منظور از موتور TU5 چیست ؟

3

معرفی موتور TU5

موتورهای سری TU یک خانواده از موتورهای چهار سیلندر کوچک مورد استفاده در طیف وسیعی از خودروهای پژو و سیتروئن می باشند. این موتورها در سال ۱۹۸۶ با خودرو Citroën AX معرفی شدند که جایگزین خانواده X در آن زمانه شد. TU ها در هر دو نوع بنزینی و دیزلی بدون توربو – که به نام TUD شناخته میشود در – دسترس هستند.

موتورهای سری TU در اتومبیل های زیر از خانواده پژو و سیتروئن مورد استفاده قرار گرفته است

Citroën: AX, Saxo, C2, C3, BX, ZX, Xsara, C15, Nemo and Berlingo

Peugeot: 106, 205, 206, 207, 309, 306, 307, 405, Bipper, Partner, Hoggar

انواع مدل موتورهای سری TU

سری tu9

TU9
توضیح قدرت مدل
FI catalyst ۵۰ PS (49 hp/36 kW) TU9 M/Z
۱-bbl carb ۴۵ PS (44 hp/33 kW) TU9/K

سری tu1

Tu1
توضیح قدرت مدل
۱-bbl carb ۶۰ PS (59 hp/44 kW) TU1 F2/K
FI catalyst ۶۰ PS (59 hp/44 kW) TU1 JP
FI catalyst ۶۰ PS (59 hp/44 kW) TU1 M/Z
۱-bbl carb ۵۵ PS (54 hp/40.5 kW) TU1/K
     

سری tu2

Tu2
توضیح قدرت مدل
  twin 2-bbl carb ۹۵ PS (93 hp/70 kW) TU2 Â
twin 2-bbl carb ۱۰۳ PS (101 hp/76 kW) TU24 Â/K
FI, catalyst ۱۰۰ PS (98 hp/73.5 kW) TU2 J2/Z

سری tu3

Tu3
توضیح قدرت مدل
  ۱-bbl carb ۶۵ PS (64 hp/48 kW) TU3 A (not in use)
  ۲-bbl carb catalyst ۷۵ PS (73 hp/55 kW) TU3 A (in use after 2007 in Iran, Brazil and China)
  ۱-bbl carb ۷۰ PS (69 hp/51 kW) TU3 A/K
۲-bbl carb FI ۷۵ PS (73 hp/55 kW) TU3 F2/K
FI catalyst ۱۰۰ PS (98 hp/73 kW) TU3 FJ2/K
FI catalyst ۹۵ PS (93 hp/69 kW) TU3 FJ2/Z
FI catalyst ۷۵ PS (73 hp/55 kW) TU3 JP
FI catalyst ۷۵ PS (73 hp/55 kW) TU3 M/Z
۲-bbl carb ۸۵ PS (83 hp/62 kW) TU3 S

سری tu5

Tu5
توضیح قدرت مدل
FI catalyst ۱۰۵ PS (103 hp/77 kW) TU5 J2/L3
۱۶-valve catalyst ۱۲۰ PS (118 hp/88 kW) TU5 J4
FI catalyst ۹۰ PS (88 hp/66 kW) TU5 JP
FI catalyst ۹۶ PS (95 hp/71 kW) TU5 JP+
FI catalyst ۹۸ PS (97 hp/72 kW) TU5 JP
۱۶-valve catalyst ۱۰۹ PS (108 hp/80 kW) TU5 JP4
۱۶-valve catalyst ۱۲۲ PS (120 hp/90 kW) TU5 JP4 S

موتور TU5  :

موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی تولید شد. ابتدا در دو مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ در دسترس بود اما از این بین تنها گزینه ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار باقی مانده است، اگر چه مدل اسپورت این موتور نیز با قدرت ۱۲۲ اسب بخار به سیتروئن C2 VTS قدرت بالاتری را می داد. موتور TU5 در مسابقات اتوموبیل رانی نیز توسط سیتروئن و پژو استفاده می شود.

موتور TU5 در ایران:

این موتور توسط شرکت خودروسازی ایرانخودرو در خانواده تولیدی پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده ۲۰۶ به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت. از نکات مثبت قابل ذکر برای این موتور میتوان به صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد. بعد از استقبال از این موتور مدرن، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاری مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو های ۴۰۵ ، پارس ، رانا ، ۲۰۶ اس دی و نوع صادراتی سمند LX به کار برد.  استفاده از این موتور در خودروهای مختلف ایرانخودرو با حرف و حدیث های فراوانی همراه بود اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروی ۲۰۶ میدانستند و استفاده در دیگر محصولات را اشتباه ایرانخودرو به حساب می آورند.حال آنکه با نگاه به خودرو سازان بزرگ دنیا میبینیم که آنها نیز یک موتور موفق را در مدل های مختلف خودرو استفاده میکنند. موتور TU5 در محصولات مختلف ایرانخودرو با جعبه دنده های مختلفی به کار برده شده است. جعبه دنده از نوع MA در خودرو ۲۰۶ و جعبه دنده BE در ۴۰۵ ، پارس و رانا استفاده میشود همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها میشود زیرا ضرایب دنده ها در این دونوع جعبه دنده مختلف است همچنین نوع ECU ، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوری که حتی باعث تفاوت در مدل های مختلف خودرو ۲۰۶ شده است. پدید آمدن باور نادرست ” این موتور برای بدنه این ماشین مناسب نیست” میتواند از تفاوت در موارد بالا ایجاد شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. علی .مممممم می گوید

    خودروفقط اس دی TU5 V8
    خداییش خیلی نرم بی صداپرشتاب کم مصرف خلاصه هرچی بگم کم گفتم
    درآخرجمع بندی خدا۲۰ و۲۰۶ صندوقدارTu5اس دی ۱۹.۹۹😉💖

  2. Azar می گوید

    عااااااالی ، من راضی م

  3. ابوالحسن خواجه می گوید

    سلام معایب پژو تیوفایو سوکتهای ان است مانند سوکت پمپ بنزین سوکت استارت سوکت کولر و علی الخصوص سوکت دریچه گاز است که بعد از مدتی می سوزد و برق درست جریان پیدا نمیکند و دیگر هیچ . بجز اینکه امداد خودرو بیاد و کلی هزینه و آخر کار نیز بجای عوض کردن سوکت پمپ بنزین و درجه گاز و شمعها عوض میشه ولی هنوز ماشینت مشکل داره . من متعجبم چرا از سوکتهای مدل پیکان قدیم که بسیار عالی بود استفاده نمیشه ماشین به این خوبی از این سوکتهای که مفت نمی ارزه استفاده میشه و اکثر آتشوزیها در پزو ها بر اثر همین سوکتهای مزخرف است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.