علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن دنا چیست؟

0

زمانی که پای خودتان را روی پدال گاز فشار می دهید، طبیعی است که دور موتور بالا بروید؛ اما احتمالا این موضوع برای شما عجیب است که در هنگام فشار دادن پا روی پدال ترمز، دور موتور ماشین بالا برود. در غیر طبیعی بودن بالا رفتن دور موتور در هنگام ترمز گرفتن، شکی نیست؛ اما شما می توانید با شناسایی علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن ماشین دنا، اقدام به رفع این مشکل کنید. دلایل زیادی از جمله خرابی محفظه خلاء ماشین، نشتی در بوستر ترمز و … وجود دارند که می توانند باعث بالا رفتن دور موتور در حین ترمز گرفتن شوند.

 از کار انداختن ایموبلایز پراید  از کار انداختن ایموبلایزر  انواع سیستم ایموبلایزر  ایموبلایزر  ایموبلایزر پژو 405  ایموبلایزر چیست  ایموبلایزر کدار چیست  تگ سوئیچ ایموبلایزر  تعمیرات ایموبلایزر  خرابی ایموبلایزر  چراغ هشدار ایموبلایزر  آموزش تعریف کلید سمند  دستگاه تعریف کلید خودرو  ایموبلایزر S2 چیست  ایموبلایزر دنا چیست  تعریف کلید دنا  ایموبلایزر دنا پلاس  تعمیرات تخصصی دنا  تعمیرات تخصصی دنا پلاس  نصب دزدگیر دنا

بنابراین، اگر با این مشکل مواجه هستید و نمی دانید که برای رفع آن باید چه کاری انجام دهید، این مقاله را که توسط یدک پارت تهیه کرده، تا انتها بخوانید.

آیا بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن ماشین دنا طبیعی است؟

گاز خوردن ماشین با بالا رفتن دور موتور همراه است. افرادی که به عملکرد خودروی خودشان واقف هستند، می دانند که بالا رفتن دور موتور می تواند ناشی از خرابی قطعات آن باشد. به ویژه اگر در حین گاز دادن ماشین دنا، ماشین آن شتاب همیشگی را نداشته باشد. اما موضوع زمانی جدی تر می شود که در حین ترمز گرفتن و بدون فشار دادن پدال گاز، دور موتور ماشین بالا رود. در این صورت قطعا یک مشکل جدی در بخش هایی از خودرو است که حتما باید آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن ماشین دنا

اگر سوال بر خودروی دنای خودتان هستید و با فشار دادن پدال ترمز، احساس می کنید که دور موتور ماشین در حال بالا رفتن است؛ باید بگوییم که مشکل فنی در خودروی شما وجود دارد. دلایل زیر می توانند باعث بروز این مشکل شوند.

خرابی محفظه خلاء ترمز

در صورتی که محفظه خلاء ترمز دچار مشکل شود، ممکن است موتور در حین ترمزگیری هوای بیشتری را از محفظه خلاء ترمز بکشد و این موضوع باعث افزایش دور موتور می شود.

خرابی در بوستر ترمز

بوستر ترمز وظیفه تنظیم سیلندر اصلی را برعهده دارد و می تواند وظیفه مهمی را در حین ترمزگیری برعهده داشته باشد. در صورتی که در بوستر ترمز نشتی وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که هوای اضافی وارد منیفولد ورودی شود. این موضوع هوای ورودی به موتور را افزایش می دهد. در این صورت احتمال اینکه دور موتور در حین ترمز گرفتن و یا حتی در رانندگی بالا رود، وجود دارد.

تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ دنا

تعویض به موقع لنت ترمز دنا، اهمیت بسیار زیادی روی عملکرد ترمزگیری ماشین های ایرانی دارد. علاوه بر لنت ترمز، دیسک و صفحه کلاچ نیز احتمال فرسودگی و خرابی دارند. در صورتی که بالا رفتن دور موتور حین ترمز گرفتن اتفاق می افتد، حتما سلامت این دو بخش از ماشین را مورد بررسی قرار دهید.

