دلایل قفل شدن فرمان خودرو در حین رانندگی

0

قفل شدن فرمان و سوئیچ ،چگونه فرمان قفل شده را باز کنیم ،قفل شدن فرمان سمند ،قفل شدن فرمان پراید ،قفل نشدن فرمان ماشین خاموش ،قفل شدن فرمان ماشین اتومات ،علت قفل شدن فرمان در حال حرکت ،قفل شدن فرمان ماشین روشن

علت قفل شدن فرمان حین رانندگی

  • تعمیر نکردن و نگهداری نادرست از فرمان یکی از اصلی‌ترین علت‌های قفل شدن فرمان، تعمیر نکردن و نگهداری نادرست و اشتباه از فرمان است. …
  • خرابی در سیستم هیدرولیک فرمان
  • فشار بالای هوا در لاستیک‌ها …
  • عدم تعویض روغن هیدرولیک فرمان
  • سیستم جرقه زنی …
  • پمپ برق فرمان
  • واحد کنترل موتور (ECU)

علت قفل شدن فرمان چیست؟

 ترجمه کد خطا به فارسی  کد خطای U0126 چیست  خواندن کد خطای دیاگ  کد خطا در دیاگ چیست  کد خطا خودرو  کد خطاهای دیاگ  کد خطای ecu  کد خطای p0117 چیست  خواندن کد خطا کامپیوتر  نچرخیدن فرمان مرسدس بنز  علت نچرخیدن فرمان پراید  نچرخیدن فرمان تویوتا  گیر کردن فرمان لکسوس  قفل شدن فرمان خودرو

فرمان نقشی بسیار مهم در خودروها دارد و باید به درستی کار کند. هرگونه مشکلی در سیستم فرمان باید فوراً برطرف شود تا ایمنی سرنشینان خودرو و سایر افراد حاضر در خیابان و جاده حفظ شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای فرمان بوجود بیاید، قفل شدن فرمان است. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی علت قفل شدن فرمان پرداخته‌ایم تا بدانید این مشکل ناشی از چیست.

عدم پاسخگویی فرمان ماشین می تواند یک مشکل ناامید کننده و حتی ترسناک باشد. قفل شدن فرمان ماشین ممکن است در حین رانندگی اتفاق بیفتد، اما ممکن است حتی زمانی که ماشین شما پارک شده و موتور خاموش است نیز اتفاق بیفتد. به همین منظور ما در این مقاله فهرستی از “علت قفل شدن فرمان” (Why Car Steering Lucked Up) را گردآوری کرده‌ایم تا به شما در این مورد کمک کنیم. با این حال دقت داشته باشید همه فرمان های قفل شده دلیل یکسانی ندارند و به همین دلیل به خواندن این مطلب ادامه دهید تا ببینید کدام توضیحات با مشکلاتی که داشته‌اید مطابقت دارد.

قفل شدن فرمان و سوئیچ

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، خودروها به عنوان یک اقدام ایمنی مجهز به فرمان قفل کننده هستند. قفل فرمان به گونه‌ای طراحی شده که وقتی کلیدها گم می شوند یا اشتباه وارد می شوند، خودرو حرکت نکند. برای باز کردن قفل فرمان و سوئیچ، ابتدا باید سوئیچ استارت را باز کنید و همزمان کمی فرمان را تکان دهید تا قفل فرمان باز شود.

قفل شدن فرمان ماشین خاموش

قفل شدن فرمان ماشین خاموش به خاطر همان مکانیزم قفل کننده فرمان است. این یک اقدام ایمنی برای بالا بردن امنیت ماشین است. برای اینکار پس از خاموش کردن ماشین و خارج کردن سوئیچ بایستی کمی فرمان را در جهتی خاص بچرخانید تا فرمان قفل شود.

