معرفی اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل +عکس

0

جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، درباره اتوبوس برقی این شرکت بیان کرد که بر اساس پلتفرم اتوبوس اتروس ساخته شده و شاسی اتاق یکپارچه دارد. طبق گفته‌های وی، این اتوبوس برقی شتاب مناسب و شیب‌روی ۲۰ درصدی را ارائه می‌دهد و به باتری ۳۵۰ کیلووات‌ساعتی مجهز شده است.

توان خروجی اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل به ۱۹۵ کیلووات می‌رسد که توانایی افزایش تا ۳۵۰ کیلووات را نیز دارد. گشتاور آن نیز در حالت پیوسته ۱۹۵۰ نیوتن‌متر است که تا ۳۵۰۰ نیوتن‌متر افزایش می‌یابد و ایران‌خودرو در پی داخلی‌سازی این موتور است.

جواد توسلی‌ مهر کیست اتوبوس برقی قیمت اتوبوس برقی مشخصات اتوبوس برقی موتور اتوبوس برقی نخستین اتوبوس برقی اتوبوس برقی در ایران ایران خودرو دیزل کامیون جدید ایران خودرو دیزل مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل محصولات ایران خودرو دیزل مجله ماشین سنگین

آقای توسلی‌مهر ضمن اشاره به تفاهم‌نامه تحویل هزار دستگاه اتوبوس در سال گذشته، تاکید کرد که ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها، برقی است. وی بر داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی تاکید کرد و افزود که هزینه‌های سوخت و نگهداری سازمان اتوبوسرانی را کاهش می‌دهد.
اتوبوس برقی ایران خودرو با داخلی سازی بالا

آبان ۱۴۰۰: آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس از شرکت ایران خودرو دیزل، ضمن اشاره به اینکه این شرکت، هم‌اکنون بزرگترین سازنده اتوبوس در کشور است، گفته که در هفته‌های آتی، نخستین اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل با داخلی‌سازی ۶۵ درصدی رونمایی خواهد شد اما عرضه آن از سال ۱۴۰۱ است.

گفتنی است شرکت مپنا نیز با همکاری شرکت عقاب‌افشان، در اواخر بهار ۱۴۰۰ از نخستین اتوبوس برقی ایرانی در شهر مشهد رونمایی کرده بود. اتوبوس برقی مپنا، که «شتاب» نام گرفته است، حدود ۶۰ درصد داخلی‌سازی شده و در اواخر سال ۱۴۰۰ تولید آن آغاز می‌شود. شرکت مپنا در زمستان ۱۳۹۹ نیز دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی‌اش را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد افتتاح کرده بود.
تولید هر اتوبوس چقدر ارزبری دارد؟

آبان ۱۴۰۰: آقای توسلی (مدیرعامل ایران خودرو دیزل) درباره آخرین وضعیت تولید خودروهای سنگین را در این شرکت، گفته که در یک شیفت کاری، ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید سالانه‌ای برای ساخت ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس و حدود ۷۵۰۰ دستگاه انواع کامیون و کشنده را دارد.

همچنین تولید هر دستگاه کامیون و کشنده در داخل، حدود ۱۲ هزار یورو ارزبری دارد. درحالیکه این میزان برای تولید هر دستگاه اتوبوس، حدود ۴۰ هزار یوروست. البته ناگفته نماند که قیمت مشابه خارجی اتوبوس‌های تولیدی، به حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار یورو می‌رسد.


ساخت اولین اتوبوس آمبولانس ایران خودرو

شهریور ۱۴۰۰: بعد از اعلام سازمان اورژانس کشور مبنی بر نیاز به ناوگان ۱۰۰ دستگاهی از اتوبوس‌های آمبولانس، شرکت ایران خودرو دیزل خبر داده که قرارداد تولید ۲۰ دستگاه از این خودروها را بزودی منعقد و تحویل آنها را نیز از نیمه شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز می‌کند.

اتوبوس آمبولانس‌ تولیدشده در ایران خودرو دیزل، در واقع همان آتروس ۱۲۳۰ است که بازطراحی شده و علاوه‌بر تجهیز آن به امکانات درمانی ضروری، داری ۸ تخت به همراه یک تخت CPR است. طبق گفته ایران خودرو دیزل، میزان داخلی‌سازی این خودرو معادل ۶۵% بوده و به همین دلیل نیز قیمت تمام‌شده آن در مقایسه با نمونه خارجی، حدود ۵۰% کاهش یافته است.
رکوردی جدید در تولید اتوبوس آتروس

شهریور ۱۴۰۰: آقای توسلی (مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل) با اشاره به تولید ۲۲۰ دستگاه از اتوبوس آتروس در سال ۱۳۹۹، خبر داده که در شش ماهه اول ۱۴۰۰ تولید این اتوبوس از ۲۱۰ دستگاه گذشته است. اتوبوس آتروس که تمامی استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کرده، مجهز به موتور ۴۵۷ بنز است و گیربکس اتومات دارد. ضمن اینکه ایران خودرو، بزودی کیفیت ساخت آنرا به ۵ ستاره می‌رساند.
رونمایی اتوبوس برقی در سال ۱۴۰۰

دی ۱۳۹۹: بعد از امضای تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مابین اتحادیه اتوبوسرانی و شرکت سایپادیزل، حالا وزارت کشور، مشابه همین تفاهم‌نامه را با شرکت ایران خودرو دیزل نیز به امضا رسانده است.

آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در حاشیه این مراسم گفته که از ۱۰۰۰ دستگاهی که قرار است در ایران خودرو دیزل ساخته شود، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۸۰۰ دستگاه دیگر نیز اتوبوس دیزلی خواهد بود. آقای مقیمی همچنین به افزایش میزان داخلی‌سازی اتوبوس‌ها اشاره کرده و گفته که ارزبری هر دستگاه اتوبوس از ۵۸ هزار یورو در سال ۹۸، حالا به ۴۰ هزار یورو رسیده و در پایان سال ۱۴۰۰ نیز به ۳۲ هزار یورو، کاهش می‌یابد.

ایران خودرو دیزل، ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس را داشته اما برای سال ۱۴۰۰، برنامه تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس را درنظر گرفته است.

منبع : باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.