قیمه چرخ کرده لاهیجان مرحله به مرحله

0

قیمه چرخ کرده لاهیجان از جمله غذاهای محبوب این شهر و جزو غذاهای نذری محرم در لاهیجان است. اما تفاوت قیمه لاهیجان با خورش قیمه چیست؟ در لاهیجان و برخی دیگر از شهرهای گیلان برای درست کردن خورش قیمه به جای گوشت تکه‌ای از گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. مزه خورش قیمه لاهیجان با قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید کمی متفاوت است. قیمه چرخ کرده یک غذای شب عید گیلانی هم هست. در این مقاله از مجله کارستان می‌توانید با طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده آشنا شوید.

طرز تهیه قیمه چرخ کرده طرز تهیه خورشت خوشمزه آموزش غذای مجلسی آموزش غذای محلی آشپزی ساده سریع نکات آشپزی جدید فوت و فن آشپزی مجله آشپزی کتاب آشپزی

مواد لازم قیمه چرخ کرده لاهیجان (برای ۴ نفر)

  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • لپه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لیمو عمانی: ۳ تا ۴ عدد
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم برای سرخ کردن
  • سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجانی

 

مرحله اول؛ خرد کردن پیاز

در اولین مرحله از طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده باید پیازها را به خوبی بشویید. سپس پوست پیاز را بگیرید و آن را به کمک تخته آشپزخانه و یک چاقو تیز به صورت نگینی خرد کنید. در همین مرحله لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و داخل آب بیندازید. این کار از تلخ شدن لیموها جلوگیری می‌کند.

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز و گوشت

بعد از خرد کردن پیازها نوبت به سرخ کردن آن ها می‌رسد. یک ماهیتابه مناسب را روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید. پیاز را به خوبی تفت دهید و بعد از اینکه کمی سبک شد گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن ادویه‌ها به گوشت

بعد از تغییر رنگ گوشت و زمانی که کمی آن را تفت دادید، در این مرحله از طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. سپس حدود ۱۵ دقیقه مواد را به خوبی تفت دهید تا گوشت کاملاً سرخ شود.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب گوجه فرنگی

در این مرحله از طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان باید رب گوجه فرنگی را به سایر مواد اضافه کنید. برای این کار بهتر است ابتدا رب گوجه فرنگی را در روغن سرخ کنید. در یک ماهیتابه کوچک مقداری روغن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس رب گوجه فرنگی را به روغن اضافه کنید. خوب رب را سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند. سپس می‌توانید رب سرخ شده را به ترکیب گوشت چرخ کرده و پیاز اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید.

مرحله پنجم، اضافه کردن آب به خورشت قیمه

بعد از اینکه رب گوجه فرنگی را هم به مواد قیمه اضافه کردید، مواد را داخل یک قابلمه بریزید. سپس در این مرحله از طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده ۲ لیوان آب به مواد قیمه اضافه کنید و روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.

مرحله ششم، پختن لپه

برای پختن لپه در قیمه مجلسی می‌توانید لپه را به سایر مواد اضافه کنید تا پخته شود. برای این کار بهتر است ابتدا لپه‌ها را داخل آب جوش بریزید. سپس آبکش کنید و به سایر مواد خشک اضافه کنید و کمی تفت دهید. بعد از آن می‌توانید آب را اضافه کنید و بگذارید لپه به خوبی همراه با سایر مواد پخته شود. برای پخت لپه به صورت جداگانه آن را در یک قابلمه جداگانه بپزید. سپس آن را به خورش اضافه کنید تا همراه با سایر مواد خورشت جا بیفتد.

مرحله هفتم؛ اضافه کردن لیمو عمانی به خورش قیمه

اگر لیمو عمانی را خیلی زود به خورش قیمه لاهیجانی اضافه کنید، ممکن است طعم خورش شما تلخ شود. از همین رو اجازه دهید کمی خورش روی گاز به آرامی بجوشد، سپس لیمو را به آن اضافه نمایید. برای اینکه طعم لیمو عمانی بیشتر وارد خورشت شود، می‌توانید سر و ته لیمو عمانی را با یک چاقوی تیر کمی برش دهید. سپس آن را داخل خورشت بیندازید. اگر طعم لیمو عمانی را در خورش دوست ندارید، می توانید کمی پودر لیمو را جایگزین کنید.

مرحله هشتم؛ سرخ کردن سیب زمینی

سیب زمینی خورش قیمه باید به صورت ریزتر و خلالی خرد شود. برای این کار ابتدا سیب زمینی‌ها را به صورت ورقه‌های نازک برش دهید. بعد آن‌ها را با چاقو تیز خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید تا داغ شود. بعد سیب زمینی‌ها را در چند نوبت سرخ کنید.

