لباس قدیمی را بپوشید ولی کتاب نو بخرید.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶
خانه » دوچرخه وموتور سیکلت » چگونه کاربراتور موتور سیکلت را تنظیم کنیم ؟

چگونه کاربراتور موتور سیکلت را تنظیم کنیم ؟

چگونه کاربراتور موتور سیکلت را تنظیم کنیم ؟

تنظیم کاربراتور موتور سیکلت

میخوام در مورد تنظیم کاربراتور براتون توضیح بدم یک تاپیک هست که همچین عنوانی داره ولی نیاز کاربر رو مرتفع نمیکنه و نحوه تنظیم بصورت آموزشی توش نوشته نیست.
اول از هر چیزی بگم این دستور العمل منتهی فقط به تجربه یک موتورسوار هست و بس ، پس این احتمال داده میشه در تجربه بنده همه چیز در مورد این قطعه گنجانده
نشه و مطمئنا من تمام کاربراتور های موتورا رو ندیدم…
.
کاربراتور ، قطعه ای که در عین سادگیش پیچیده بنظر میرسه
و واقعا تنظیم کردن این قطعه همیشه مشکل هست و وقتیم که خوب تنظیم باشه بازم حس میشه که هنوز به تنظیم نیاز داره علتشم اینه که هوشمند نیست
کاربراتور قطعه ای هست که در دوران کودکی خودش موونده و اگه مهندسین ، انژکتور رو طراحی نمیکردن
شاید شاهد بلوغ بیشتری توی این قطعه بودیم چرا که الان یکی از بهترین نوع هاش همین دیافراگم دارشه که اگر چه خلاقانس ولی توی این عصر مزخرفه
اما هر کاربراتوریم که سر موتورتون باشه مطمن باشید عین انژکتور نیست که اگه تنظیمش بهم خورد حتما باید بره مکانیکی و دستگاه وصل کنن بهش ، پس توو جاده اگه
مشکلی واسه این دو قطعه پیش بیاد این شمایید که برای موتوری که انژکتور هست باید رکاب بگیرید … !
انژکتورو اگه مهندسین به اون لحظه رسنودنش که بدون واسطه و توسط خود موتور سوار بتونه رفع نقص بشه یا مثلا به گوشی همراه وصل بشه و با گوشی تنظیمات رو
بهش داد اونوقت میشه گفت که دیگه انژکتور هیچ کاستی نداره …
.
کاربراتور نه قطعه مکانیکی هست و نه قطعه برقی پس خراب شدن این قطعه خیلی پایینه و این قلب تپنده تا مرگ موتور نیاز به تعویض پیدا نمیکنه ولی گاها هم پیش میاد. که
باید پیوند زد و ما باید امیدوار باشیم که عمل پیوند رو پس نزنه ! ، کاربراتور از چند تا سوراخ بسیار دقیق درست شده که وقتی یکیشون گشاد بشه یا مسدود بشه
کاربراتور از داخل دچار مشکل میشه. گشاد شدن معمولا از ژیگلورها هست که قابل تعویضن و مسدود شدن معمولا از مابقی سوراخ ها که با شستشو مشکل رفع میشه
اما در بعضی مواقع شاهد این هستیم که با اینکه کاربراتور ازش عمری نگذشته آقای مکانیک میگه موتور شما کاربراتور نو میخواد ، یا ایشون نمیتونه بشینه وقت بزاره ببینه
چشه یا واقعا اتقد سرش شلوغ هست که سریع این نتیجه گیری رو به شما تحویل میده
اما واقعیت اینه که انقد تجربه دارن که موتورو رو توی مغازه بدون بیرون بردن تنظیم میکنن ( البته منظورم مکانیک هست نه استاد تقی یا نقی )
.
اما تنظیم کاربراتور:
اگه از تمام قطعات موتور اعم از برقی ، شمع ها ، سوپاپ ها و استارت و … و خود ” کاربراتور” مطمئنید که در سلامت هستن برای تنظیم کاربراتور به این شکل عمل میکنیم
در بدنه بیرونی کاربراتور ۲ تا پیچ برای تنظیم وجود داره
