سیستم چهار چرخ محرک کواترو چیست و چگونه کار می کند ؟

0

سیستم چهار چرخ محرک کواترو ساختار متحرکی است که در اوایل دهه 1980 معرفی شد. این سیستم عملکردی استثنایی برای خودرو فراهم می‌کند. اصطلاح quattro به معنای «چهار» ایتالیایی است و با سیستم چهار چرخ محرک آئودی مرتبط است. سیستم چهار چرخ محرک کواترو، کنترل بیشتری را ایجاد می‌کند و زمانی که خودرو از حالت ثابت فاصله می‌گیرد، در زمان ترمزگیری و هنگام شتاب گرفتن در پیچ فعال می‌شود.

کواترو در واقع اولین خودروی آئودی دارای AWD بود. کواترو بعد از تغییر قوانین در مورد سیستم درایو وارد مسابقات رالی رقابتی شد. جالب است بدانید که این وسیله نقلیه در اوایل دهه 80 چهار مقام قهرمانی جهانی را برای این برند کسب کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقالۀ تخصصی با ما همراه باشید.

سیستم چهار چرخ محرک کواترو چگونه کار می‌کند؟

دیفرانسیل مجموعه‌ای از چرخ دنده‌ها است که چرخ‌ها را در محور حرکت می‌دهد. سیستم قدیمی کواترو دارای ۳ دیفرانسیل (جلو، عقب و وسط) بود که امکان توزیع بهتر گشتاور در هر چرخ را فراهم می‌کرد. از آنجایی که چرخ‌ها می‌توانند با سرعت‌های مختلف بچرخند، دیفرانسیل‌ها باز می‌مانند. به این ترتیب زمانی که خودرو در حال چرخش است، چرخ‌های بیرونی می‌توانند سریع‌تر از چرخ‌های داخلی بچرخند.

به‌طور معمول، دیفرانسیل جلو قفل ندارد زیرا چرخ‌های جلو باید بچرخند. اما افزودن قابلیت قفل کردن دیفرانسیل مانند عقب، به این معنی است که چرخ‌ها همزمان می‌چرخند تا اتصال پیدا کنند.

این اتصال به معنای کشش بهتر در شرایط جاده لغزنده است. علاوه بر این سیستم اولیه آئودی دارای سوئیچ راننده بود و دیفرانسیل میانی می‌توانست هم دیفرانسیل جلو و هم دیفرانسیل عقب را قفل کند. پس از گذشت یک دهه، حسگر گشتاور (Torsen) جایگزین دیفرانسیل مرکزی شد. این سیستم به صورت خودکار قدرت را به‌طور مساوی بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌کند. با لغزش چرخ، چرخ‌دنده‌های درون سیستم، گشتاور را به محوری که بیشتر به آن نیاز دارد، تخصیص می‌دهد.

کانال دیفرانسیل تورسن تا دو سوم گشتاور خودرو را به محور جلو یا عقب منتقل می‌کند. سوئیچ دیفرانسیل قفل عقب در دسترس باقی‌مانده است اما برای برخی از خودروهای بزرگتر، دیفرانسیل تورسن عقب برای کنترل بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

انواع مدرن سیستم‌ چهار چرخ محرک کواترو

امروزه سیستم آئودی کواترو AWD شامل فعال‌سازی مکانیکی و الکترونیکی و همچنین نرم‌افزار و سنسورهای هوشمند است. این امکانات جدید، زاویه فرمان، کشش، کنترل پایداری، حرکت چرخ‌ها و زاویه انحراف را تحت‌کنترل دارند.

پنج نمونه از فناوری‌های سیستم‌ چهار چرخ محرک کواترو وجود دارد؛ از جمله مدلی که از محور عقب جدا می‌شود مگر این که انتقال نیرو موردنیاز باشد. (کواترو اولترا)

آئودی نسخه‌های متعددی از Quattro AWD ارائه می‌کند. ترکیب‌بندی کلی سیستم براساس معماری و گیربکس وسیله نقلیه خاصی است و اغلب به تغییرات منحصربه‌فردی نیاز دارد.