علت قفل شدن فرمان حین رانندگی

قفل شدن فرمان می‌تواند باعث کاهش کنترل روی خودرو شود و در نتیجه، خطر بروز حوادث جدی را افزایش دهد. نداشتن توانایی در کنترل خودرو در صورت بروز موقعیت‌های ناگوار مانند نوسانات شدید در جاده، سرعت زیاد و یا وجود مانع در مسیر، می‌تواند باعث بروز تصادفات جدی شود؛ بنابراین باید به طور فوری به رفع مشکلات قفل شدن فرمان بپردازید تا امنیت در رانندگی حفظ شود.

دلیل قفل شدن فرمان حین رانندگی کردن

قفل شدن فرمان هنگام رانندگی می‌تواند خطرناک‌ترین چیزی باشد که در حین رانندگی تجربه می‌کنید. هر ساله چندین تصادف به  این دلیل رخ می‌دهد. اگر با مشکلاتی مانند صدای ترک خوردن در هنگام چرخش، سخت شدن فرمان، مشکلات کلید احتراق و غیره مواجه هستید، باید فوراً خودروی خود را بررسی کنید یا در جاده به امداد خودرو تهران نشان دهید. در این مقاله قصد داریم به تمامی مشکلات مربوط به قفل شدن فرمان بپردازیم و به دنبال راه حل آن باشیم.

1. تعمیر نکردن و نگهداری نادرست از فرمان

 انواع جعبه فرمان خودرو  بوش جعبه فرمان پراید  بوش جعبه فرمان چیست  تعمیر جعبه فرمان  تعمیر جعبه فرمان ال 90  جعبه فرمان چیست  خرابی جعبه فرمان  علائم خرابی جعبه فرمان پراید  علائم خرابی جعبه فرمان 206  روغن زدن جعبه فرمان هیدرولیک  علائم خرابی جعبه فرمان سمند  عیب یابی جعبه فرمان خودرو  علائم خرابی جعبه فرمان پژو پارس  روغن زدن جعبه فرمان هیدرولیک دنا  روغن زدن جعبه فرمان تارا

یکی از اصلی‌ترین علت‌های قفل شدن فرمان، تعمیر نکردن و نگهداری نادرست و اشتباه از فرمان است. فرمان خودرو یک قطعه حیاتی است که باید به صورت منظم تعمیر و نگهداری شود. بی توجهی به تعمیر و نگهداری صحیح فرمان می‌تواند باعث ایجاد خرابی‌های مختلف در آن شده و در نهایت یک علت قفل شدن فرمان حین رانندگی شود. وجود ایراد در هر یک از بخش‌های مرتبط با فرمان می‌تواند باعث قفل شدن فرمان حین رانندگی شود.

2. خرابی در سیستم هیدرولیک فرمان

سیستم هیدرولیک فرمان نیز یکی از عوامل اصلی قفل شدن فرمان است. اگر سیستم هیدرولیک فرمان به درستی کار نکند، فرمان ممکن است قفل شود. برای رفع این مشکل، باید سیستم هیدرولیک فرمان را بررسی و تعمیر کرد.

2-شکستن اتصالات فرمان

اجزای فرمان هیدرولیک تعمیر جعبه فرمان هیدرولیک پراید تعمیر جک فرمان هیدرولیک پژو تعمیر شیر فرمان هیدرولیک تعمیر فرمان هیدرولیک جعبه فرمان هیدرولیک خراب شدن سیستم فرمان هیدرولیک روغن زدن جعبه فرمان هیدرولیک سفت شدن فرمان هیدرولیک سیستم فرمان هیدرولیک علائم خرابی فرمان هیدرولیک علت صدای قیژ قیژ فرمان هیدرولیک فرمان هیدرولیک چیست عیب‌ یابی فرمان هیدرولیک قیمت جعبه فرمان هیدرولیک 206 آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش نکات فنی خودرو

ممکن است یک شکستگی ناگهانی در مکانیک فرمان مانند ستون فرمان یا بازوهای فرمان باعث شود که فرمان خودرو در حال حرکت به طور ناگهانی قفل شود. در بیشتر موارد، عدم پاسخگویی فرمان کامل نخواهد بود و شما همچنان می توانید با تلاش زیاد چرخ ها را کمی بچرخانید، اما به دلیل خرابی در سیستم فرمان چرخاندن چرخ ها بسیار دشوار خواهد بود.

