مبلغ عیدی کارگران در سال 1403

0

عیدی کارگران بر اساس آخرین حقوق و مزایای دریافتی شامل حقوق پایه، اضافه کاری، کارانه و … و با در نظر گرفتن تعداد روزهای کارکرد در سال محاسبه می‌شود.

 

بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کمترین میزان قانونی عیدی برای هر یک از کارگران نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر باشد. با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال، پایین‌ترین میزان عیدی قانونی در سال ۱۴۰۲ نیز معادل ۱۰۶,۱۶۵,۶۸۰ ریال خواهد بود.

همچنین در ماده واحده قانون کار آمده است، مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند. بنابراین حداکثر عیدی ۱۴۰۲ که کارگران دریافت می‌کنند هم مبلغ ۱۵۹,۲۴۸,۵۲۰ ریال خواهد بود.

طبق قانون کار ایران، کارفرمایان موظف هستند حداکثر تا یک هفته قبل از شروع سال جدید و عید نوروز، نسبت به پرداخت عیدی کارگران اقدام کنند.

این زمانبندی برای اکثر مشاغل و صنایع اعمال می‌شود مگر در موارد خاص که بر اساس قرارداد کار یا عرف صنفی زمان طولانی‌تری تعیین شده باشد.

عیدی کارگران به‌عنوان بخشی از درآمد سالانه، مشمول پرداخت مالیات است. بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ مالیات بر عیدی کارگران ۱۰ درصد مبلغ عیدی است.

منبع:ایرانجیب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.