علت تنه زدن موتور موقع روشن شدن و حرکت چیست؟

0

از جمله مشکلاتی که برای برخی از ماشین ایجاد می‌شود، ریپ زدن یا به اصطلاح دیگر تکان خودرو است. شاید تاکنون برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که پس از روشن کردن خودرو یا حتی در زمان رانندگی برای چند ثانیه ماشین دو تا سه مرتبه تکان بخورد که در این صورت باید بدانید که خودرو دارای یک مشکل جدی است. البته توجه داشته باشید که ریپ زدن با لرزش خودرو کاملا متفاوت بوده و دلایل مشابهی ندارند.

علل رایج ریپ زدن خودرو وبه اصطلاح تنه زدن موتور چیست؟

 تعویض واشر گلویی اگزوز  انواع واشر خودرو  واشر کامل خودرو  تعویض واشر اگزوز خودرو  خرابی واشر گلویی اگزوز  خرابی واشر پنجه اگزوز  آدرس بهترین اگزوزسازی در تهران  لوازم یدکی هیوندای  تعمیرات تخصصی هیوندای  علائم خرابی واشر منیفولد  واشر منیفولد دود  واشر منیفولد  قیمت واشر منیفولد

توجه داشته باشید که ریپ زدن خودرو در شرایط مختلف امکان‌پذیر است و تنها در چند مورد، دلایل آن‌ها شبیه به یکدیگر است. از رایج‌ترین دلایل ریپ زدن ماشین، ریپ زدن آن در زمان سرعت و شتاب گرفتن و علت دیگر ریپ در زمان استارت زدن است. معمولا در اکثر موارد، ریپ زدن خودرو بیانگرد وجود یک مشکل بوده که نیاز به بررسی فوری دارد.همچنین در برخی مواقع علت ریپ زدن ماشین، خالی شدن باک بنزین است که شک شما نیز باید به آن برود. در صورتی که باک بنزین پر است، شما باید به دنبال دلیل دیگری باشید که امکان دارد مشکل در محفظه موتور بوده وعدم بررسی کردن به موقع آن سبب ایجاد آسیب‌ها و همچنین هزینه‌های بیشتر است که در نهایت نیاز به تعمیر موتور خودرو دارد.

مهمترین علت‌های ریپ زدن خودرو عبارت است از:

وجود مشکل در سیستم اگزوز

خوب است بدانید که سیستم اگزوز وظیفه دارد تا با کمک منیفولد یا چند راهه اگزوز، تمامی گاز‌های خروجی را از قسمت سرسیلندر جمع کرده و سپس مانند یک قیف، گازهای جمع شده را به طرف بیرون از سیلندر هدایت نماید. در آن قسمت، گاز‌ها با استفاده از لوله جلویی آزاد شده و سپس به مبدل کاتالیزوری منتقل می‌شود که مبدل کاتالیزوری نیز با پاک کردن عناصر مضر گاز‌ها اعم از مونوکسید کربن و مونوکسید هیدروژن، آن‌ها را به نوعی گاز بی‌اثر تبدیل خواهد کرد. در نتیجه تمامی گاز‌ها به انبار اگزوز یا به اصطلاح صدا خفه کن منتقل شده که سبب کاهش صدای خروج آن‌ها نیز می‌شود و پس از آن با استفاده از لوله اگزوز به بیرون هدایت خواهند شد.

وجود مشکل در سیستم سوخت

از مهمترین وظایف سیستم سوخت می‌توان به ذخیره و تامین سوخت خودرو به منظور کارکردن موتور اشاره کرد. در ابتدا سوخت اتومبیل با هوا ترکیب و سپس به ذرات ریز اتمی تبدیل و در پایان تبخیر می‌شود. تمامی این فرایند‌ها در سیستم ورودی موتور رخ می‌دهد که در نهایت این ترکیب در سیلندر موتور فشرده و مشتعل خواهد شد و سپس انرژی حرکتی مورد نیاز پیستون‌ها فراهم می‌گردد.

ریپ زدن خودرو در شرایط گوناگون

همانطور که می‌دانید ریپ زدن خودرو دارای عوامل بسیاری است که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

نشتی در منیفولد (چند راهه) اگزوز

در صورتی که منیفولد اگزوز که موظف بوده تمامی گاز‌های خروجی را جمع کند، دچار نشتی باشد، ماشین دچار ریپ زدن می‌شود. در این شرایط صدای موتور به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و سپس چراغ چک نیز روشن و عملکرد اگزوز کاهش می‌یابد. در صورتی که منیفولد اگزوز دچار ترک خوردگی و حتی نشتی شده باشد، رانندگی با آن خودرو بسیار خطرناک بوده؛ زیرا ممکن است گاز‌های داغ فرار، تمامی اجزای پلاستیکی اطراف خودرو را ذوب نمایند و حتی امکان دارد که دود اگزوز به کابین اتومبیل وارد شود.

جهت برطرف کردن این مشکل، می‌بایست در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام و به تعمیرگاه مراجعه نمایید. در تعمیرگاه منیفولد اگزوز به صورت کامل تعمیر و حتی تعویض می‌شود. البته توجه کنید که در صورت تعمیر، عمرآن کوتاه بوده و پس از مدت زمان کوتاهی باید آن را تعویض کرد.