یکیشون مال بنزین هست که فقط مربوط به تنظیم دور آرام یا همون slow هست و یکی مال تنظیم هوا که مخلوط کننده هم بهش میگن که تا دورهای رد لاین حائز اهمیته
موتور رو روشن کنید و پیچ بنزین رو به سمتی بچرخونید تا دور موتور روی ۱ قرار بگیره و این در حالت گرم موتور باید تنظیم بشه ( موتورا حجمشون فرق میکنن ،
دور موتور رو باید خودتون تشخیص بدید که روی چه عددی باید باشه ، آب و هوا هم دخیل هست ، اما دور یک هزار معمولا بهترین دوری هست که میتونیم انتخاب کنیم)
بعضیا انقد دور موتورشون رو پایین میزارن که موتور معلوم نیست میخواد روشن بمونه یا خاموش بشه
که این حرکت برای انجین مضر هست ، مثل آدمی میمونه که هی میخواد بخوابه شما دوباره بیدارش کنین
چیزی شبیه سکته هست … بالاتر هم باشه معمولا دنده ۱ صدا میده …
پیج هوا هر جایی هست دورش روی بدنه کاربراتور یک خط بموازات شیارش با ماژیک مارکر(۱۸۰۰تومن) یا با پیچ گوشتی دوسو یه خراش میدیم تا اون خراش رو
بعنوان درجه و مبنا قرار بدیم ( نترس قیمت موتور اینجور نمیاد پایین ) از اون درجه ما یا
باید به سمت راست ( ساعت گرد) یا چپ ( پا گرد ) بچرخونیم
موتور رو میبریم توی یه جاده امن و ساکت
پیچ گوشتی دو سو رو باید همراهتون ببرین
موتور رو به سرعتی میرسونید که بخواین آخرین دنده سبک تر رو بدین ، دور موتور حدود ۸ باشه ولی دنده آخر رو ندین یعنی اگه ۵ دنده میخوره ، شما توی دنده ۴ دور موتور رو تا ۸ هزار ببرین بعد گاز رو ول کنید
اگه پارت پارت یا صدایی شبیه این از اگزوز شنیدید
میزنید کنار و پیج هوا رو یک دور به سمت چپ میچرخونید ( هر دور چرخش عبارت است از ۳۶۰ درجه که دوباره شیار پیچ روی همون درجه مبنای فرضیمون قرار بگیره )
دوباره سوار موتور میشید و همون حرکت قبلی یعنی دور ۸هزار گاز رو ول کنید رو انجام میدید
اگه باز صدا داد دوباره ۱ دور به سمت چپ میچرخونید ( همیشه تو ذهنتون باشه چند دور به هر سمت میچرخونید که اگه نتونستید تنظیم کنید دوباره به حالت اولیه برش گردونید )
این عمل باید تکرار بشه تا صدای پارت پارت دیگه شنیده نشه
وقتی مشکل صدا رفع شد به حالت خام سوزی و نوسان توی دور موتور نزدیک میشیم(خام سوزی = در فضای بسته متوجه بوی بد احتراق میشید) و ممکنه شاهد
نامیزونی محسوسی توی دور موتور ( بالا و پایین کردن ) باشیم حالا باید بین این دو حالت یعنی نوسان و صدای پارت پارت پیچ هوا رو تنظیم کنیم نزدیکترین نقطه ممکن
به اینکه صدای پارت پارت شنیده نشه تنظیم پیج هوای کاربراتور شماست و نداشتن نوسان دور موتور هست ( نوسان دور موتور = یکنواخت کار نکردن انجین ، صدای اگزوز هم بالا پایین میشه )
پس از تنظیم پیچ هوا دور موتور رو نگاه کنید اگر روی ۱ نبود با پیچ بنزین اون رو تنظیم کنید تا روی ۱ یا هر دور موتوری که از ابتدا با اون شروع کردید برگرده
در تئوری ساده بنظر میرسه و ممکنه به همین سادگی کاربراتور رو تنظیمش کنید و ممکنه با یه میکرون جابه جایی بازم کاربراتور بخوبی عمل نکنه و شما در گردش به
سمت چپ یا راست سرگردون بمونید…

مشکلات :
۱- صدای پارت پارت بلند = تنظیم نبودن پیچ هوا ،باید پیچ رو گردش به سمت چپ بدید