خرابی دریچه گاز دنا

دریچه گاز یک بخش مهم در سیستم ورودی هوا به داخل موتور است که باعث تنظیم جریان ورودی هوا به موتور ماشین می شود. این دریچه می تواند برای احتراق سوخت در پیستون ها استفاده شود. بنابراین، خرابی دریچه گاز می تواند باعث ورود هوای نامناسب به موتور شود. به طوری که موتور خودرو در حین ترمزگیری دچار نوسان می شود و دور موتور نیز بالا خواهد رفت.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن وظیفه تنظیم نسبت سوخت و هوا را برعهده دارد. در صورت خرابی سنسور اکسیژن، ممکن است دور موتور در حین ترمزگیری دچار نوسان باشد. چرا که سنسور تشخیص می دهد که مخلوط سوخت و هوا بیش از حد است و این موضوع را به ایسیو ماشین انتقال می دهد تا هوای بیشتری وارد موتور کند. بررسی سلامت سنسور اکسیژن موتور و تعویض به موقع آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای استعلام قیمت لوازم یدکی خودرو مانند سنسور اکسیژن دنا و لنت ترمز عقب تیبا ۲ میتوانید از فروشگاه آنلاین یدک پارت کمک بگیرید.

فرسودگی شمع های دنا

شمع باید دور موتور را تامین کند. در صورتی که شمع های دنا فرسوده شوند، شتاب گیری نامناسب در خودرو رخ می دهد که این موضوع می تواند دلیلی برای بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن ماشین دنا باشد. بنابراین، شما می بایست برای جلوگیری از بروز این مشکل، حتما شمع های دنا را در زمان مناسب تعویض نمایید.

خرابی سیلندر اصلی ترمز

بوستر و سیلندر اصلی ترمز در کنار یکدیگر کار می کنند تا راننده بتواند در حین کاهش سرعت، ترمز را متعادل کند. بنابراین، اگر بوستر ترمز آسیب ببیند یا فرسوده شود، احتمال اینکه سیلندر ترمز نیز به درستی کار نکند وجود دارد. در این صورت دور موتور در حین ترمزگیری بالا خواهد رفت.

در صورت بالا رفتن دور موتور در حین ترمز گرفتن چه کار کنیم؟

علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن ماشین دنا هر چه که باشد نیاز به بررسی دقیق و تخصصی دارد. حتما برای بررسی این مشکل به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. معمولا تعمیرکاران برای بررسی شرایط ماشین، مجبور هستند که در خارج از تعمیرگاه با ماشین رانندگی کنند. بررسی علائم مختلف در حین ترمزگیری برای تشخیص علت بالا رفتن دور موتور در حین ترمز گرفتن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

توصیه می کنیم که در صورت مشاهده هر گونه مشکل از قبیل گاز خوردن غیر عادی ماشین در حین رانندگی یا ترمز گرفتن، مشکل را مورد بررسی قرار دهید. در غیر این صورت ممکن است صدمات بسیار زیادی به ماشین وارد شود و مجبور شوید هزینه هنگفتی را برای تعویض قطعات ماشین پرداخت کنید. بنابراین، تشخیص علت و مراجعه به یک فرد متخصص برای تعویض قطعات و همچنین تامین قطعا باکیفیت از جمله سنسور اکسیژن، شمع دنا و … بسیار مهم است.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با علت بالا رفتن دور موتور هنگام ترمز گرفتن ماشین دنا آشنا کردیم. همانطور که سلامت لنت ترمز دنا روی عملکرد ماشین موثر است، سایر بخش های خودرو نیز روی سیستم ترمزگیری و گازرسانی تاثیر مستقیم دارند.

سوالات متداول

پدال خودروی من سفت شده و دور موتور نیز در هنگام رانندگی بالا است، مشکل از چیست؟

به احتمال زیاد تجمع گاز در پدال ترمز، باعث بروز این مشکل شده است. باید حتما برای بررسی شرایط سیستم ترمز، نزد یک تعمیرکار بروید.

آیا ممکن است دلیل بالا رفتن دور ترمز نرم افزاری باشد؟

بله. اگر مشکلی در ایسیو ماشین وجود داشته باشد، احتمال اینکه دور موتور هنگام ترمز گرفتن بالا رود و خطاهای این چنینی در ماشین به وجود بیاید، وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.