مرحله نهم؛ پختن خورشت قیمه

به طور کلی برای پختن خورشت قیمه لاهیجانی بهتر است شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید به آرامی پخته شود و روغن بیندازد. می‌توانید از یک شعله پخش‌کن روی گاز استفاده کنید و خورشت قیمه را برای حدود ۲ ساعت با شعله ملایم روی گاز قرار دهید. در این مدت مراقبت باشید لپه‌ها له نشوند. زیرا له شدن لپه موجب بد شکل شدن خورشت می‌شود.

در نهایت بعد از اینکه خورشت شما آماده شد، آن را داخل ظرف مناسب بریزید. مقداری سیب زمینی سرخ شده روی خورشت قرار دهید و همراه با برنج ایرانی میل کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان

*برای خوش عطر و طعم شدن خورشت قیمه چرخ کرده می‌توانید مقداری زعفران آب شده به آن اضافه کنید. برای این کار بهتر است زعفران را نیم ساعت آخر پخت به خورش اضافه کنید.

*در ۱۵ دقیقه آخر مراحل پخت خورش قیمه چرخ کرده لاهیجان می‌توانید مقداری گلاب نیز به آن اضافه کنید.

*برای درست کردن خورشت قیمه پلو نذری با گوشت چرخ کرده می‌توانید به جای خرد کردن پیازها، آن‌ها را رنده کنید. این کار موجب می‌شود تا پیاز در خورش مشخص نشود و قیمه شما ظاهر زیباتری پیدا کند. توجه داشته باشید که اگر از پیاز رنده شده در قیمه استفاده می‌کنید، حتماً آب آن را خارج کنید.

*توجه داشته باشید که هر چقدر رب گوجه فرنگی را بیشتر در روغن سرخ کنید، رنگ خورش قیمه شما خوش رنگ‌تر خواهد شد. دقت کنید که سوختن رب نیز موجب تلخ شدن خورشت می‌شود.

*در طرز تهیه خورشت قیمه شمالی با گوشت چرخ کرده بهتر است از گوشت چرخ کرده چرب استفاده کنید تا خورشت شما خوشمزه‌تر شود.

*اضافه کردن مقدار زیادی دارچین به خورشت موجب تیره شدن رنگ آن می‌شود. برای جلوگیری از تیره شدن خورشت قیمه می‌توانید چند عدد چوب دارچین به آن اضافه کنید و در انتهای پخت آن‌ها را از داخل خورشت بردارید.

*برای درست کردن قیمه با گوشت چرخ کرده برای ۱۰ نفر می توانید مواد قیمه را به اندازه ۲/۵ برابر اضافه کنید. در قیمه با گوشت چرخ کرده دونفره نیز می توانید مقدار مواد خورشت را نصف کنید.

*طرز تهیه قیمه بادمجان با گوشت چرخ کرده نیز درست همانند همین روش است. تنها باید بعد از مراحل پخت قیمه چند عدد بادمجان نیز سرخ کنید و روی خورشت قرار دهید.

*برای پخت لپه‌ها بهتر است ابتدا آن‌ها را برای چند ساعت در آب خیس کنید و بعد بپزید.

*طرز تهیه قیمه مجلسی با گوشت قلقلی و قیمه با گوشت چرخ کرده و زرشک نیز دو روش دیگر برای طبخ قیمه با گوشت چرخ کرده هستند که پیشنهاد می‌شود آن‌ها را نیز امتحان کنید.

*در طرز تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده هر چقدر مقدار پیاز داغ خورش بیشتر باشد، خورش شما طعم و مزه بهتری پیدا می‌کند.

*در طرز تهیه قیمه شمالی حتماً لیموها را برای حدود ۱ ساعت در آب قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

*برای تهیه قیمه با گوشت چرخ کرده مجلسی بهتر است از گوشت چرخ کرده گوسفند نسبتاً چرب استفاده کنید تا مزه خورش لذیذتر شود.

*برای درست کردن قیمه با گوشت چرخ کرده لاهیجان می‌توانید یک عدد استاک یا عصاره گوشت به خورش اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود.

*در طرز تهیه قیمه شمالی با گوشت چرخ کرده اگر زمان کافی برای درست کردن سیب زمینی خلالی ندارید، می‌توانید از چیپس خلالی نیز استفاده کنید.

*برای درست کردن قیمه با چرخ کرده برای ۲۰ نفر مقدار این مواد را ۵ برابر کنید.

*طرز تهیه قیمه اردبیلی با گوشت چرخ کرده و قیمه ترکی با گوشت چرخ کرده هم به همین ترتیب است.

سوالات متداول

 

برای تهیه خورش قیمه با گوشت چرخ کرده از چه طعم ‌دهنده‌هایی استفاده می‌شود؟

بهترین طعم ‌دهنده‌ها برای تهیه قیمه شمالی، لیمو عمانی، دارچین، گلاب و هل است.

بهترین روش برای جلوگیری از تیره شدن خورش قیمه شمالی چیست؟

استفاده از پودر دارچین در تهیه قیمه چرخ کرده موجب تیره شدن رنگ آن می‌شود، برای رفع این مشکل می‌توانید از چوب دارچین به جای پودر دارچین استفاده کنید.

منبع : کوروش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.