3-خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

زمانی که پمپ هیدرولیک فرمان خراب باشد، چرخاندن فرمان صداهای زیادی را تولید خواهد کرد. این به دلیل سطح پایین روغن است که باعث گرم شدن بیش از حد پمپ هیدرولیک می شود و یا ممکن است به دلیل انسداد هایی باشد که از گردش مناسب روغن هیدرولیک جلوگیری می کند. هر مشکلی در پمپ هیدورلیک فرمان، سفت شدن یا قفل شدن فرمان ماشین را در پی خواهد داشت.

4. فشار بالای هوا در لاستیک‌ها

فشار بالای هوا در لاستیک‌ها نیز می‌تواند یک علت قفل شدن فرمان حین رانندگی باشد. در این حالت، لاستیک‌ها بسیار سفت می‌شوند و باعث می‌شوند فرمان قفل شود. برای رفع این مشکل، باید فشار هوا در لاستیک‌ها را با توجه به دستورالعمل تولید کننده خودرو تنظیم کرد.

5. عدم تعویض روغن هیدرولیک فرمان

تعویض نکردن روغن هیدرولیک فرمان نیز می‌تواند باعث قفل شدن فرمان شود. روغن هیدرولیک فرمان باید به صورت منظم تعویض شود تا سیستم هیدرولیک فرمان دقیق کار کند. اگر روغن هیدرولیک فرمان به موقع و به درستی تعویض نشود، سیستم هیدرولیک فرمان خراب شده و باعث قفل شدن فرمان در هنگام رانندگی می‌شود.

6. سیستم جرقه زنی

فرمان زمانی دچار مشکل می‌شود که سیستم جرقه زنی ایراد داشته باشد؛ بنابراین به دلیل بعضی مشکلات در سیستم جرقه زنی، قفل فرمان ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای درگیر شود و فرمان را هنگام رانندگی قفل کند. اگر متوجه شدید که برای استارت زدن باید فشار زیادی به کلید وارد کنید، می‌توانید تشخیص دهید که در سیستم احتراق ماشین مشکلی وجود دارد. این اتفاق ممکن است به دلیل زنگ زدگی اتفاق بیفتد که تعویض یا تعمیر سیستم احتراق مشکل را برطرف می‌کند. لازم به ذکر است اگر زباله‌ای در سیلندر سیستم احتراق گیر کرده باشد، می‌تواند علت قفل شدن فرمان حین رانندگی نیز باشد.

تعمیرات تخصصی هیوندای تعمیرات تخصصی سانتافه سیستم فرمان برقی تعمیر فرمان برقی بررسی مشکلات خودرو تعمیرگاه هیوندای در تهران بهترین تعمیرگاه هیوندا و کیا تعمیرگاه کیا سراتو تعمیرگاه هیوندای اشرفی اصفهانی دفترچه راهنمای هیوندای سانتافه دفترچه راهنمای کیا سورنتو فرمان برقی آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو

7. پمپ برق فرمان

پمپ برقی فرمان به شما این امکان را می‌دهد که فرمان را به راحتی بچرخانید. هر گونه آسیب به سوپاپ‌های داخل پمپ می‌تواند به شما این احساس را بدهد که فرمان قفل شده است، اما در واقع مشکل واقعی می‌تواند سخت شدن فرمان باشد و گاهی اوقات هم ممکن است فرمان پس از چندین چرخش تند ناگهانی قفل شود.

چاره این مشکل تعمیر پمپ فرمان است که می‌‌تواند مشکل را برطرف کند. هنگامی که متوجه شدید که فرمان سفت شده یا هنگام چرخش صداهای جیر جیر می‌شنوید، می‌توانید تشخیص دهید که پمپ فرمان معیوب شده است. اگر خودروی شما در بین راه ماند می‌توانید برای حمل و نقل از یدک کش در تهران کمک بگیرید.

