راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو

0
راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو و خنک کردن سریع آن

با شروع روزهای گرم سال، گرم شدن کابین خودرو هم شروع می شود و این قضیه ممکن است برای کسانی که از خودرو استفاده می کنند آزاردهنده باشد. در این متن راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو و همچنین خنک کردن سریع آن به شما آموزش داده می شود.

فهرست مطالب

  • راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو
  • راه های خنک کردن سریع کابین خودرو

یکی از مشکلات اساسی روزهای گرم سال در مناطق دارای آب و هوای معمولی و بیش تر روزها در شهرهای جنوب کشور، گرم شدن کابین خودرو است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. افزایش دمای درون کابین موجب می شود کسانی که از خودرو استفاده می کنند اذیت شوند و به طور کلی، استفاده کردن از خودرو را سخت می کند. اما راه هایی وجود دارد که شما می توانید با انجام دادن آن ها از میزان گرم شدن کابین خودرو کم کنید و در صورت گرم شدن بیش از اندازه آن، درون کابین را سریع تر خنک کنید تا راحت تر و با آرامش بیش تر بتوانید از خودروی خود استفاده کنید.

راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو

نگهداری خودرو در روزهای گرم ترفندهای خودرو نکات فنی خودرو علت جوش آوردن خودرو تعمیر و نگهداری خودرو نگهداری خودرو در تابستان هزینه نگهداری خودرو

۱- استفاده نکردن از روکش صندلی و فرمان با رنگ تیره

یکی از راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو انتخاب روکش صندلی و فرمان با رنگ روشن و یا غیر تیره است، زیرا رنگ تیره روکش باعث می شود جنس روکش، نور را بیش تر به خود جذب کند و همین قضیه موجب می شود دمای جنس روکش و در نهایت دمای درون کابین بالا برود.

۲- پارک کردن خودرو در سایه

پارک کردن خودرو در سایه باعث می شود نور کم تری به درون کابین نفوذ کند و به همین دلیل درون کابین خنک تر از حالتی که خودرو در آفتاب پارک شده باشد می شود. یکی دیگر از فواید پارک کردن خودرو در سایه این است که عمر رنگ خودرو بیش تر می شود و رنگ بدنه دچار آفتاب سوختگی نمی شود.

۳- دودی کردن شیشه ها

دودی کردن شیشه به میزان لازم و قانونی باعث می شود قبل از این که نور وارد کابین شود بازتاب نور انجام گیرد و برحسب درصد دودی بودن شیشه ها میزان کم تری از پرتوهای نور وارد کابین شود، به طور کلی، دودی کردن شیشه ها اشعه های UV را از بین می برد. یکی دیگر از فایده های دودی بودن شیشه ها این است که چشم راننده هنگام نگاه کردن به اطراف، آسیب کم تری می بیند و اذیت نمی شود.

فضای داخلی خودرو فضای داخلی پژو پارس جلوگیری از گرم شدن داخل ماشین فضای داخلی پژو 206 تعمیر و نگهداری خودرو کاهش استهلاک خودرو افزایش عمر مفید خودرو پوسیده شدن فضای داخل خودرو

۴- استفاده کردن از آفتاب گیر یا نورگیر

برای کسانی که نمی خواهند شیشه های خود را دودی کنند، بهترین راه جایگزین استفاده کردن از آفتاب گیر است. به کارگیری آفتاب گیرها باعث می شود نور کم تری وارد کابین شود و در روزهای آفتابی دمای کابین بیش از اندازه زیاد نشود. البته باید گفته شود که به کارگیری نورگیرها و آفتاب گیرها فقط در زمانی که خودرو پارک شده امکان پذیر است و در هنگام رانندگی امکان پذیر نیست، زیرا تقریباً به طور کلی دید راننده را از بین می برد.

