رله پمپ بنزین (رله دوبل) چیست و علائم خرابی آن چیست؟

1

رله دوبل چیست؟

رله دوبل وظیفه تامین برق مثبت ۱۲ ولت را برای قطعات سیستم انژکتوری بر عهده دارد. این قطعه مانند جعبه تقسیم برق عمل کرده و برق مثبت قطعات سیستم انژکتوری را تامین میکند.

این قطعه به دلیل ساختار و شرایط کاری که دارد معمولاً در معرض خرابی قرار میگیرد.

این قطعه برق مثبت قطعات زیر را تامین میکند:
پمپ بنزین، سنسور اکسیژن، سنسور کیلومتر، سوزنهای انژکتور، کویل دوبل، شیربرقی کنیستر، ایسیو

کار رله دوبل

رله دوبل همانطور که از اسم آن پیداست از دو عدد رله تشکیل شده است.

این قطعه دارای یک کانکتور غالباً ۱۵ پایه بوده و شامل دو عدد رله مجزا می باشد که وظیفه آن ارسال ولتاژ مورد نیاز اجزاء مختلف سیستم سوخت رسانی و همچنین تغذیه ECU موتور از طریق باتری می باشد.

 هر کدام از رله ها از یک سیم پیچ با هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده است.با قطع و وصل جریان ضعیف برق به رله کنتاکت ها به دلیل خاصیت مغناطیسی وصل یا قطع می شوند و به این ترتیب می توان فرمان اتصال برق قوی را با اتصال برق ضعیف به رله صادر کرد.اگر قرار بود سیم کشی ها مستقیم باشند و از رله استفاده نشود هم طول و وزن دسته سیم ها زیاد می شد هم باعث داغ شدن سیم های حاوی جریان آمپر بالا برق می گشت.

 رله پمپ بنزین چیست  رله دوبل چیست  آموزش تعویض رله دوبل پراید  پایه های رله دوبل پراید  رله دوبل پراید کجاست  رله دوبل 206  علائم خرابی رله دوبل 206  رله دوبل پژو 405 کجاست  مشکلات رله دوبل چیست  تعمیر و نگهداری خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو

 

✅علائم خرابی رله دوبل

از جمله اولین نشانه های خرابی رله دوبل، عدم روشن شدن خودرو می باشد. اگر خودروی شما پس از استارت زدن روشن نمی شود، ممکن است این قطعه دچار مشکل شده باشد.

اگر پس از باز کردن سوئیچ، چراغ چک خودرو روشن نشود، می تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد.

این مطلب را از دست ندهید:  خرابی ریموت سمند

هنگام باز کردن سوئیچ، برای دو الی سه ثانیه صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده می شود. اگر این صدا پس از باز کردن سوئیچ شنیده نشود، می تواند دلیل بر خرابی رله باشد.

پس از باز کردن سوئیچ، صدای تیک ماننده خفیفی از خودرو شنیده خواهد شد که در صورت خرابی رله، این صدا شنیده نمی شود.

از آنجا که این قطعه برق مثبت قطعات سیستم انژکتوری را تامین میکند لذا با خرابی آن برق مثبت قطعات تامین نشده و خودرو روشن نمیشود.
چنانچه رله دوبل خراب شود علائم زیر مشاهده میشوند؛

۱- خودرو استارت میخورد ولی روشن نمیشود.
۲- با باز کردن سوئیچ صدای پمپ بنزین شنیده نمیشود.
۳- با استارت زدن جرقه سر شمع نمی آید.

👈در صورت خرابی این قطعه، خودرو روشن نمی‌شود.

محل قرارگیری

یکی از سوالاتی که ممکن است بسیاری از رانندگان خودرو داشته باشند، این است که مکان قرارگیری این قطعه در خودروهای مختلف در کجاست؟

در ادامه محل قرارگیری رله دوبل در هرکدام از خودروهای پراید، پژو ۴۰۵، سمند و پارس، پژو ۲۰۶ و سمند ef7 را نشان داده شده است.

رله دوبل ۴۰۵

در خودروی پژو ۴۰۵ و سمند  در قسمت نزدیکی رادیاتور خودرو و در سمت راننده قرار دارد.

رله دوبل ۲۰۶

در خودروی ۲۰۶  در محفظه BM34 قرار دارد. یعنی در خودرو ۲۰۶ این قطعه به صورت مجزا وجود ندارد و وظیفه این قطعه توسط جعبه فیوز BM34  ایفا میشود.

انواع ecu نقشه ایسیو s2000 دانلود رایگان کتاب تعمیرات ecu علائم خرابی ecu تعمیرگاه ecu کامپیوتر پراید کجاست کامپیوتر پژو کجاست تعمیرات تخصصی ecu آموزش مکانیک و برق خودرو قیمت ecu پراید کتاب تعمیر ایسیو
جانمایی رله ها در BSM206

رله دوبل ۲۰۶

احتمالا این مقاله نیز برای شما مفید باشد:    روشن نشدن ماشین

رله دوبل پراید

در پراید، این قطعه در کنار باتری خودرو قرار گرفته است و در سایر خودروها، این قطعه معمولا در محفظه ECU قرار دارد.

در خودرو های پ‍ژو ۴۰۵ و سمند بصورت افقی ،سمت راننده در بالای رادیاتور، در خودروی پراید جنب باطری و مخزن آب رادیاتور و در زانتیا،پیکان و پژوRD در محفظه ECU قرار دارد.

