آموزش مکانیکی و عیب یابی خودرو
آموزش عیب یابی خودرو
موتور کشش ندارد |
1 – نشتی یا گرفتگی انژکتورها 2 – به هم ریختن برنامه ایپرامECU |
کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه درزمان گرفتن کولر دردور آرام خودرو | 1 – خرابی استپر موتور |
گازخوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتورخودرو | 1 – خرابی استپر موتور |
خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا میرود |
1 – استپر موتور 2 – سنسور و موتور دریچه گاز ( درصورت وجود) 3 – مپ سنسور ( سنسور فشار هوای ورودی) 4 – ایراد سیم و پدال و دریچه گاز 5 – سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز) 6 – سنسور دور موتور 7 –ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود ) 8 – انژکتر ها و غیره 9 – ممکن است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی آی سی یو شود. معمولاً با فلش رفع عیب میشود |
نوسان دور موتور دردور آرام و کاهش افزایش دورموتور |
1 – ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند 2 – خرابی استپر موتور 3 – نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه 4 – تنظیم نبودن پتانسیومترCO در پیکان وRD 5 – کثیف شدن نوک سنسور دور موتور 6 – انژکتورها 7 – شمع ها 8 –ECU موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) |
خودرو دردور آرام بد کارمیکند و مصرف سوخت زیاد است |
1 – سنسور دمای آب 2 –ECU موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود) |
نوسان دورموتور دردورهای بالا | 1 – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز |
هنگامیکه خودرو سرد است دورموتور در حد نرمال و درموقع گرم بودن دورموتور تا حالتCUT OFF بالا میرود | 1 – سنسور دریچه گاز |
بالا رفتن دورموتور (پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان دردور آرام | 1 – اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود) |
بالا نرفتن دورموتور از یک حد خاص | 1 – پتانسیومتر دریچه گاز |
با گازدادن خودرو خاموش میشود |
1 – پتانسیومتر دریچه گاز 2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد 3 – احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هرسه سیم را تاECU چک کنید. اگز سالم بودECU را بازکنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید . اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید درغیراینصورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیرهای روی برد چک شود. |
خودرو حالتی شبیه به سه کار میکند ( لرزش شدید) |
1 – سنسورMAP (پارس ، سمند و 405) چک شود 2 – انژکتور 3 – شمع و وایرها 4 –ECU موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد |
دمای آب و آمپر آب بالا میرود |
1 – شمع ها چک شود 2 – ترموستات کنترل شود 3 – سنسور دمای آب 4 –ECU موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد ) |
فن با روشن شدن موتور یکسره کارمیکند |
1 – رله فن چک شود 2 – مقاومت یا یونیت فن چک شود 3 – ایپرامECU برنامه ریزی یا فلش شود ( ممکن است است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود ، معمولاً با فلش رفع عیب میشود) 4 – آی سی فن یا دمای آبECU تعویض شود |
دمای آب و آمپر آب بالا میرود و صدای قل قل درهنگام خاموش کردن به گوش میرسد |
1 – واشر سرسیلندر سوخته است 2 – سنسور دمای آب 3 – آی سی فن یا دمای آبECU تعویض شود |
درمسافت های به طور پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد |
1 – فیلتر بنزین خراب است 2 – درخودروهای دوگانه درهر دو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولاً به سیم کشی کوئل مربوط میشود. |
دوده سیاه خشک روی شمع می بندد | 1 – سنسور دمای آب |
حافظه موقت دائماً پاک میشود | 1 – رله دوبل ایراد دارد |
ریپ زدن موتور درحال حرکت:توضیح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی میکنید با سرعت ثابت حرکت کنید ، موتور بد کار میکند. مشاهده میکنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است . |
1 – اگر خودروی شما دارای کاربراتور است ، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد 2 – موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد 3 – تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است درفشار خیلی کمی کارکند 4 – زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد 5 – ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد 6 – ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد 7 – فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد 8 – مبدل گشتاور درگیربکس ممکن است که درزمان صحیحی قفل نکند یا سربخورد 9 – ممکن است نشت درسیستم واکیوم وجود داشته باشد 10 – سوپاپEGR ممکن است گیر کرده باشد 11 – اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند 12 – انژکتورهای سوخت ممکن است کثیف شده باشند. |
صدای تق تق از اگزوز :توضیح مشکل : با فشاردادن پدال گاز ، از اگزوز صدای تق تق میشنوید . کارکردن موتور بنظر خوب میرسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است . | 1 – در سیستم واکیوم نشت وجود دارد 2 – یک یا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند 3 – در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است. |
تشکر
کاربردی بود
سلام. عالی بود. ممنونم