بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

0

سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از قشر کارمند کشور و ارائه خدمات رفاهی برای این افراد تاسیس شده است.

وظیفه کلی این سازمان را می‌توان تحت پوشش قرار دادن کارگرها و کارمندهایی دانست که در شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلف در حال فعالیت هستند. سازمان تامین اجتماعی برای اینکه بتواند از حق و حقوق افراد کارمند و کارگر حمایت کند، قانونی را طراحی کرده است که با نام بیمه بیکاری یا قوانین بیمه بیکاری شناخته می‌شود. به طور حتم تمام افرادی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند، تحت پوشش و حقوق و مزایای بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. بنابراین اگر در این شرایطی ایجاد شود که کارگر از محل کار خود اخراج شده باشد، باید به قوانین سازمان بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرد تا حقوق کارگر جبران خسارت شود. برای اینکه با قوانین بیمه سازمان تامین اجتماعی بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

منظور از بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه نامه‌های اجباری است که تمام کارفرماها باید برای کارمندهای خود در نظر گیرند. بدین گونه که هر فردی با تشکیل کارگاه و دریافت کد کارگاهی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرد. همچنین طرح‌های مختلفی در بیمه اجتماعی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید از خدمات مختلف استفاده کنید و هیچ سازمانی یا ارگانی فعالیت نمی‌کنید با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی می‌توان از خدمات بیمه اختیاری این سازمان استفاده کنید.

به طور حتم می‌دانید که بیمه سازمان تامین اجتماعی قوانینی دارد که نیاز است قبل از هرگونه عقد قرارداد با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از آن‌ها اطلاع داشت.

شرایط استفاده از بیمه بیکاری تامین اجتماعی

اما بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد؟ شرایط بیمه بیکاری چیست؟ شرایط دریافت بیمه بیکاری را قانون کار مشخص می‌کند. در ادامه شرایط استفاده از بیمه بیکاری را مشاهده می‌کنید:

فرد متقاضی، مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.
فرد بیمه‌شده، بدون میل و اراده خود بیکار شده‌باشد.
در حال حاضر آماده به کار باشد.
کارگران دائمی، حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
کارگران قراردادی در آخرین محل کارشان، حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

شرایط بالا معمولا به دلایلی مانند: تغییر ساختار سازمانی، وقوع حوادث غیرمترقبه چون سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ محقق می‌شود. دلایل گفته شده باید به تایید وزارت‌خانه و تایید شورای عالی کار برسد. اگر فردی مطابق آنچه بیان شد بیکار موقت تلقی شود، آنگاه می‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند.

نکته: نمایندگان اداره تعاون، کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی مرجع تصمیم‌گیری در تشخیص و تایید شرایط گرفتن بیمه بیکاری فرد هستند. از این رو بیمه بیکاری تامین اجتماعی هم می گویند.

 

بیمه تامین اجتماعی چه مزیت‌هایی دارد؟

قبل از اینکه با بیمه بیکاری و قوانین بیمه بیکاری آشنا شوید، مهم است که درباره مزیت‌های گوناگون سازمان تامین اجتماعی اطلاعات بیشتری داشته باشید. مزیت‌های و موارد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی عبارتند از:

دریافت حقوق بازنشستگی و مستمری
استفاده از پوشش‌های بیمه برای زمان ازکارافتادگی
بهره‌مندی از خدمات و هزینه‌های درمانی
پرداخت هزینه کفن و دفن بیمه شده
استفاده از بیمه بیکاری

دریافت مستمری ازکارافتادگی
بازنشستگی
خدمات درمانی
حوادث
بیماری‌ها
دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری
کمک هزینه بارداری
دریافت کمک هزینه ازدواج
هزینه‌های اروتز و پروتز
پرداخت هزینه سمعک، عینک طبی و ویلچر

قوانین بیمه بیکاری

هر قراردادی که بین بیمه تامین اجتماعی با کارفرما یا کارگر منعقد می‌شود، دارای قوانین خاص است. اما موضوع مهم برای کارمندها و کارگرها این است که چگونه می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟ به طور حتم افراد درباره حقوق بیمه بیکاری و مدت زمان این بیمه نامه نیاز به یکسری اطلاعات دارند. از این رو برخی از قوانین مهم بیمه بیکاری را در این بخش توضیح خواهیم داد.

قوانین بیمه بیکاری

ماده ۱

تمام افرادی که تابع قوانین کار هستند، مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود. البته دقت کنید که افرادی مانند: بازنشسته‌ها، ازکارافتاده‌ها، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه ‌شده‌های اختیاری و اتباع خارجی مشمول این قانون نمی‌شوند.

ماده ۲

افرادی که بدون میل و اراده خود از کار اخراج شده باشند، بیکار محسوب می‌شوند و می‌توانند از قانون بیمه بیکاری استفاده کنند. در حقیقت با توجه به تغییرات به وجود آمده در ساختار اقتصادی ممکن است که شرایط ایجاد شود تا برخی از سازمان‌ها یا شرکت‌ها، مجبور به تعدیل نیرو شوند. بنابراین تمام این افراد مشمول قوانین بیمه بیکاری خواهند بود و بیکاری محسوب می‌شوند.