پایه های رله دوبل رله دوبل چیست علائم خرابی رله دوبل 206 علائم خرابی رله دوبل 405 علائم خرابی رله دوبل پراید پایه های رله دوبل پراید پایه های رله دوبل سمند EF7 پایه های رله دوبل پژو نحوه تعویض رله دوبل پژو 405 آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش سیم کشی خودرو آموزش تعمیر ecu نحوه تعویض سوکت رله دوبل دلایل روشن نشدن خودرو

رله دوبل پراید

رله دوبل سمند ef7

در سمند موتور ملی دو گانه سوز، دو عدد رله مشکی رنگ کنار ECU وجود دارد:

رله با سوکت زرد رنگ مربوط به برق کوئلها و رله با سوکت مشکی رنگ مربوط به برق پمپ بنزین می باشد.

خودروهای EF7 (موتور ملی) دوگانه سوز مالتی پلکس smsماکس دارای دو عدد رله دوبل در سیستم سوخت رسانی می باشند.
یکی از آنها مربوط به تغذیه مدار گاز، ایموبلایزر، انژکتور گاز و بنزین می باشد و دیگری مربوط به تغذیه کویل و پمپ بنزین می باشد.
ولی در سیستم غیرمالتی پلکس و بوش معمولی تنها یک رله دوبل و با دوتا رله پنج پایه ( تغذیه کویل و پمپ بنزین ) کنار ایسیو به رنگ زرد و مشکی می‌باشد.

اونجا یاد میگیری چطور مثل حرفه ای ها از ماشینت نگهداری کنی و کمتر هزینه تعمیرات بپردازی.

قمقمه آب رادیاتور پراید کجاست کم شدن آب قمقمه پراید دلایل کم کردن آب رادیاتور ماشین دلایل قل قل کردن آب رادیاتور تعمیر خودرو مکانیک پراید بررسی مشکلات خودرو آموزش مکانیک خودرو قمقه رادیاتور پراید دلیل جوش آوردن ماشین علت جوش آوردن پراید تعویض قمقمه رادیاتور پراید

خرابی رله دوبل

رله دوبل در ۳حالت سوئیچ باز، سوئیچ بسته و خودرو روشن، برق مثبت قطعات زیر را تامین میکند:
۱.ECU
۲.پمپ بنزین
۳.انژکتورها
۴.کوئل دوبل
۵.شیر برقی کنیستر
۶.برق المنت گرم کن سنسور اکسیژن
۷.المنت گرم کن دریچه گاز
۸.برق چراغ عیب یاب

اگر یکی از قطعات فوق نیمسوز باشد یا مسیر سیم‌کشی تا قطعه موردنظر، مشکلی داشته باشد، جریان (آمپر) بالائی از رله عبور کرده و باعث حرارت و در نهایت سوختگی رله میگردد. نشانه این عیب این است که در یکی از پایه های رله، سوختگی مشاهده میشود.

یکی دیگر از موارد خرابی این قطعه عمل نکردن یکی از بوبینها میباشد که معمولاً در اثر عمر بالا اتفاق میفتد.

اگر این قطعه خراب گردد برق این سیستم ها قطع میگردد و یکی ازنشانه های سریع برای پی بردن به خرابی این قطعه روشن نشدن چراغ چک بعد از سوئیچ باز است.

یکسره کردن رله دوبل

در صورت خراب شدن، این قطعه باید تعویض شود، اما اگر قطعه در دسترس نباشد به صورتی موقتی می‌توان آن را یکسره کرد.

در این صورت:
در خودروهای زیمنس به پایه شماره ۱ و ۴ و ۱۳ سوکت رله دوبل برق مثبت بدید.
اگر ساژم باشد به پایه های ۱ و ۴ و ۵ و ۱۳ برق میدهیم.
اگر بوش باشد مثل ساژم.
در ۲۰۶ تیپ دو به فیوز f4 و f15 و به پایه ۸ سوکت مشکی Bm34 برق مثبت میدهیم و اگر تیپ پنج بود فقط به f4 و f15 برق مثبت میدهیم.

در خودروهای #پراید، #۴۰۵ #سمند و پارس با ایسیو ساژم در صورت خرابی این قطعه، خودرو روشن نمیشود.

در این حالت میتوان با دادن برق مثبت به پایه های شماره ۱، ۴، ۵ و ۱۳ سوکت قطعه، آن را یکسره کرده و تا اولین تعمیرگاه رانندگی کرد.

در برخی خودروها، سوکت کویل دارای یک سیم اضافی است که در صورت حرابی رله میتوان با اتصال برق مثبت به آن خودرو را ر وشن نمود.

 رله پمپ بنزین چیست  رله دوبل چیست  آموزش تعویض رله دوبل پراید  پایه های رله دوبل پراید  رله دوبل پراید کجاست  رله دوبل 206  علائم خرابی رله دوبل 206  رله دوبل پژو 405 کجاست  مشکلات رله دوبل چیست  تعمیر و نگهداری خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. قادر می گوید

    سلام منم مشکل روشن نشدن پمپ بنزین رادارم بعضی وقت ها خود بخود قطع می‌شود چکار باید بکنم رله دوبل هم سالم است پمپ هم سالم است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.