8. واحد کنترل موتور (ECU)

ECU مانند قلب ماشین است؛ فرمان الکتریکی خودرو را به سایر اجزاء متصل می‌کند. گاهی اوقات، ECU ممکن است ارسال برق به سیستم فرمان الکترونیکی را متوقف کند. ECU ممکن است با مشکل حسگر مواجه شود که ممکن است یک علت قفل شدن فرمان حین رانندگی باشد.

برای حل این مشکل باید بدانید که یک ECU از مدارها و برنامه‌های پیچیده مختلفی تشکیل شده است و فقط باید توسط یک متخصص مدیریت شود. اگر موتور شما آسیب دیده باشد، ماشین شما علائم مختلفی مانند روشن ماندن چراغ موتور، افت غیرمنتظره برق، مشکلات راه اندازی و غیره را به شما نشان می‌دهد. اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، با یک امداد خودرو تماس بگیرید و مشکل را به او بگویید.

هنگام قفل شدن فرمان حین رانندگی چه باید کرد؟

علت قفل شدن فرمان حین رانندگی ممکن است به دلیل مشکلات فنی در خودرو باشد و باید به سرعت عملیات لازم را انجام داد تا از خطرات جدی جلوگیری شود. علتی که باعث این اتفاق باشد را نباید هرگز نادیده گرفت و فورا باید از افراد متخصص و کارشناس کمک بگیرید.

در صورتی که فرمان شما قفل شد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و از عرض جاده کنار بکشید. سپس با امداد خودرو یا مکانیک سیار تماس بگیرید یا با استفاده از راهنمایی‌هایی که در دستورالعمل‌های خودرو برای مشکلات فنی قرار داده شده، بررسی کنید که چگونه این عیب را تعمیر کنید. همیشه بهتر است در این شرایط به نمایندگی‌های معتبری که دارای تجربه برای تعمیر فنی خودرو‌ها هستند، مراجعه کنید. همچنین برای جلوگیری از وقوع این مشکل، لازم است به صورت منظم خودرو را تعمیر و نگهداری کنید.

حل مشکل قفل شدن فرمان هنگام رانندگی

رفع مشکل قفل شدن فرمان هنگام رانندگی بستگی به علت این مشکل دارد. در بعضی موارد، مشکل از کمبود روغن هیدرولیک فرمان، کمبود آب در سیستم خنک کننده فرمان، کمبود فشار هوا در لاستیک‌ها، یا مشکلات فنی دیگر است. در اینجا چند روش برای رفع علت قفل شدن فرمان حین رانندگی ذکر می‌شود:

بررسی سطح روغن هیدرولیک فرمان

در صورتی که سطح روغن هیدرولیک فرمان کافی نیست، می‌توانید روغن هیدرولیک اضافه کنید تا سطح آن به حد نرمال برسد.

بررسی سیستم خنک کننده فرمان

در صورتی که سیستم خنک کننده فرمان کم آب است، می‌توانید آب را اضافه کنید تا سطح آن به حد نرمال برسد.

بررسی فشار هوا در لاستیک‌ها

در صورتی که فشار هوا در لاستیک‌ها کم است، می‌توانید فشار هوا را افزایش دهید تا فشار آن به حد نرمال برسد.

مراجعه به تعمیرگاه

در صورتی که مشکل قفل شدن فرمان هنگام رانندگی همچنان ادامه دارد، بهتر است به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید تا مشکل را برطرف کنید.

نگهداری منظم خودرو

برای جلوگیری از قفل شدن فرمان هنگام رانندگی، باید خودرو را به صورت منظم تعمیر و نگهداری کنید و از اجرای برنامه‌های بازخوردی منظم برای تعمیر و نگهداری خودرو استفاده کنید.

