مقایسه لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک بارنو ساندرو استپ وی اتوماتیک

0

مقایسه لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک بارنو ساندرو استپ وی اتوماتیک

طراحی خارجی
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک                    رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ طراحی خوب و قابل قبول+ رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی با طرحی زیبا

+ فاصله مناسب از سطح زمین و ۲.۸ سانتی متر بیشتر از ساندرو استپ وی (ارتفاع از سطح زمین = ۲۰.۸ سانتی متر)

+ طراحی ساده و نسبتا قابل قبول+ رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی با طرحی زیبا

+ فاصله کافی از سطح زمین (ارتفاع از سطح زمین = ۱۸ سانتی متر)

فضای داخلی
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک                    رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ طراحی ساده، هماهنگ و خوب فضای داخلی+ طراحی خوب و اسپرت پشت آمپر

+ فضای کابین در حد قابل قبول

+ وجود فضای کافی برای سرنشینان عقب

+ صندلی های نسبتا راحت و ارگونومیک

+ قابلیت خواباندن صندلی های عقب جهت افزایش فضای بار (معادل ۱۱۳۶ لیتر)

+ تاقچه جمع شونده جهت افزایش فضای بار بدون خواباندن صندلی های عقب (معادل ۵۷۰ لیتر)

– فضای بار نه چندان جادار (معادل ۲۸۰ لیتر)

– عدم وجود فضای کافی در قسمت سر برای افراد بلند قد

– عدم وجود امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده

+ کیفیت قابل قبول اجزای کابین+ عایق بندی صوتی قابل قبول کابین

+ طراحی ساده و نسبتا قابل قبول فضای داخلی

+ کابین با فضای مناسب و بیشتر از لیفان ایکس ۵۰

+ فضای کافی برای سرنشینان عقب

+ مناسب بودن کابین برای افراد بلند قد

+ صندلی های نسبتا راحت و ارگونومیک تر از لیفان ایکس ۵۰

+ فضای صندوق نسبتا کافی و ۴۰ لیتر بیشتر از لیفان ایکس ۵۰ (معادل ۳۲۰ لیتر)

+ قابلیت خواباندن صندلی های عقب جهت افزایش فضای بار (معادل ۱۲۰۰ لیتر)

– طراحی فضای داخلی جای پیشرفت دارد

– محل نامناسب قرارگیری کلید های شیشه بالابر (روی کنسول وسط داشبورد)

 

فنی
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک                    رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ شاسی تنظیم شده توسط شرکت معتبر میرا (MIRA)+ استفاده از سیستم برق کشی کَن باس (CAN-BUS) با عملکرد مناسب و قابل اطمینان

+ فرمان برقی نرم

– پیچیدگی گیربکس CVT و مشکلات مربوط به تعمیرات آن

– کیفیت نه چندان خوب مونتاژ

+ دسترسی آسان به خدمات تعمیراتی و موجود بودن قطعات یدکی به دلیل یکسان بودن موتور و گیربکس با تندر ۹۰ اتوماتیک و ساندرو معمولی اتوماتیک+ دوام اثبات شده

+ کیفیت خوب مونتاژ

تجهیزات و امکانات
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک                    رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ ۲ کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)+ سانروف دو حالته

+ روکش چرمی صندلی ها

+ چراغ های روشنایی مخصوص روز

+ سنسور پارک عقب

+ سیستم صوتی با پورت USB و AUX به همراه ۴ بلندگو

+ قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان

+ کامپیوتر سفری

+ تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو

+ مجهز به سیستم ISOFIX (قابلیت نصب صندلی کودک)

– عدم وجود تهویه مطبوع اتوماتیک

– عدم وجود کروز کنترل

+ ۲ کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)+ سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و پورت USB به همراه ۴ بلندگو

