جریان های فاسد از ایران خودرو جمع می شود

0

پس از روی کار آمدن مهدی خطیبی به عنوان مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو به نظر می رسد تعارفات و سهم خواهی جای خود را به تخصص و کارآمدی داده و در عین حال دست و پای بسیاری از جریان های خطرناک و مداخله جو در این شرکت جمع شده است.

از سوی دیگر روند انتصاب های اخیر در گروه صنعتی ایران خودرو نشان می دهد، بکار گیری افراد باتجربه، متخصص و هماهنگ با سیاست های کلان کشور در چارچوب برنامه های توسعه صنعتی به عنوان ترجیع بند دیدگاههای مدیرعامل جدید بزرگترین خودروساز خاورمیانه قرار گرفته و به درستی سیاست های کلان کشور در این عرصه مورد توجه قرار گرفته است.

اگرچه بسیاری از جریان های سودجود و منفعت طلب در تلاش هستند تا از هر روزنه ای راهی برای اعمال نفوذ و تحمیل برخی از افراد به بدنه این گروه خودروسازی و به ویژه در مناصب کلیدی پیدا کنند، اما به نظر می رسد این بار تیر این جریان ها به سنگ خورده و انتصابات اخیر نیز فارغ از هر گونه سفارش پذیری و توصیه ای صورت گرفته و مدیرانی توانمند و با تجربه بالا در سمت های کلیدی ایران خودرو منصوب شده اند.

آمار تولید خودرو در ایران آمار تولید خودرو سنگین آمار تولید محصولات سایپا آمار تولید محصولات ایران خودرو آمار تولید کامیون در ایران اخبار صنعت خودرو اخبار بازار خودرو

در چنین شرایطی تردیدی نیست که این جریان ها از هر گونه فشار و اهرمی برای تاثیرگذاری بر روند انتصابات آتی استفاده خواهند کرد و در چنین شرایطی همراهی و هوشمندی دستگاههای نظارتی و همراهی آنها با بدنه صنعت خودرو بسیار اثربخش خواهد بود.

بسیاری از ناظران صنعت خودرو ایران بر این عقیده اند که بیشترین زمینه های فساد صنعت خودرو در حوزه های مالی و سرمایه گذاری و زنجیره تامین مشاهده می شود و چنانچه قرار بر این باشد تا بزرگترین خودروساز کشور بر بحران های مالی فائق آمده و روند زیان دهی آن روند کاهش را طی کند، می بایست عمده تمرکز مدیرعامل جدید بر انتصاب مدیران با دانش و مهمتر از همه پاکدست در این حوزه باشد.

ناگفته پیداست که در گذشته همواره اشتهای بسیاری از جریان های فاسد برای نفوذ در این بخش های مهم گروه صنعتی ایران خودرو بالا بوده و اکنون نیز تلاش خواهند کرد تا به هر شکل ممکن بر روند انتصاب در این پست های کلیدی دخل تصرف داشته باشند.

از سوی دیگر تجربه نشان داده است که بسیاری از این جریان ها هرگاه از رسیدن به مطامع خود ناکام مانده اند، دست به دامن برخی از اهرم های فشار همچون قطعه سازان تاثیرگذار، نمایندگان مجلس و برخی دیگر از نهادهای حاکمیتی شده اند و به همین دلیل صنعت خودرو ایران همواره بیشترین آسیب را از این محل ها دیده و از کیفیت، پیشرفت و تعالی جا مانده است.

تردیدی نیست که بسیاری از این جریان ها به راحتی از کنار مطامع خود در صنعت خودرو و به ویژه ایران خودرو نخواهند گذشت و اکنون ابتکار عمل در اختیار مدیرعامل جدید این مجموعه است تا با اقتدار و تدبیر همانند روزهای گذشته فضا را بر روی این جریان ها بسته نگه داشته و با دفاع از حقوق کارگران، کارکنان، سهامداران و دیگر ذینفعان این مجموعه در راستای استفاده از ظرفیت های حداکثری این مجموعه گام بردارد.

بدون شک مدیرعامل جدید ایران خودرو از بدو امر بر این موضوع آگاهی داشته است که پای در دالان هزارتوی فساد، تبانی و زد و بند گذاشته و با علم به این موضوع وارد یک چالش بزرگ شده است. چالشی که در گذشته پاشنه آشیل صنعت خودرو ایران بوده و چنانچه امروز دستگاههای نظارتی، دولت و قوه قضائیه وی را همراهی نکنند این شبکه بروکراتیک و فاسد که به شکل عجیبی در لایه های نظام های اداری ایران خودرو رخنه کرده اند، مجددا فعال خواهند شد و نتیجه ان چیزی جز نابودی سرمایه های ملی نخواهد بود.

آنچه از برنامه های مدیرعامل جدید گروه صنعتی ایران خودرو استنباط می شود این است که پس از برچیدن این ساختارهای مخرب، ابتدا جهش کیفی، سپس افزایش تولید و سودآوری در دستور کار قرار خواهد گرفت و در ادامه با تکیه بر فناوری های نوین بسیاری از رویکردهای تولیدی، مدیریتی، نظارتی و امورد مربوط به جامعه مشتریان دستخوش تغییر خواهد شد.

در چنین شرایطی تردیدی نیست که جریان های سهم خواه نیز بیکار نخواهند نشست و دست به هر دسیسه و توطئه ای برای تاثیرگذاری بر روند اجرای این برنامه ها خواهند زد. بدون شک این جریان ها در طول دوره های گذشته به قدری فربه و حریص شده اند که به سادگی از کنار این تحولات عبور نخواهند کرد باید دید مدیرعامل جدید ایران خودرو با چه تدبیر کشتی ایران خودرو را از این طوفان ها به ساحل آرامش خواهد رساند و این چالش به فرصت تبدیل خواهد شد.

منبع :خودرو نویس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.