هر آنچه که در مورد معاینه فنی خودرو باید بدانید

0

در مقاله آموزش طرز تنظیم آینه های خودرو با ما همراه بودید در این مقاله نیز ما را همراهی کنید.  آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در تمام خبرگزاری‌ های خودرو تاکید زیادی به معاینه فنی خودرو می‌شود و یا برخی افراد همیشه در حال جستجو اطلاعات درباره معاینه فنی خودرو خود هستند؟!

هیچ می‌دانید یکی از موارد بسیار مهمی که به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند و یا مانع حوادث مختلفی مانند تصادفات مکرر می‌شود، معاینه فنی خودرو است؟! پس اگر می‌خواهید با هر آنچه که درباره معاینه فنی خودرو مهم است و پارامترهای معاینه فنی خودرو، یا مراحل و شرایط مربوط به آن آشنا شوید حتما با ما در این مقاله همراه شوید.

آدرس مراکز معاینه فنی آدرس معاینه فنی اراک آدرس معاینه فنی اصفهان اخبار جریمه معاینه فنی خودروهای شامل معاینه فنی دلایل گرفتن معاینه فنی رئیس ستاد معاینه فنی تهران شهرداری تهران

اگر صاحب یک خودرو نو هستید و یا یک خودرو کار کرده دارید، فرقی ندارد زیرا معاینه فنی جز دسته موارد مهمی است که برای هر خودرویی نیاز است. در واقع اینطور در نظر بگیرید که هر خودرو طبق یک برنامه مدون و مشخصی در طول دوره حیات خود باید از جنبه‌های مختلفی مانند آلودگی و موارد ایمنی مورد ارزیابی قرار بگیرد تا میزان خطرات احتمالی یا افزایش مصرف سوخت در آن به حداقل ممکن برسد.

درست در همین جا است که معاینه فنی خودرو می‌تواند مفید باشد زیرا از تمام جنبه‌ها میزان استانداردهای لازم در خودرو را بررسی می‌کند تا متوجه ایرادات و نقص‌های خودرو شوید. اگر علاقه مندید در مورد این بدانید که کدام خودروها مشمول معاینه فنی می شوند و کدام مشمول معاینه فنی نمی شوند مقاله قبلی ما در این باره را بخوانید .
معاینه فنی چیست؟

بگذارید با یک سوال ساده گفتگو خود را در مورد این موضوع بسط دهیم. معاینه فنی چیست؟ شاید برای بسیاری از افراد همین سوال کوتاه و ساده جای سوال باشد پس بگذارید با یک بیان ساده آن را توضیح دهیم. در یک جمله خلاصه می‌توان معاینه فنی را اینطور توضیح داد که معاینه فنی به منزله یک پزشک برای خودرو است. در واقع همانطور که انسان‌ها گاهی اوقات نیاز دارند برای یک چکاب کلی از وضعیت جسمانی خود به پزشک مراجعه کنند، برای اطلاع از نحوه عملکرد و وضعیت فعلی تمامی خودروها نیز به معاینه فنی نیاز دارند. در معاینه فنی خود رو علاوه بر چک کردن وضعیت ظاهری تمامی بخش‌های مختلف خودرو مانند چراغ‌های جلو، سنجش هم راستا بودن چرخ‌ها، سیستم ترمز خودرو، وضعیت اتصالات مربوط به فرمان، جلوبندی خودرو، آزمون‌های آلاینده‌ها و بسیاری دیگر از قسمت‌ها مورد بررسی و سنجش افراد متخصص قرار می‌گیرد. می توانید درباره ی علائم یاتاقان زدن خودرو بیشتر مطالعه کنید .
به طور کلی معاینه فنی مجموعه‌ای از آزمایشات است که به کمک آن عیب و ایرادات خودرو و عملکرد استاندارد ارزیابی می‌شود و در صورت عدم انجام معاینه صاحب خودرو جریمه می‌شود.

