چرا سگ‌ خودرو را دوست دارد؟

0

قبل از اینکه درب عقب خودرو بسته شود، سگ درشت‌ هیکل داخل خودرو می‌پرد!

سگ دیگری زمانی که پنجه‌هایش را داخل ماهیتابه گذاشته، با شنیدن کلمه‌ی “بران” دور خود می‌چرخد! به نظر می‌رسد که فقط سگ‌ها به اندازه‌ی انسان خودروها را دوست دارند. تحقیقات علمی خیلی کمی دراین‌باره وجود دارد. بنابراین ما از کارشناسان دعوت کرده‌ایم تا دراین‌باره توضیحاتی دهند.


سگ‌ها بیشتر از آنکه با دیدن جهان را درک کنند، با حس خود آن را درک می‌کنند. بینی انسان حدود ۵ میلیون گیرنده‌ی بویایی دارد درحالی‌که تعداد گیرنده‌ها در یک سگ می‌تواند به ۳۰۰ میلیون برسد! سگ‌ها نگرانی‌ای از چسباندن بینی خود به لب پنجره و به‌سوی باد ندارند.

Why-Do-Dogs-Love-Cars-lead
دکتر ملیسا بین دامپزشک دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که: من مطمئن نیستم که سگ‌ها به‌خودی‌خود از این مسئله لذت ببرند. دکتر بین که در زمینه‌ی رفتار و رفاه حیوانات تحقیق می‌کند اضافه می‌کند که: اما در سرعت‌های بالا سگ‌ها بوی بیشتری را دریافت می‌کنند.

دکتر برایان هیر، دانشیار انسان‌شناسی تکاملی در دانشگاه دوک می‌گوید که باد ممکن است بخشی از فرایند تحریک شدن حس‌گرهای بویایی باشد. این مسئله همانند این است که شما فیلمی باورنکردنی را می‌بینید و یا آخرین مطلب دنیای خودرو را می خوانید! او می‌گوید: اطلاعات زیادی وجود دارد که سگ‌ها حس بویایی قوی دارند و باد آن را تحریک کرده و باعث لذت بردن سگ‌ها می‌شود. او اضافه می‌کند:در اکثر جاهایی که شما امروزه گرگ‌ها را می‌بینید، آن‌ها مجبورند که در محدوده‌ی بسیار دوری پراکنده شوند. آن‌ها تکامل‌یافته‌اند که به آنجاها بروند. اگر شما از انجام کاری که برای زنده ماندن نیاز دارید لذت نبرید، بنابراین کار خوبی صورت نمی‌دهید.

هیر می‌گوید ممکن است که سگ‌ها بدانند که خودرو کجا می‌رود. یک جای جدید برای اکتشاف! و آنجا ممکن است سگ‌های دیگری هم باشند. در آخر او می‌گوید:وابستگی خودروها و سگ‌ها نتیجه‌ی خوبی دارد. اکثر سگ‌ها می‌دانند که دارند یکجایی می‌روند. این پزوهشگر می گوید که اکثر سگ‌ها حیوانات اجتماعی هستند اما اهلی شدن آن‌ها فرمول را بهینه کرده است: اگر شما به سگ‌ها قدرت انتخاب بین بودن با انسان یا بودن با سگ‌های دیگر را دهید، سگ‌ها ترجیح می‌دهند که با انسان باشند.

هیر می‌گوید: در تاریخ این سیاره سگ‌ها موفق‌ترین پستانداران کنار انسان‌ها هستند. احساس امنیت و اطمینان انسان‌ها مزیت بزرگی برای گرگ‌های اهلی‌شده است. سگ‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای انسانی باهوش‌تر شده‌اند. ماهیت سگ‌ها باعث شده که همراه و همدم خوبی در مسافرت‌ها باشند. هیر خاطرنشان می‌کند: حدس من این است که سگ‌ها ضرورتاً از سواری در خودروی خودران لذت نمی‌برند. به‌عبارت‌دیگر سگ‌ها به این خاطر که ما را دوست دارند، از خودروها لذت می‌برند.

ride_dog
تذکر
همه‌ی سگ‌ها سواری در خودروها را دوست ندارند و نباید آن‌ها را مجبور به سوارشدن در خودرو نمود. در طی سفرهای طولانی، دکتر بین پیشنهاد می‌کند که از داروی ضد تهوع برای سگ‌ها استفاده شود زیرا گمان می‌رود که اثر آرام‌بخشی داشته باشد. زمانی که سگ سر خود را از پنجره بیرون می‌آورد، دکمه‌ی ایمنی بالابر را بزنید تا سر سگ میان پنجره گیر نکند.

wind-dog-4
پیشنهاد نگارنده:
دوستان عزیز، بیایید همزمان با سال جدید قدری بیشتر با طبیعت مهربان باشیم و قدر محیط‌زیست اطراف خود را بیش‌ازپیش بدانیم. با مخلوقات خداوند کریم مهربان باشیم و اجازه دهیم که در محیط طبیعی خویش زندگی نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.