ایزوفیکس (ISOFIX) صندلی چیست و چگونه نصب می شود ؟

2

شاید کسانی با ایزوفیکس در خودرو بیشتر آشنا باشند که فرزندان خردسال و یا نوزادانی دارند؛ که بیشترین اندیشه شان هنگام سوار شدن در خودرو به وجود آوردن ایمنی و سلامت برای این عزیزان است.

ایزوفیکس در خودرو همان صندلی کودک است که شما آن را بر روی اتومبیل خود جهت امنیت هر چه بهتر و بیشتر فرزندان کوچکتان نصب می کنید. ولی اگر تا به حال به آن فکر نکرده اید و یا اینکه اصلا از این سیستم آگاهی چندانی ندارید، با ما همراه باشید تا مختصر و مفید در مورد این قابلیت در اتومبیل بیشتر صحبت کنیم .

 ایزوفیکس چیست  ایزوفیکس صندلی کودک  نحوه نصب صندلی کودک  صندلی کودک چیست  دانستنی های فنی خودرو  قیمت صندلی کودک  ایزوفیکس سمند  ایزوفیکس پراید  ایزوفیکس پژو 206

چرا ISOFIX در خودرو لازم است؟

ایزوفیکس در خودرو یک سیستم استاندارد سازی شده، برای اتصال صندلی کودک به ماشین و اتومبیل است. مانند همیشه و در هر جایی کودکان بی پناه ترین و آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند. بالاترین و بیشترین دقت در همه جا باید ابتدا متوجه کودکان و خردسالان باشد.

این موضوع حتی در جایی مثل درون اتومبیل و خودرو هم صادق است، به خصوص در زمانی که در جاده های پر خطر و پرترافیک و با سرعت های زیاد و یا حتی با رانندگان بی اعصاب طرف هستیم.

اگر مجبور شویم که ناگهان بر پدال ترمز فشار آوردیم، اولین کسانی که به جلو پرتاب شده و آسیب می‌بینند کودکان و خردسالانی هستند که بی توجه به حال خود در اتومبیل نشسته و یا در صندلی عقب رها شده اند. پس باید فکری اندیشیده شود.

ابتدا برای حفظ این امنیت از کمربند بزرگسالان برای کودکان استفاده می‌شد؛ که هیچ کمکی به حفظ جان کودکان در هنگام وقوع تصادف نمی کرد.

ایزوفیکس) ISOFIX)برای اولین بار در سال ۱۹۰۰ میلادی طراحی و تولید شد. اما به دلایل مختلف خیلی مورد اقبال مردم قرار نگرفت. ولی در سال ۱۹۳۰ با فرهنگ سازی ها و گسترش و نشر مقالات مختلف در این زمینه و به خصوص برشمردن مزیت‌های این امکان در خودروها، به طور گسترده و در تیراژ بالا تولید شد.

سالها بعد یعنی در سال ۱۹۹۷ میلادی این شرکت فولکس واگن بود که لزوم سیستم ایزوفیکس در خودرو را مطرح کرد و آن عبارت بود از نصب صندلی مخصوص کودکان و خردسالان که باید برای ایمنی آنها فکر بیشتری اندیشیده می شد.

اما سال ها بعد و در سال ۲۰۰۶ این ویژگی به یک استاندارد جهانی تبدیل شد، به صورتی که در بسیاری از کشورهای دنیا امروزه سرپیچی کردن از این قانون، یعنی نداشتن سیستم ایزوفیکس در خودرو جریمه های بسیار سنگینی را برای کسانی که کودکانی درون خودرو خود به همراه دارند؛ در نظر گرفته شده است.

 ایزوفیکس چیست  ایزوفیکس صندلی کودک  نحوه نصب صندلی کودک  صندلی کودک چیست  دانستنی های فنی خودرو  قیمت صندلی کودک  ایزوفیکس سمند  ایزوفیکس پراید  ایزوفیکس پژو 206

بر طبق استانداردهای جهانی فرزندان و کودکان با سن کمتر از ۱۲ سال و یا با داشتن قدی کوتاه تر از ۱۳۵ سانتیمتر موقع سوار شدن و نشستن در خودرو باید حتماً از صندلی مخصوص کودک استفاده کنند. زیرا کودکان به علت داشتن وزن کم و جثه ی کوچک در هنگام بروز حادثه و تصادف خیلی راحت به سمت جلو پرتاب می‌شوند و دچار آسیب های جدی خواهند شد.

این سیستم موجب شد تا به کمک آن و با استفاده از نصب صندلی مخصوص کودک در اتومبیل دیگر این اتفاق رخ ندهد.

از ایزوفیکس در صندلی‌های عقب خودرو استفاده می شود و روی این گونه صندلی ها قلاب هایی را نصب کرده اند که شما به وسیله آن ها به راحتی می توانید صندلی را در محل مناسب و به صورت استاندارد نصب کنید. ضمن اینکه این قلاب ها باعث می شود که صندلی کودک حتی در زمان حرکت اتومبیل هم جابجا نشود.

 ایزوفیکس چیست  ایزوفیکس صندلی کودک  نحوه نصب صندلی کودک  صندلی کودک چیست  دانستنی های فنی خودرو  قیمت صندلی کودک  ایزوفیکس سمند  ایزوفیکس پراید  ایزوفیکس پژو 206

ایزوفیکس را چگونه در خودرو نصب کنیم؟

این صندلی مخصوص از دو یا سه اتصال سخت و محکم تشکیل شده است؛ که صندلی کودک را به صندلی خودرو متصل می کند. البته باید گفت که نصب صندلی های کودک به این اتصالات باید با صبر و حوصله انجام شود تا با نصب درست آن ایمنی کودک تضمین شود.

دو عدد از این اتصالات مابین پشتی صندلی خودرو و قسمت اصلی صندلی کودک قرار می گیرد، تا این دو را به یکدیگر متصل کند.

همچنین یک بخش مجزا نیز در بالا و یا پشت صندلی عقب در نظر گرفته شده که قلابی که در بالای صندلی کودک قرار دارد، به آن چفت و محکم می گردد؛ که ایزوفیکس در خودرو به بهترین و مطمئن ترین شکل به صندلی عقب می چسباند.

این قلاب ها و اتصالات با جلوگیری از پرتاب شدن صندلی به سمت جلو و عقب یا حتی به اطراف، مانع از ایجاد فشار و تکان به صندلی شده و یا تکان ها را به حداقل ممکن کاهش می دهند. تا با استفاده از این وسیله مانع از پرتاب شدن کودک به جلو و احتمال آسیب دیدگی جدی او گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ثمین می گوید

    یک جای خیلی عالی میخواستم بهتون معرفی کنم برای نصب ایزو فیکس خیابان بهشتی خیابان کاووسی فر دوزندگی شایسته تلفن ۰۹۱۲۷۲۱۵۶۱۹

  2. عماد می گوید

    درود بر شما
    آیا امکان نصب صندلی کودک روی خودروی تندر پلاس اتوماتیک بصورت ایزوفیکس وجود دارد؟؟
    سپاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.