آشنایی با سیستم های گاز سوز سایپا
سیستم های گاز سوز سایپا
خودروهای گاز سوز سایپا دارای پلاک شناسایی هستند.
از نقطه نظر اینکه خودرو تک سوخت بوده ویا دوگانه سوز و اینکه فرایند دوگانه سوز کردن خودرو در کارخانه انجام شده است یا نه از نام های زیر استفاده میشود:
DIDICATED(OEM
اینگونه خودروها توانایی استفاده از یک سوخت CNG را داشته و نیز به علت عملکرد بهتر موتور و فضای در دسترس بیشتر به علت تغییرات بنیادی در ساختار خودرو، مورد توجه بیشتری قرار دارند. موتور اینگونه خودروها دارای طراحی خاصی بوده و از نسبت تراکم بالاتری سود میبرند ، که خود باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور میگردد.
اصلاح OEM از این جهت بکار برده میشود که فضای لازم جهت نصب مجموعه سیستم گازسوز و همچنین دیگر پارامتر های نصب از ابتدا توسط سازنده در طراحی خودرو در نظر گرفته شده است.
BI-FUEL
اینگونه خودروها از دونوع سوخت استفاده میکنند ، به طور مثال: گاز و بنزین. این گروه نیز از این منظر که
از ابتدا برای استفاده از دو سوخت طراحی شده باشند یانه، خود به دو گروه زیر تقسیم میشوند:
BIFuel/OEM
اینگونه خودروها با هدف استفاده از دو نوع سوخت طراحی و در کارخانه تولید میشوند( از جمله تغییرات انجام شده بر روی خودرو میتوان به تقویت مکانهای نصب مخزن گاز در روی شاسی خودرو و انجام ازمایشات ایمنی اشاره کرد).
BI-Fuel/Retrofit
اینگونه خودروها ذاتا تک سوخت بوده( سوختی بجز گاز) و بعدا با ایجاد تغییرات ممکن به یک خودرو دوگانه سوز تبدیل میشوند ، که البته کاهش فضای مفید و در دسترس و کاهش بازده موتور از جمله مشکلات اینگونه خودروهاست . قطعات موتور و بدنه خودرو در مواردی تحمل حرارت و بار ایجاد شده را نداشته و احتمال اسیب به خودرو و سرنشینان را بالا میبرد.
Duel-Fuel
این خودرو ها که با نام خودروهای دو سوخت همزمان نامیده میشوند ، مخلوطی از گازوییل و گاز طبیعی را بکار میبرند.