شرایط معاینه فنی خودرو چیست؟

یکی از قوانینی که تقریبا در تمام کشورها تصویب شده است، قرار دادن جریمه برای خودروهایی است که معاینه فنی نشده باشند. در نتیجه “معاینه فنی خودرو” یکی از واجبات لازم برای تمام افراد صاحب خودرو است. حال شاید برای شما این سوال پیش آید که شرایط معاینه فنی خودرو چیست و اصلا چه خودروهایی باید معاینه فنی شودند؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که طبق تعریف‌های سازمان استاندارد کشور چه شما صاحب خودرو وارداتی باشد و چه خئدرو ساخت داخل داشته باشید اگر بیش از ۴ سال خودرو کار کرده باشد شما نیاز به انجام معاینه فنی و دریافت گواهی تایید مراکز معاینه فنی خودرو هستید.

مراحل معاینه فنی

به طور کلی مراحل معاینه فنی خودرو را می‌توان به ۹ بخش تقسیم کرد:

مراحل معاینه فنی

مرحله اول: ثبت اطلاعاتدر این مرحله از معاینه فنی، تمام اطلاعات فردی و اطلاعات مربوط به خودرو شما ثبت سیستم مرکزی که به آن مراجعه کرده‌اید می‌شود و همچنین توسط یک دوربین پلاک خودرو شما نیز اسکن شده تا اطلاعات مربوط به مالک و خودرو در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت شود.

مرحله دوم: بررسی ظاهری

بررسی ظاهری خودرو در واقع نخستین مرحله از معاینه فنی است که پس از ثبت اطلاعات انجام می‌شود. در این مرحله تمام جزئیات مربوط به تمام قطعات مورد بررسی قرار می‌گیرد. این قطعات شامل شیشه‌های خودروف چراغ‌های آن، آینه، بوق ماشین، کمربند، نداشتن روغن سوری، اتصالات فرمان و جلو بندی و صدها آیتم دیگر در خودرو توسط افراد متخصص در این زمینه چک می‌شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. جالب است بدانید که استفاده از تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عواملی است که موجب مردودی خودرو در این مرحله می‌شود. پیشنهاد می کنیم مقاله روش تشخیص خودروی تصادفی در هنگام خرید را بخوانید .

مرحله سوم: آزمون آلاینده‌های خروجی

همانطور که از نام این مرحله پیدا است، قرار است آزمون‌هایی از خودرو گرفته شود که قطعا بر روی آلودگی هوا تاثیر گذار است. در این مرحله میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز مانند HC، CO، CO2 و O2 را اندازه‌گیری می‌کنند تا وضعیت سلامت خودرو مشخص شود و به طور کلی اندازه‌گیری میزان آلایندگی خودرو بر اساس حد مجاز تعریف شده از سمت سازمان حفاظظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. می توانید درباره ی خودروی هیبریدی و تمیز کردن انژکتور بنزین خودرو مطالعه کنید .

مرحله چهارم: آزمون چراغ‌های جلو

تا به حال شده است که در حین رانندگی در یک خیابان یا جاده، نور چراغ اتوموبیلی که از رو‌به‌رو می‌آید چشم شما را اذیت کند؟ سنجش و آزمون چراغ‌های جلو مرحله‌ای است که در معاینه فنی چک می‌شود و مانع بروز چنین مشکلاتی می‌شود. در واقع در این مرحله از معاینه فنی خودرو میزان کنترل شدن نور چراغ‌های جلو و همچنین میزان انحراف پرتوهای نور بررسی و مورد سنجش قرار می‌گیرد که این کار را توسط یک دستگاه مخصوص انجام می‌دهند و نتیجه را برای بازبینی نهایی در سیستم ذخیره می‌کنند. اگر علاقه مند هستید درباره ی تنظیم چراغ های خودرو بیشتر بدانید مقاله قبلی استادکار را مطالعه کنید .

