلاس توربو، فعلا مجهز ترین نسخه دنا در بازار به حساب می آید و پرچمداری محصولات ایران خودرو را نیز بر عهده دارد. کروز کنترل، سنسور های پارک عقب، چراغ های روشنایی روز، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ های نئون جلو و عقب، چراغ بدرقه، روکش چرم فرمان، کلید های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، هندز فری بلوتوث، نمایشگر ۷٫۰ اینچی لمسی، ۶ بلندگو، رهیاب و نویگیشن، دوربین عقب، ۴ کیسه ایمنی هوا، تهویه مطبوع با تنظیم اتوماتیک و کانال ردیف عقب، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی راننده و شاگرد، روکش مخمل صندلی ها، سیستم ایزو فیکس در صندلی های عقب، آینه های جانبی تاشونده برقی همراه با گرم کن، شیشه های سولار، آنتن کوسه ای و سان روف الکتریکی فهرست امکانات دنا پلاس توربو را تشکیل می دهند.

تجربه رانندگی

پیشرانه قرار گرفته بر روی سراتو دنده ای، یک موتور ۱۶۰۰  سی سی تنفس طبیعی است که در دور ۶۳۰۰ rpm، قدرتی معادل ۱۲۴ اسب بخار، تولید می کند. درست است که قدرت این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه سراتو های ۲۰۰۰ سی سی، قابل توجه نیست، اما چنین خروجی برای موتوری ۱٫۶ لیتری که از سیستم پرخوران هم استفاده نمی کند، قابل قبول به نظر می رسد. حال آنکه از دور ۴۲۰۰ rpm هم، بیشینه گشتاور ۱۵۶ نیوتن متری خود را آزاد می کند. شاید بسیاری فکر کنند که سراتو ۱۶۰۰ نسبت به نسخه ۲۰۰۰، خودرویی کند و تنبل است. اما فراموش نکنید که این خودرو یک نقطه قوت دارد و آن هم، گیربکس ۶ دنده دستی آن است! گیربکسی که از قضا هماهنگی بالایی هم با موتور دارد و شتاب اولیه کاملا رضایت بخشی به شما ارائه می دهد. فاصله دنده ها کوتاه است و یکی پس از دیگری عوض می شوند. سراتو ۱۶۰۰ حتی در شتاب ثانویه هم کاملا چست و چابک ظاهر می شود. سواری سراتو را می توان نیمه خانوادگی خطاب کرد. نه اینکه اثری از کوبش در آن باشد، اما سیستم تعلیق، نرمی متوسطی دارد که گاه ضربات ناشی از برخی دست اندازهای مسیر را به کابین منتقل می کند. ای کاش که سایپا سیستم کنترل پایداری (ESP) را از روی سراتو های مونتاژی بر نمی داشت! آپشنی کاربردی که در افزایش هندلینگ و چسبندگی خودرو، بسیار موثر است. البته اکنون هم حذف این سیستم در سراتو به معنای عدم پایداری این خودرو نیست. دیگر نقطه ضعف سراتو های مونتاژی را کاسه ای شدن ترمزهای عقب باید دانست! هر چند که همچنان مجموعه ترمزها در سراتو سایپا، خودرو را در زمانی مناسب، متوقف می کنند.

مقایسه سراتو ۱۶۰۰ و دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو شارژ، قوی ترین فرزند ایران خودرو است. چیزی شبیه به پیکان جوانان های دو کاربراتوره دهه پنجاه خورشیدی! پیشرانه EF۷ توربو شارژ نصب شده در دنا پلاس، سالها در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، مورد آزمایش قرار گرفته است. هر چند که باز هم نصب آن در سورن توربو و دنا پلاس، خالی از نقص و ایراد نبوده است! اما ایران خودرو با درس هایی که از نصب این پیشرانه بر روی سورن توربو گرفت، دست به اصلاحاتی در آن برای نصب در دنا پلاس زد. از جمله بزرگ تر کردن اینتر کولر. پیشرانه EF۷ توربو با همان حجم ۱٫۷ لیتری مشابه با EF۷ تنفس طبیعی، این بار به مدد یک توربو شارژر، ۱۵۰ اسب بخار نیرو و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. متاسفانه ایران خودرو در این محصول هم از همان جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE۳ استفاده کرده است! جعبه دنده ای که البته برای سازگاری با پیشرانه EF۷ توربو، تغییراتی به خود دیده است. شتاب گیری دنا پلاس توربو در آغاز حرکت، هیچ تفاوتی با دنا پلاس و دنا معمولی ندارد! اما کافیست از دور موتور مشخصی، توربو وارد مدار شود! آنجاست که قدرت و گشتاور اضافه این خودرو، تجربه ای لذت بخش از شتاب گیری را به شما هدیه می دهند. سواری دنا پلاس توربو به مانند تمام خودروهای خانواده سمند و دنا، نرم و رضایت بخش است. خوش بختانه ایران خودرو در دنا پلاس هنوز ترمز های عقب را از دیسکی بودن خارج نکرده است! همچنین نقطه ضعف مشابه دنا با سراتو را می توان عدم وجود ESP دانست. هر چند که وزن نسبتا بالای دنا، پایداری خوبی به آن می دهد، اما نمی توان از حرکات عرضی عقب خودرو در پیچ ها چشم پوشی کرد.

سراتو ۱۶۰۰

کلاس بدنه سدان کامپکت خانوادگی
ابعاد بدنه (mm) ۴۵۳۰*۱۷۷۵*۱۴۶۰
فاصله محوری (mm) ۲۵۶۰
تعداد سیلندر ۴
حجم موتور (cc) ۱۶۰۰
تعداد سوپاپ ۱۶
حداکثر قدرت (hp) ۱۲۴
حداکثر گشتاور (n.m) ۱۵۶
گیربکس ۶ دنده دستی
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب کاسه ای
نوع فرمان هیدرولیک
وزن خالص (kg) ۱۲۴۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km) ۶.۶
ظرفیت باک (lit) ۵۲

دنا پلاس توربو

کلاس بدنه سدان کامپکت خانوادگی
ابعاد بدنه (mm) ۴۵۵۹*۱۷۲۰*۱۴۶۰
فاصله محوری (mm) ۲۶۷۱
تعداد سیلندر ۴
حجم موتور (cc) ۱۶۵۰
تعداد سوپاپ ۱۶
حداکثر قدرت (hp) ۱۴۷
حداکثر گشتاور (n.m) ۲۱۵
گیربکس ۵ دنده دستی
ترمز جلو دیسکی
ترمز عقب دیسکی
نوع فرمان هیدرولیک
وزن خالص (kg) ۱۲۶۲
مصرف سوخت ترکیبی (lit/۱۰۰ km) ۷.۹
ظرفیت باک (lit) ۶۵

سراتو ۱۶۰۰

نقاط مثبت: طراحی مدرن و عامه پسند، برند معتبر سازنده، شتاب مناسب، سواری با کیفیت، کابین جادار، کیفیت ساخت مناسب، مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین، خدمات پس از فروش گسترده
نقاط منفی: امکانات رفاهی اندک، حذف ESP، محبوبیت کم نسبت به مدل های ۲۰۰۰

دنا پلاس توربو

نقاط مثبت: طراحی مدرن و جوان پسند، شتاب مناسب، سواری مناسب، امکانات رفاهی جذاب، وجود کیسه های هوای جانبی، قطعات یدکی فراوان، خدمات پس از فروش گسترده
نقاط منفی: ایرادات شایع در موتور توربو، عدم نصب ESP، استهلاک بالا، حساسیت به کیفیت بنزین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.