اعدام ۲ نفر از عاملان جنایت تروریستی حرم شاهچراغ در ملا عام

0

در ملا عام صورت گرفت؛

حکم ۲ نفر از عاملان اصلی حمله تروریستی حرم شاهچراغ صبح امروز شنبه ۱۷ تیر ماه در ملاعام اجرا شد.

حکم اعدام ۲ نفر از عوامل حمله تروریستی شاهچراغ بعد از برگزاری ۱۰ جلسه دادگاه با حضور متهمان و وکلای آن‌ها و تایید حکم صادره در دیوان عالی کشور، صبح امروز شنبه ۱۷ تیر ماه در ملاعام اجرا شد.

۱۳ شهید و چندین زخمی در عملیات تروریستی حرم شاهچراغ (ع)

در ساعت ۱۷:۴۵ چهارشنبه (چهارم آبان ماه سال ۱۴۰۱)، یک حمله تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز صورت گرفت.

در پی این حمله تروریستی که در ورودی باب الرضا حرم مطهر شاهچراغ (ع) اتفاق افتاد و عوامل تروریستی با ورود به صحن اصلی حرم، ۱۳ نفر از زائرین و خدام به صورت مظلومانه و بی دفاع شهید و چندین تن زخمی شدند. عامل اصلی این جنایت تروریستی نیز در درگیری با نیروهای انتظامی و امنیتی به هلاکت رسید.

یک روز بعد از این حادثه در پی دستورات و تاکیدات رییس قوه فضاییه حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه با سفر به استان فارس ضمن عیادت از مجروحان حادثه دستورات لازم برای رسیدگی سریع به این پرونده را صادر کرد.

دستگیری و صدور کفرخواست

چند روز بعد از این جنایت، عاملان حادثه تروریستی با اقدامات اطلاعاتی دستگیر شدند. ۱۷ آذرماه ۱۴۰۱ کیفرخواست ۵ نفر از متهمان این پرونده صادر شد.

براساس کیفرخواست صادر شده ۵ متهم که به عامل اصلی حمله تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) کمک و از او پشتیبانی کرده بودند به محاربه، افساد فی الارض، عضویت در گروهک تروریستی داعش، عضویت در گروه باغی، اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و معاونت در افساد فی الارض متهم شدند.

بعد از صدور کیفرخواست، اولین جلسه دادگاه متهمان در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و وکلای متهمان برگزار شد.

دستور داعش به متهم ردیف اول برای سفر به شیراز

رامز شهیدی متهم ردیف اول پرونده در دادگاه با اقرار به عضویت در گروه تروریستی داعش و قبول همکاری مستقیم با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) به توضیح نحوه همکاری در این عملیات تروریستی پرداخت و گفت: در شهر زرند کرمان مشغول به کار بودم که روز ۲۳ مهر ماه از سوی رابط گروه داعش در افغانستان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی دریافت کردم و به من دستور داده شد به زاهدان بروم.

متهم رامز شهیدی گفت: پیش از حرکت به سمت زاهدان دستور تغییر کرد و از همان طریق به من اعلام شد به شیراز بروم و خانه‌ای را در یکی از محلات دور از مرکز شهر اجاره کنم. پس از چند روز از طریق پیامی در فضای مجازی دستوری مبنی بر تحویل امانتی به من صادر شد که پس از دریافت یک چمدان متوجه شدم این امانتی سلاح کلاشنیکف به همراه ۸ خشاب و ۱۹۴ فشنگ جنگی است.

متهم ردیف اول پرونده ادامه داد: پس از آن فردی که هویت اصلی وی را نمی‌دانستم به من معرفی شد تا به عنوان مهمان او را به خانه بیاورم و سپس در یک نوبت به صورت انفرادی و چندین نوبت دیگر به اتفاق به حرم شاهچراغ (ع) رفتیم و در آنجا به بررسی محیطی اطراف حرم پرداختیم.

بیعت گرفتن از عامل حمله تروریستی

متهم رامز شهیدی با اقرار به تهیه فیلم بیعت گرفتن عامل حمله تروریستی و ارسال به رابط خود در افغانستان، گفت: این موضوع یک شب پیش از حمله تروریستی انجام شد و فایل را از طریق فضای مجازی ارسال کردم.

وی با بیان اینکه در همان شب به من دستور داده شد که فردا شب یعنی غروب ۴ آبان‌ماه همزمان با نماز مغرب عامل تیراندازی را به شاهچراغ (ع) ببرم، ادامه داد: پس از همراهی وی تا مقابل ورودی حرم شاهچراغ (ع)، گزارش انجام دستورات ابلاغ شده را ارسال کردم که همان لحظه دستور گرفتم شهر شیراز را ترک نمایم.

اقرار متهم ردیف دوم پرونده به ارتباط با داعش

محمد رحمانی معروف به ابوخالد متهم ردیف دوم پرونده حمله تروریستی به شاهچراغ نیز با اشاره به اینکه از ۱۷ سالگی در مدرسه داعش بوده است گفت: پس از ورود به ایران، عبدالله سعید که رابط ما با گروه داعش بود با من تماس گرفت و گفت منازلی را در تهران اجاره و تحویل بگیرم و از مهمانانی که از طرف او به ایران می‌آیند؛ پذیرایی کنم.

وی ادامه داد: پیش از وقوع حمله تروریستی به شاهچراغ دو نوبت ۴ نفر مهمان معرفی شده از سوی عبدالله سعید را با خود به منزل آوردم. عبدالله سعید در خصوص نحوه جابجایی میهمانان هم توصیه‌های امنیتی خاصی داشت.

این عضو گروه داعش تصریح کرد: آخرین نفراتی را که میزبانی کردم یک بار به خاطر حفظ امنیت با دستور رابط داعش به یکی دیگر از منازل که در اختیارم بود، بردم و در آن خانه یک عکس دسته جمعی تهیه کردیم که آن عکس را از طریق پیام رسان تلگرام برای عبداله سعید فرستادم.

در نهایت پس از برگزاری ۱۰ جلسه و اخذ آخرین دفاعیات از متهمان، حکم پرونده در ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ صادر شد.

اعدام در ملاعام

براساس حکم صادر شده محمد رامز رشیدی و نعیم هاشم قتالی دو تن از متهمان اصلی این پرونده و از اعضای گروه تروریستی داعش به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.

طبق حکم صادره محمد رحمانی که از سر پل‌های گروه داعش در تهران بود به ۲۵ سال حبس، مصطفی جان امانی متهم دیگر پرونده به دلیل عضویت و حمایت از گروه تروریستی داعش به ۱۵ سال و یک روز و حمید اله کابلی دیگر عضو دستگیر شده گروه داعش نیز به ۵ سال حبس محکوم شدند.

منبع: میزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.