۲- خام سوزی و نوسان دور موتور = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت راست ( نزدیک به تنظیم شدن ایده آل)

۳- موتور گرم ، ولی دور موتور به سمت اعداد پایین تر میاد = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت راست ( وضعیت پیچ هوا دور از تنظیم بودن )
۳- دور موتور بعد از تازه روشن شدن موتور به سمت بالا رفته و روی عدد ۱ میزون شدن = موتور گرم شده مشکلی نیست

۴- درجا کار کردن و خود به خود گاز خوردن موتور = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت چپ ( دور از تنظیم بودن )

۵- گاز دادن به موتور و برنگشتن سریع دور موتور به اعداد پایین = تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت چپ ( دور از تنظیم بودن )

۶- نوسان در دور موتور = لاستیک دیافراگم ، پیج هوا

۷- ریپ زدن در دور پایین = لاستیک دیافراگم ، ژیگلور دور آرام

۸- ریپ زدن در دورهای بالا = تنظیم نبودن ترکیب کلی بنزین و هوا ، ژیگلور دور بالا

۹- در هنگام تاپ اسپید زدن بعد از لحظاتی موتور گاز نمیخوره و خاموش میشه و بعد از چند دقیقه دوباره روشن میشه = تنظیم نبودن سوزن متصل به شناور ( بیش از حد کیپ هست ) تنظیم نبودن پیچ هوا (نسبت بنزین به هوا بیشتر است)

۱۰- فلوت کردن (ریزش بنزین از کاربراتور بعد از خاموش کردن) = سوزن متصل به شناور نوکش تیز شده و نیاز به تعویض داره و یا شناور کاراییشو از دست داده

۱۱- بالا بودن مصرفی بنزین = بالا بودن سوزن درون پیستون کاربراتور
لازم بذکر است که ۵ نقطه درون پیستون هست که سوزن درونش بوسیله یک واشر بالا و پایین میشه ، بالا بودن مساوی با مصرفی بالاتر شتاب بیشتر – پایین بودن
مساوی با مصرفی کمتر شتاب کمتر هست ( لطفا دست نزنید عواقب دارد )
( تذکر : کم کردن مصرفی موتور بیش از چیزی که سیلندر به اون احتیاج داره به موتور آسیب میرسونه و همینطور بالا بردن مصرفی بنزین برای شتاب بدست آوردن
به اصطلاح میگن کاربراتور رو تقویت کردن نیز برای رینگ پیستون و بخصوص خود پیستون مضر هست )

۱۲- پس از روشن شدن موتوری که گرم هست ولی دور موتور به آرومی به دور موتور ۱ رسیدن = هوای خیلی سرد ، تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به راست ( نزدیک به تنظیم شدن )

۱۳- صدای عطسه یا پارت کوچولو در دنده سنگین کردن = ننظیم نبودن پیچ هوا ، گردش بسیار بسیار کم به سمت راست ( خیلی نزدیک به تنظیم شدن )

۱۴- پس از روشن کردن موتور و گرم شدن ابتدایی ، دور موتور روی ۱ باشه و بعد اگر با گرم شدن موتور بعد از استفاده طولانی دور موتور روی ۱.۵ یا از
روی ۱.۵ بیشتر بره = تنظیم نبودن پیچ هوا ( خیلی نزدیک به تنظیم ، گردش به چپ و راست رو باید امتحان کرد و معمولا به سمت راست هست )

۱۵- دود سیاه = تنظیم نبودن کاربراتور
۱۶- دود آبی = روغن سوزی ( رینگ پیستون پایینی )
۱۷- دود سفید = موتور ۲ زمانه مشکلی نیست – موتور ۴ زمانه ( دود ممتد باشه ، آب روغن قاطی کرده – دود لحظه ای باشه مثل روشن کردن موتور در صبح از بخارات آب درون اگزوز هست )

کار دیافراگم = کارش شبیه tunning ( ریز گیر موج ) روی رادیو هست تنظیم کننده هستش مثل سنسور اما هیچی حالیش نیس ، خنگ هستن ایشون عین پاتریک و باب اسفنجی

دوباره میگم که روش تنظیم فوق فقط در صورتی صحیح میباشد که موتور از هیچ ناحیه دیگه ای (شمع و برق و سوپاپ و خود کاربراتور و محل اتصالات تا انجین و ……) دچار مشکل نباشد

