در مراکز تشخیص رنگ‌شدگی خودرو چه می‌گذرد؟

0

از مهم‌ترین کارهایی که باید برای خرید خودرو دست‌دوم انجام داد، تشخیص رنگ خوردگی بدنه است. ترفندهای مختلفی برای پوشاندن این عیب خودرو وجود دارد که متقلبان از آنها استفاده می‌کنند.

خرید خودرو دست‌دوم به علت‌های مختلف در ایران رواج دارد. مهم‌ترین دلیل آن قیمت پایین‌تر این خودروها ازیک‌سو و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان ازسوی‌دیگر است.

برخی افراد چون وسع‌شان به خرید خودرو صفرکیلومتر نمی‌رسد اما به خودرو نیاز دارند، بنابراین ترجیح می‌دهند سراغ خودروهای دست‌دوم و کارکرده بروند. اما خرید خودرو کارکرده شاید با برخی مسائل سوء همراه باشد. چراکه ممکن است بسیاری از خریداران پس از خرید، متوجه ‌شوند خودرو خریداری‌شده، فاقد ویژگی‌هایی است که توسط فروشنده بیان شدند.

درواقع بسیاری از فروشندگان خودروش در این بازار دلال هستند و با استفاده از ترفندهای مختلف سعی می‌کنند با وارونه جلوه دادن اطلاعات مربوط به خودرو، آن را با قیمت بیشتری به فروش برسانند. غیر از مسایل فنی خودرو مثل موتور، گیربکس، ترمزها و… که مورد بازبینی قرار می‌گیرند، رنگ، ظاهر و سالم بودن بدنه هم باید به صورت دقیق بررسی شود. در بخش سلامت بدنه، تمام قسمت‌های خودرو از نظر احتمال تصادف، صافکاری، تعمیر و رنگ‌شدگی بررسی می‌شوند. تشخیص رنگ خودرو یکی از مهم‌ترین بخش‌های کارشناسی خودرو است. برای اطمینان از آن باید سراغ اهل فن رفت تا به قولی کسی نتواند گنجشک را جای قناری به خریدار قالب کند!

کارشناسی خودرو در تهران کارشناس ماشین در محل کارشناسی رنگ خودرو قیمت خودرو دست دوم خرید خودرو دست دوم آموزش و راهنمای خرید خودرو

رنگ، زدگی، خوردگی
از مهم‌ترین کارهایی که باید برای خرید خودرو دست‌دوم انجام داد، تشخیص رنگ خوردگی بدنه است. ترفندهای مختلفی برای پوشاندن این عیب خودرو وجود دارد که متقلبان از آنها استفاده می‌کنند. ازآنجاکه رنگ‌خوردگی خودرو می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در قیمت آن داشته باشد، بنابراین باید تلاش کرد در این فقره کلاه سر خریدار نرود. چون احتمال دارد خودروهایی که دارای رنگ‌خوردگی در بدنه هستند، تصادفات جدی داشته باشند که شاید بر سایر بخش‌های خودرو نیز تاثیر منفی بگذارد. با این حال، جای نگرانی نیست زیرا با بهره‌مندی از برخی روش‌ها می‌توان درباره رنگ‌خوردگی بدنه خودروها آگاه شد.

امنیت و راحتی معامله شما را تضمین می‌کنیم!

با کارنامه خودروی خود را بدون کمیسیون نقد کن

اگر قصد داری ماشینتو بفروشی،الان وقتشه…

فروش بی‌دردسر ماشینتو تجربه کن!

هدف از کارشناسی تشخیص رنگ خودرو این است که خریدار هنگام خرید دچار ضرر نشود. کارشناس تشخیص رنگ خودرو، عیب‌های احتمالی را که در بدنه و شاسی‌های خودرو وجود دارد، پیدا می‌کند. وی با استفاده از ابزار و دستگاه ضخامت‌سنج متوجه رنگ‌شدگی خودرو می‌شود. در این کارشناسی رنگ سپر و رکاب خودرو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دو قسمت معمولا غیرفلزی هستند و بیرونی‌ترین قطعات خودرو محسوب می‌شوند.
زمانی که خودرو کارکرده می‌خرید، طبیعی است در برخی قسمت‌های بدنه، خط و خش، رد کلید، سایش و… وجود داشته باشد. این موضوع تا حدی بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد. امروزه به لطف پیشرفت فناوری و ابزارهای کار دقیق یک کارشناس بهتر می‌تواند این مساله را تشخیص بدهد.