سیستم مدرن کواترو AWD تقریباً مشابه نسخه‌های سه دیفرانسیل قبلی عمل می‌کند اما دارای فناوری پیشرفته برای تطبیق سیستم با شیوه رانندگی موردنظر در هر وسیله نقلیه است. این امر درنهایت اطمینان بیشتری را در رانندگی به افراد می‌دهد.
چه چیزی سیستم چهار چرخ محرک کواترو آئودی را ممتاز می‌کند؟

آئودی سیستم چهار چرخ محرک کواترو خود را در ماشین رالی کواترو در سال ۱۹۸۰ معرفی کرد. رانندگان با کمک این فناوری توانستند بر مسیر مسابقه و شرایط یخی منطقه آلپ مسلط شوند. به این ترتیب کنترل خودرو در هر پیچ جاده و پیست در دستان راننده قرار گرفت.

امروزه سیستم کواترو در انواع مختلفی از مدل‌های آئودی ارائه می‌شود و مانند راه‌اندازی اولیه آن فقط به پیست مسابقه محدود نمی‌شود. سیستم کواترو عملکرد و هندلینگ مشابه خودروهای اسپورت را با کشش تمام چرخ متحرک بدون نقص فراهم می‌کند. در ادامه ببینیم چه چیزی سیستم چهار چرخ محرک آئودی کواترو را خاص می‌کند.

کواترو چیست و چه تفاوتی با سایر سیستم‌های چهار چرخ محرک آئودی دارد؟

quattro یک سیستم مکانیکی با دیفرانسیل مرکز خود قفل و توزیع گشتاور متغیر پیوسته است. کواترو سیستمی فعال است به این معنی که گشتاور را به‌طور مساوی در محوری که کشش بیشتری دارد، توزیع می‌کند. البته رانندگان نمی‌توانند واکنش آنی به تفاوت سرعت چرخ‌ها را در طول این تنظیم قدرت بر روی چرخ‌هایی با بیشترین کشش متوجه شوند.

از سوی دیگر سیستم‌های چهار چرخ متحرک سنتی، سیستم‌های واکنشی هستند. به این معنی که برای تنظیم گشتاور منتظر می‌مانند تا شرایط جاده نامناسب شود. سیستم‌های سنتی غیرفعال نمی‌توانند تشخیص دهند و پیش‌بینی کنند که چه زمانی ممکن است به سیستم چهارچرخ محرک نیاز باشد و مطابق با آن تنظیم شوند.

سیستم کواترو دارای دیفرانسیل مرکزی است که در جعبه‌دنده نصب شده است. در نمونه‌های سنتی جعبه‌ انتقال دارای دیفرانسیلی است که روی هر محور محرک نصب می‌شود. با ایجاد مکان مرکزی در داخل گیربکس، خودروهای کواترو آئودی سبک‌تر و چابک‌تر هستند. خودروهای چهار چرخ متحرک سنتی جعبه انتقال حجیم‌تری دارند و وزن بیشتر این جعبه‌ها بر توانایی سریع پیچیدن در جاده تأثیر می‌گذارد.

quattro مزایای بیشتری را نسبت به سیستم چهار چرخ متحرک سنتی دارد. در سیستم چهار چرخ محرک کواترو اطمینان راننده و ایمنی فعال افزایش می‌یابد. در این شرایط رانندگان می‌دانند که هر چهار چرخ به‌طور بی‌نظیری کشش قابل‌اعتمادی را در سطوح مختلف رانندگی ایجاد خواهند کرد.

سیستم چهار چرخ محرک کواترو در شرایط زیر بهترین کارآیی را خواهد داشت:

  • شرایط وزش باد
  • بارش زمستانی (برف، برف، تگرگ)
  • هوای بارانی
  • جاده‌های خاکی و شنی

همه کواتروها یک اندازه نیستند

اکثر سیستم‌های کواترو آئودی Torsen T1 هستند، یعنی گشتاور را به نسبت 50:50 حس می‌کنند. آئودی هر سیستم کواترو را برای یک وسیله نقلیه خاص تنظیم می‌کند. برای مثال نسخه‌های خاص کواترو را برای مدل‌های با عملکرد بالا، سدان‌ها، کراس اوورها یا شاسی‌بلندها سازگار می‌کند.