همچنین افرادی که به دلایل مختلفی مانند: سیل، زلزله و جنگ بیکار می‌شوند، با معرفی واحد کار و امور اجتماعی، می‌توانند از مزیت‌های این قانون استفاده کنند.

ماده ۳

برای اینکه بتوان از بیمه بیکاری استفاده کرد، نیاز است که حق بیمه مقرر را به موقع پرداخت کرده باشید.

ماده ۴

فرد بیمه شده برای استفاده از مزیت‌های واحد کار و امور تامین اجتماعی باید یک نامه یا معرفی نامه کتبی داشته باشد تا از مزیت‌های بیمه بهره‌مند شد. البته در نظر داشته باشید که بیمه‌ شده‌های بیکار، تمام حقوق، مزیت‌ها و خسارت‌های تعریف شده در این قانون را دریافت خواهند کرد.

ماده ۵

پرداخت حق بیمه بیکاری بر عهده کارفرما است. این حق بیمه جزو همان ۲۳ درصد حق بیمه‌ای است که از طرف کارفرما پرداخت می‌شود. بنابراین میزان حق بیمه بیکاری ۳ درصد است. نکته مهمی‌ که باید به آن دقت داشته باشید این است که مواردی مانند: مزد بیمه‌ شده، چگونگی تعیین حق بیمه بیکاری، چگونگی دریافت آن، مشخص کردن تکلیف بیمه‌ شده و کارفرما و مراحل و چگونگی رسیدگی به اعتراض، تخلف در قوانین بیمه بیکاری تامین اجتماعی، مشخص شده است.

پرداخت بیمه بیکاری بر عهده کارفرماست

ماده ۶

بیمه شده‌ها برای اینکه بتوانند از قوانین بیمه بیکاری استفاده کنند، نیاز است که یکسری تبصره‌ها را بدانند که عبارتند از:

شخص متقاضی قبل از اعلام کردن خود به عنوان بیکار، باید حداقل یک سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.
فرد متقاضی حداکثر باید تا ۳۰ روز بیکاری و همچنین آمادگی خود را برای پذیرش شغل تخصصی و متناسب اعلام کند. در صورت داشتن عذر موجه بعد از ۳۰ روز و با تائید هیئت حل اختلاف تا ۳ ماه امکان ‌پذیر خواهد بود.
متقاضی باید در دوره‌های آموزشی و سوادآموزی شرکت کند و هر دو ماه یک‌ بار، گواهی لازم را به شعب تامین اجتماعی ارائه دهد.

ماده ۷

سوالی که افراد بیکار می‌پرسند این است که مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است بدانید که برای پرداخت مقرری بعد از دوره‌های آموزشی، افراد مجرد حداکثر تا ۳۶ ماه و افراد متاهل حداکثر تا ۵۰ ماه می‌توانند از این قانون استفاده کنند. به طور کلی شرایط به شرح زیر هستند:

۶ تا ۲۴ ماه، برای مجردها ۶ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۱۲ ماه
۲۵ تا ۱۲۰ ماه، برای مجردها ۱۲ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۱۸ ماه
۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه، برای مجردها ۱۸ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۲۶ ماه
۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه، برای مجردها ۲۶ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۳۶ ماه
۲۴۱ ماه به بالا، برای مجردها ۳۶ ماه و برای متاهل‌ها یا متکفلین ۵۰ ماه

تبصره: افراد بیش از ۵۵ سال سن تا زمان سن بازنشستگی مشمول قانون بیکاری خواهند بود.

 

حقوق بیمه بیکاری ۵۵ درصد حقوق سه ماه اخیر است

از طرفی توصیه می‌کنیم برای اینکه با قوانین کلی سازمان تامین اجتماعی بیشتر آشنا شوید به مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/) مراجعه کنید. بیمه دات کام یک سامانه آنلاین خرید، استعلام و مقایسه خدمات بیمه‌ای است که شرایط تهیه انواع بیمه نامه را برای افراد فراهم کرده است. همچنین درباره قوانین بیمه بیکاری هم توضیحات کاملی ارائه کرده است کافی است که به صفحه اصلی و بخش مجله این سامانه آنلاین خرید بیمه مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی درباره ماده قانون‌های بیمه بیکاری در اختیار شما قرار گیرد.

حقوق بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

به طور حتم هر فردی که از کار بیکار می‌شود و مشمول قوانین بیمه بیکاری است، سوالی ذهنش را درگیر خواهد کرد که حقوق بیمه بیکاری چقدر است؟

به طور حتم حقوق در سال‌های اخیر با تغییراتی مواجه شده است، از این رو بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، میزان ۵۵ درصد متوسط حقوق سه ماه اخیر کارمند یا کارگر را محاسبه خواهد کرد و به میزان ۸۰ درصد متوسط حقوق را به کارگر پرداخت می‌کند.

از طرفی هم عوامل دیگری هم بر افزایش کمک هزینه ماهیانه موثر خواهد بود که با توجه به افراد تحت تکلف افراد خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید تا چهار نفر را تحت تکفل داشته باشید که به‌ ازای هر نفر، ۱۰ درصد به دریافتی اضافه می‌شود. اما نکته مهم این است که سقف مبلغ پرداختی به شما همان ۸۰ درصد متوسط حقوق خواهد بود.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.