فوت کوزه‌گری
کارشناسی رنگ خودرو توسط کارشناس تشخیص رنگ انجام می‌شود اما این شخص باید تجربه بالایی در زمینه شناسایی قطعات معیوب داشته باشد. در این موارد از تجهیزات دیجیتال تست ضخامت رنگ خودرو استفاده می‌شود. آقای گرمرودی، مدیر یکی از مراکز تشخیص رنگ اصلی تهران که ۱۴سال سابقه این کار را دارد به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «مهارت و تجربه کارشناس در تشخیص رنگ بسیار تاثیرگذار است؛ به‌دلیل متنوع بودن کارخانه‌های تولیدی و میزان ضخامت رنگ در هر خودرو، کارشناس فقط نمی‌تواند به نتایج دستگاه ضخامت‌سنج و تست رنگ اکتفا کند.
به همین دلیل انتخاب و استفاده از ادوات و لوازم مناسب و به‌روز، تجربه کافی و کار کردن با حداقل ۲۰مدل خودرو متفاوت، به تشخیص درست کمک می‌کند. چون ممکن است یک صافکار و نقاش حرفه‌ای به‌گونه‌ای خودرو تصادفی را تعمیر کنند و به اصطلاح دربیاورند که افراد ماهر را نیز به اشتباه بیندازند.

فاکتور شدن خودرو یعنی چه مراحل ساخت بدنه خودرو مراحل ساخت خودرو پراید مراحل ساخت خودرو در ایران خودرو مراحل ساخت یک خودرو مراحل مونتاژ خودرو مقالات تخصصی خودرو مجله خودرو کارستان مجله تخصصی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو دانستنی های جالب خودرو

کارشناس ابتدا با دقت تمام زوایای خودرو را می‌بیند. درصورتی‌که خودرو به صورت حرفه‌ای رنگ شده باشد، تشخیص چشمی آن دشوار خواهد بود. کارشناس ابتدا خودرو را در نورهای مختلف بررسی می‌کند، ضخامت رنگ را می‌سنجد، قسمت‌های پربرخورد مانند سپرها، ستون، گلگیرها و درها با دقت بیشتری بررسی می‌شوند تا چیزی از قلم نیفتد. در خودروهای لوکس و گران‌ شاید کار به اسکن بدنه هم بکشد. این کار کمی پیچیده است چون باید زیر و روی خودرو که در معرض برخورد یا ساییدگی قرار دارد، اسکن شود تا تشخیص رنگ و خوردگی امکان‌پذیر باشد. بدنه خودرو فلزی است بنابراین بخش‌هایی که به جز رنگ فابریک رنگی اضافه‌تر داشته باشند، آهنربای مخصوص را به خود جذب نخواهند کرد. کارشناس رنگ خودرو در بعضی موارد از دستگاه‌های دیجیتالی تشخیص رنگ استفاده می‌کند.

ضریب خطای این تجهیزات بین ۵/۳ تا ۴ درصد است که با دقت بالا ضخامت رنگ روی بدنه را اعلام می‌کند.» این استادکار ادامه می‌دهد: «اگر یک خودرو فاقد رنگ‌شدگی باشد با قیمت بالاتری فروخته می‌شود. خودروهایی که رنگ‌شدگی آنها شامل در و گلگیر است، برای واگذاری‌ حساسیت کمتری دارند. اما کاپوت جلو و عقب و همچنین سقف قسمت‌های حساسی هستند که خریدار ریسک نمی‌کند و نسبت‌به آن حساس است. چون در تصادفات از روبه‌رو و عقب به احتمال زیاد شاسی صدمه می‌بیند و ممکن است جلوبندی هم آسیب ببیند. اگر سقف رنگ‌شده باشد احتمالا خودرو چپ یا به سقف کوتاهی گیر کرده است. در هر صورت هر اتفاقی ممکن است کارایی و مقاومت اجزای داخلی را مختل کند.»
جالب است بدانید کارشناسی رنگ خودرو به چند بخش تقسیم می‌شود: ۱-کارشناسی بررسی اجزای اصلی مانند سقف، ستون‌ها و شاسی. ۲- بررسی رنگ قطعات بیرونی بدنه (درها، کاپوت، صندوق عقب، گلگیرها) ۳- مشخص کردن قطعات تعویضی خودرو.
قسمت‌های بیرونی بدنه نقش چشمگیری در کلاس و ظاهر خودرو دارند اما همواره در معرض آسیب‌های بسیاری هستند، همین امر موجب می‌شود در صورت بروز آسیب، با دقت بیشتری برای این بخش‌ها ترمیم شوند./اخبارخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.