قفل شدن فرمان حین رانندگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باعث وقوع حوادث جدی و حتی فوت و مرگ راننده و سایر مسافران درون خودرو شود. بسته به شدت قفل شدن فرمان و سرعت خودرو، راننده ممکن است نتواند خودرو را کنترل کند و با یک دیوار، خودروی دیگر یا سایر موانع برخورد کند؛ بنابراین، اگر فرمان شما قفل شد، بهتر است بلافاصله کنترل خودرو را به دست بگیرید، آرام باشید و به سمت کنار جاده به سمت روی صفحه‌ی بالا بروید. بهتر است خودرو را تعمیر کنید و قبل از شروع دوباره سفر، چک کنید که فرمان به درستی کار می‌کند.

نکات ایمنی و احتیاطی برای جلوگیری از قفل شدن فرمان

در اینجا بعضی از اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از قفل شدن فرمان وجود دارد:

1. از چرخش تند خودداری کنید.

از پیچ‌های تند خودداری کنید و اگر جاده پیچ‌های تند زیادی دارد، آهسته برانید. چرخش‌های تند مکرر ممکن است به سیستم انتقال خودرو آسیب برساند و همچنین ممکن است باعث قفل شدن پمپ برقی فرمان شما شود. این ممکن است به نوبه خود یک علت قفل شدن فرمان حین رانندگی هنگام چرخش باشد.

2. فرمان برقی را روغن کاری کنید.

اگر متوجه شدید که فرمان شما سفت شده است، برای جلوگیری از عوارض بیشتر، فرمان برقی را روغن کاری کنید.

3. ماشین خود را به طور منظم سرویس کنید.

سرویس دهی منظم خودرو سلامت آن را حفظ می‌کند و تمامی اجزای خودرو روان و صاف می‌مانند. سرویس خودرو همچنین به شما کمک می‌کند تا مشکلات جزئی را پیدا کنید که در صورت رفع فوری از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می‌کند.

4. ستون چرخ فرمان را تمیز نگه دارید.

تجمع زباله و گرد و غبار بر روی ستون فرمان می‌تواند فرمان شما را سفت کند و ممکن است منجر به مشکلات جدی شود؛ بنابراین ستون فرمان را به طور منظم تمیز کنید.

تعمیر علت قفل شدن فرمان حین رانندگی

 

از دست دادن کنترل فرمان خودرو، تجربه‌ای وحشتناک است، تجربه‌ای که می‌تواند منجر به تصادف با عواقب بسیار بدی شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید سعی کنید یکباره وسیله نقلیه خود را متوقف کنید و قبل از رانندگی مجدد، علت قفل شدن فرمان حین رانندگی را مشخص کنید. دلایل متعددی وجود دارد که چرا فرمان خودروی شما به طور ناگهانی قفل شده است. تعمیر نشدن صحیح فرمان، ایراد در سیستم داخلی فرمان همچنین می‌تواند علت قفل شدن فرمان را تشدید کند.

این مشکل می‌تواند در اثر وجود درز در سیستم هیدرولیک فرمان، کاهش سطح روانکاری در سیستم فرمان یا توقف ناگهانی جریان هوایی بین سیستم فرمان و لوله‌های هوایی باشد؛ در هر صورت، برای حفظ ایمنی و جلوگیری از وقوع حوادث، دیگر رانندگان و پیاده‌ها باید از بروز چنین مشکلاتی در فرمان خودروی خود خودداری کنید و در صورت بروز هر نوع علامت یا علائم نشان دهنده عملکرد غلط در سیستم فرمان، به سرعت خودرو خود را برای بازرسی و تعمیر به یک نمایندگی خودرو معتبر ببرید؛ در نهایت، برای جلوگیری از قفل شدن فرمان باید به‌درستی نگهداری و تعمیر فرمان انجام شود و همچنین دستورالعمل‌های شرکت تولیدکننده خودرو را برای تعویض روغن هیدرولیک فرمان و تنظیم فشار هوا در لاستیک‌ها رعایت کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.