رانندگانی که با وسیله نقلیه دارای سیستم چهار چرخ متحرک سنتی رانندگی می‌کنند، از مزیت تقسیم گشتاور متغیر بی‌نصیب می‌مانند. نسبت‌بندی کواترو از 50:50 تا 60:40 و حتی 15:85 در مدل آئودی R8 متغیر است. دیفرانسیل اسپرت از یک دیفرانسیل فعال در قسمت عقب استفاده می‌کند. این دیفرانسیل از چرخ‌های عقب برای رسیدن به حداکثر عملکرد در پیچ‌ها هنگام چرخاندن چرخ‌ها استفاده می‌کند. در مدل‌های S و RS از دیفرانسیل اسپرت استفاده می‌شود.

سیستم کواترو Haldex که در مدل‌هایی مانند آئودی TT و آئودی A3 یافت می‌شود، با توجه به نحوه قرارگیری موتور استفاده خواهد شد. چرخ‌های جلو در شرایط عادی جاده، گشتاور موتور را می‌گیرند. زمانی که لغزش محور جلو تشخیص داده شود، کلاچ قفل می‌شود و در صورت نیاز تمام گشتاور به عقب منتقل خواهد شد.

تقسیم گشتاور متغیر بین چرخ‌های جلو و عقب می‌تواند قدرت را در زمانی که بیشتر موردنیاز است، تامین کند. در نتیجه به چرخ‌هایی که بیشترین چسبندگی را دارند، کشش بیشتری وارد می‌شود.

دیگر تولیدکنندگان خودرو موفق نشدند چنین فناوری پیشرفته‌ای که در کواترو وجود دارد را تکرار کنند و آئودی کواترو برای توزیع بی‌نظیر نیرو، تعهد فعال به ایمنی و افزایش اعتماد به نفس راننده، به عنوان سیستم کنترل کشش نوآورانه و برتر در نظر گرفته می‌شود.

آیا سیستم چهار چرخ متحرک کواترو ارزش هزینه کردن دارد؟

تفاوت قیمت بین مدل‌های دارای سیستم چهار چرخ متحرک کواترو و مدل‌های محرک عقب قابل توجه است. اگر در خرید جدید آئودی به این سیستم فکر می‌کنید، فراموش نکنید که خودروی دست دوم کواترو در زمان فروش به احتمال زیاد ارزش بالاتری خواهد شد.

این که واقعاً به سیستم چهار چرخ متحرک کواترو نیاز دارید یا نه، بستگی به سبک رانندگی شما و شرایط جاده‌ای دارد. در اکثر آئودی‌های بدون کواترو، تصادف در دوربرگردان‌های جاده لغزنده مشاهده نشده است.

همچنین لازم به یادآوری است که وضعیت تایر و مشخصات آن عوامل مهم‌تری هستند که باید در مورد چسبندگی و کشش در نظر گرفته شوند. برای مثال گاهی انتخاب مجموعه‌ای از لاستیک‌های زمستانی برای شرایط برفی و یخبندان، مزایای بیشتری نسبت به کواترو دارد.

قبل از انتخاب کواترو، در نظر بگیرید که آیا هزینه اضافی و افزایش مصرف نهایی سوخت، به دلیل وزن اضافی، برای مزایای هندلینگ پیشرفته ارزش خرید این سیستم را دارد یا خیر.

جمع‌بندی

در خودروی دو چرخ متحرک معمولی، بسته به این که چرخ‌ محرک جلو یا عقب باشد، تمام نیرو از طریق چرخ‌های جلو یا عقب منتقل می‌شود. در حالی که سیستم چهار چرخ متحرک کواترو به این معنی است که کار همه چرخ‌ها به صورت مشترک صورت می‌گیرد. در چهار چرخ متحرک کواترو، چه در حال شتاب‌گیری باشید و چه در پیچ، لاستیک‌های آئودی با مشخصات کواترو سطح چسبندگی بیشتری نسبت به مدل‌های دو چرخ متحرک ارائه می‌دهند. اگر کمی سریع‌تر از حد مجاز وارد یک پیچ یا جاده لغزنده شوید، این سیستم پیشرفته ایمنی بیشتری دارد.

البته این ویژگی فقط مختص دوربرگردان نیست. اگر جاده‌ها گل‌آلود باشند یا در مناطق دورافتاده یا ارتفاعات بالاتر کشور که شرایط برف و یخبندان شدید است رانندگی می‌کنید، کواترو بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.