خراب بودن مبدل کاتالیزوری

در صورتی که موتور خودرو ریپ بزند و عملکرد نامناسبی داشته باشد و همزمان با آن بویی شبیه به تخم مرغ گندیده را استشمام کنید، بدانید که مبدل کاتالیزوری دچار مشکل شده است که البته در برخی مواقع این مشکل با روشن شدن چراغ چک نشان داده می‌شود.

زمانی که مبدل خراب می‌شود، قادر به سوزاندن هیدروکربن موجود در اگزوز نبوده و از این رو گوگرد آزاد شده توسط موتور را از بین نخواهد برد که همین عامل سبب ایجاد بو یشدید تخم مرغ گندیده و فاسد می‌شود. در ابتدا سبب خرابی مبدل ماشین شده و ریپ می‌زند و سپس سبب مسدود شدن کامل آن شده که دیگر ماشین روشن نخواهد شد.

خراب شدن سنسور‌های اکسیژن

سنسور‌های اکسیژن وظیفه دارند تا میزان غلیظ و رقیق بودن گاز‌های خروجی از محفظه احتراق را اندازه گیری نمایند. اتومبیل از یک سیستم رایانه برخوردار است که از اطلاعات خود به منظور تنظیم کردن میزان سوخت وارد شده به موتور استفاده می‌نماید. در صورت کثیف بودن سنسور یا از کار افتادن آن، سوخت به مقدار زیاد و یا خیلی کم وارد موتور می‌شود که نتیجه آن ریپ زدن خودرو است.

سنسور‌های اکسیژن می‌بایست به صورت مرتب تعویض شوند و در صورتی که علت ریپ زدن همین عامل باشد، تنها لازم است که سنسور‌ها را تمیز کنید و در صورت آسیب دیدگی زیاد نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

انژکتور‌های کثیف

خوب است بدانید که انژکتور‌های سوخت، باید سوخت را به داخل سیلندر‌ها به صورت اسپری و یا پاشش وارد نمایند. سخت مورد نظر با هوا ترکیب و سپس مشتعل می‌شود. پس از مدتی نازل‌های انژکتور سوخت مسدود شده که در نهایت سبب ریپ زدن ماشین می‌شوند. در صورتی‌که مشکل اصلی از انژکتور باشد، به صورت معمول خودرو به خوبی شتاب و سرعت نخواهد گرفت و به اصطلاح دیگر اتومبیل جان ندارد. در صورتی‌که سریع به آن رسیدگی شود، می‌توان با تمیز کردن انژکتور مشکل ایجاد شده را برطرف کرد که در غیر این صورت حتما باید آن را تعویض نمایید تا مشکل جدی‌تری رخ ندهد.

وجود شمع‌های معیوب یا کثیف

بدون شک شمع‌ها سبب مشتعل شدن سوخت در محفظه احتراق می‌شوند و در صورتی که عملکرد صحیح نداشته و یا دچار کثیفی شده باشند، نمی‌توانند به طور صحیح و عالی سوخت را مشتعل نمایند و در نتیجه ماشین به بدسوزی افتاده و به اصطلاح دیگر ریپ می‌زند. شما باید به صورت مرتب تمامی سرشاخه‌های شمع را تمیز کرده و هر چند وقت یکبار نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. در صورتی‌که شمع‌ها فرسوده و کهنه نشده‌اند، به راحتی می‌توان با تمیز کردن آن‌ها مشکل ایجاد شده را برطرف کرد که در غیر این صورت باید تعویض شوند.

ایجاد نشت در سیستم خلاء

اتومبیل‌ها معمولا مجموعه‌ای از شیلنگ‌های خلاء هستند که پس از گذشت زمان امکان فرسودگی و نشتی آن‌ها افزایش می‌یابد. وجود نشتی در سیستم خلاء خودرو سبب ریپ زدن ماشین و بدکارکردن آن می‌شود که دلیل اصلی این امر رقیق و یا غلیظ بودن بی‌از اندازه ترکیب سوخت و هوا است.

علت‌ اصلی ریپ زدن ماشین در زمان روشن شدن

 دلایل ریپ زدن ماشین  ریپ زدن 206 تیپ 5  ریپ زدن پژو 206  ریپ زدن پژو ۲۰۶ در دنده 2  ریپ زدن تارا  ریپ زدن در سربالایی  ریپ زدن دنا  ریپ زدن سمند در دنده 2  ریپ زدن شاهین  ریپ زدن مرسدس بنز  ریپ زدن هنگام شتاب گیری  ریپ زدن هیوندای سانتافه

علاوه‌بر موارد ذکر شده در قسمت قبل، عوامل دیگری سبب ریپ زدن خودرو هنگام استارت زدن و روشن شدن آن می‌شود که از مهمترین آن‌ها عبارت است از:

آسیب دیدگی تسمه تایم

ابتدا شما باید کاپوت را بالا زده و به بررسی تسمه تایم بپردازید. از قطعات اصلی و مهم در خودرو، تسمه تایم است که در صورت وجود مشکل و عیب در آن، ماشین روشن نشده و ممکن است ریپ بزند که در صورت آسیب دیدگی باید آن را تعویض نمایید.

وجود عیب در کویل

در صورتی که کویل خودرو دچار مشکل شده باشد و همچنین جریان لازم به منظور وایر شمع را تامین نکند، باعث می‌شود تا ماشین در زمان استارت زدن ریپ بزند که این قطعه نیز باید در اسرع وقت تعمیر یا تعویض شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.