نتیجه تنظیم صحیح ، میشود :
موتور باید با تک استارت و بدون گاز دادن روشن بشه ، دست گرفتن ممتد روی استارت هم دلیلی بر تنظیم نبودن کاربراتور هست (هوای سرد هم این مسله رو بوجود
میاره و چون سنسوری نیست که کاربراتور رو حالی کنه نسبت هوا و بنزین رو رعایت کنه ، باز تنظیم میخواد که شما میتونید یکم پیچ بنزین رو متمایل به دورهای بالاتر
کنید ، تقریبا کار ساسات رو میکنیم) (برای هوای سرد باید کاربراتور خیلی تنظیم باشه و کیفیت شمع و روغن هم بالا باشه) و اگر هم روشن نمیشه نحوه صحیح باز
همون تک استارت زدن هست و در استارت سوم به بعد شما میتونید ساسات بگیرید( بنا به تشخیص بسته به آب و هوا قبل یا بعد از استارت ساسات رو باید بگیرید)
( ساسات اتوماتیک هم که دیگه خودش عمل میکنه )

راهنمای قدم به قدم تمیز کردن کاربراتور موتورسیکلت

گاهی اوقات می شه موتور ریپ میزنه، گاز خور جالبی نداره، موتور بی حاله، یا اصلا موتور روشن نمی شه، و یا از ریز کاربراتور بنزین میریزه (فلوت می کنه) بروز همچین مشکلاتی به علت یک چیز می تونه باشه اون هم مشکل کاربراتوره.
کاربراتور قطعه ای از موتور نیست که به همین راحتی ها خراب شه، بسوزه یا فرسوده شه، معمولا عمر زیادی داره، ولی برای اینکه بازدهی خوب و بهتری داشته باشه نیاز هست هر از چند گاهی تمیز کاری شه.
توی موتور با توجه به فیلتر هایی که که وجود داره، فیلتر داخل باک و فیلتر بعد از شیر بنزین (البته اگر توی موتور شما وجود داره) اجسام درشت نمی تونن وارد کاربراتور بشن، ولی زنگ آهن، براده آهن، خاک و آب همیشه باعث مشکلاتی می شه.
موتور هایی که تازه باش چون باک و لوازم مرتبط با اون تازه هستن این امکان وجود داره که گرد و خاک و براده آهن توشون موجود باشه و موتور هایی که سنی ازشون گذشته باشه احتمال وجود زنگ آهن، خاک و آب همیشه توشون هست.
برای اینکه موتورتون سرحال باشه گاز خورش وحشی باشه، بهتره یه سوخت پاک بهش بدید، با تعویض و شستشوی فیلتر بنزین و کاربراتور!به همین دلایل من هم تصمیم گرفتم کاربراتور موتورم رو تمیز کنم.

اول: راه های دسترسی به کاربراتور رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله دوم: بست لوله لاستیکی رابط کاربراتور و محفظه فیلتر هوا رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله سوم: سوزن کاربراتور رو باز می کنیم تا سیم گاز از کاربراتور جدا شه، در پوش قسمت بالای کاربراتور رو باز می کنیم و با احتیاط سوزن رو می کشیم بیرون.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله چهارم: پیچ های اتصال کاربراتور به سیلندر رو باز می کنیم

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله پنجم: کاربراتور به راحتی جدا می شه

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مراقب سوزن کاربراتور باشید، ممکنه با ضربه یا فشار تغییر شکل بده که در این صورت باید به فکر یه سوزن دیگه واسه کاربراتور باشین.
با همین سوزن و قسمت بالاییش که توی تصویر می بینید می شه میزان مصرف سوخت رو به صورت مقدماتی کاهش یا افزایش داد.

