یونیت ایربگ چیست و چگونه عمل می کند ؟

1

قیمت یونیت ایربگ ۲۰۶ ،یونیت ایربگ پراید ،یونیت ایربگ چیست ،قیمت یونیت ایربگ سمند ،یونیت ایربگ ال ۹۰ ،برنامه یونیت ایربگ ،آموزش ایربگ ،تعویض ایربگ ،ایربگ (SRS System)

سیستم ایربگ (SRS System) توسط جنرال موتور در سال ۱۹۷۰ برای اولین بار بر روی خودروهای سواری قرار گرفت. در ابتدا ایربگ برای سرنشینان جلو در نظر گرفته می شد ولی با پیشرفت روز افزون علم و نیاز به جلوگیری از ضربه در تصادفات مختلف، ایربگ های مختلف خلاف جهت تصادف احتمالی نصب می شوند.

به طور کلی سیستم ایربگ خودروهای امروزی شامل موارد زیر می باشد :

  1. چاشنی های ایربگ (کیسه های هوا)
  2. سنسور های ضربه
  3. کمربند های پیش کشنده به همراه قفل کمربند
  4. سنسور وزن و محل قرار گیری صندلی سرنشینان در داخل صندلی
  5. -سوئیچ قفل ایربگ شاگرد ۶- مدول ایربگ (کامپوتر ایربگ)
  6. سیستم POP UP Hood .
  • چاشنی های ایربگ (کیسه های هوا)

کیسه های هوای ایربگ شامل یک چاشنی انفجاری فعال شونده با برق به همراه کیسه های هوا می باشند. طرز پیچیده شدن کیسه های هوا و قرار گیری در داخل کپسول کیسه های هوا منحصر به فرد بوده و با توجه به محاسبات خاصی صورت می گیرد، زیرا در هنگام باز شدن کیسه های هوا، کیسه های هوا باید از زیر قاب و یا پوششی که در زیر آن قرار گرفته اند به نقاط خاصی نیرو وارد کنند تا باعث شکافته شدن این پوشش ها در محل های خاصی شده و در زمان مناسب عمل نماید.

به طور مثال اگر به قاب روی ایربگ فرمان توجه کنید و با فشار انگشت کمب بر روی آن فشار آورید، متوجه ضعیف بودن محل خاصی بر روی قاب ایربگ فرمان خواهید شد که با امتداد بر روی قاب، مسیری را برای شکافته شدن و و بیرون آمدن کیسه هوا نشان می دهد. لذا با توجه به مسیر و الگوی شکافته شدن قاب روی کیشه هوا، نحوه قرار گیری و پیچیده شدن کیسه در کپسول خود بسیار مهم بوده و در صورت وجود خطا در هنگام بسته بندی کیسه هوا در کپسول خود، ممکن است کیسه هوا به طور کامل باز نشده و با باعث پرتاب شدن قسمت هایی از قاب روی ایربگ به سمت صورت سرنشینان شود که این خود بسیار خطرناک است..

از طرفی حجم کیسه هوای به کار رفته در خودروهای مختلف با توجه به ابعاد خودرو و محل قرار گیری سرنشینان و میزان فاصله سرنشینان با قسمت های برخورد احتمالی متفاوت است. لذا در بیشتر خودروهای جدید از دو چاشنی برای کنترل حجم کیسه هوا و جلوگیری از شدت ضربه استفاده می شود. در این خودروهای میزان شدت برخورد خودرو، وزن سرنشین، محل قرار گیری صندلی سرنشین مورد محاسبه قرار می گیرد و پس از آن دو چاشنی و یا یک چاشنی عمل می کند. در صورت عمل کردن ایربگ، با مراجعه به دستگاه عیب یاب متعلق به خودرو و بررسی قسمت SRS ، می توان از عملکرد دو چاشنی و یا یک چاشنی مطلع شد. در صورتی که یک چاشنی از دو چاشنی ایربگ شما عمل کرده باید حتماً کیسه هوای خود رو تعویض نماید زیرا چاشنی دوم ضعیف تر از چاشنی اول بوده و توان جلوگیری و باز شدن در ضربات را به تنهایی ندارد.

در خصوص کیسه های هوا چند نکته بسیار مهم است.

