سیستم VANOS در موتورهای BMW چیست ؟

0

هر خودروی BMW از سال 1993 به بعد احتمالاً دارای موتور BMW VANOS با سیستم زمان بندی سوپاپ است. زمان بندی سوپاپ عملکرد، قدرت و کارایی موتور را مشخص می کند. برای رانندگی BMW خود و حفظ آن در شرایط ایده آل، باید کارکرد موتور VANOS، انواع و راه های تشخیص علائم خرابی را بیابید. در اینجا همه این جزئیات است.

بنزین مناسب برای تویوتا بنزین مناسب برای ef7 بنزین مناسب برای پرشیا بنزین مناسب مرسدس بنز بنزین مناسب خودروهای لوکس بنزین مناسب بی ام و بنزین مناسب برای 206 بنزین مناسب برای ال90 بنزین مناسب پورشه تعمیرگاه پورشه تعمیرگاه بنز در تهران بهترین تعمیرگاه بی ام و در تهران اکتان بنزین چیست تعمیر و نگهداری بی ام و ناک سنسور چیست

سیستم موتور VANOS چیست؟

از اوایل دهه نود، خودروهای BMW با سیستم موتور VANOS به بازار عرضه شدند. VANOS مخفف VAriable NOckenwellen Steuerung است. این یک زمان بندی سوپاپ متغیر آلمانی است. اولین مدل BMW که VANOS داشت، سری 5 (E34) با موتور 6 سیلندر M50 بود. از آن زمان تاکنون، تغییرات متعدد و سه نسخه مختلف از موتورهای VANOS در بازار وجود داشته است.

VANOS چگونه کار می کند؟

در حالت بیکار، دنده VANOS به طور کامل جمع می شود و بنابراین تأثیری بر زمان بندی سوپاپ ندارد. با این حال، فشار دادن پدال و شروع در محدوده RPM، شیر برقی را فعال می کند. هل می دهد روغن موتور خودرو را در تمام سیستم موتور

این افزایش فشار روغن باعث می شود که چرخ دنده VANOS خود را بین بادامک و چرخ دنده بادامک قرار دهد. این منجر به همپوشانی موقعیت های دریچه ورودی و خروجی می شود. این امر باعث بهبود انتشار گازهای گلخانه ای در سرعت کروز بیشتر به دلیل گردش مجدد گازهای خروجی می شود.

سیستم VANOS در موتورهای BMW چیست ؟

مکانیسم زمانبندی متغیر سوپاپ VANOS در موقعیت دوم میل بادامک

انواع موتور VANOS در BMW

از زمان پیدایش، دو نوع اصلی از موتورهای VANOS وجود داشته است. اینها هستند:

تک موتور VANOS

در این سیستم، اگزوز موتور توسط یک زنجیر به هم وصل شده و تنها موقعیت سوپاپ های ورودی تحت تاثیر قرار می گیرد. این اولین نوع سیستم VANOS بود.

موتور دوبل VANOS

چهار سال پس از عرضه موتور Single VANOS، BMW با سیستم دوگانه VANOS آمد. این سیستم موتور موقعیت دریچه های ورودی و خروجی را به طور جداگانه تنظیم می کند. شما به راحتی می توانید کد موتور خود را به صورت آنلاین بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا موتور BMW شما یک VANOS است یا یک VANOS دوبل.

با وجود طراحی ساده و سرراست، موتور VANOS ممکن است به مرور زمان فرسوده شود

منبع تصویر: ویکی پدیا

چگونه می توان مشکلات BMW Vanos را تشخیص داد؟

با وجود طراحی ساده و سرراست، موتور VANOS ممکن است به مرور زمان فرسوده شود. از آنجایی که شیر برقی در سیستم برای کار کردن به انرژی زیادی نیاز دارد، کل سیستم احتمالاً طول عمر محدودی خواهد داشت. تعویض آب بند VANOS معمولاً بعد از 80000 کیلومتر اجباری می شود. با این حال، گاهی اوقات کل سیستم حتی قبل از آن جایگزین می شود.

بنابراین دانستن زمان تعویض سیستم VANOS بسیار مهم است. در اینجا برخی از علائم نشان می دهد که زمان تعویض سیستم VANOS است:

  • کاهش قدرت و عملکرد کند زیر 3000 دور در دقیقه
  • افزایش آلایندگی خودرو
  • افزایش مصرف سوخت و مشکلات راه اندازی
  • مشکلات موتور با چراغ هشدار موتور روی داشبورد

همه چیز در مورد سیستم موتور BMW VANOS است. بررسی کنید خودروهای کارکرده BMW را تا از ویژگی های مختلف این برند محبوب خودرو لذت ببرید. با این حال، اگر می خواهید انتخاب خود را گسترده تر کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.