دلایل تکان های موتور ماشین چیست ؟

0

موتور ماشین قلب تپنده آن محسوب می گردد، که اگر این قلب به هر دلیلی دچار نقص و ایراد گردد عملکرد دیگر اجزای ماشین نیز دچار ایراد می گردد. یکی از این ایرادها لرزش موتور ماشین در شرایط گوناگون می باشد که در این مقاله به بررسی علت لرزش موتور ماشین و سرویس عیب یابی سیار در شیراز می پردازیم.

روشن نشدن خودرو در هوای سرد دلایل دیر روشن شدن خودرو علت زیاد استارت خوردن در هوای سرد آموزش مکانیک خودرو مجله خودرو کارستان

اهمیت بررسی وضعیت موتور ماشین:

موتور مهمترین بخش هر خودرویی است که موجب به حرکت درآمدن آن می گردد. بنابراین اگر کوچکترین ایرادی برای این بخش مهم خودرو بوجود آید، اتومبیل دیگر توان حرکت ندارد. بنابراین رسیدگی به آن از مهمترین موردهای نگهداری هر خودرویی به حساب می آید. لرزش موتور ماشین یکی از مواردی می باشد که باید به آن رسیدگی کرد. در ادادمه به برررسی علت لرزش موتور ماشین می پردازیم.

علت لرزش موتور ماشین:

لرزش موتور ماشین به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که در پایین به آنها اشاره می کنیم.

  • ایراد شمع خودرو:

اگر شمع خودرو شما مشکلی داشته باشد، موتور بیش از حد معمول می لرزد. شمعهای کهنه که مدت زمان زیادی از مصرف آنها در خودرو گذشته باشد می توانند علت لرزش موتور ماشین گردند زیرا باعث می شوند احتراق ناقص در سیلندر بوجود آید که همین موجوب لرزش موتر می گردد.

  • هوای سرد:

یکی از علتهای لرزش موتور ماشین هوای سرد می باشد. در هوای سرد، موتور نمی تواند در سطح مطلوب خود کار کند، بنابراین لرزشموتور بوجود می آید. البته با کارکردن موتور و رسیدن آن به دمای محیط مشکل برطرف می گردد.

  • محور خودرو یکی از علت لرزش موتور ماشین:

اگر آسیب و ضربه ای به محور خودرو وارد آمده باشد باید حتما بررسی و برطرف گردد. حتی ممکن است یک ضربه کوچک هم باعث بوجود آمدن لرزش موتور ماشین گردد.

  • مشکل در چرخها:

یکی دیگر از علت لرزش موتور ماشین مشکلات و تنظیم نبودن بالانس چرخها یا کم باد بودن آنها می باشد. اگر احساس کردید فرمان ماشین همزمان با لرزش موتور می لرزد احتمال بالانس نبودن و کم بودن باد لاستیکها می باشد. حتما تنظیم باد لاستیک چرخهای خودروی خود را چک کنید.

علت لرزش موتور ماشین از ترمزهای معیوب:

اگر لرزش موتور در زمان فشار دادن پدال ترمز ظاهر گردد، ممکن است خودروی شما دچار مشکل شکستگی یا فرسودگی روتور ترمز گردیده باشد. فرسودگی و پارگی شدید می‌تواند باعث تاب برداشتن روتورهای ترمز شود، بنابراین لنتها درگیر نمی شوند و توقفی صورت نمی گیرد.

  • گیربکس فرسوده:

از آنجایی که موتور و گیربکس به هم متصل هستند، عملکرد بد یک پایه گیربکس نیز می تواند باعث لرزش بیش از حد موتور شود. اگر روغن گیربکس کافی نباشد و یا فیلتر آن کهنه و کثیف باشد، همچنین ماهک دسته دنده، و یا سوپاپ‌های روغن ایراد داشته باشند باعث لرزش موتور ماشین می گردد.

  • خرابی تسمه تایم:

یکی دیگر از علت لرزش موتور ماشین خرابی و کهنه بودن تسمه تایم خودرو می باشد. تسمه تایم موجب برنامه ریزی برای چرخش میل لنگ می شود که اگر این قطعه خراب باشد زمان این برنامه ریزی بهم می خورد. بنابراین باید از سالم بودن تسمه تایم اتومبیل خود مطمئن باشید.

  • شلنگهای فرسوده و پاره:

شلنگ های جدا گردیده یا شلنگ های شل می توانند باعث بسیاری از مشکلات عملکرد و علت لرزش موتور ماشین باشند. هر خودرو دارای شیلنگ‌های خلاء است، این شیلنگ‌ها به قسمت‌های مختلف موتور ماشین شما متصل می گردند و به پاکسازی آلودگیها کمک می‌کنند. شلنگی که نشتی دارد یا شکسته می‌تواند باعث لرزش زیادی در موتور ماشین شما شود. اگر شیلنگ‌های متصل به موتور قطع شده یا فرسوده گردیده باشند، بسیاری از مشکلات دیگر مانند لرزش موتور شروع می شود.