  • بررسی سالم بودن چاشنی ایربگ از طریق اندازه گیری مقاومت چاشنی کیسه هوا توسط مدول ایربگ صورت می پذیرد، لذا هیچ وقت سعی به اندازه گیری مقومت چاشنی کیسه هوا از طریق مولتی تر نکنید زیرا این کار باعث اکتیو شدن چاشنی و عمل کردن چاشنی ایربگ به وسیله جریان نا چیز مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت می شود.
  • بعد از تصادف حتماً افدام به خرید کیسه های هوای استاندارد با شماره فنی متناسب و مطابق با شماره فنی کیسه های هوای قبلی نمایید و سعی در تعویض ایربگ ها تنها با توجه به ابعاد و نوع کانکتور و یا برند نکنید. به عنوان مثال در صورت باز شدن ایربگ داشبورد تویوتا پرادو سعی در تعویض کیسه هوا با کیسه هوای تویوتا لندکروز ننمائید زیرا با توجه به مطالب بالا نقاط ضعیف شده روی پوسته داشبور تویوتا پرادو با تویوتا لندکروز متفاوت بوده و با توجه به طراحی بدنه دو خودرو، حجم کیسه هوای انها متفاوت است. از طرفی امکان دارد مقاومت دو چاشنی با یکدیگر متفاوت باشد که این خود در عمل کردن کیسه های هوا تاثیر گذاشته و باعث اختلال می شود.

سنسورهای ضربه

سنسورهای ضربه از نوع پیزوالکتریک هستند این بدان معناست که دارای خاصیت خازنی می باشند. محل قرار گیری این سنسورها بسیار مهم است. این سنسورها اغلب بر روی شاسی جلو برای فعال کردن ایربگ های سرنشینهای جلو، بین دو در بر روی بدنه اطاق برای ایربگ های پرده ای و کنار صندلی، و همچنین بر روی گلگیر عقب برای ایربگ های کنار صندلی عقب و ایربگ های پردهای برای سرنشین های عقب نصب می گردد. لازم به ذکر است که ایربگ های پرده ای برای سرنشینان جلو و عقب با هم عمل می کند و در کل یک ایربگ می باشند. سنسورهای ضربه همانند ناک ) NOCK SENSOR ( موتور می باشند با  این تفاوت که این سنسورها دارای یک مدار داخلی می باشند. در سنسور ناک متعلق به موتور اطلاعات به صورت آنالوگ به ECU موتور انتقال پیدا می کند ولی برای سنسورهای ضربه اغلب مدار داخلی اطلاعات را به صورت دیجیتال برای کامپیوتر ایربگ ارسال می کند.

دو نکته در خصوص سنسورهای ضربه مهم می باشد. ابتدا اینکه حتماً پس از تصادف سنسور ضربه را مورد بازبینی قرار دهید، در صورت شکسته شدن و یا ضریه شدید که منجر به خرابی داخلی آن می گردد سنسور ضربه را تعویض نمائید. برای اطمینان بیشتر می توانید با استفاده از دستگاه عیب یاب سنسورهای ضربه را چک کنید. دقت کنید در هنگام تعویض این سنسورها حتماً از سنسورهایی با همان شماره فنی استفاده نمائید.

نکته دوم در خصوص سنسورهای ضربه، مراجعه به راهنمای تعمیراتی جهت بسته شدن ترک پیچ این سنسور با استفاده از ترکمتر است. زیرا بسته نشدن با ترک درست می تواند ایجاد اختلال در محاسبه میزان شدت ضربه شود.

کمربندهای پیش کشنده به همراه قفل کمربند

این کمربندها دارای یک کانکتور دو سیمه می باشند که در هنگام تصادف چاشنی درون کمربند از طریق این دو سیم فعال شده و یک قطعه شانه مانند را یه حرکت در می آورد و این عمل باعث قفل شدن کمربند سرنشینان می گردد. توصیه ما تعویض کامل کمربند بعد از تصادف است و نیازی به تعویض قفل کمربند نمی باشد. قفل کمربند تنها بسته بودن کمربند را از طریق دو سیم خود به مدول ایربگ اطلاع می دهد. تعمیرات کمربند که با برداشتن قطعه شانه ای مانند انجام می گیرد توصیه نمی گردد زیرا در هنگام تصادف کمربند قفل نشده و سرنشین به سمت جلو حرکت می کند و هم زمان با باز شدن ایربگ خطراتی از جمله کری و یا کوری را به همراه خواهد داشت.

سنسور وزن و محل قرار گیری صندلی سرنشینان در داخل صندلی

این سنسور در زیر صندلی سرنشینان قرار دارد و وظیفه اطلاع رسانی در خصوص وجود سرنشین، وزن سرنشین و محل قرار گیری صندلی را به مدول ایربگ را دارد. پس از تصادف هیچ یک از این سنسورها در صورت نداشتن خطا نیاز به تعویض ندارند. سنسور وضعیت صندلی در خودروهای پیشرفته وجود دارد و این خودروها اغلب دارای صندلی های تمام برقی می باشند.