+ امکان کنترل سیستم صوتی از زیر فرمان

+ آیینه های جانبی برقی به همراه گرمکن

+ کامپیوتر سفری

– عدم وجود سنسور دنده عقب

– عدم وجود سانروف

– عدم وجود تهویه مطبوع اتوماتیک

– عدم وجود چراغ های روشنایی مخصوص روز

– عدم وجود کروز کنترل

عملکرد موتور و مصرف سوخت
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک                    رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
– عملکرد کند و ضعیف در شروع حرکت به دلیل استفاده از گیربکس CVT– شتاب گیری کند و نه چندان رضایت بخش

– مصرف سوخت نه چندان کم با در نظر گرفتن استفاده از گیربکس CVT

+ شتاب گیری نسبتا قابل قبول و بهتر از لیفان ایکس ۵۰+ موتور با قدرت کافی و بازدهی مناسب

+ کشش خوب و رضایت بخش

+ مصرف سوخت نسبتا قابل قبول

 

عملکرد گیربکس
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک                    رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ وجود حالت S برای رانندگی اسپرت+ عدم وجود وقفه و ضربه در تعویض دنده به دلیل استفاده از گیربکس CVT

– عدم وجود حالت تیپ ترونیک (تعویض دنده به صورت دستی)

– کندی در شروع حرکت به دلیل استفاده از گیربکس CVT

+ وجود حالت تیپ ترونیک (تعویض دنده به صورت دستی)+ وجود حالت برفی (جهت جلوگیری از لغزش خودرو در مسیر های لغزنده)

+ عملکرد هوشمند، دقیق و روان گیربکس

+ هماهنگی مناسب بین پیشرانه و سیستم انتقال نیرو

عملکرد ترمز
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ عملکرد خوب و قابل اطمینان ترمز ها+ ترمز دیسکی در هر ۴ چرخ

+ سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

+ سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

+ سیستم ترمز کمکی (BAS)

+ عملکرد خوب و قابل اطمینان ترمز ها+ سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

+ سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

– عدم وجود سیستم ترمز کمکی (BAS)

– ترمز کاسه ای در چرخ های عقب

هندلینگ و کیفیت سواری
                      لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
+ کیفیت سواری قابل قبول– هندلینگ نه چندان خوب، خصوصا در سرعت های بالا

 

+ هندلینگ قابل قبول و رضایت بخش+ جذب خوب ناهمواری ها توسط سیستم تعلیق

+ کیفیت سواری خوب و نرم تر از لیفان ایکس ۵۰

مبحث ایمنی

داچیا ساندرو که در ایران با برند رنو فروخته میشود، در سال ۲۰۰۸ توسط موسسه معتبر Euro NCAP تست شده و موفق به کسب ۳ ستاره شده است. اگر چه نمی توان این نتیجه را عالی توصیف کرد و فقط میتوان گفت که ساندرو ایمنی قابل قبولی دارد، اما در بخش ایمنی هیچ چیز بدتر از این نیست که وضعیت ایمنی خودروی مورد نظر مشخص نباشد و توسط هیچ موسسه ای مورد تست واقع نشده باشد. این قضیه در مورد لیفان ایکس ۵۰ صدق میکند و حتی موسسه چینی C-NCAP نیز اقدام به تست این خودروی چینی نکرده است. بنابر این در بخش ایمنی نمی توان نظر قطعی داد و امکان مقایسه وجود ندارد.

تست تصادف رنو ساندرو توسط موسسه Euro NCAP

جمع بندی

از نظر طراحی برتری با لیفان ایکس ۵۰ است، خصوصا در بخش فضای داخلی. با این وجود ساندرو استپ وی نیز طرح زشتی ندارد و فقط کمی بیش از حد ساده است. اما از طرفی فضای کابین ساندرو استپ وی از لیفان ایکس ۵۰ بزرگتر است، خصوصا برای افراد بلند قد. در قسمت فضای بار نیز شاهد شرایط مشابهی هستیم، اگرچه اختلاف بین آنها جزئی بوده و صندوق ساندرو استپ وی فقط ۴۰ لیتر از لیفان ایکس ۵۰ بزرگتر است. در بحث آپشن نیز لیفان ایکس ۵۰ امکانات بیشتری فراهم میکند، اگرچه این خودرو را نمی توان یک چینی پر آپشن توصیف کرد و نسبت به ساندرو استپ وی فقط شاهد چندین مورد برتری همچون سانروف، روکش چرمی صندلی ها، چراغ های مخصوص روز و سنسور دنده عقب هستیم.

