آفتامات دینام چیست و چه ایراداتی دارد؟
ما در این نوشته می خواهیم راجع به آفتامات دینام صحبت کنیم. با این که دینام دستگاه نسبتا ساده ای است و از چند بخش کوچک تشکیل شده است ولی نقش حیاتی ایفا می کند . دینام مولد جریان مستقیم می باشد که به طور کلی از قطعات بسیار مهمی تشکیل شده است .
افزایش ولتاژ خروجی دینام
برای افزایش ولتاژ خروجی دینام ، یعنی رساندن آن به حدی که بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کننده ها باشد ، به نسبت لازم موارد زیر باعث افزایش آن می شود :
۱- زاویه بین خطوط میدان و مسیر حرکت
۲- شدت میدان قطبین
۳- سرعت حرکت آمیچر
۴- طول سیم
شدت میدان قطبین تابع قدرت خروجی دینام است . با چنین وضعیتی برای افزایش ولتاژ و جریان خروجی دینام بهترین کار ازدیاد طول سیم کلاف های آرمیچر است .
علائم خرابی آفتامات دینام پراید
ساختمان آفتامات ( رله ولتاژ )
رله ولتاژ یک هسته آهنی با چندین دور سیم پیچ است که آن را به طور موازی پیچیده شده است . روس هسته یک جفت پلاتین تعیین شده که در حالت عادی بسته است .
جریان مصرفی بالشتک های دینام و سیم اتصال بدنه خارجی از ذغال مثبت گرفته می شود و پس از تغذیه فطب های آفتامات می رود و در حالت عادی که ولتاژ خروجی دینام کم است و از طرق پلاتین های اتصال بدنه می شود .
کاهش ولتاژ باعث می شود که هسته رله ولتاژ نیروی خود را از دست بدهد و فنر آن پلاتین متحرک را بکشد و با پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا جریان میدان از طریق پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا از طریق پلاتین ها اتصال بدنه می شود .
در مدار شارژ آفتامات وظایف زیر را دارد :
۱- کنترل ولتاژ خرجی دینام
۲- کنترل جریان تولید شده دینام
۳- دادن اجازه شارژ به باطری سالمی که خالی شده است .
۴- ممانعت از تخلیه جریان باطری در دینام به هنگام خاموش بودن موتور
۵- قطع عمل شارژ پس از پر شدن باطری
کارستان