سوئیچ قفل ایربگ شاگرد

این سوئیچ بیشتر در خودروهای قدیمی استفاده می شود و هم اکنون در خودروهای جدید و امروزی مورد استفاده قرار نمی گیرد. در ابتدا با فعال کردن این سوئیچ ایربگ سمت شاگرد از مدار خارج می شود و چراغ مربوط به ایربگ سمت شاگرد در پشت آمپر روشن می شود. ولی در نسل های بعدی خودرو این سوئیچ تنها اقدام به محدود کردن بازه ضربه برای عمل کردن ایربگ می کند، بدین حالت که آستانه باز شدن ایربگ برای یک خودرو بدون ترمز گیری اگر ۶۰ کیلومتر باشد با قفل کردن ایربگ سمت شاگرد این آستانه به طور مثال ۷۵ کیلومتر می شود. در حال حاضر این کلید بر روی خودروهای نسل جدید حذف شده است.

مدول ایربگ (کامپوتر ایربگ):

مدول ایربگ یا همان کامپیوتر ایربگ پیچیده ترین قسمت سیستم ایربگ است. این قسمت دارای درگاه های ورودی و خروجی و یک پردازشگر قوی می باشد. ابتدا با باز شدن سوئیچ خودرو، کامپیوتر مدار داخلی خود را چک می کند تا هیچ گونه آسیب دیدگی و یا اختلالی در مدار داخلی وجود نداشته باشد، پس از آن اقدام به بررسی مقدار مقاومت چاشنی های ایربگ و کمربندهای ایمنی، و بررسی سنسورهای ضربه می کند. مدول ایربگ به ولتاژ بسیار حساس بوده و تقریباً همه مدول های ایربگ دارای یک خازن جهت ذخیره سازی برق دارند تا در صورت تصادف و قطع شدن جریان برق مدول ایربگ توان راه اندازی چاشنی کیسه های هوا را داشته باشد. کل بررسی مدول ایربگ برای مدار داخلی ، نرم افزار داخل، سنسور های ضربه و چاشنی های ایربگ تنها در همان چند لحظه ابتدایی که سوئیچ باز می شود و چراغ ایربگ روشن می شود صورت می گیرد. مدول ایربگ این روند را در هر بار با باز شدن سوئیچ خودرو تکرار می کند. این بدان معناست که اگر در یک روز خودروی خود را ۱۰ بار روشن و خاموش کنید مدول ایربگ ۱۰ بار این اعمال را انجام می دهد. در هنگام تصادف هیچ قطعه ای در داخل مدول ایربگ نمی سوزد و خراب نمی شود تنها نرم افزار داخل مدول ایربگ از روند عادی خود خارج می شود و چاشنی ها را بر اساس ضربه فعال کرده و تصادف صورت گرفته را در خود ثبت می کند. مدول ایربگ را می توان با برنامه ریزی مجدد به حالت اول برگرداند و مجدد مورد استفاده قرار داد. این کار هم اکنون در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی بیش از ۱۰ سال است که صورت می گیرد و با این کار هزینه های تصادفات کاهش پیدا می کند.

بعد از برنامه ریزی مجدد، مدول ایربگ به حالت اول برگشته و خطای ثبت تصادف و خرابی داخلی پاک می شود و عملکرد مدول ایربگ همانند قبل خواهد شد و مجدد با هر بار باز شدن سوئیچ خودرو، مدول ایربگ پروسه بررسی مدار داخلی و قطعات وابسته را انجام می دهد. برای اطمینان از برنامه ریزی درست ابتدا باید بعد از باز شدن سوئیچ، چراغ ایربگ بعد از چند ثانیه خاموش شود و در مرحله بعد از برنامه ریزی مدول ایربگ باید سیستم ایربگ را از طریق دستگاه عیب یاب مخصوص کنترل شود.

مدول ایربگ اغلب در جایی از خودرو قرار می گیرد که دور از ضربه مستقیم و یا آب باشد، لذا اغلب مدول ایربگ در زیر داشبورد و یا کنسول وسط قرار می گیرد.

سوالات متداول :

-آیا پس از برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ، ایربگ ها فعال می شوند؟

ج: بله- در صورتی که برنامه درست به مدول ایربگ داده شود، ایربگ ها فعال شده و عمل خواهند کرد.