یکی از مواردی که باید در نظر داشت، گیربکس لیفان ایکس ۵۰ است که از نوع CVT بوده و در صورت بروز نقص فنی، تعمیرات آن بسیار پیچیده تر و مشکل تر از گیربکس اتوماتیک معمولی خواهد بود و همین گیربکس باعث عملکرد کند این خودروی چینی در شروع حرکت نیز شده به طوریکه رانندگی با آن را فاقد هیجان و یکنواخت کرده است. در نقطه مقابل شاهد عملکرد دقیق، روان و مناسب گیربکس ساندرو استپ وی هستیم که شتاب گیری بهتری را نیز به ارمغان آورده است. در بخش ترمز و کیفیت سواری هر دو خودرو عملکرد مطلوبی دارند، اما شاهد ضعف هندلینگ در لیفان هستیم که در نقطه مقابل ساندرو استپ وی به جهت بهبودات اعمال شده در سیستم تعلیق آن، هندلینگ نسبتا قابل قبولی را ارائه میدهد.

این روزها لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک با قیمت ۵۵,۹۰۰,۰۰۰ تومان و رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک قیمتی معادل ۵۲,۵۵۰,۰۰۰ تومان دارد که از اختلاف قیمتی در حدود ۳.۵ میلیون تومان حکایت میکند. در خاتمه میتوان گفت که فارغ از مسائل فنی و ظاهری، در بازار ایران پیش از خرید یک خودرو باید موارد دیگری را نیز در نظر گرفت که شامل خدمات پس از فروش، بازار دست دوم، موجود بودن قطعات یدکی، دسترسی به خدمات تعمیراتی مناسب و همچنین سابقه خودروی مورد نظر از حیث بروز مشکلات و نقص های فنی میشود که در تمام موارد ذکر شده ساندرو استپ وی نسبت به لیفان ایکس ۵۰ برتری دارد.

 

مشخصات فنی لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک
تعداد سیلندر ۴ ۴
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
حجم موتور (لیتر) ۱.۵ ۱.۶
قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) ۱۰۲ / ۶۰۰۰ ۱۰۵ / ۵۷۵۰
گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) ۱۳۳ / ۳۵۰۰ الی ۴۵۰۰ ۱۴۰ / ۳۷۵۰
شتاب صفر تا صد اعلامی (ثانیه) ۱۱.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۶۰ ۱۷۰
سیستم انتقال قدرت خودکار CVT اتوماتیک ۴ سرعته
فرمان برقی هیدرولیک
سیستم تعلیق جلو فنر حلقوی با ستون مک فرسون مستقل مک فرسون با بازوی جناغی
سیستم تعلیق عقب یک تکه با بازوهای نیمه دنباله ای میل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر ۸ لیتر در هر صد کیلومتر
گنجایش باک (لیتر) ۴۲ ۵۰
ترمز (جلو) دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
ترمز (عقب) دیسکی ساده کاسه ای
سیستم های ترمز ABS, EBD, BAS ABS, EBD
طول (میلی متر) ۴۱۰۰ ۴۰۲۴
عرض (میلی متر) ۱۷۲۲ ۱۷۵۳
ارتفاع (میلی متر) ۱۵۴۰ ۱۵۸۴
فاصله بین دو محور (میلی متر) ۲۵۵۰ ۲۵۸۸
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۷۵ ۱۱۹۳
مشخصات لاستیک ها ۱۹۵/۶۰R15 ۱۸۵/۶۵R15
تعداد کیسه هوا ۲ ۲
قیمت (تومان) ۵۵,۹۰۰,۰۰۰ ۵۲,۵۵۰,۰۰۰

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.