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرحله ششم: کاسه ی زیری کاربراتورو باز کنید، سه تا پیچ داره، مطمئنا توی این کاسه باید بنزین باشه، از حالا به بعدش دیگه دست خودتونه با رعایت احتیاط می تونید کاربراتور رو بشورید

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

کاربراتور در عین پیچیدگی خیلی سیستم ساده ای داره، وقتی بازش کردین می تونید متوجه شین چطوری کار می کنه، همین طور که توی تصویر می بینید داخلش خیلی پیش و سوراخ و سوپاپ داره، مراقب باشید تنظیماتی رو بهم نزنید، هر کدوم از اون پیچا و سوراخ ها برای تنظیم یک قسمت کاربراتوره که بحث مفصلی داره واسه خودش و از موضوع بحثمون خارجه، به موقعش به اون ها هم می رسیم.
بعد از باز کردن کاربراتور مطمئنا ته کاربرات باید زنگ آهن خاک یا حتی آب دیده شه، با استفاده از یه برس کوچیک و بنزین می تونید خیلی ظریف و با حوصله تمیزش کنید، دقت کنید که تمام سوراخ ها و تنظیمات تمیز و دقیق باشه. یه براده آهن ۰٫۲ میلیمتری توی یکی از مسیر های کاربراتور بد جور می تونه اذیتتون که. و برای من هم همچین مشکلی پیش اومد.
بنزینی که در تصویر بالا هست با تصویر پایین مقایسه کنید، خودتون متوجه میشید که یه کاربراتور چقدر می تونه کثیف باشه

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

بعد از شستشو اگر باد در اختیار دارید، البته نه هر جور بادی ! یه دور تمام ورودی خروجی های کاربراتورو باد بگیرید (فوت کنید) که آشغالی مسیری نبسته باشه.
اتصالات کاربراتور مثل اتصال کاربراتور به سیلندر و اتصال کاسه زیری کاربراتور با استفاده از واشر لاستیکی که توی تصویر می بینید آببندی شده، حواستون باشه این واشر ها سر جاشون باشه، اگر دید واشر ها خاصیت خودشونو از دست دادن، پوسیده شدن، یا خدا نکرده زدین گمشون کردین، برید یه دست واشر نو بگیرید، توی بازار موجود هست، قیمت چندانی هم نداره.
و یه نکته تجربی دیگه، موقع بستن کاسه زیری کاربراتور، بهتره کاربراتور رو وارونه کنید و کاسه رو نصب کنید، توی کاربراتور دوتا بالشتک هوا هست که وقتی مقدار بنزین به حد مورد نیاز رسید اون بالشتک ها دقیقا عین سیستم فلاش تانک بنزین رو قطع می کنه، اگر همینطوری کاسه را جا بزنید امکان داره بالشتک ها به دیواره های کاسه گیر کنه و نتونه عمل کنه و باعث می شه بنزین همین طوری یه سره از مسیر هوای کاربراتور تخلیه شه، سر این موضوع خیلی اذیت شدم ! هفته ها ذهنمو مشغول کرده بود که چرا کرابراتور همش بنزین رو تخلیه می کنه. تا اینکه علت رو متوجه شدم.
توی تصویر نشون دادم:

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

مرجع تخصصی خودرو و تیونینگ | پارس تیونینگ

این کاربراتوری که باز کردم و تمیزش کردم، از معمولی ترین کاربراتور های موجود در بازار هست که تقریبا روی اکثر موتور های ایرانی نصبه، البته موتور های جدید منظورم موتور های، با کلاس بالاتر، از این نوع کاربراتور استفاده نمی کنن ولی در کل تمیز کردن کاربراتور ها کمی دقت و ظرافت می خواد و اصلا چیز خاصی نداره.

امتیاز 2.40 ( 5 رای )
اشتراک گذاری مطلب

تاکنون 4 نظر ثبت شده است.

  1. سلام ، ممنون از توضیحاتتون… تقریبا به کارم اومد.. دمت گرم. فقط اگر اون ۵ تا سوزن داخل کاربراتوری که گفتید رو با عکس به همراه کاربردشون نشون میدادی عااااااالی بود. بازم دمت گرم.

  2. یه سوال دیگه ؛ لطفا راهنمایی کنید که باک موتورم که زنگ زده به چه روشهایی میتونم تمیزش کنم؟ ممنون.
    لطفا روش اش رو به ایمیلم ارسال کن… ممنون و ممنون.
    ان شاالله موفق باشی که اطلاعاتتو بدون توقع خاصی انتقال میدی… موفق باشی.

  3. واقعا ممنون اطلاعات کامل و واضح بود اجرت باخدا

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است