-آیا پس از برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ نیاز به دستگاه عیب یاب می باشد؟

ج: خیر ولی برای کنترل بیشتر و بهتر استفاده از دستگاه عیب یاب پیشنهاد می شود.

-پس از برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ، چراغ ایربگ روشن است، چه کار باید کرد؟

ج: ابتدا باید از تعویض کمربند و کیسه های هوای عمل کرده به طور صحیح اطمینان حاصل کرد، سپس با دستگاه عیب یاب کدهای خطا را چک کرد، اگر کد خطایی مبنی بر خرابی داخلی مدول باشد باید مدول تعویض گردد ولی اگز کدهای خطا مربوط به خرابی بخش های دیگری باشد مدول ایربگ سالم است و باید نسبت به رفع ایرادات موجود اقدام گردد.

-دسته سیم ایربگ دچار آسیب دیدگی شدهف چه کار باید انجام داد؟

ج: تعمیر دسته سیم ایربگ کاری بسیار دقیق می باشد، ابتدا باید از هز گونه هویه کاری و قلع کاری پرهیز کرد و پس از اتصال و تصیح سیم ها انها را با وارنیش حرارتی بپوشانید.

-آیا مدول ایربگ برنامه ریزی شده فرقی با مدول ایربگ نو دارد؟

ج: خیر تنها تفاوت در هزینه تمام شده است.

-آیا می شود کیسه های هوا را شارژ کرد؟

ج: خیر با توجه به توضیحات داده شده در خصوص نحوه بسته بندی کیسه هوا، نمی توان کیسه هوا را تعمیر کرد از سوی دیگر چاشنی کیسه هوا در کپسولی غیر قابل نفوذ قرار گرفته که در صورت سوراخ شدن، ترمیم مجدد آن امکان پذیر نمی باشد. لذا تنها تعویض آن توصیه می شود.

-آیا کمربند را می توان تعمیر کرد؟

ج: کمربند ها را تنها می توان آزاد کرد و پس از آن خاصیت پیش کشندگی را از دست خواهند داد و همواره کدهای خطای مربوط به کمربند از طریق مدول ایربگ اعلام می گردد.

-خودروی اینجانب تصادف کرده، کیسه های هوا باز نشده اند ولی چراغ ایربگ من روشن است، علت چیست و چه کار باید انجام داد؟

ج: خودروی شما در هنگام تصادف کمربندهایش تنها عمل کرده و شدت ضربه به حدی نبوده که کیسه های هوا عمل کند، با تعویض کمربندها و برنامه ریزی مجدد مدول ایربگ و یا تعویض آن مشکل بر طرف خواهد شد.

-آیا ایربگ در هر تصادفی جان سرنشینان را نجات می دهد؟

ج: خیر، ایربگ تا حدی توان کاهش ضربه را دارد و در سرعت های بالا به عنوان مثال ۱۸۰ کیلومتر، حتی با توجه به عملکرد کیسه های هوا خطر مرگ و صدمات جدی وجود دارد.

-خودروی من چپ کرده ولی ایربگ های ماشین باز نشده، چرا؟

ج: مدول ایربگ تنها با توجه به ضربات وارده به خودرو که توسط سنسورهای ضربه ارسال می شود، چاشنی کیسه های هوا را فعال می کنند، لذا در صورتیکه خودروی شما چپ کرده به علت وارد نشدن ضربه مستقیم به سنسورهای ضربه چاشنی ها فعال نشده اند. باید خاطرنشان کرد در خودروهای نسل جدید در داخل مدول ایربگ سنسوری به نام ROWLING قرار دارد که در هنگام چپ کردن و غلطیدن تصادف را احساس کرده و کلیه کیسه های هوا را فعال می کند.

-آیا تصادف از پشت به خودرو باعث باز شدن ایربگ می شود؟

ج: خیر، امکان ندارد مگر اینکه مدول ایربگ از نوع قدیمی باشد و با توجه به شتاب منفی ناشی از ترمز شدید در هنگام تصادف ایربگ ها را فعال کند.

-آیا امکان دارد با افتادن خودرو در چاله و دست انداز ایربگ عمل کند؟

ج: تنها در خودروهای قدیمی که بر مبنای شتاب منفی عمل می کند این اتفاق امکان دارد، البته بزرگی چاله و یا دست انداز و سرع خودرو نیز دارای اهمیت است.

در صورت داشتن هرگونه سوال خواهشمند است با ما تماس حاصل نمائید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مهدی می گوید

    آیا یونیت و قاب ایر بگ باز شده ی پژو ۴۰۵ بعد از عمل کردن ارزشی دارد یا باید ضایعات شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.