عصبانیت شدید ایران‌خودرو از قیمت جدید هایما!

0

بررسی بازار پاییزی خودرو نشان می دهد قیمت هایما S7 توربو پلاس در بازار و کارخانه فاصله حدود 400 میلیون تومانی پیدا کرده است.

قیمت بازاری هایما S7 توربو پلاس در پاییز 1402 رشدی حدود 85 میلیون تومانی را تجربه کرد. این محصول چینی که مهمان سبد محصولاتی ایران خودرو است در پایان هفته اول مهر سال جاری با قیمتی حول و حوش یک میلیارد و 310 میلیون تومان در بازار خودرو داد و ستد شد. این خودروی شاسی بلند هفته پایانی پاییز امسال را با قیمت نزدیک به یک میلیارد و 395 میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه شد.
بنابراین این خودروی چینی رشدی بیش از 6 درصدی را در سه ماهه سوم پاییز امسال تجربه کرده است.

قیمت هایما S7 توربو پلاس در بازار پاییز در حالی رشد بیشتر از 6 درصدی را به خود دید که ایران خودرویی ها این محصول شاسی بلند (SUV) خود را در سه ماهه سوم امسال با قیمت ثابت یک میلیارد و هشت میلیون و 627 هزار تومانی برای متقاضیان فاکتور کردند. بنابراین فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار هایما S7 توربو پلاس حول و حوش 400 میلیون تومان است. این فاصله قیمتی خوشایند مدیران ایران خودرو نیست و آنها را عصبانی می کند.

بررسی ها نشان می دهد متهم اصلی این موضوع سیاست گذار خودرویی است که بر قیمت گذاری دستوری محصولات شرکت های خودروساز در کارخانه اصرار دارد. این سیاست منجر شده تا فاصله معناداری میان قیمت های بازاری و کارخانه ای خودرو ایجاد شود.
البته ایران خودرویی ها در صورت های مالی خود به طور مشخص اعلام نکرده اند که آیا تولید هایما برای آنها سود دارد یا این خودروی مونتاژی چینی هم زیر قیمت تمام شده برای مشتریان فاکتور می شود؟ با این حال اگر فرض کنیم قیمت گذاری دستوری وجود نداشت و مدیران خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص می توانستند به طور مستقل قیمت تنها مهمان مستقل سبد محصولاتی خود را مشخص کنند در این شرایط قیمت خودرویی مانند هایما می توانست علاوه بر اینکه جیب ایران خودرویی ها را بیشتر پُر پول کند این امکان را فراهم می کرد که خریداران بازار هم با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت های فعلی در بازار به این خودرو دسترسی داشته باشند.

منبع: اقتصادنیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.