۵- پایین آوردن شیشه ها به اندازه خیلی کم

یکی دیگر از راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو این است که وقتی خودرو را پارک کردید، شیشه های آن را کمی پایین بیاورید. این کار به این علت است که در صورت گرم شدن هوای درون کابین، چگالی آن کاهش می یابد و میل به خارج شدن از کابین در هوا به وجود می آید، در این زمان اگر شیشه های خودرو کمی پایین باشد هوای گرم از کابین خارج می شود و افزایش دما به نسبت کم تر از حالتی می شود که شیشه ها کاملاً بالا باشد. البته این جلوگیری بیش تر زمانی مهم می شود که خودروی شما قرار است به مدت طولانی (چند روز) در مکانی سرباز پارک باشد، در این شرایط اگر شیشه ها را کمی پایین نیاورید احتمال انبساط بیش از اندازه هوای درون کابین و ترکیدن شیشه ها وجود دارد. در زمان پایین آوردن شیشه ها مراقب باشید تا بیش از اندازه آن ها را پایین نیاورید تا راه را برای سارقان هموار کنید.

از طرفی دیگر، اگر به هر دلیلی خودروی خود را در محلی پارک کردید که دمای کابین آن بالا رفت، باید کاری کنید تا درون کابین با استفاده از سیستم تهویه در زمان کم تری به میزان مطلوب شما برسد و شما بتوانید با آرامش بیش تری از خودروی خود استفاده کنید.

راه های خنک کردن سریع کابین خودرو

۱- خروجی تهویه را در زیر پا تنظیم کنید

هنگامی که وارد خودرو شدید و کابین بسیار گرم بود، بهتر است خروجی های تهویه را در قسمت زیر پا قرار دهید و شیشه های را پایین بیاورید تا هوای گرم از بخش پایین به سمت بیرون هدایت شود. پس از گذشت چند دقیقه می توانید شیشه ها را بالا ببرید و خروجی تهویه را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید.

۲- دکمه چرخش هوای درون کابین تهویه را خاموش کنید

اگر درون کابین به شدت گرم باشد و دکمه چرخش هوای درون کابین روشن باشد، سیستم تهویه همان هوای گرم درون کابین را در مدار قرار می دهد و به همین دلیل زمان زیادی طول می کشد تا درون کابین خنک شود، اما اگر این دکمه خاموش باشد از هوای تازه بیرون برای سیستم تهویه استفاده می شود و کابین زودتر خنک می شود. شما می توانید برای رسیدن به مصرف سوخت کم تر، پس از گذشت چند دقیقه دکمه چرخش هوا را فعال کنید تا همان هوای خنک درون کابین دوباره در مدار تهویه قرار گیرد.

۳- روشن کردن خودرو و سیستم تهویه با استارت از راه دور (Remote Starter)

برخی از خودروها آپشنی دارند که این اجازه را به راننده ها می دهد تا از راه دور بتوانند خودروی خودشان را روشن کنند. این آپشنف هم در فصل گرم و هم در فصل سرد می تواند کمک حال باشد، اما به شرطی که سیستم تهویه خود را قبل از خاموش کردن خودرو خاموش نکنید. در فصل سرد شما می توانید با روشن کردن خودروی خود به آن فرصت دهید تا گرم شود و سپس به حرکت ادامه دهید و از هوای گرم درون کابین استفاده کنید. در فصل گرم نیز شما می توانید هنگام خاموش کردن خودرو، سیستم تهویه را خاموش نکنید تا بعداً بتوانید با استارت از راه دور، سیستم تهویه را با روشن شدن خودرو فعال کنید و پیش از شروع سفر خود کابین خنکی داشته باشید.

تقریباً تمام راه های جلوگیری از گرم شدن درون کابین و سریع خنک کردن آن در متن آمده است. اگر شما هم راهی می شناسید لطفاً در بخش کامنت ها برای ما بنویسید.

راه های جلوگیری از گرم شدن کابین خودرو چیست؟

۱- استفاده نکردن از روکش صندلی و فرمان با رنگ تیره
۲- پارک کردن خودرو در سایه
۳- دودی کردن شیشه ها
۴- استفاده کردن از آفتاب گیر یا نورگیر
۵- پایین آوردن شیشه ها به اندازه خیلی کم

راه های خنک کردن سریع کابین خودرو چیست؟

۱- خروجی تهویه را در زیر پا تنظیم کنید.
۲- دکمه چرخش هوای درون کابین تهویه را خاموش کنید.
۳- روشن کردن خودرو و سیستم تهویه با استارت از راه دور (Remote Starter)

منبع:اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.