آموزش مکانیکی و عیب یابی خودرو

2

آموزش عیب یابی خودرو

موتور کشش ندارد

1 – نشتی یا گرفتگی انژکتورها

2 – به هم ریختن برنامه ایپرامECU

کاهش دور موتور به مقدار قابل توجه درزمان گرفتن کولر دردور آرام خودرو 1 – خرابی استپر موتور
گازخوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتورخودرو 1 – خرابی استپر موتور
خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا میرود

1 – استپر موتور

2 – سنسور و موتور دریچه گاز ( درصورت وجود)

3 – مپ سنسور ( سنسور فشار هوای ورودی)

4 – ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

5 – سیستم ورودی هوا و منیفولد (نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز)

6 – سنسور دور موتور

7 –ECU     موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود )

8 – انژکتر ها و غیره

9 – ممکن است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی آی سی یو شود. معمولاً با فلش رفع عیب میشود

نوسان دور موتور دردور آرام و کاهش افزایش دورموتور

1 – ترمینالهای سوکت دریچه گاز ممکن است سولفاته شده باشند

2 – خرابی استپر موتور

3 – نشتی هوا از اتصالات مجموعه هواکش تا دریچه

4 – تنظیم نبودن پتانسیومترCO     در پیکان وRD

5 – کثیف شدن نوک سنسور دور موتور

6 – انژکتورها

7 – شمع ها

8 –ECU     موتور (ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

خودرو دردور آرام بد کارمیکند و مصرف سوخت زیاد است

1 – سنسور دمای آب

2 –ECU     موتور ( ایپرام یا فلش برنامه ریزی شود)

نوسان دورموتور دردورهای بالا 1 – کثیف بودن یا آب خوردگی سنسور دریچه گاز
هنگامیکه خودرو سرد است دورموتور در حد نرمال و درموقع گرم بودن دورموتور تا حالتCUT OFF     بالا میرود 1 – سنسور دریچه گاز
بالا رفتن دورموتور (پراید بدون فرمان هیدرولیک ) و نوسان دردور آرام 1 – اتصال بدنه شدن سیم فشار هیدرولیک ( از اتصال بدنه بودن ممانعت شود)
بالا نرفتن دورموتور از یک حد خاص 1 – پتانسیومتر دریچه گاز
با گازدادن خودرو خاموش میشود

1 – پتانسیومتر دریچه گاز

2 – ممکن است پمپ بنزین ضعیف باشد و فشار سوخت کم شده باشد

3 – احتمال دارد منفی دریچه گاز قطع باشد . مسیر هرسه سیم را تاECU     چک کنید. اگز سالم بودECU     را بازکنید و مسیر منفی را با یک سیم اتصال کوتاه کنید . اگر درست نشد ایپرام را برنامه ریزی کنید درغیراینصورت آی سی دریچه گاز تعویض شود و همچنین مسیرهای روی برد چک شود.

خودرو حالتی شبیه به سه کار میکند ( لرزش شدید)

1 – سنسورMAP     (پارس ، سمند و 405) چک شود

2 – انژکتور

3 – شمع و وایرها

4 –ECU     موتور : ممکن است آی سی انژکتور خراب شده باشد

دمای آب و آمپر آب بالا میرود

1 – شمع ها چک شود

2 – ترموستات کنترل شود

3 – سنسور دمای آب

4 –ECU      موتور ( آی سی مربوط دمای آب ممکن است خراب باشد )

فن با روشن شدن موتور یکسره کارمیکند

1 – رله فن چک شود

2 – مقاومت یا یونیت فن چک شود

3 – ایپرامECU     برنامه ریزی یا فلش شود ( ممکن است است دراثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسورها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود ، معمولاً با فلش رفع عیب میشود)

4 – آی سی فن یا دمای آبECU     تعویض شود

دمای آب و آمپر آب بالا میرود و صدای قل قل درهنگام خاموش کردن به گوش میرسد

1 – واشر سرسیلندر سوخته است

2 – سنسور دمای آب

3 – آی سی فن یا دمای آبECU     تعویض شود

درمسافت های به طور پیوسته پرگاز موتور سکته (مکث) دارد

1 – فیلتر بنزین خراب است

2 – درخودروهای دوگانه درهر دو حالت اگر این اتفاق بیفتد معمولاً به سیم کشی کوئل مربوط میشود.

دوده سیاه خشک روی شمع می بندد 1 – سنسور دمای آب
حافظه موقت دائماً پاک میشود 1 – رله دوبل ایراد دارد
ریپ زدن موتور درحال حرکت:توضیح مشکل : روشن شدن موتور و حرکت آن بدون مشکل است ولی هنگامیکه سعی میکنید با سرعت ثابت حرکت کنید ، موتور بد کار میکند. مشاهده میکنید که عملکرد موتور هنگامیکه گرم و سرد است متفاوت است .

1 – اگر خودروی شما دارای کاربراتور است ، دهانه آن ممکن است تنظیم نباشد و یا خراب شده باشد

2 – موتور ممکن است خیلی داغ شده باشد

3 – تنظیم کننده فشار بنزین ممکن است درفشار خیلی کمی کارکند

4 – زمانبندی احتراق ممکن است غلط باشد

5 – ممکن است مشکل احتراق وجود داشته باشد

6 – ممکن است مشکلی در کامپیوتر کنترل کننده خودرو وجود داشته باشد

7 – فیلتر بنزین ممکن است که گرفتگی داشته باشد

8 – مبدل گشتاور درگیربکس ممکن است که درزمان صحیحی قفل نکند یا سربخورد

9 – ممکن است نشت درسیستم واکیوم وجود داشته باشد

10 – سوپاپEGR     ممکن است گیر کرده باشد

11 – اکسل ها ممکن است شل شده باشند یا خوردگی داشته باشند

12 – انژکتورهای سوخت ممکن است کثیف شده باشند.

صدای تق تق از اگزوز :توضیح مشکل : با فشاردادن پدال گاز ، از اگزوز صدای تق تق میشنوید . کارکردن موتور بنظر خوب میرسد ولی مصرف سوخت بالا رفته است . 1 – در سیستم واکیوم نشت وجود دارد
2 – یک یا چند تا از انژکتورهای خودروی شما نشت دارند
3 – در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سعید می گوید

    تشکر
    کاربردی بود

  2. محمد مهدی می گوید

    سلام. عالی بود. ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.