نکته: مواردی که در بالا بررسی گردیدند مهمترین علت لرزش موتور ماشین می باشند. در ادامه به بررسی علت لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده و شروع حرکت می پردازیم. همچنین شما بررسی لرزش موتور ماشین خود از سرویس عیب یابی سیار در شیراز که توسط مجموعه مت کار انجام می گردد استفاده کنید.

علت لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده:

ترموستات چیست ، دلایل دیر روشن شدن خودرو ، افزایش عمر موتور ماشین ، کاهش استهلاک خودرو ، سال تولید پژو 405 ، دلیل جوش آوردن ماشین ، آموزش مکانیک و برق خودرو ، مجله خودرو کارستان

لرزش موتور در حالت ایستاده و بدون حرکت می تواند علتهای مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

  • خراب بودن دسته موتور:

وظیفه و عملکرد دسته موتور حفظ تعادل و وزن موتور در ماشین می باشد که اگر دچار خرابی و یا شکستگی گردد باعث بوجود آمدن لرزش در خودرو می گردد که باید حتما از سرویس عیب یابی استفاده کنید و در اولین تعمیرگاه به بر طرف کردن ایراد آن بپردازید.

  • پایین بودن دور موتور:

یکی دیگر از علت لرزش موتور ماشین در حالت توقف کم بودن دور موتور خودرو است. اگر دور موتور پایین تر از میزانی باشد که باعث روشن نگه داشتن خودرو می گردد، این حرکت موجب لرزش موتور ماشین می شود. چنانچه پدال گاز را کمی فشار دهید این مشکل بر طرف می گردد.

  • خراب بودن شمعها:

اگر شمعهای خودرو دچار فرسودگی شده باشند عمل احتراق به درستی انجام نمی گردد، بنابراین موتور ماشین می لرزد. حتما در فواصل زمانی مناسب شمعهای ماشین را چک کنید و اگر نیاز به عوض کردن داشته باشد، تعویض شمع را انجام دهید.

  • علت لرزش موتور ماشین بر اثر اشکال در انژکتور:

اگر انژکتورهای ماشین دچار مشکل گردند سیستم سوخت رسانی به سیلندرها به درستی کار نمی کند و همین امر موجب لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده می گردد. با سرویس عیب یابی انژکتور خودرو را بررسی کنید، معمولا با شستشوی انژکتور مشکل آن بر طرف می گردد. در غیر اینصورت باید انژکتور ماشین خود را تعویض کنید.

علت لرزش موتور ماشین در شروع حرکت:

دلایل اصلی آسیب‌دیدگی جلوبندی اهمیت جلوبندی در خودرو سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو آموزش سیر تا پیاز جلوبندی خودرو عیب یابی جلوبندی سمند اموزش جلوبندی ماشین آموزش جلوبندی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو مجله خودرو کارستان جلوبندي پرايد جلوبندي پژو

یکی از مواردی که نشاندهنده خرابی در سیستم موتور می باشد لرزش موتور در شروع حرکت خودرو است. که عبارتند از:

  • اشکال در فنرهای مارپیچی:

این فنرها در کلاچ موجود هستند که اگر دچار ایراد گردند و عملکرد صحیحی نداشته باشند باعث لرزش موتور ماشین در شروع حرکت می گردند.

  • ایراد و نقص در صفحه کلاچ:

یکی دیگر از علت لرزش موتور ماشین نقص در صفحه کلاچ می باشد. در واقع لرزش موتور ماشین نشاندهنده تمام شدن صفحه کلاچ می باشد. صفحه کلاچ بهتر است بعد از هر 50 هزار تا 60 هزار کیلومتر تعویض گردد.

  • کهنه بودن فنرهای خورشید ماشین:

وظیفه این فنرها انتقال نیرو به دیسک می باشند که با کارکرد طولانی مدت کلاچ کارآیی مفید خود را از دست می دهند. این امر هم علت لرزش موتور ماشین در شروع حرکت می گردد هم موجب سخت شدن تعویض دنده می گردند.

  • علت لرزش موتور ماشین با نقص در کلاچ:

تمام شدن صفحه کلاچ، خراب و کهنه بودن آن، کثیف و چرب بودن صفحه کلاچ موتور ماشین به هنگام شروع حرکت به لرزه در می آید که با بررسی و تعویض به موقع آن این ایراد بر طرف می گردد.

  • زمانیکه کلاچ چرب می گردد:

چرب شدن کلاچ معمولا بخاطر نشتی روغن از کاسه نمدهای پیشرانه است که باعث لغزش کلاچ می شود. با سرویس عیب یابی این مشکل را بر طرف کنید تا لرزش موتور ماشین از بین برود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.