راهکارهای ساده برای افزایش فعالیت بدنی

0

به هرگونه فعالیت یا حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتي ایجاد شده و نیازمند صرف انرژي است، فعالیت بدنی گفته می شود . فعالیت بدنی می تواند شامل پیاده روی سریع، وزنه برداری سبك، جمع کردن برگ ها از روی زمین، شستن ماشین، تمیز کردن خانه و یا حتی باغبانی باشد.

اگرچه کمترین میزان فعالیت بدنی توصیه شده در هفته به میزان ۱۵۰ دقیقه است اما هرگونه فعالیت جسمانی بهتر از نداشتن فعالیت است.

 فعالیت بدنی چیست  مجله سلامت  اخبار دانستنی  دانستنی های جدید  میزان فعالیت بدنی روزانه

یکی از روش‌های مناسب برای خودمراقبتی، ورزش و داشتن فعالیت بدنی مناسب است. شواهد تحقیقاتی نشان می‌دهد کم تحرکی، رابطه بسیار تنگاتنگی با بیماری‌های مختلف غیرواگیر از جمله چاقی و اضافه وزن، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، کبد چرب، چربی خون بالا، سرطان، دیابت، اختلالات اسکلتی و عضلانی و موارد مشابه دارد و بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، کم‌تحرکی می‌تواند در سال سبب مرگ نزدیک به دو میلیون نفر در جهان شود.

برای داشتن تحرک بیشتر، توصیه می‌شود تلاش کنیم از فعالیت بدنی خود لذت ببریم. مهم نیست چه ورزشی انجام می‌دهیم، فقط کافی است به آن علاقه داشته باشیم. هنگامی که در مسیر دستیابی به چیزی گام برمی‌داریم، داشتن انگیزه بسیار مهم است و کار را آسان‌تر می ‌کند، ضمن اینکه تعیین کردن هدف هم می‌تواند مسیر را به ما نشان دهد.

بر اساس این مطلب که از سوی بهنام لشگرآرا، کارشناس ارتقای سلامت تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: اگرچه کمترین میزان فعالیت بدنی توصیه شده در هفته به میزان ۱۵۰ دقیقه است اما هر گونه فعالیت جسمانی بهتر از نداشتن فعالیت است و می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و رفاه جسمانی کمک کند، بنابراین انجام فعالیت بدنی حتی به میزان محدود برای حفظ سلامتی و بهبود کیفیت زندگی ضروری است.

راهکارهای ساده برای افزایش فعالیت بدنی

– برای افزایش فعالیت بدنی مسافتی را  جلوتر از وسیله نقلیه عمومی پیاده شویم.

– به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها برای بالا رفتن استفاده کنیم.

– خودروی خود را دورتر از مقصد پارک کنیم تا پیاده روی بیشتری داشته باشیم.

– اگر تمایل زیادی به پیاده روی نداریم، دوچرخه سواری جایگزین مناسبی برای آن است.

– در هنگام صحبت کردن با تلفن همراه راه برویم و یک جا نمانیم.

– در هنگام تماشای تلویزیون حرکات کششی انجام دهیم یا از دوچرخه ثابت استفاده کنیم.

– اگر نمی‌توانیم در روز ۳۰ دقیقه ورزش کنیم در زمان کوتاه‌تر به عنوان مثال برای پنج یا شش دقیقه ورزش شدید و کوتاه مدت انجام دهیم.  برای این کار یک حرکت ورزشی را با شدت و سرعت زیاد برای مدت یک دقیقه انجام دهیم. ۳۰ ثانیه استراحت داشته و دوباره این کار را تکرار کنیم.

– پرداختن به نظافت خانه راه مناسبی برای افزایش فعالیت بدنی در طول روز است.

منبع:ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.