مرحله پنجم: آزمون لغزش جانبی

ساییده شدن لاستیک و انحراف پیدا کردن خودرو از مسیر اصلی شاید اتفاقی باشد که بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌اند که این موضوع ریشه در لغزش چرخ‌ها دارد. به همین خاطر یکی از مراحل معاینه فنی خودرو را به آزمون لغزش جانبی اختصاص داده‌اند که در واقع در این مرحله میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌های خودرو مورد بررسی قرار می‌کند و طی انجام آزمون میزان انحراف خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر مسافت در راستای مستقیم به دست می‌آید.

مرحله ششم: آزمون کمک فنر

همانطور که می‌دانید سالم بودن کمک فنر در خودرو بسیار مهم است زیر یکی از علت‌های واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها خرابی کمک فنر است. از این رو این آزمون از معاینه فنی کمک بسیاری به عملکرد بهتر کمک فنرهای جلو و عقب خودرو می‌کند. به طور کلی در این مرحله از دستگاهی برای سنجش کمک فنرها استفاده می‌کنند که به دو شکل گرافیکی و عددی نتایج را نشان می‌دهد.

مرحله هفتم: آزمون ترمزها

همانطور که می‌دانید سیستم ترمز یکی از بخش‌های مهم هر خودرو است که سالم بودن آن‌ها بسیار ضروری است چرا که با کوچکترین اختلال در سیستم ترمز‌ها خطرهای بسیاری در بیخ گوش شما خواهد بود. از این رو در مرحله هفتم تست معاینه فنی خودرو، سیستم ترمزها به طور دقیق بررسی و مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرد. علاوه بر این قدرت ترمزگیری بر روی هر کدام از محورها و همینطور قدرت ترمز دستی نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد و در بخش آخر دستگاه پیشرفته‌ای میزان حد نهایی شتاب ترمزگیری خودرو را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مرحله هشتم: آزمون اهرم بندی

یکسری قطعات وصل شده به یکدیگر در سیستم تعلیق خودرو‌ قرار گرفته است که اگر اتصالات مابین آن‌ها نامناسب باشد ممکن است سبب بروز هرگونه حادثه‌ای شود. از این رو افراد متخصص و ماهر در مرحله هشتم معاینه فنی خودرو وضعیت نحوه اتصال قطعات را در جلوبندی خودرو به طور کامل بررسی می‌کنند. علاوه بر این به کمک یک دستگاه مخصوص این قطعات را در زیر فشار و کشش قرار می‌دهند تا اگر لقی یا ضعفی در اتصالات مشاهده شود بتوان آن را رفع کرد.

مرحله نهم: صدور گواهی معایه فنی خودرو

و اما در آخرین مرحله اگر خودرو شما در تمام مراحل آزمون قبول شده باشد حال می‌توان گواهی سالم بودن از لحاظ فنی را به آن اهدا کرد. این گواهی معمولا به صورت یک برگه و برچسب به شما ارائه می‌شود.
هزینه معاینه فنی چقدر است؟

اینکه معاینه فنی چقدر خرج دارد یا هزینه معاینه فنی خودرو برای صاحبان خودرو مسئله بسیار مهمی است و خب خبر خوب این است که خوشبختانه هزینه معاینه فنی چندان زیاد نیست و نرخ آن بر اساس مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ بدین صورت است:

  • معاینه فنی موتور سیکلت: 30 هزار تومان
  • معاینه فنی خودرو سبک عادی: 50 هزار تومان
  • معاینه فنی خودرو سنگین: 90 هزار تومان

البته شایان به ذکر است که بر اساس قانون جدید شرایط معاینه فنی خودرو در سال ۹۸، خودروهای تا ۴ سال ساخت را معاف از دریافت معاینه فنی کرده است.
سخن پایانی

برای داشتن یک زندگی راحت و بدون دردسر رسیدگی به وسیله نقلیه از مهم‌ترین مواردی است که هر فرد باید به آن توجه کند زیرا همانطور که می‌دانید حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌دهد. پس اگر به سلامت خودتان، خودروتان و خانوادتان اهمیت می‌دهید، معاینه فنی خودرو را فراموش نکنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.