توپی چرخ جلو پژو 405، پارس و سمند چیست و چگونه باز می شود؟ +تصاویر
توپی چرخ جلو 405، پارس و سمند عامل اتصال چرخ به مکانیزم تعلیق است. شکل 1 اکسل جلوی خودروهای پژو 405، پارس و سمند را نشان میدهد. مکانیزم تعلیق جلوی این خودروها از نوع مکفرسون (سامانه تعلیق مک فرسون چیست)، سیستم ترمز دیسکی با کالیپر ترمز شناور و دیسک خنک شونده با هوا و مکانیزم فرمان چرخدنده شانهای هیدرولیکی است.
1-دیسک ترمز 2-مهره سرپلوس 3-فنر 4-جعبه فرمان 5-سگدست 6-طبق 7-کالیپر ترمز 8-میل موجگیر بلند(میله ضدغلتش) 9-رام 10-میل موجگیر کوتاه 11-توپی
شکل 1-اکسل جلوی خودروهای پژو 405، پارس و سمند
شکل 2 سگدست (به مقاله سگدست مراجعه کنید) مجهز به توپی چرخ را نشان میدهد.
1-توپی چرخ جلو 2-شغالدست 3-محل بسته شدن کالیپر ترمز به سگدست 4-سگدست
شکل 2-سگدست مجهز به توپی چرخ جلو 405
شکل 3 سگدست بدون توپی چرخ را نشان می دهد.
1-محل اتصال کمک فنر به سگدست 2-محل استقرار بلبرینگ چرخ جلو 3-محل استقرار سیبک زیر سگدست به منظور اتصال به طبق 4-محل اتصال کالیپر ترمز به سگدست 5-شغالدست
شکل 3-سگدست بدون توپی چرخ جلو 405
مطابق شکل 4 بلبرینگ (به مقاله بلبرینگ مراجعه کنید) مورد استفاده در توپی چرخ جلو 405، پارس و سمند از نوع دو ردیفه شیار عمیق است.
شکل 4-بلبرینگ دوردیفه شیار عمیق چرخ جلوی خودروهای پژو 405، پارس و سمند
شکل 5 نیز توپی چرخ جلو را نشان میدهد که در رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ چرخ جلو به صورت پرسی نصب میشود.
1-محل اتصال دیسک ترمز به توپی 2-محل اتصال رینگ چرخ به توپی 3-توپی 4-محل استقرار توپی در رینگ داخلی بلبرینگ 5-هزارخار اتصال پلوس به توپی
شکل 5-توپی چرخ جلو 405
روش باز کردن توپی چرخ جلو 405:
برای باز کردن توپی چرخ جلو، مطابق شکل 6 با ابزار مخصوص، توپی و دیسک ترمز را قفل کنید تا از دوران آنها جلوگیری شود. پس از خارج کردن اشپیل تثبیت مهره سر پلوس، مهره سرپلوس را باز کنید تا پلوس از توپی جدا شود.
از طرفی با باز کردن پیچهای اتصال دیسک ترمز به توپی، دیسک ترمز نیز از توپی جدا میشود. با باز کردن پیچهای اتصال توپی به سگدست، کالیپر ترمز، سیبک زیر طبق و شغالدست(به مقاله شغالدست مراجعه کنید)، مجموعه سگدست از خودرو جدا میشود.
1-دیسک ترمز 2-مهره سر پلوس 3-اشپیل تثبیت مهره سر پلوس 4- ابزار مخصوص تثبیت دیسک ترمز و توپی چرخ
شکل 6-نحوه باز کردن توپی چرخ جلو
پس از جدا شدن سگدست از سایر بخشها، مطابق شکل 7 سگدست را به گیره ببندید و با استفاده از ابزار مخصوص، نسبت به باز کردن توپی از روی سگدست اقدام کنید.
1-ابزار خارج کردن توپی
شکل 7-نحوه خارج کردن توپی از روی سگدست
برای خارج کردن رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ از روی توپی نیز مطابق شکل 8 با استفاده از بلبرینگ درآر اقدام کنید.
شکل 8-نحوه خارج کردن کنس یا رینگ داخلی بلبرینگ از روی توپی چرخ جلو
مطابق شکل 9 با استفاده از پرس هیدرولیک، کنس یا رینگ بیرونی بلبرینگ را از داخل سگدست خارج کنید.
1-واسط پرس هیدرولیک 2-تکیهگاه زیرین سگدست
شکل 9-خارج کردن رینگ یا کنس بیرونی بلبرینگ از داخل سگدست
روش بستن توپی چرخ جلو 405 :
روش بستن توپی چرخ جلو عکس مراحل باز کردن توپی است. لازم به ذکر است که سفت کردن تمامی پیچها با گشتاور مجاز حائز اهمیت است و به ویژه گشتاور سفت کردن مهره سر پلوس بین 300 تا 375 نیوتن متر میباشد.
نحوه عیبیابی توپی چرخ جلو 405 :
برای عیبیابی توپی چرخ جلو 405 میتوان اقداماتی به شرح ذیل را انجام داد:
1-رزوههای مربوط به پیچهای چرخ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت مشاهده هرگونه آثار هرزشدگی، لهیدگی و جدا شدن، توپی را تعویض کنید.
2-بلبرینگ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت ایجاد صدا و نشتی گریس آن را تعویض کنید.
3-توپی را روی محور آن بچرخانید. توپی باید با اندکی اعمال نیرو شروع به دوران کند و دوران آن باید کاملا یکنواخت و بدون هر گونه صدا، لرزش، ضربه و ارتعاش باشد. در صورت مشاهده هر گونه صدا، لرزش، ضربه، ارتعاش و دوران نامناسب، نسبت به تعویض توپی یا بلبرینگ آن اقدام کنید.
4-میزان لقی محوری و شعاعی توپی را کنترل و بررسی کنید. در صورت مشاهده لقی شعاعی یا محوری توپی، نسبت به تعویض قطعه معیوب(توپی، بلبرینگ یا سگدست) اقدام کنید.